un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Statul român a preluat întreaga răspundere pentru lotul prost executat de autostradă

10 Dec 2015  ·

AUTO  ·

32 comentarii

Revin la nici două zile la subiectul lotului de autostradă Sibiu-Orăștie ce trebuie demolat și refăcut. Nu-mi place că fac asta, aș vrea să trecem peste, dar mi se pare atât de revoltător ce se întâmplă acolo încât nu pot ignora această afacere.

OK, vă spuneam anterior că reprezentanții statului prin CNADNR declarau cu seninătate că ei încă n-au recepționat oficial acel lot, deci este treaba antreprenorului să repare orice defecte, că încă e a lor construcția. Adică au stabilit a cui e vina și acum așteaptă senini “să se repare”, fără a spune și cum se va întâmpla, practic, ca o firmă privată să accepte așa ușor să cheltuiască milioane de euro pentru refacerea autostrăzii.

Situația s-a complicat enorm ieri, când s-a văzut că un articol din contract arată că italienii nu mai sunt răspunzători pentru calitatea lucrărilor, ci statul român a preluat deja totul:

subclauza 10.2 din Condiţiile Speciale ale Contractului: “Dacă Beneficiarul foloseşte totuşi orice parte a lucrărilor înainte de emiterea Certificatului de Recepţie la terminarea lucrărilor, Antreprenorul va înceta să mai aibă responsabilitatea îngrijirii acelei părţi începând cu această dată, moment în care răspunderea va trece în sarcina Beneficiarului”

Cu alte cuvinte, dacă statul decide să utilizeze acel drum înainte ca firma constructoare să spună oficial că este gata-gata și să-l predea cu semnătură, statul ia întreaga răspundere pentru orice se întâmplă ulterior. Bucuria italienilor, nu?

Lotul a fost inaugurat cu doar două zile înainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale din 2014 de către Ponta, dar există acte prin care constructorul spune în mod clar că lucrările nu sunt gata. O acțiune care ar fi trebuit să-i aducă voturi, dar nu i-a adus suficiente. Italienilor le-a adus însă 134 de milioane de euro și anularea răspunderii pentru toate lucrările efectuate, chit că apoi s-a dovedit că nu au săpat suficient pentru fundație, nu au pus un întreg strat de rezistență, cel din pietre sparte, nu au făcut drenaje de apă, nu au turnat asfalt la grosimea necesară și cu gradul de compactare necesar.

Cine plătește acum? Ponta? Rus? Neagu? Să zicem că acea clauză este discutabilă, că se poate susține că italienii au ascuns cu rea-intenție lucrări neconforme cu cerințele. Mi se pare însă că este un motiv suficient pentru a ajunge la tribunal, iar un astfel de proces se va întinde pe ani de zile. După aceea, chit că statul român are câștig de cauză, cineva trebuie să vină cu banii de acasă, să demoleze o autostradă și să o construiască de la zero. Nu văd cum ar putea fi o firmă privată silită să facă asta, că e mai simplu să se declare falimentari și să-ți arate degetul de la distanță.

Părerea mea: lotul acela va rămâne o fantomă. Vor trece mulți ani până-l va repara cineva sau va rămâne chiar o ruină, o dovadă a corupției și neglijenței, iar autostrada chiar nu știu cum și pe unde se va face. S-ar putea și ca cei 200 de metri decopertați până acum pentru inspecție să fie acoperiți, dar asfaltul se va surpa în continuare și va fi într-un soi de permanentă reparație din metru în metru.

sursa: Digi24.

    32 comentarii

  1. Ingrijire nu e totuna cu refacere din cauza proastei executii, sa fim seriosi.

      (Citează)

  2. Sa stii ca lucrurile nu stau chiar asa cum apar în presă, stiu de la cineva care a fost implicat în proiect ca lucrurile s-au complicat imediat dupa castigarea licitatiei, in primul rand acest lot a fost executat conform legislatiei europene utilizând Fidic Galben(google it) care spune ca lucrarea se executa in sistem design and build, adica beneficiarul face un studiu de fezabilitate si pregateste caietele de sarcini pe baza carora se organizează licitatia, acum studiul de fezabilitate a fost facut in celebrul stil romanesc, a fost facut in mai putin de un an de celebra firma Search Corporation care se stie ca e abonata la contractele cu statul.Bineinteles ca SF a fost facut prost pe bani multi cu insuficiente studii geotehnice lucru care ulterior l a sesizat firma italiană.Ei au cerut extensie la contract pentru adoptarea altor solutii tehnice ce presupuneau formarea unor piloti la o adâncime mai mare deoarece in SF scriau numai aberatii(aveau numeroase documente in sensul asta si probabil de aia au scapat si cu banii incasati). Beneficiarul spune logic, nu stiu domne ăstia sunt banii asta e termenul mie imi faci lucrarea. De aici încolo lucrurile au luat o întorsătură proasta, constructorul a facut ce a facut neconform, CNADNR s-a facut ca verifică lucrarea si uite asa a iesit o porcarie drept pentru care acestia se judecă cu benficiarul(CNADNR) la DAB( Dispute Adjudication Board- adica la un tribunal de rezolvare a disputelor specifice legislatiei Fidic).Constructorul se pare ca a castigat, a fost acoperit de hârtii, procese verbale, etc. E trist sa vad ca strainii pot scăpa usor cu orice doar pentru ca sunt vestici, pe de alta parte ma înfurie faptul ca la televizor nu sunt prezentate toate datele, faptul ca suntem incompetenti si spagari. In alte tari pentru autostrăzi un SF durează 2-3 ani si e facut de oameni profesionisti tocmai pentru a prevenii ce s a intamplat la noi. Ati auzit pe undeva la televizor de Search Corporation, nu cred si uite asa noi tot fara autostrăzi rămânem si ei cu banii in buzunar.
    P.s: scuza mi graselile, scriu de pe telefon

      (Citează)

    • “știu de la cineva” versus “un raport al corpului de control…”

      Nu contează istoricul, proiectele se fac și se plătesc în funcție de ce spune în hârtii, indiferent dacă e logic sau nu. Faptul că ăia erau șpăgari nu mai trebuie prezentat la TV, știam deja.

        (Citează)

  3. Dirigentia de santier ce a pazit? Consultanta la fel? Ai impresia ca se termina vreo faza de lucrari fara ca CNADNR-ul sa nu aiba habar si ca italienii erau pe dealuri de capul lor acolo? Ceva la genul Dorele azi nu bagam piatra pe segmentul asta…
    Se stia foarte bine ca acolo se lucreaza prost si neconform hai sa cautam adevaratii vinovati – documentat si pe baza de rapoarte scrise.

      (Citează)

    • Păi dirigintele de șantier nu e numit chiar de beneficiar? Evident că toți au ignorat realitatea sau au fost incompetenți și nu s-au interesat deloc. Probabil că la anumite niveluri se cunoștea că vor subția ăia pietrele sau nu vor executa anumite lucrări, ca să câștige și burta lor ceva și să termine până în alegeri. Doar că s-a furat prea mult și drumul se destramă prea rapid.

        (Citează)

    • miluch: ctorul se p

      Pai firma care verifica lucrarile a facut un raport cu vreo 300 de note de neconformitate, pe care CNADNR le-a ignorat si le-a dat banii italienil.
      Iar pentru ca nu le placeau rapoartele au reziliat contractul cu firma aia si au verificat lucrarile “in the house”, ca de e mai usor de ascuns toate gresilile.
      Deoarece rezilierea a fost abuziva firma a castigat procesul si CNADNR a trebuit sa ii dea toti banii din contract.

        (Citează)

  4. Radu, tot spui ca italienii n-au facut, n-au dres. Dar cine i-a grabit pe italieni oare? Nu autoritatile romane ? Lotul acesta al autostrazii a fost un lot electoral care a tinut cel putin 48 ore cat trebuia ca sa para Ponta Lina Tarii.

    Aspus si constructorul ca s-au facut presiuni imense sa fie gata pana la data taierii panglicii. Pe de alta parte italienii au terminat/au in lucru si alte segmente de autostrada, linii CF si acolo unde lucrurile au fost gata nu s-a prabusit inca nimic.

    Pe mine acest eveniment ma face sa-mi fie si mai scarba de Ponta decat imi era inainte sa se darame autostrada.

      (Citează)

  5. De ce durează asa mult sa mi aprobi comentariul, ma intreb??

      (Citează)

  6. nwradu:
    Pentru că dormeam dus la ora 7.

    :))))))

      (Citează)

  7. Ok, sorry my bad :)

      (Citează)

  8. Imi poate spune si mie cineva cum faptu ca ponta a tinut sa se asfalteze mai repede autostrada are de-a face cu o fundatie executatat prost cel mai probabil din cauza unor studii hidrologice facute la misto? adica nu cred ca toata chestia asta s-a intamplat c-au grabit lucrarile in septembrie-octombrie 2014

      (Citează)

    • Încă nu e clar că studiile n-au fost bune. Asta se credea la început, că n-au calculat bine ce trebuie făcut pentru stabilizarea terenului. După ce-au desfăcut autostrada, au determinat că nu fusese pus stratul de pietre mari de la bază, ceea ce e altă problemă.

        (Citează)

    • Faptul ca Ponta a tinut sa taie panglica chiar cu o zi inainte de alegeri, desi erau multe probleme si receptia nu era facuta, asta inseamna sa fi idiot. Si da am ceva cu Ponta si cu Basescu si cu PDL si cu PSD si cu USL si cu toti morti si mamele lor de … dar poate asta inseamna sa te ridici din propria cenusa.

      Dupa 40-50 de ani de comunismo-socialism sau cum mai vreti sa ii spuneti, nu am prins revolutia, inca ma documentez, a fost o perioada destul de complexa si informatiile veridice se gasesc destul de greu, revenind, probabil ca o sa mai dureze ceva sa intram pe fagasul normal, sa stim sa ne cerem drepturile si sa le aparam in mod civilizat. Sa nu mai fie normal sa dam o atentie pentru un serviciu bine facut si cel mai important fiecare sa isi faca treaba si sa nu mai inchida ochii “lasa ca merge si asa”.

      O sa revin cu o copletara cand gasesc articolul de asta vara unde se priciza ca statul este raspunzator de lucrare… chiar ma distreaza cum “am fost luati prin surprindere” desi clauza aceea circula pe internet de ceva timp.

        (Citează)

    • Hai ca a fost chiar distractiv. Din informatiile gasite pe siteul CNADNR pentru SIBIU-ORASTIE oamenii erau acoperitie in contract de probleme. Citatul cu subclauza 10.2 este din contractul pentru DEVA-ORASTIE, cica presa verifica din 3 surse. Aveti linkurile catre folderele de pe CNADNR, luati pana nu le blocheaza.

      Acord SIBIU-ORASTIE cu clauze OK pentru beneficiar:
      http://www.contributors.ro/wp-content/uploads/2015/07/Comunicat-CNADNR-SA-21-07-2015-Lucrari-Orastie-Sibiu-Lot-3.pdf

      Acord DEVA-ORASTIE cu clauzele prezentate prin presa:
      – o simpla cautare pe google, linkul 2 https://www.google.ro/search?q=clauza+sbiu+orastie+receptie&oq=clauza+sbiu+orastie+receptie&aqs=chrome..69i57.5148j0j4&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=subclauza+10.2+din+Condi%C5%A3iile+Speciale+ale+Contractului:+%E2%80%9CDac%C4%83+Beneficiarul+folose%C5%9Fte+totu%C5%9Fi+orice+parte+a+lucr%C4%83rilor+%C3%AEnainte+de+emiterea+Certificatului

      http://www.cnadnr.ro/Deva-Orastie/Vol%202%20Contractul/2.2.2.%20Conditii%20Speciale.pdf

      – bonus alte contracte si acte pentru cele 2 autostrazi:
      http://www.cnadnr.ro/Deva-Orastie/
      http://www.cnadnr.ro/Orastie-Sibiu/

        (Citează)

  9. Se va afla, cat de curand, cum au stat lucrurile cu respectivul lot.
    Fiecare parte are vina ei, constructorul ca a avut intarzieri (a acceptat un termen limita pe care nu l-a respectat), statul roman, prin membrii guvernului, pentru ca a fortat deschiderea tronsonului inainte ca acesta sa fie complet construit (in fapt, constructorul a continuat cu lucrarile, incluse cele de terasament, vreo 4 luni de zile dupa ce tronsonul fusese deschis, motiv pentru care varianta ca guvernul ponta a fortat lucrurile este credibila).
    Clauza aceea este o clauza normala, care din cate stiu se introduce in toate marile contracte de constructii industriale si de infrastructura (doar ca mai are ceva specificari pentru fazele de constructie). Nu poti sa mergi pe un drum, pe care constructorul zice ca nu l-a terminat, si apoi sa-l injuri pe constructor ca sunt gropi pe drum.

      (Citează)

  10. Oare clauza aia din contract pe care o prezinti tu ii scuteste pe constructori de orice garantie a lucrarii? Ca sunt sigur ca nu scrie in contract ca garantia e valabila numai daca nu foloseste nimeni autostrada in primii 2 ani.

      (Citează)

    • Clauza nu zice asta. Clauza spune că devii tu răspunzător de ce se întâmplă dacă o folosești înainte de a zice constructorul că e gata și să ți-o predea cu semnătură. Dacă se predă cu semnătură și transfer legal, începe să curgă și garanția.

      E ca și cum ai lua o mașină pe jumătate terminată din fabrică și ai insista să o conduci. OK, dar pe răspunderea ta, fabrica nu-și mai asumă nimic.

        (Citează)

  11. Deci sa-nteleg ca daca esti premierul unei tari, si incerci sa grabesti finalizarea unei autostrazi care era deja in intarziere, ca ea trebuie finalizata la inceputul lui 2013, esti nasol, nu? Consider ca Ponta era indreptatit sa ceara inaugurarea acelei autostrazi. Si s-o ceara pe-un ton imperativ. Problema e alta. Ramane sa aflam daca el a fost anuntat de CNADNR sau de catre Rus vizavi de problemele cu acel lot de autostrada. Daca a fost anuntat, a stiut de ele, le-a ignorat doar pentru a o inaugura, cred ca putem discuta de-o raspundere penala. Dar sa faci atat de mult tam-tam pentru ca premierul unei tari a cerut sa se urgenteze inaugurarea unei autostrazi in contextul in care se depasise deja cu 1 an termenul de finalizare a lucrarilor, mi se pare noaptea mintii.

      (Citează)

    • Deci tu te-ai duce sa te opereze un student la medicina care a ramas repetent, dar ar fi trebuit sa termine facultatea acum un an-doi, dar seful spitalului insista ca el sa opereze?

        (Citează)

  12. Mai demult am disutat cu o jurnalistă finlandeză care lucra pentru Yle, televiziunea lor națională – și care îmi spunea că stă tot timpul să se gândească dacă banii publici merită cu adevărat folosiți pentru diverse. Gen, la ce hotel să stea, să nu fie prea scump, dacă să mai ia un ceai pentru cel intervievat sau nu, chestii de-astea. Știu că m-a șocat atunci atitudinea, pentru că la noi banii publici sunt ai nimănui.

    Bănuiesc că dacă ar exista aceeași conștiență și la noi, s-ar pune frumușel de niște proteste. Iar.

      (Citează)

  13. nwradu: Clauza nu zice asta. Clauza spune că devii tu răspunzător de ce se întâmplă dacă o folosești înainte de a zice constructorul că e gata și să ți-o predea cu semnătură. Dacă se predă cu semnătură și transfer legal, începe să curgă și garanția.

    E ca și cum ai lua o mașină pe jumătate terminată din fabrică și ai insista să o conduci. OK, dar pe răspunderea ta, fabrica nu-și mai asumă nimic.

    Sunt de acord cu tine dacă se dovedește ca ultima bucata facuta și la care s-au grăbit este cea care sa rupt. Și asta se poate vedea repede din acte.
    Altfel nu prea sta în picioare sa pui o clauza de 130 mil euro într-un contact doar ca sa acoperi un lucru făcut prost.

      (Citează)

  14. Personal am văzut la Biziday pe Moise care a arătat actul adiţional prin care cnadnr a dorit explicit finalizarea lucrărilor până în campania electorală, cu asumarea completă a răspunderii.

    Probabil italienii au vrut să facă treabă bună (sunt naiv dar cine ştie) şi evident, în momentul când statul i-a presat, şi-au pus juriştii şi avocaţii să facă o hârtie prin care să se asigure că nu îşi asumă răspunderea dacă o fac doar ca să taie Ponta panglica.

    Orice firmă ar fi făcut la fel ca să se protejeze, mai ales în lucrul cu statul, unde azi e un ministru, mâine e altul, iar răspoimâine e iar altul.

      (Citează)

  15. Nu cred ca aici intra in discutie garantia pentru ca lucrarea a fost executata incomplet, deci firma italiana trebuie sa faca inca demersul necesar pentru a o finaliza. Intrucat acest luru nu se mai poate fara demolarea autostrazii, firma italiana ar trebui ca sa refaca lucrarea.

      (Citează)

    • Deci dacă eu încep construcția casei pe care ai comandat-o, iar la doua zile după ce îți torn “placa” peste parter tu aduci deja mobila la etajul 1 și se prăbușește cu placa cu tot, înseamnă că eu trebuie sa îți reconstruiesc casa, ca nu am finalizat?

      Știu, nu e deloc cazul acum, dar din ce zice lumea ca scrie în contract…

        (Citează)

    • Deci dacă eu încep construcția casei pe care ai comandat-o, iar la doua zile după ce îți torn “placa” peste parter tu aduci deja mobila la etajul 1 și se prăbușește cu placa cu tot, înseamnă că eu trebuie sa îți reconstruiesc casa, ca nu am finalizat?

      Știu, nu e deloc cazul acum, dar din ce zice lumea ca scrie în contract…

        (Citează)

  16. Si uite asa italienii isi baga picioarele, pleaca frumusel cu banutii si noi raminem tot prosti asa cum sintem din cele mai vechi timpuri. C’asai la noi… Buna treaba, n-am ce zice… Or speculat chiar si cea mai mica portita din contract, si cind or vazut ca e lata de tot, gata, si-or luat jucariile si o plecat. Ce ramine in urma ? Mai mult decit o groapa uriasa care trebuie umpluta cu bani, ramine PROSTIA de care dau dovada cei care trebuie sa se ocupe de proiect, de la cel mai mare sef si pina la cel mai mic muncitor. Pur si simplu nu sint interesati sa faca treaba, lucrarile care le fac sint de cea mai proasta calitate pentru ca si licitatia se cistiga dupa pretul cel mai mic, din toti banii trebuie asigurate si “cheltuieli protocolare” spus de-a dreptul spaga, si uite asa nu mai ramine bani ca sa faci lucrarea de calitate. Si atunci stau si va intreb: unde sint banii nostrii ? O sa spuneti ca banii sint ingropati sub nu stiu ce autostrada, doar ca gresiti, practic nu acolo sint banutii, ci in “casutele” sus-pusilor, si tot felul de alte afaceri, care stiu foarte bine sa cheltuiasca banii ce nu lise cuvin. Aaaa, vorbesc prostii ??! M-as bucura ca eu sa fiu singurul care spune minciuni si prostii din tara asta, chiar m-as bucura… Faceti numai un mic calcul si vedeti din cite sute de ani de salariu de bugetar se poate construi un casoi de cela cum au multi, sau poate ca au fiecare cite o matusa Tamara cu bani multi… foarte interesant…

      (Citează)

  17. Te rog imi aprobi si mie comentariul. Ai postat 5 articole de cand l-am scris, nu ca ar mai avea un efect acum, toata lumea s-a retras din discutie. Multumesc.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus