un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Bucureștiul este pe locul 6 mondial la timp petrecut în trafic

23 Mar 2016  ·

GÂNDURI  ·

23 comentarii

Există câteva metode de a exprima în cifre aglomerația din trafic. TomTom face un clasament bazat pe un așa numit nivel de ambuteiaj al traficului (congestie trafic, i se mai spune), iar Bucureștiul este al 6-lea oraș din lume ca timp pierdut în trafic. Al șaselea! Din lume!

Poziția aceasta ar trebui să ridice niște semnale mari de alarmă privind nepăsarea și incompetența autorităților în a lua măsuri pentru a rezolva această problemă. Măsuri există, ambuteiajele nu s-au inventat în București, sunt orașe mai mari și mai bogate unde au apărut aceste probleme pe vremea când la noi bulevardele erau goale, cum se întâmpla înainte de ’89, orașe care apoi le-au și rezolvat.

Vreau să îți arăt cum se poate reprezenta grafic această incompetență generală.

Cum calculează TomTom nivelul de congestie a traficului: ca timp suplimentar petrecut în trafic față de cât ar trebui să dureze o călătorie în condiții normale de deplasare. Dacă o călătorie ar dura 20 de minute fără trafic (de exemplu în weekend sau noaptea) și ea durează 30 de minute, atunci TomTom spune că există un nivel de 50% de timp suplimentar.

Iată clasamentul de la care pornim:

Loc Oraș Nivel ambuteiaj trafic Vârf dimineața Vârf seara
1 Mexico City 59% 97% 94%
2 Bangkok 57% 85% 114%
3 Istanbul 50% 62% 94%
4 Rio de Janeiro 47% 66% 79%
5 Moscova 44% 71% 91%
6 București 43% 83% 87%
7 Salvador 43% 67% 74%
8 Recife 43% 72% 75%
9 Chengdu 41% 73% 81%
10 Los Angeles 41% 60% 81%
11 St Petersburg 40% 64% 88%
12 Tianjin 39% 58% 66%
13 Varșovia 38% 66% 73%
14 Beijing 38% 62% 78%
15 Roma 38% 73% 65%

Observă vârfurile de dimineață și seară. La acea oră, timpul de deplasare prin București este aproape dublat din cauza ambuteiajelor.

Am luat primele 15 poziții din lista lor de 174 de orașe pentru a avea context, vezi mai jos pentru ce. Cei care știu un pic de geografie deja pot sesiza că ne aflăm într-o companie atipică în acel clasament, Bucureștiul fiind un oraș diferit de cele din jurul său. Unde sunt alte mari metropole aglomerate ale lumii? Păi Londra este pe 16, San Francisco pe 31, Paris pe 32, New York pe 39, Berlin pe 67, Boston pe 95, Madrid pe 104, Budapesta pe 108.

De ce spun că suntem într-o companie atipică? Pentru că Bucureștiul este un oraș mult mai mic decât celelalte din top 15, or mai puțini oameni înseamnă mai puține mașini personale, mai puține mașini de aprovizionare, mai puține călătorii în scop de muncă prin oraș șamd. Ar trebui să avem un trafic mult mai fluent decât acele metropole, dar nu avem.

Iată graficul comparativ al populației, în ordinea din top:

trafic_populatie_oras

 

După cum poți vedea, Bucureștiul este cel mai mic oraș de acolo. Estimările oficiale sunt pe la 1,9 milioane locuitori în oraș, 2,2 milioane în zona urbană sau metropolitană (câteva localități din jur), iar toate datele sunt despre zonele urbane, deoarece naveta zilnică spre periferii și localități periferice este o sursă de ambuteiaje în trafic. Varșovia ar fi singurul oraș comparabil și este cu 5 puncte procentuale mai jos în clasament decât noi.

Cum este asta posibil? Cum de în orașe de 10, 13 sau chiar 20 de milioane de locuitori, cât toată populația României, stai mai puțin în trafic decât în București? Foarte simplu, motivele principale sunt:

  • lucrări de infrastructură ce avansează în ritm lent și încurcă circulația prin șantierele lor.
  • carosabil blocat de mașini parcate sau mașini pe “avarie”.
  • blocarea intersecțiilor de către cei ce forțează galbenul sau chiar roșul la semafor.
  • rețea insuficientă de transport în comun: metroul avansează greu, autobuzele nu au bandă proprie, bugetul nu permite întreținerea parcului auto, benzi de biciclete nu avem.
  • sistem ineficient de management trafic și adaptarea semaforizării în timp real. Găsiți aici situația la zi a sistemului BTMS din capitală: de la lipsa oricărui semnal timp de mai multe luni, pentru că le tăiase cineva cablul, la doar o parte din intersecții monitorizate și acum la lipsa oamenilor în dispecerat.

Acum spune-mi, din cele de mai sus care ar putea fi rezolvate cu un management competent, cu amenzi sau măcar o supraveghere a traficului pentru ca mârlanii să stea în banca lor, cu eliminarea corupției ce cauzează pierderi de bani, întârzieri și lucrări proaste? Toate?

Am stat o săptămână în Barcelona în februarie și nu am văzut nici o mașină, nici măcar una, parcată pe trotuar sau pe stradă într-un loc nepermis. Nu am văzut nici o mașină, nici măcar una, forțând galbenul sau blocând vreo intersecție, în cele 30 de minute pe care le făceam pe jos dimineața și seara. Concluzionez că se poate.

Sunt și cauze ce nu pot fi schimbate pentru că țin de modul nostru de viață, mai exact de modul comunist în care a fost construit orașul, cu blocuri înalte și deci cartiere foarte aglomerate.

Iată graficul densității populației în aceleași orașe din top:

trafic_densitate_populatie

S-a schimbat doar totul, cum ar zice Apple. Nu sunt foarte sigur de toate cifrele de acolo, densitatea populației se poate calcula în diverse moduri, dar vă faceți o idee: Bucureștiul este unul dintre cele mai dense orașe din lume. Pe aceeași suprafață de pământ unde în alte orașe s-ar face 2-3 case sau poate un bloc cu 3 etaje, în București s-a făcut un bloc cu 10 etaje și deci mult mai mulți oameni ce locuiesc pe aceeași amprentă de sol.

Putem totuși să ne întrebăm de ce crește atât de greu Bucureștiul. Iată o comparație cu orașe similare ca număr de locuitori din Europa:

Oraș Populație Suprafața oraș
București 1.931.000 228 kmp
Budapesta 1.757.618 525 kmp
Hamburg 1.774.242 755 kmp
Viena 1.840.573 414 kmp

Orașe comparabile cu al nostru au o suprafață mult mai mare, adică densitate mai mică, străzi mai lungi, trafic mai bine distribuit. Iar de zona metropolitană a acestora nici nu mai zic, sunt cazuri în care navetiștii vin de la 60-100 de kilometri distanță pentru că au la dispoziție autostrăzi și trenuri rapide sau metrouri lungi.

Mai sunt și alte tipuri de orașe, precum Barcelona sau Paris, care au o suprafață oficială mai mică decât a noastră la o populație comparabilă. Cu toate acestea, sunt mult mai jos în topul aglomerației în trafic, iar suprafețele metropolitane sunt imense, de ordinul unui județ sau chiar mai mult.

De ce nu se întinde și Bucureștiul? Limite naturale nu are, că suntem în mijlocul câmpiei, dar are limite birocratice ce pun piedici construcției de noi zone de case sau de orașe satelit mai mici, mai cochete:

  • chestiunea cu terenul intravilane versus extravilane.
  • lipsa infrastructurii: orașele mari au metrou ce ajunge departe în periferii, au autobuze, trenuri ușoare, trenuri regionale, autostrăzi sau drumuri ce pot susține fluxul de navetiști dimineața. De ce m-aș muta în Domnești, ca să pierd 2 ore din viață în fiecare zi la intersecția cu Șoseaua de Centură?
  • tot felul de fabrici și combinate vechi, majoritatea abandonate, dar care nu sunt atrăgătoare ca priveliște, necesită decontaminarea zonei, nu-și asumă nimeni demolarea lor și extinderea suprafeței rezidențiale.
  • concentrarea locurilor de muncă în anumite zone și a zonelor rezidențiale în partea opusă. Momentan se construiește în draci în zona Dimitrie Leonida, în sudul orasului, iar majoritatea locurilor de muncă sunt în nord, spre Pipera. Dacă ești din București, știi deja ce trafic este pe direcția Sud-Nord și ce-i în metrou pe magistrala M2 dimineață. Dacă nu ești din București, e greu de imaginat.

Citește cele de mai sus. Par de nerezolvat? E ceva ce n-ar putea fi îmbunătățit cu o strategie bine gândită de dezvoltare a orașului? Dar cine să o facă, Viorel Lis? Oprescu? Firea?

    23 comentarii

  1. mircea (primul)

    23/03/2016 la 8:02 AM

    Probabil ca unu de la pnl o sa rezolve problemele

      (Citează)

    • Dap. Sa il vezi pe Orban dupa ce descaleca de pe caine cum se apuca de treaba.

        (Citează)

    • salal:
      Dap. Sa il vezi pe Orban dupa ce descaleca de pe caine cum se apuca de treaba.

      LOL, da. Poate voia să fie ca-n filmul ăla cu neverending story sau cum se numea, cu câinele uriaș zburător.

        (Citează)

  2. Imaginea articolului e de la Stefan cel Mare?

      (Citează)

  3. Poti sa ii treci pe toti acolo in lista la primarie… pana nu intelegem ca trebuie sa ne implicam activ si ca un singur om nu poate schimba totul intr-un oras, o sa mai curga mult apa pe Dambovita. Primarul este inportant, dar nu este singur pe lume, trebuie toti sa contribuim:
    – prin sesizari, petitii punem presiune pe autoritati ( avem aplicatia Civic Alert acum si lumea o foloseste pentru parcari ilegale… chiar cred ca dupa 30 de zile o sa vina cineva sa amendeze soferii care au blocat catvea ore o zona)
    – prin candidatura in consilii (uitati-va la filmuletul de prezentare 200 pentru Bucuresti, strict cu scop informativ)
    – prin sustinerea unor organizatii si proiecte care au deja o solutie, trebuie doar aplicata: vezi OPTAR si etimpultau.ro etc…

      (Citează)

  4. Cu toate argumentele, cred ca cea mai mare problema a traficului este nepasarea. Cum bine ziceai, sunt unii si nu putini, care forteaza nu galbenul, ci rosul la semafor. Parcarile aiurea si tot. E ingrozitor.

      (Citează)

  5. Votați cu Firea, ca să ajungeți pe locul întâi!

    Felicitări anticipate!

      (Citează)

  6. Repet ce am zis cu alte ocazii si pe aici sau alte pagini. Tot ce am vazut pana acum ca solutii sunt doar laba in cerc.

    PMUD / PIDU – acronime si bani aruncati pe geam pe povesti. Stiu, am facut o strategie similara si am incercat ca toate propunerile sa fie de bun simt, nu Sf-uri.

      (Citează)

  7. La traficul din Bucuresti nu sunt de vina doar autoritatile, ci si cei care folosesc masina personala zi de zi pentru ca e mai comod sa ajunga asa la serviciu, iar o masina ocupa mult mai mult spatiu decat alte vehicule. O solutie ar fi optarea petru mijloacele de transport in comun (metrou, tramvai, RATB), dar si acestea sunt supraaglomerate.

    La fel si cu bicicletele, nu prea sunt multi doritori sa transpire, iar cand ajung la serviciu sa nu aiba unde sa faca un dus. O solutie viabila pana se rezolva problema de catre autoritati (15-20-30 de ani, optimistic vorbind), dar destul de periculoasa din cauza soferilor de automobile, ar fi scuterele/motocicletele. In Italia se folosesc la greu, chiar si la temperaturi scazute. La ei pare ca functioneaza. La noi oare nu se poate?

      (Citează)

    • Eu iau foarte rar masina (mai exact cand am vreo treaba in timpul sau dupa servici), dar daca n-ar fi metroul nu stiu zau ce-as face, ca RATB-ul e infect.
      Am incercat sicu bicicleta, pana era sa ma omoare (intentionat) unul cu un TIR (in mijlocul orasului) ca n-avea loc de mine. Si am zis ca fuck it, nu merita.

        (Citează)

    • Mda, doar ca in Italia e un pic mai cald decat in Romania – In Roma cea mai friguroasa luna e Ianuarie, cand temperatura medie e apropiata de temperatura medie inregistrata in Bucuresti prin Aprilie.

        (Citează)

  8. Misto articol, e bine sa fie citit de orice candidat la primarie. Din pacate, pe viitor situatia nu se va imbunatati prea mult (poate doar unele santiere de infrastructura se vor finaliza, de ex. metroul Dr Taberei). Insa vor fi si mai multe masini, si mai multi locuitori, pe acelasi spatiu. Sunt pesimist, chia rnu vad vointa de nici un fel.
    Cred ca si structura de 6 sectoare, in care fiecare face ce vrea de capul lui acolo, fara putina coorodnare, ajuta la mentinerea haosului.

      (Citează)

  9. Totul suna catastrofic si negru, eram ultimii soferi, ultimii mitocani ai Europei. Pana ai ajuns la densitate. Caci, da, aia schimba totul. E usor sa dai vina iarasi si iarasi pe soferi si pe cat de nemernici sunt ei. Dar nu e asa.

    Problema acolo e, la densitate, Orasul a fost construit zeci de ani la modul cel mai cretin cu putinta: cartiere cu sute de blocuri de zece etaje bagate unul in altul, fara locuri de parcare, fara cai de iesire intrare. Iesirele/intrarile din cartiere sunt horror(Drumul Taberei, Militari). Legaturile intre cartierele de locuit (est, sud, vest) si zona standard de lucru (nord) sunt mizerabile (vezi traseul Est-Nord, care taie Pantelimon, Colentina si Lacul Tei spre nord, spre zona de lucru, si in care traficul e fortat in mare parte sa treaca prin intersectia Doamna Ghica-Colentina, acolo e nebunie in stare pura la ora 8 dimineata). Transportul public e si el mizerabil, tramvaiele cu linii separate sunt doar cateva, sunt zone importante din Bucuresti in care metroul nu ajunge nici in proiectele lui Dragnea din 2030

    Orasul trebuie sa se extinda masiv in exterior, intr-o noua zona metropolitana. Trebuie sa apara poluri urbane care sa acopere majoritatea nevoilor (administratie, banci, gradinite, scoli, spital). Si trebuie linii de metrou, multe si lungi, care sa iasa 10-15 km in afara Bucurestiului, cu parcari mari la statia terminala.

    Cam nasol, constat in fapt ca ne trebuie alt oras. Dar sa nu disperam, madam Firea pare pregatita sa se apuce de treaba…

      (Citează)

  10. Totul suna catastrofic si negru, eram ultimii soferi, ultimii mitocani ai Europei. Pana ai ajuns la densitate. Caci, da, aia schimba totul. E usor sa dai vina iarasi si iarasi pe soferi si pe cat de nemernici sunt ei. Dar nu e asa.

    Excelent. Ca inginer ar trebui sa stii ca nu conteaza cifrele din procentele.
    Si…sincer, in Paris era destula aglomeratie mereu. La noi e numa in perioadele de varf.

      (Citează)

  11. N-ar trebui sa-ti mai dea voie sa construiesti blocuri de 11 etaje cu 1 metru de teren in jurul lui. Dar hei, spagile sunt misto.

    Bucurestiul e un oras pe verticala, asta e problema lui, ca n-a fost gandit ca toti burghezii sa aiba masina.

      (Citează)

  12. Gata suntem internationali :)) http://9gag.com/gag/aZM2xNX?ref=fbp

      (Citează)

    • Da, clasic…la Bucuresti apare o poza din Budapesta or whatever, numai in Bucharest nu este intersectia aia.

        (Citează)

  13. In Londra cel mai mult am stat blocat pe loc in trafic 1 ora si 30 de min. Recordul e pe autostrada unde am stat 3 ore.

      (Citează)

  14. Sunt tari care nu apar pe lista gen Bulgaria, India, Myanmar, Coreea de sud etc.

      (Citează)

  15. Ma mira faptul ca Beijing este abia pe locul 14. Oricum foarte tare clasamentul! Mersi nwradu, nu stiam :D interesant. Tine-o tot asa!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus