blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul meu de YouTube. Aruncați un ochi aici.

Easy-R de la Dacia: ce înseamnă cutie pilotată sau robotizată

1 Jun 2016  ·

AUTO  ·

23 comentarii

Prima mea mașină a fost o Dacia de prin 1994. Mergea bine, dar uneori ca să bagi în treapta întâi trebuia întâi să bagi a doua, iar a cincea intra mai greu, trebuia să apeși ambreiajul cu putere și să miști mai lent schimbătorul. Așa a fost încă din fabrică, așa erau Daciile pe atunci, fiecare cu ciudățenia ei, fabrica de la Mioveni nefiind în stare să scoată două mașini identice.

Ieri a fost un moment mișto în istoria Dacia: compania a început să vândă și în România mașini echipate cu cutia de viteze pilotată Easy-R. Opțiunea costă doar 500 de euro în plus și vă sfătuiesc să o cumpărați, avantajul unei cutii automate este foarte mare. Easy-R este disponibilă pe Logan, Logan MCV și Sandero cu motorizările 0,9 benzină și 1,5 diesel din echipările Laureate și Prestige. Duster? Nu știu.

Totuși ce înseamnă cutie pilotată? Mai are pedală de ambreiaj sau nu? Schimbă automat vitezele sau nu? Și de ce alții o numesc robotizată, semi-automată, manual-automată și astfel de denumiri? De ce toate site-urile preiau comunicatele Dacia și nu explică nimic în plus?! Bune întrebări!

Am cercetat un pic situația și nu aveți nici un motiv de îngrijorare: cutia Easy-R de pe Dacia nu are pedală de ambreiaj și schimbă singură treptele de viteză, exact cum vă așteptați de la o mașină cu transmisie automată!

Mai mult, vine la pachet și cu avantajele standard ale automatelor:

  • la ridicarea piciorului de pe pedala de frână mașina se deplasează foarte lent în față sau în spate, făcând foarte ușoare manevrele de finețe, în parcare sau în mersul bară la bară.
  • te ajută la pornirea în rampă pentru că mașina se opune singură tendinței de a o lua în spate

Mașina are și un mod manual în care tu schimbi secvențial treptele de viteză, cu + și -, schimbătorul arătând ca-n schema de mai jos:

dacia-cutia-de-viteze-pilotata-easy-r-3

De ce nu-i zice atunci, simplu, cutie automată? Pentru că sunt multe tipuri de cutii unde nu șoferul schimbă direct vitezele, iar acesteia Easy-R i se potrivește mai degrabă numele de “robotizată”: pedala de ambreiaj a fost eliminată, dar ambreiajul în sine nu, acesta fiind acționat de un motor controlat de computerul de bord. Tot computerul de bord acționează motorașe ce schimbă vitezele. E ca și cum ar apăsa altcineva pedala și ar da de schimbător în locul tău, în acest caz un computer ce controlează actuatoare în funcție de turația motorului și viteză.

Sunt multe tipuri de cutii automate, construite pe diverse principii de transfer a cuplului generat de motor spre roți. Cele complet automate folosesc un sistem hidraulic în locul unui disc de ambreiaj cu frecare (bănuiesc că de aici vine numele de hidramate), mai există cele CVT – transmisie continuă variabilă, o mie de versiuni numite steptronic, tiptronic șamd, fiecare cu diverse soluții constructive.

Important este că Dacia a intrat în liga… normală. Mai important este că diferența de preț nu este una mare, consumul de combustibil nu crește pentru că alegi Easy-R, iar cutiile nu sunt mai puțin fiabile, că nu mai sunt anii ’80.

Aș vrea să remarcăm un alt pas uriaș făcut de Dacia: în dotarea Prestige, deschiderea geamurilor se face din comenzi montate pe portieră, nu pe consola centrală! Și include și climatizare automată! Mind=blown!

    23 comentarii

  1. E buna cred…
    Alta ideea am..comunica le celor de la dacia sa vanda logane vara dobanda..direct din fabrica..ca programul a 7 masina= fiasco

      (Citează)

  2. Plus timp câştigat la plecarile de la semafor (2-4 secude) 》1-2 maşini în plus.

      (Citează)

  3. Oh Doamne! Pot sa fiu putin hater ca inca nu e ora opt.
    Eu nu as recomanda lumii sa cumpere cutia aia usoara-r. E o porcarie incredibila. Dar asta e parerea mea de om care a tot condus din 2008 o atfel de masina. Si care era sa moara din cauza ei.
    Dar, daca stii ca nu o sa mai faci vreodata depasiri si alte minuni, da e ok.
    Ma rog, parerea mea e ca o astfel de cutie de viteze ar trebui interzisa complet din motive de siguranta in trafic.

    Pot sa comentez doar la intrebarile mirlanilor care vor “sa simta masina”. Nu consuma mai mult. Nu se uzeaza ambreiajul mai repede. Modul manual e foarte misto iarna si cam atit. Din nou, experienta condusului unei masini cu astfel de cutie care acum are vreo 180k km si a fost condusa si 50-50% urban/extraurban. De noua. Daca La dacia o sa crape la 80k km ceva pe acolo atunci or sa aiba o problema mare.

      (Citează)

  4. Am fost fan cutie manuala pana acum un an pentru toate motivele insirate pe net – sportivitate, sa simt masina, sa depasesc usor, etc…
    Anul trecut mi-am luat masina cu cutie automata.

    Sincer, nu m-as mai intoarce niciodata la cutie automata.

      (Citează)

    • Dar cum, man, nu vrei sa “simti” masina? Unde-i placerea de a apasa de o mie de ori pe ambreaj si de a schimba de mii de ori neutru-treapta 1-treapta 2 in traficul din orase? Unde-i placerea piciorului stang amortit din cauza ca stai tot timpul cu el pe ambreaj?

      Si, se stie, automatele sunt lenese si consuma mult.

      :))

        (Citează)

    • nu m-as mai intoarce niciodata la cutie automata?

      presupun ca este o greseala. Eu nu m-as intoarce la manuala, decat daca mi-as lua STI. Dar cum n-am bani, raman la automate :D

        (Citează)

  5. Se mai schimba ambreiajul?

      (Citează)

    • Pentru ca e vorba de Dacia, nu trebuie sa schimbi ambreiajul; legi cu o sarma si pana acasa tine sigur…

        (Citează)

  6. Radu, ai condus o masina cu o astfel de cutie sau de ce o recomanzi?

      (Citează)

  7. Ieri ne-ai zis de politica, azi de dacii, maine probabil forbal.
    Ma, tu vrei sa-ti atragi simpatia pe internet.

    Ontopic, orice e mai bun decat o manuala. Pentru aia care se tem ca mor in depasire: 1. nu va luat masini cu 60 de cai (sau nu va plangeti dupa aia) si 2. are mod manual.

      (Citează)

  8. Conduc o masina cu o asemenea cutie (smart 451).
    Plusuri:
    – Comoda in trafic
    – Schimb mai rapid al vitezelor decat la 90% din soferii care schimba cu manuale. Zero caraieli si greseli.
    – Se adapteaza automat stilului de condus, daca apesi lent pedala atunci schimba devreme treptele pentru a reduce consumul; daca apesi violent, atunci tureaza mult pana sa schimbe pentru a mari performanta.
    Minusuri:
    – Uzura ambreiaj. Cine spune ca nu se uzeaza ambreiajul, abereaza. In secunda in care pui contact, masina “apasa” ambreiajul si il tine continuu apasat pana cand cupleaza sa plece. Cand stai pe loc la semafor e echivalent cu a sta cu o manuala in treapta 1 si cu piciorul pe ambreiaj. La smart, cel putin, un ambreiaj te tine maxim 100k km.
    – Posibilitate de defectare a actuatorului in timp, la smart unul nou e 1300-1400 lei.
    – Schimb mai lent ca DSG sau CVT, dar nu se pune problema unei asemenea comparatii pentru ca e cu totul alta tehnologie. Uneori poate zgaltai usor la cuplare, mai ales cand incepe sa se duca ambreiajul.
    – Interpreteaza lent comenzile in depasiri, trebuie sa stii ce vrei sa faci si sa prevezi cand vrei sa depasesti pentru fie a retrograda intr-o treapta mai jos manual, fie a da din timp kick down.

    Consumul e probabil acelasi intrucat cutia e in principiu una manuala secventiala.
    Oricand as alege una automata, chiar si robotizata. Papagalii care repeta intr-una ca vor sa simta masina o repeta pentru asa au citit ei pe net si li s-a parut cool, li se pare ca sunt perceputi ca piloti daca spun asta. Nu ai ce masini sa simti daca au sub 250-300 cai putere, e penibil sa spui ca vrei “sa simti” masina cand tu conduci un logan, astra, golf din ‘900 toamna etc. Cu simtit sau fara, tot peste 10 secunde le ia pana la 100kmph.

      (Citează)

    • daca la asta tine ambreiajul 100k, la manuale cat crezi ca tine?

        (Citează)

    • Mare adevar ai. Aia ma distreza cel mai mult : “Vreau sa simt masina” si tu astepti programul rabla sa ti faci rate la un logan. Cum dracu sa o simti la 90 de cai si maxim 230 nm? Poate sa simti pedala din stanga mereu.

        (Citează)

  9. are minusul in fata?
    in sfarsit niste oameni normali (nu am inteles de ce au decis unii sa puna minusul in spate cand e clar ca la franare inertia te impinge in fata).

      (Citează)

  10. daca ar adauga si macar un motor normal pe benzina (aveau unul chiar reusit de 1.6 si 105 cai neturbo, dar l-au scos de ceva vreme) ar fi chiar o optiune interesanta.

      (Citează)

    • motor mega decent. Pe ala il am pe logan. Consum usor maricel: pana la iesire din Romania – 7.2% la intoarcere (dupa multa autostrada cu 140-160) ajuns spre 9l.

      probabil lumea nu il cumpara

        (Citează)

  11. Cred ca am sters de cateva ori ce incepusem sa scriu, ca sa nu fiu extrem de carcotas. Eu am condus pana acum doua cutii robotizate, cea de pe Smart si cea de pe Opel Astra, ambele praf din punctul meu de vedere.

    E ca si cum ar conduce o persoana care nu cunoaste masina. Din pacate robotul nici nu va invata masina in timp :)

    Cel mai usor se observa cat de slaba e cutia la mersul lent (nu foarte lent) in coloana si dupa ce ai franat lent pentru cateva secunde apoi reincepi sa accelerezi. Cred ca se pot rezolva anumite probleme din software, dar nu poti face totusi minuni.

    Am condus si cutie automata normala (adica americana cu convertor de cuplu) si diferenta e foarte mare dpdv al confortului, adica cat de ‘smooth’ functioneaza la mersul in oras.

    Ca o paranteza acum realizez de ce upgrade-ul costa doar 500 de EURO. O cutie DSG, CVT sau cu convertor de cuplu ar fi fost probabil peste 1000 de EURO si nu si-ar fi avut rostul pe o masina de buget, cum este Dacia.

      (Citează)

  12. Foarte tare – recomand . Insa pretul masinilor a devenit umflat , mai ales ca nu poti primi oferte !

      (Citează)

  13. Am același gen de cutie pe un Auris, se numește Multimode. Principiul e același, e un robot care gestionează ambreiajul. Depășirile se fac la fel ca la manuale, adică prevăzând! Dacă e nevoie, se retrogradează manual, sau face kickdown. Nimic complicat. Iarna plec în treapta a II-a pe drum acoperit cu zăpadă, astfel evit să învârt roțile în gol. Mie îmi place, e nevoie de un pic de acomodare și îmbie la un stil de condus liniștit. Aurisul are 136 CP, dacă am nevoie de accelerație nu e cu nimic mai prejos decât o cutie manuală, în schimb este foarte comodă.
    În modul automat, trebuie să simți exact momentul în care vrea să schimbe viteza și să ridici piciorul de pe pedală pentru o fracțiune de secundă, altfel “pică” în bot.

      (Citează)

  14. Pentru 500 de euro in plus, pentru confort, eu as alege niste scaune mai bune, profilate, in locul alora de tractor de pe Logan. Poate o tapiterie/bord de culoare deschisa care sa nu se incinga vara.

    La naiba, as da chiar 500 EUR in plus pentru un sistem audio de fidelitate mai mare si pe o antifonare de calitate.

      (Citează)

  15. As da 500 euro in plus si mi-as lua alta masina decat Dacia :))

      (Citează)

  16. Nu e automata. E praf in ochii fraierilor. Se comporta ca una automata. Din descriere are disc de ambreaj. Deci schimbat la fiecare 80-100k km cu cheltuielile de rigoare. Nu am incredere in motoarele electromagnetice care actioneaza discul si schimba vitezele. Probleme in plus in viitor. La pretul asta putea sa fie automata veritabila.
    Am avut una un Suzuki Forenza automata cumparata de noua. Am brutalizat-o in ultimul hal.
    350000 km condusi exclusiv in oras in stil sportiv jumatate din timp. Masina nu a vazut drum deschis. Nu am intretinut transmisia de loc. Am schimbat uleiul o singura data la 120000 km desi era recomandat la fiecare 60000 in caz de exploatare intensiva. Dupa 5 ani masina a devenit inoperabila din cauza multiplelor probleme si am dus-o la dezmembrari. Transmisia nu a avut niciodata probleme si nici torque converter-ul.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus