un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce avioanele nu pot fi protejate cu parașute

18 Jan 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

46 comentarii

Nu mai dați share clipului video ce prezintă un “extraordinar” sistem ce-ar putea fi implementat pe avioane pentru a salva pasagerii prin parașutare în caz de accident. Nu doar că nu este o idee practică, ci este chiar proastă.

Filmul întreg este la finalul articolului, dar, pe scurt, cabina pasagerilor se poate atașa și detașa de avion. În caz de prăbușire, cabina cu toți pasagerii se detașează/ejectează și, ajutată de mari parașute, ajunge în siguranță pe sol.

Ca analogie, este asemănător cu atașarea unei remorci de capul tractor al unui TIR, dar că acum vorbim de același principiu pentru avioane.

Pentru avioane, este o tâmpenie.

În primul rând, capsula aceea ar fi nemaipomenit de grea. Avioanele de cursă lungă transportă lejer 500 de pasageri, ceea ce ar putea însemna o greutate de 40 de tone. Adăugați bagajele, cam 25 kg de persoană, și mai creștem cu 12, 5 tone. Cabina în sine presupune în plus un fuselaj normal de aeronavă, scaune, mâncare, ecrane, podea, lumini, tot ce-i nevoie acolo.

Un Boeing 777-300, de exemplu, cântărește gol 160 de tone și, cu tot cu combustibil, mâncare, bagaje și pasageri, poate decola când are maxim 299 de tone. Să zicem că o treime este greutatea totală a cabinei plină de pasageri și cele necesare lor. Un Airbus A320 ar putea avea o cabină de 20 de tone.

Cât de mari să fie parașutele pentru a lăsa ușor spre sol 100 de tone?

Apoi, majoritatea accidentelor aviatice au loc în principal la decolare, la aterizare și, deja într-un procent mult mai mic, la manevrele premergătoare aterizării.
momente_accidente_aviatice_1

 

La aterizare și decolare altitudinea este mică, parașutele respective nici n-ar avea timp să se deschidă și să încetinească rezonabil căderea cabinei. Este ca și cum ai arunca de la 200 de metri sau de la 1.000 de metri toți pasagerii, într-o conservă de metal, fără nici o amortizare. Măcar cadavrele lor vor fi în același loc, nu?

Să presupunem acum un accident la o altitudine mai mare. Asta înseamnă și viteză mai mare, din păcate. Detașează de avion capsula și aceasta va avea deja o viteză laterală de vreo 500 km/h, ca să nu zic că la altitudinea de croazieră se zboară cu 900 km/h. Cum vor stabiliza parașutele ceva ce se deplasează lateral cu viteze de acest ordin?

Să ne gândim și la altitudine. La 11.000 de metri, parașutele probabil că sunt inutile, aerul este destul de rarefiat. Acestea trebuie deschise mult mai jos, iar cabina de 20-100 de tone are atunci o viteză verticală considerabilă. Este dificil de estimat cum va reacționa sistemul. Gândiți-vă întâi la ce prinderi sunt necesare pentru a ține totul bine legat.

Să vorbim apoi și de orizontalitate. Deja avem o capsulă aruncată din avion la viteza mare. Poate că pasagerii poartă centură, poate că nu, caz în care vor fi aruncați de toți pereții ei în primele momente, apoi vor cădea în imponderabilitate o lungă bucată de timp. Va intra capsula și în vrie? Cum era distribuită greutatea pasagerilor, dar a bagajelor? Se va roti pe toate părțile, făcând dificilă deschiderea corectă a parașutelor? Când acestea se deschid, la ce forțe sunt supuși cei dinăuntru și cum reacționează capsula la o decelerație de 3-4 g?

Apoi să vorbim despre aterizarea capsulei. Dacă problema apare deasupra unei câmpii, să presupunem că parașutele o aduc la sol în liniște și pace. Dar dacă are loc deasupra unor munți? Odată ce atinge piatra, capsula o va lua la vale, dându-se peste cap până în fundul văii?

Apoi trebuie să analizăm integrarea capsulei în avion. În general vorbind, două bucăți mici de materiale îmbinate cumva, indiferent de metodă, sunt mai slabe decât o singură bucată mare cât cele două la un loc. Orice îmbinare, indiferent de metodă, este un punct slab.

Fuselajul unui avion și diversele sale bucăți se sudează pe întreaga zonă de contact sau se prind în nituri foarte dese, o îmbinare care, zic eu, este mai bună decât oricare alta bazată pe șuruburi cu filet. Această capsulă cum s-ar prinde în avion, cu cleme? Filmul înfățișează o prindere rapidă și o desprindere la fel de rapidă în caz de probleme, ceea ce înseamnă că sunt mai puține puncte de prindere și că acestea nu sunt permanente. Integritatea structurală a avionului ar fi mai slabă decât a unuia actual.

Bun, să zicem că apelăm la sudură sau nituire sau altceva la fel de bun și “permanent” și apoi există niște capse detonatoare care explodează și separă capsula pasagerilor de restul avionului. Și această soluție este dificilă deoarece nu garantează o desprindere curată sau una în care integritatea capsulei să nu aibă de suferit.

Dispariția unei mari bucăți din avion l-ar destabiliza puternic și bucata rămasă, practic cabina piloților, plafonul, aripile și motoarele n-ar putea rezista forțelor ce apar. Asta i-ar condamna pe piloți la moarte sigură, ceea ce deci i-ar face să ejecteze capsula doar în ultimă instanță, atunci când își dau seama că nu pot redresa avionul, ceea ce înseamnă că ar ejecta-o aproape de sol și s-ar aplica tot ce-am zis mai sus.

Pe total, îndrăznesc să spun că un astfel de sistem n-ar rezolva mare lucru.

Apoi sunt și alte motive mult mai cinice pentru care un astfel de sistem nu va fi implementat: costurile crescute. Producătorii de avioane încearcă să ducă siguranța la extrem; regulamentele internaționale privind operarea zborurilor sunt axate pe siguranța pasagerilor și deja impun reguli draconice liniilor aeriene și producătorilor de avioane, ceea ce oricum a ridicat mult costul operării avioanelor.

Cât ar mai putea urca? Să ne uităm ca exemplu la domeniul auto. Am putea construi mașini mai sigure? Da, am putea. Roll-cage în interior, ca la cele de raliuri, ceea ce face cabina aproape nedeformabilă. Centuri de siguranță cu multiple prinderi și obligatorii pentru toți pasagerii, verificarea prinderii lor făcându-se cu mai mulți senzori, nu dacă e înfipt sau nu un cârlig în încuietoare. Senzor de alcool în care să sufli obligatoriu. Am putea pune 30 de cm de cauciuc în jurul mașinilor, precum au cele din parcurile de distracție, astfel încât accidentele să fie mult mai ușoare.

De ce nu facem asta? Pentru că-i vorba de costuri și clienții nu vor să plătească mai mult. Accidentele grave sunt totuși foarte rare, chiar și în circulația auto, raportat la numărul total al oamenilor sau mașinilor aflate în acel moment pe șosele în lume. De exemplu în România se fac zilnic câteva milioane de drumuri dintr-un punct în altul, dar în jur de 6 oameni mor în accidente auto și să zicem de vreo 3 ori mai mulți suferă răni grave. Raportat la milioane de oameni ce conduc zilnic, e puțin, deși ar putea fi micșorat și mai mult acel număr.

Zborurile sunt și mai sigure atunci când analizăm numărul accidentelor raportat la numărul zborurilor. A avut loc un accident la fiecare 5 milioane de zboruri. Vorbind despre decese, în 2015 s-au înregistrat un total de 560 de victime în accidente aeriene în întreaga lume, dar gândiți-vă la acest număr în contextul  în care au loc peste 100.000 de zboruri în fiecare zi, iar numai în SUA au fost vândute 764 de milioane de bilete de avion în 2015, în întreaga lume numărul de “om-zboruri” fiind de câteva miliarde pe an.

Accidentele aeriene ne șochează întotdeauna pentru că un număr mare de oameni mor în același timp și nu din vina lor, că nu se aflau la manșă și nici nu puteau preveni în vreun mod accidentul. Analizându-le însă ca statistică, transporturile aeriene sunt nu doar foarte sigure, ci acest grad de siguranță crește de la an la an.

O capsulă cu parașute ar fi o cheltuială mare, puțin justificată în contextul statisticilor de mai sus, care însă ar slăbi integritatea aeronavei și nici n-ar garanta salvarea tuturor celor din interiorul ei. Da, unele dintre problemele ridicate de mine mai sus (de exemplu stabilizarea capsulei în cădere) ar putea fi rezolvate cu și mai multe tehnologii și deci cheltuieli, dar unde tragi linie?

Filmul spune că mii de vieți ar putea fi astfel salvate. Da, dar în câți ani și din câte accidente s-ar face acest total de mii de vieți?

Iată o listă cu cele mai recente 10 accidente aeriene cu victime din 2015 și haideți să dăm cu presupusul dacă ejectarea capsulei cu pasageri i-ar fi putut salva pe aceștia:

  • 4 noiembrie – un Antonov AN-12 se prăbușeste după decolare în Sudan, 37 de morți. Fiind după decolare, nu cred că parașutele ar fi avut timp să-și facă treaba.
  • 31 octombrie – avionul rusesc Metrojet explodează în aer la 23 de minute după plecarea din Egipt. S-a dovedit că-i o bombă, deci capsula n-ar fi ajutat.
  • 2 octombrie – un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit după decolare în Indonesia, 10 morți. Poate că ar fi funcționat capsula, cine știe, dar un avion mic mai mult ca sigur nu va avea așa ceva.
  • 5 septembrie – un Boeing 737 lovește în aer un avion-ambulanță. Boeing-ul nu are nimic, cei 7 din avionul medical mor. Nu ar fi ajutat cu nimic o capsulă.
  • 16 august – un ATR-42 se prăbușește în munți, la 2500 de metri, în Indonezia, omorând 54 de oameni. Compania aeriană avea interdicție în alte țări pentru că nu respecta normele.
  • 24 martie – avionul Germanwings este prăbușit intenționat de pilot. Teste medicale i-ar fi ajutat, nu o capsulă.
  • 4 februarie – un ATR-72 se prăbușește în Taiwan după ce se pierde controlul și lovește un viaduct și o mașină. Capsula n-ar fi fost de nici un folos aici, era prea jos.

taiwan_air

Să analizăm pentru cele mai mari 5 dezastre aeriene din toate timpurile, exceptând 11 septembrie:

  • Tenerife, 27 martie 1977 – în cel  mai mare accident aerian de până acum, două Boeing-uri 747 se ciocnesc pe pistă și 583 de oameni mor. Unul ateriza, celălalt se afla încă pe pistă, în ceață și fără să respecte instrucțiunile turnului. Capsula nu ar fi ajutat cu nimic.
  • Japonia, 12 august 1985 – 520 de oameni mor după ce o bucată de avion se rupe, iar decompresia taie sistemele de control. Capsula ar fi fost ea însăși ruptă, dacă ar fi fost acolo, deci e posibil să nu fi ajutat cu nimic.
  • India, 12 noiembrie 1996 – două avioane mari se lovesc în aer, 349 de oameni mor. Capsula n-ar fi ajutat, s-a întâmplat brusc totul.
  • Franța, 3 martie 1974 – un avion Turkish Airlines se prăbușește după ce ușa de marfă se deschide și avionul trece printr-o decompresie explozivă. Cum în cazul unei capsule presupunem că aceasta ar fi fost deschisă, e greu de crezut că ar fi putut salva pe cineva.
  • Irlanda, 23 iunie 1985 – o cursă Air India este distrusă de o bombă, omorând 329 de oameni. Capsula n-ar fi ajutat.

În concluzie, afirmația că va salva mii de vieți este adevărată, dar pe o perioadă de zeci de ani. Multe alte mii de oameni vor muri oricum.

Dacă citiți despre suficiente dezastre aeriene, veți vedea că majoritatea ar fi putut fi prevenite prin proceduri mai bune. De multe ori, înveți din mers, din păcate. Altele ar fi putut fi prevenite prin schimbări mecanice care, din păcate și aici, nu puteau fi prevăzute de la început. Trei sferturi dintre accidente ar fi putut fi astfel evitate. La zero, însă, nu le vom reduce niciodată.

Plane Crash Parachute ProtectionThis interesting concept would save many lives from plane crashes. Who likes this idea!?

Posted by David Wolfe on Wednesday, January 13, 2016

    46 comentarii

  1. 23 iunie 2985 ?

      (Citează)

  2. Ai prea mult timp la dispoziție dacă ajungi la un blog post atat de lung despre un biet video viral cu o idee naivă.

      (Citează)

    • Așa ți se pare ție, că poate înțelegi direct ideea. Pentru fiecare om căruia i se pare o idee amuzantă, sunt alți 10 care consideră că avioanele ar putea fi salvate, că au văzut ei pe FB cum un inventator a găsit soluția, dar este o conspirație a producătorilor de a nu le face mai sigure.

        (Citează)

  3. TL, DR

      (Citează)

  4. Nu ai scris nimic despre protejarea pasagerilor cu parasute individuale. Cat de fantasy e acest scenariu?

      (Citează)

  5. Și totuși dacă nu ar mai exista vizionari, cum am mai evolua ?
    Am văzut zilele trecute o chestie care arată promițător, poate fi o tâmpenie însă tot sună bine.
    http://www.forbes.com/sites/kristintablang/2016/01/16/charles-bombardier-the-antipode-futuristic-private-jet-concept/#2715e4857a0b6c8d27793dea

      (Citează)

    • Nu zic că nu s-ar putea face avioane hipersonice, dar nu cred că are cineva nevoie să ajungă atât de repede în altă parte. Nu pentru cât va costa biletul sau avionul.

        (Citează)

  6. nu pot sa cred ca ai pierdut timpul demontand idiotenia asta

      (Citează)

    • Se leagă cu mai multe, gen toți inventatorii români despre care circulă articole despre cum nu-i ajută statul și ei au idei atât de mișto. În practică, dacă le analizezi, nu-s chiar a doua venire a lui Iisus.

        (Citează)

  7. Salut. Frumoasă lecție despre ce mizerii circulă pe facebook, singura problema este ca ai dat un accident din viitor ?. Ai grija sa nu se prindă băieții ca știi prea multe ?

      (Citează)

  8. Citand un clasic in viata, “Oh my god, who the hell cares”?

      (Citează)

  9. Sa anunte cineva compania Air India ca in 23 iunie 2985 o sa le explodeze un avion peste Irlanda. :D

      (Citează)

  10. N-ai mentionat MH317 si MH370.

      (Citează)

    • Nu se încadrau în listele mele, dar unul a fost distrus de o rachetă, celălalt nu știm ce-a pătit. Poate l-a prăbușit intenționat pilotul.

        (Citează)

  11. … cam duci lipsa de inspiratie si ai cam mult timp la dispozitie … pacat de vremea (mea) irosita (m-am cam plictisit dupa 30 de secunde de citit) …

      (Citează)

    • 30 de secunde irosite? E nasol. De asta recomand citirea blogului în timp ce faci și altceva, ca să nu consideri niciodată că ai pierdut timpul. Merge și pe WC.

        (Citează)

    • nwradu:recomand citirea blogului în timp ce faci și altceva, ca să nu consideri niciodată că ai pierdut timpul. Merge și pe WC.

      Eu am xhamster pe alt browser in split screen…

        (Citează)

  12. Pentru altitudini mici propun un sistem de airbaguri pentru capsula… :-) Sau nu ar fi mai ieftin un sistem de ejectare pt toata lumea? O idee la fel de serioasa ca si asta cu capsula, si eu nu am dezvoltat-o din 2013, tocmai m-am gindit la ea. Iti dai seama ce iesea daca cizelam ideea vreo 2-3 ani ? Un alt videoclip viral… (Viralitatea asta nu garanteaza un continut de calitate, ci cel mult inca o dovada ca pe lumea asta sint multi prosti).

      (Citează)

    • Airbaguri se folosesc pentru roboții spațiali, dar n-ai putea pune oameni în ele. Plus că poate-ți cade o bilă uriașă pe casă, de obicei aeroporturile sunt pe lângă zone de locuit.

        (Citează)

  13. Bine ca nu aveai blog cand au aparut centurile de siguranta si airbag-urile.

      (Citează)

  14. …pai si atunci de ce mai pun stewardese pe avion?

      (Citează)

  15. Dragi oameni, TIR NU ÎNSEAMNĂ CAMION!!!

      (Citează)

  16. Sa salveze viata unui SINGUR om si merita toti banii

      (Citează)

  17. Da’ cu pilotii ce au de nu-i salveaza? Nu pot face sa se desprinda corpul avionului de aripi si sa aplice acelasi principiu cu parasutele?

      (Citează)

  18. Cea mai buna solutie si foarte ieftina in plus: folia cu bule de aer pentru impachetat obiecte fragile.E buna si pentru piloti ca vad ca la ei nu s-a gandit nimeni.

      (Citează)

  19. nu ar fi mai simplu ca parasuta sa fie integrata intre fuselaj si pasageri, iar incarcatura exploziva sa taie aripile sii coada ?

    bine, tot inutil, dar mai simplu.

      (Citează)

    • Probabil pentru ca avioanele mari nu sunt proiectate sa fie sustinute din punctele in care ar trebui sa fie sustinute de catre parasute in cadere ci de catre aripi in zbor?

        (Citează)

  20. da’ unde-i nea becali de n-a comentat până acum? las’că vine el și arată deștu’ ;-)

      (Citează)

  21. Propun sa li se dea pasagerilor o barca gonflabila, care daca aterizeaza pe munte amortizeaza caderea si merge pe zapada. Am vazut io intr-un film.

      (Citează)

  22. In Tenerife accidentul a fost la decolare. Oricum, rezultatul acelasi cu sau fara capsula.

      (Citează)

  23. “dar un avion mic mai mult ca sigur nu va avea așa ceva”

    exista un avion mic care are parasute

      (Citează)

  24. nwradu:
    Așa este, am văzut viitorul. Era o cursă Air India spre Alpha Centauri.

    In Tenerife unul era cu pedala la fund aproape de viteza de decolare(nu a asteptat acordul turnului sa decoleze) si altul incerca sa gaseasca pista de pe urma sa decoleze pe care nu o gasea din cauza cetii. Da paradoxal cel mai sangeros accident aviatic s-a petrecut la sol.

      (Citează)

  25. La accidentul din Tenerife, unul decola si celalalt se plimba pe pista. Sau poate nu e cel la care ma gandesc eu

      (Citează)

  26. Sau de ce Marea Britanie nu va avea nevoie de telefonie ca au destui postasi
    Sau de ce televiziunea nu o sa prinda niciodata la public
    Sau de ce 64kb sunt de ajuns pentru oricine
    Esti un adevarat vizionar si promotor al noilor tehnologii

      (Citează)

  27. Ba e foarte simplu, wingsuit-uri integrate în scaune care se umflă în caz de accident odată cu decopertarea fuselajului pe toată lungimea lui prin mici încărcături explozive. După care fiecare e liber ca pasarea cerului.

    De fapt cred ca se și testează în secret asta, am văzut eu un filmuleț de pe undeva prin Dubai…

      (Citează)

  28. Mie nu imi vine sa cred ca sunt unii care, desi au citit articolul (sau nu?), inca o tin pe a lor cu capsula vietii. Cred ca au dat share filmuletului pe facebook si acum merg pana in panzele albe cu ideea aluia.

      (Citează)

  29. Nu mai merge video :(

      (Citează)

  30. Apai eu ma gandesc ca daca se poate parasuta un M1 Abrams de peste 60 de tone, atunci s-o putea face si pentru cabina asta de avion de pasageri ceva.

    Eventual un sistem modular care sa inchida si sa o segmenteze.

      (Citează)

  31. Gabriel:
    Dragi oameni, TIR NU ÎNSEAMNĂ CAMION!!!

    Ba da, în limba română înseamnă ( nu mă freca cu acronimia).
    Toți românii fac legătura între tir și un anume tip de camioane (autotren, mai exact), ca intre xerox și fotocopiere. Așa că tine basinile de lexic pentru tine.

      (Citează)

  32.   (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus