un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Orașul unde mașinile stau pe trotuar și pietonii pe stradă

24 Jun 2016  ·

GÂNDURI  ·

26 comentarii

Este o discuție pe net despre o mașină (presupus) a unui minister parcată pe trotuar, la Victoriei vizavi de clădirea Europe House, și cu un șofer mârlan.

Cineva i-a reproșat că-i parcat pe trotuar, a ieșit cu înjurături. Lumea se întreabă de ce nu se dau amenzi, Arhi o găsește pe femeie, Zoso ridică un alt punct bun, cel al mașinilor cu legitimații de parcare oficiale în geam (care oricum nu valorează nimic în afara instituțiilor, la fel ca abțibildele alea cu sindicatul polițiștilor). Poliția, desigur, nu face nimic, are de stat cu radarul și de escortat coloane oficiale.

Dar să nu credeți că asta e o situație unică și că doar un șofer parchează pe trotuar. Nu, nicidecum. Uitați fotografii făcute de mine ieri, pe același bulevard, dar pe trotuarul opus. Așa arată zona de acolo în fiecare zi.

parcare_bucuresti_19

Iată un clip din 19 aprilie, filmat tot de mine pe același trotuar:

Vreți mai multe? Iată un om cu handicap, transportat de o bătrână într-un fost cărucior de copil, obligat să intre pe stradă pentru că trotuarul era blocat de o mașină.
parcare_bucuresti_14parcare_bucuresti_13

Proștii ăștia parcau în noroi și pe trotuar, că asta e, dă-i în mă-sa pe pietoni.
parcare_bucuresti_11parcare_bucuresti_12

Vedeți mașina aceea verde deschis de pe trecerea de pietoni? Șoferul tocmai parcase acolo, nici nu i-a păsat că la 5 metri mai în față era un loc de parcare mult mai bun. Avea treabă, ce mai contează trecerea de pietoni?
parcare_bucuresti_10

O stradă din Floreasca, zonă de lux a capitalei. Trotuarele sunt pentru mașini, oamenii merg pe stradă:
parcare_bucuresti_07

Alți mârlani:

Secția 1 de Poliție, un pic mai jos de imaginea despre care scriam mai sus, tot pe B-dul Lascăr Catargiu. Polițiștii parchează și ei pe trotuar fără să stea pe gânduri:
parcare_bucuresti_03

Din experiența mea, situația este la fel de rea și în alte orașe. În provincie, de fapt, parcă este și mai împământenit parcatul pe trotuar și obligatul pietonilor să iasă pe stradă.

N-am înțeles niciodată mârlănia asta absolută de a crede că nevoia unora de a parca justifică lăsarea mașinilor oriunde, indiferent că-i pe zona pietonilor, pe iarbă, pe flori, pe șina de tramvai, pe trecerea de pietoni șamd. Nu există mârlănie mai mare decât a te crede buricul pământului, singurul cu treabă acolo, singurul cu urgențe, singurul cu o nevoie reală, așa că parchezi oriunde ai chef poți, indiferent că produci un disconfort major altora.

“Am venit cu mașina, deci trebuie să parchez undeva” este mârlănia supremă. Ai mașină, deci este justificat să o parchezi oriunde, că altfel ce să faci cu ea?! Nu știu, să o lași mai departe? Să o parchezi într-un loc autorizat pentru asta? Să o lași acasă? Nu se poate, mârlanul are treabă acolo și asta e o justificare.

Și nu zic, din când în când toți mai lăsăm mașina pe avarii pentru 5 minute, cât să lași vreo hârtie sau să scoți bani de la bancomat, deși chiar și în astfel de situații am dat uneori 2-3 ture de bloc căutând măcar un loc ferit, dacă nu o parcare normală. Dar mă refer acum la mârlanii care fac din asta un stil de viață, cei care zilnic parchează pe trotuare sau pe iarbă sau pe banda 1, fără a mai face nici cel mai mic efort de a căuta o parcare.

Este nu doar o bădărănie cruntă, ci și expresia cea mai bună a unei societăți scăpate de sub control și a unei țări în care Poliția Rutieră nu face nimic.

V-am mai spus, în alte țări mergeau câte doi polițiști pe fiecare stradă și lăsau amenzi în parbrizul oricui era parcat neregulamentar, chit că nu încurca pe nimeni. Pe trotuar nici nu se pune problema să fi parcat cineva. De vreun an de zile mă uit cu atenție și în nici o țară civilizată din Europa nu am văzut mașini parcate pe trotuar. Nici măcar una. Iar noi, culmea, vorbim de Piața Victoriei, zona probabil cel mai bine conectată la rețeaua de transport public în București.

Stilul acesta de viață este atât de bine înrădăcinat încât nici 2-3 generații nu-l vor putea elimina. Poate că nu ne vom schimba niciodată. În fond, sunt tot mai convins că doar o mică parte dintre români își doresc o țară modernă, curată, civilizată; restul vor doar să ajungă mai rapid la muncă, de parcă doar pentru asta ar trăi, și o bere rece seara.

    26 comentarii

  1. 1. nu exista “din cand in cand toti mai lasam masina pe avarii”. ori stationezi aiurea, ori nu.

    2. problema e ceva mai complicata decat simpla vointa a soferului de a parca sau nu complet regu!amentar.
    cand ai de 20 de ori mai multe masini decat locuri de parcare, atunci e natural ca o mare parte din ele vor sta aiurea.

    eu aleg ca atunci cand parchez undeva sa ma asigur ca nu incurc prea tare (fie ca e pe trotuar, fie in strada). e si o masura de autoprotectie.

      (Citează)

    • Tocmai de asta nu se va rezolva problema traficului si a parcarilor din Buc. Sunt de 20 de ori mai multe masini decat locuri de parcare pentru ca lumea se incapataneaza sa creada ca intr-un oras cu densitate de 10000 loc/km2, masina e o necesitate. Realitatea ne dovedeste insa contrariul, iar faptul ca nu platim cu bani ne face sa platim cu altele: nervi, nesimtire, timp pierdut etc

        (Citează)

  2. Discutând cu un coleg de birou, omul imi zice : “Păi dacă trebuia să parchez ? Ce era să fac ? Am parcat-o pe interzis.”
    Este ca și cum omului, dacă îi este foame, neavând mancare, și trebuind să mănânce, va mânca mâncarea mea din frigiderul comun al biroului nostru. Doar omul are o nevoie și trebuie să și-o satisfacă.
    Sau, mai clar. Omul are nevoi sexuale. Așa că poate “lua” o femeie. Că doar are o nevoie ce trebuie satisfăcută, indiferent că face un rău.

      (Citează)

  3. Problema se compune din 2 parti:
    – nu sunt destule parcari pentru cate masini sunt in oras
    – soferii nu sunt educati sa lase masina acasa daca nu au unde sa o parcheze

    Educarea se face prin amenzi care sa fie folosite pentru mai multe locuri de parcare subterane sau supra-etajate. Alternativ, iei o cheie sau un cui si insemni usile tuturor masinilor care sunt parcate ilegal pe trotuar. Ai o fobie sau suferi de o religie care te obliga sa mergi cu o cheie in mana intotdeauna, nu e vina ta ca sunt masini pe trotuarul pe care circuli.

      (Citează)

    • Dacă accepți că nu sunt destule parcări pentru câte mașini sunt în oraș, pe jumătate spui “deci ce să fac, parchez și eu cum pot.”

      Parcări nu sunt nicăieri suficiente. Soluția este să folosești transportul în comun sau să parchezi mai la distanță, că nu mori mergând pe jos 10 minute.

        (Citează)

    • Da ce-ar fi sa facem, parcari? Repede mai dati amenzi ba desteptilor. Atata puteti, atata faceti.

        (Citează)

  4. Educația se face cu forța la noi . Amenzi mari la care te gândești de 10ori înainte să parchezi masina prostește. “Educați” trebuie Politia Română pentru ca de la ei pleacă treaba asta

      (Citează)

  5. Păi nu v-aţi bucurat toţi că dispar “hingerii de mașini”. Amenda aia nu o să rezolve nimic la niște oameni care au doar tabla aia pe numele lor sau nici măcar aia. Adaugă la ecuaţie pe doamna primar cu domiciliul în voluntari și 6 primari PenalSD. Mai pune la socoteală și că oamenii vin în București să facă bani, nu neapărat ca să trăiască civilizat. Bucureștiul are exact ceea ce merită.

      (Citează)

  6. @nea caisa nu se baga niciun hingher pe trotuar sa ridice masinile, fii serios.
    se rezolva foarte usor cu amenda si poprire pe conturi daca nu vrei sa platesti, nu-ti inchipui ca astia n-au bani. la 10 amenzi pe luna o sa se rezolve problema imediat. dar csf, n-ai csf, politia amendeaza hipsterii pe la piata universitatii cu 3500 lei si parcarea ilegala este practic nesanctionata de nimeni.

      (Citează)

    • Conturi? În țara lui card=drac. Ha, ce glumă bună. Am văzut de la articolul cu monezile că cititorii de aici sunt cam rupți de realitate. Să le confiște domne boii de la bicicletă.

        (Citează)

  7. Imaginile astea imi confirma inca o data ca Bucuresti este un oras infect.

      (Citează)

  8. daca nu sunt parcari de fel – ce te face sa crezi ca mai departe de locul in care ai treaba gasesti parcare legala?

    Sigur sunt unii care parcheaza unde le vine lor, preferabil fix in fata locului unde au treaba . Ok – niste nesimtiti.

    Dar totusi – nu sunt parcari… si te invarti 5 strazi si gasesti un loc care nu-i ok ( ca nici nu are cum sa fie) dar alta varianta nu ai.

    Si nu – transportul in comun nu-i o solutie ; de ieri sunt pieton pt 90 de zile – (apropo de politia care sta pe radaruri la praduiala) – si ma deplasez cu tramvaiul… Ai de plm… In autobuze/trolee e si mai rau. Nu ma pot duce la o intalnire cu tranvaiul pentru ca ajung acolo ca dupa 100 m garduri…

    nwradu:
    Dacă accepți că nu sunt destule parcări pentru câte mașini sunt în oraș, pe jumătate spui “deci ce să fac, parchez și eu cum pot.”

    Parcări nu sunt nicăieri suficiente. Soluția este să folosești transportul în comun sau să parchezi mai la distanță, că nu mori mergând pe jos 10 minute.

      (Citează)

  9. Solutia e simpla, pe model danez/londonez, etc.
    Vrei masina? Taxa 100%
    Vrei sa intri cu masina in zona centrala? 100 Ron/zi
    Ridicarea masinilor care blocheaza banda 1 sau trotuarul complet.

    Se va goli orasul de masini, iar banii obtinuti merg spre un transport in comun mai bun. Bine, asta ar fi pur teoretic pentru ca in romania toata lumea va da 5 lei la licuriciul de pe-acolo si va intra fara probleme, iar banii obtinuti din taxe vor merge in afacerile rudelor alesilor.

      (Citează)

    • Sigur, sa dam amenzi si sa-i determinam sa nu-si mai cumpere masini. Chiaburii dracului. Da te-ai gandit cum se va goli si visteria statului? Ia verifica matale cam cat din industria de masini si petroliera, drumuri simconexe, intra in buget? Nu mai bine construim parcari si mai dam de munca oamenilor?

      Adicatelea carevasazica sa gandim constructiv nu distructiv. Daca vezi ca unii mor de foame si se apuca de furat, te gandesti cum sa cultivi porumb sa le dai de mancare, nu cum sa ii bagi la puscarie.

      Ganditi bah, ca tara geme de prosti!

        (Citează)

    • sa dam amenzi si cu banii construim parcari. asa e ok?
      sti ca in new york multa lume plina de bani nu isi cumpara masina pentru simplu motiv ca nu are unde sa o parcheze daca sta in Manhatan? si pun pariu ca statul ar castiga mai multi bani din amenzi decat din accizele la carburantii folositi de masinile personale sau de serviciu. Vrei sa facem un calcul? pune si cat il costa pe stat sanatatea oamenilor care se imbolnavesc de la emisiile de gaze, cheltuielile de mediu, etc. Plus ca din ce am mai vazut si eu pe la “prostii” din tarile civilizate parca e mai frumos un oras mai verde si mai plin de mijloace de transport alternativ,
      asta in cazul in care nu esti un marlan.

        (Citează)

  10. Bine, dar si infrastructura e gandita parca sa porneasca astfel de polemici. Oare de ce exista trotuarele alea in zona Floreasca? Nu era mai logic sa puna limitatoare de viteza pe jos si indicatoare de zona rezidentiala?
    https://chestionare.auto15.ro/indicatoare-rutiere/c2-indicatoare-de-informare/zona-rezidentiala

    Sunt o groaza de astfel de zone care sunt de facto in situatia asta, insa nu au marcajele adecvate.

      (Citează)

  11. Mi se pare amuzant cum toata lumea ii blameaza pe astia care parcheaza aiurea, inainte sa vada defapt ce i-a determinat sa faca asta. Da, politia nu-si face treaba, dar hai sa ne uitam totusi la sistemul de transport.
    Hai sa punem la punct infrastructura orasului, amenajam niste parcari supraetajate, nu cerem 1 euro pe ora la un salariu mediu de 200 euro la care am platit deja aproape jumate catre stat prin taxe si impozite, taiem gratuitatile pentru pensionari ca aglomereaza autobuzele inutil de mult, facem o cartela universala cu niste abonamente decente pentru metrorex si ratb la un loc, construim si noi anul asta metroul din drumul taberei si mai vorbim apoi despre situatia parcarilor.

    CEI CARE PARCHEAZA AIUREA NU SUNT PROBLEMA FUNDAMENTALA.

      (Citează)

    • @Shack: Lasa-i ma ca sunt prosti facuti gramada. N-ai cu cine. 11 voturi negative de la 11 prosti facuti gramada. Si cand te gandesti ca astia voteaza, ca e democratie. Bah, daca as putea, as institui votul ponderat cu IQ. Ca sa nu conteze votul prostilor. Ca de-abia nimeresc sa isi duca dumicatul la gura dar ei voteaza.

      Pun pariu ca aia 11 fac parte dintre cei care, la accidentul de la Persani l-ar fi linsat pe sofer si pe patronul firmei de transport in loc sa se intrebe cum ar putea largi si semnaliza soseaua.

      Ba dobitocilor. Cand copchilu vostru greseste, numtrebuie sa-l bateti mah. Trebuie sa il ajutati sa nu mai greseasca. Trebuie sa il motivati sa nu mai calce pe bec.

      A dracului tara de imbecili. O sa mor de inima….

        (Citează)

    • Shack: CEI CARE PARCHEAZA AIUREA NU SUNT PROBLEMA FUNDAMENTALA.

      Ba în foarte multe locuri sunt. Când se circulă pe 0,5 benzi pe un bulevard cu 3 benzi teoretice și în loc să se stea un semafor se stă triplu din cauza nesimțiților atunci ei sunt problema fundamentală.
      Sunt perfect de acord că trebuie construite parcări mari și supraetajate însă asta nu-i disculpă pe mârlanii care nu lasă loc de trecere pe trotuar, parchează în intersecție și pe trecerea de pietoni sau pur și simplu ocupă banda 1 de avariați la creier ce sunt.
      Am văzut că lumea începe să ia atitudine: un ștergător ridicat prima și a doua oară, poate a N-a oară o roată dezumflată. Pentru că poliția e în plus și pentru că de exemplu un SUV parcat pe colț la trecerea de pietoni pune în pericol pe toată lumea care nu poate să se asigure din timp.
      PS: În serpentina dintre Perșani și Vlădeni infrastructura e pusă la punct: asfalt bun, marcaj vizibil, parapeți din beton, semne fosforescente. Iar dacă în condițiile astea nu poți ține mașina (autobuzul) pe șosea, mai bine te lași. Sau poate ar trebui să plângem de mila bietului șofer profesionist care nu poate adapta viteza la condițiile (grele rău: soare,vizibilitate maximă, asfalt perfect uscat) de drum, și să solicităm, exact ca protestatarii în cazul accidentului pe drum drept de pe splaiul Dâmboviței, construcția de parapeți suplimentari anti prostie din banii noștri?

        (Citează)

  12. Eu zic doar asa: angajatii unei mari companii (nu dam nume), in cadrul careia lucrez si eu, s-au plans (destul de vocal) catre managerii lor si de acolo catre proprietarii cladirii ca nu au suficiente locuri de parcare si ca sunt nevoiti sa parcheze pe trotuarele din jur. Uneori cu riscul ca politia sa mai treaca si sa mai dea niste amenzi (rar, o data cam la 3-4 luni). Proprietarul cladirii a gasit un teren viran cam la 7-8 min de mers pe jos de cladire (bine ca a gasit ceva!) si amenajat o parcare strict pentru angajatii chiriasului (adica intrare cu ecusonul de salariat). Ar intra vreo 30-40 de masini, aprox. Acea parcare este ocupata de 3-4 masini. Si atat. In rest, trotuarele sunt pline la fel ca inainte. End of story.
    As zice ca in 99% din situatii din pozele de mai sus de vina sunt soferii.

      (Citează)

  13. Marlania este ca prea multi oameni isi cumpara masina personala, cand ar putea foarte bine sa mearga pe jos, cu bicicleta sau cu transportul in comun. Planeta este deja mult prea poluata si arderea compustibililor fosili a dus la incalzirea globala.

    Daca oamenii ar renunta in mod voluntar la masina ne-ar fi cu mult mai bine la toti.

      (Citează)

    • Oamenii nu vor face nimic de buna voie. Este clar ca locurile de parcare sunt o resusrsa limitata in zonele centrale. Cel mai sigur este sa faca parcare cu plata in zonele in care se parcheaza legal, iar restul amendati. Cand vor vede oamenii ca trebuie sa plateasca 10-20 lei pe zi pentru locul de parcare se vor gandi de doua ori inainte sa plece cu masina de acasa. Asta este singurul mod de a descuraja folosirea masinii personale.
      Daca se pot face bani din parcari or sa apara si oferte venite din mediul privat: parcari private etc.

        (Citează)

    • Singurul, singurul mod? Esti sigur?

      Eu as zice ca, pentru majoritatea soferilor care parcheaza aiurea, soferia este totusi un chin: stai in trafic, trebuie sa gasesti totusi un loc de parcare, dai o groaza de bani pe benzina etc. Dar care e alternativa? Cum ajungi din punctul A in punctul B?

      a) in oras: foarte ieftin, cu RATB-ul si/sau metroul. Inghesuiala de pe lume, vehicule putine, conditii mizere
      b) intre orase: CFR, care e chiar mai rau decat RATB-ul.

      In astfel de conditii, sa speri ca rezolvi problema prin metode care sa implice costuri mai ridicate e cel putin amuzant.

        (Citează)

    • nashu_mare: Dar care e alternativa? Cum ajungi din punctul A in punctul B?

      Cand spatiul nu este suficient este nevoie sa limitezi numarul masinilor. Pretul nici nu trebuie sa fie mare, suficient cat sa descurajeze 30% dintre soferi.
      Oamenii vor fi mai interesati de transportul in comun, inclusiv taxiuri. Mai bine 10 taxiuri decat 100 de maini parcate.

      In prezent nu se contruiesc parcari pentru ca nu se pot face bani din asta. Cum sa faci bani cant toti parcheaza gratis, pe trotuare?
      Toti ateapta sa faca primaria parcari. De ce sa contruiasca primaria, din impozitul tuturor, parcari pentru un segment restrans, al soferilor. Trebuie creata o piata care in functie de cerere o sa vina cu solutii de parcare sau de transport.

      Ideal ar fi sa se contruiasca parcari private, pentru toti stim cat de eficient lucreaza institutiile statului.

      PS: Doar prin parcari cu plata o sa scapam de masinile abandonate pe stradutele din centru.

        (Citează)

    • Dar de ce ti se pare ca oamenii nu sunt interesati de transportul in comun? Eu vad dimineata ca toate tramvaiele si toate autobuzele care trec pe la mine prin cartier sunt pline. Mi se par chiar amuzanti aia care ar vrea ca la ora 7 dimineata sa se faca urcarea doar pe la sofer.

      Metrou nu am in cartier, asa ca nu am informatii zilnice, dar imi aduc aminte de unele dimineti in care am vrut sa merg cu metroul si nu am putut sa il iau pe primul, ca nu am avut loc. La fel, sunt momente, destul de dese chiar, in care nu gasesc taxi/uber etc.

      Nu vad de ce ar fi un pacat ca Primaria sa construiasca parcari. De ce? Pentru ca nu au toti masini? Pai atunci sa nu mai amenajeze nici locuri de joaca pentru copii! Eu nu am copii si nici nu imi doresc.

        (Citează)

  14. Dan:
    Tocmai de asta nu se va rezolva problema traficului si a parcarilor din Buc. Sunt de 20 de ori mai multe masini decat locuri de parcare pentru ca lumea se incapataneaza sa creada ca intr-un oras cu densitate de 10000 loc/km2, masina e o necesitate. Realitatea ne dovedeste insa contrariul, iar faptul ca nu platim cu bani ne face sa platim cu altele: nervi, nesimtire, timp pierdut etc

    Masina e o necesitate pentru ca orasul este mare, distantele sunt mari, timpul este limitat..etc..etc.
    Este un punct de vedere extrem de limitat. Vina cea mai mare o poarta autoritatile pentru ca nu pot si nu vor sa construiasca locuri de parcare sau solutii alterntative de reducere a traficului.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus