un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Webstock 2015 și dezbaterile despre cum crești blogul

6 Oct 2015  ·

TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

M-am dus vineri la Webstock cu gândul că voi întâlni mulți oameni cunoscuți din social media, conferința devenind în ultimii ani cel mai mare loc de adunare al bloggerilor din România. Vin inclusiv din locuri foarte îndepărtate, precum Cluj.

S-a dovedit că acest Webstock a fost cel mai mare de până acum, în termeni de participanți, mărime săli șamd. La anul va fi și mai mare pentru că deja acum s-au văzut câteva limitări, dezbaterile cele mai interesante n-au avut timp suficient pentru toate întrebările din public, or tocmai acestea reprezintă cea mai interesantă parte, zic eu.

S-a dovedit și că mereu poți învăța ceva. Sau, dacă nu de învățat, măcar de conștientizat câte lucruri poți face pentru blogul tău. Am ascultat cu atenție prezentările lui Alex Negrea – Marketing 20, Horia Neagu – SEO Wolf și Ionuț Munteanu – Webdigital. Din prezentările lor despre Facebook și Google am scos câteva idei despre cum să crești blogul într-un ritm ceva mai alert decât în mod natural [1]. E ca un implant cu silicon.

O mare parte din cititorii unui blog, mai ales când acesta are vechime și multe articole indexate, ajung acolo din Google, citesc, găsesc ce caută sau nu și apoi pleacă. Mulți poate nici nu știu că au citit un blog, ei căutau ce-i de vizitat în Lisabona, au găsit, s-au întors la alte activități.

Cum să-i reții pe acești oameni pe blog, cum să-i transformi în cititori dacă nu zilnici, măcar periodici, cu gândul că articolele tale îi vor face să revină tot mai des? Bloggerii se concentrează mult pe atras cititori noi, dar nu suficient pe păstrarea celor care ajung o dată pe site.

Ideea cea mai simplă este, desigur, introducerea unui related posts la final de articol. Am avut și eu multă vreme, am scos pluginul pentru că era un consumator mare de resurse și CTR-ul (câți dădeau click pe ele din totalul cititorilor) era destul de mic. Mic e mai bun decât zero, nu? Poate ar trebui să recitesc acest articol despre related posts și să le readuc pe blog.

webstock_2015_1webstock_2015_2

Ideile mai complicate țin de reclame și remarketing. Remarketing înseamnă că vizitatorii acestui blog sunt marcați cu un cookie și apoi le poți arăta reclame pe alte site-uri fix acelor oameni. Reclamele pot fi, evident, unele de genul “hei, mă mai ții minte? Vino să vezi ce-am mai scris!“. Magazinele online fac des asta, atunci când vizitați pagina unui anume produs și apoi vezi peste tot reclame la acel produs (și aceleași magazine ar putea face treabă bună și să elimine acel cookie dacă ați și cumpărat produsul, ca să nu mai afișeze de pomană reclame la el).

Remarketingul se poate face atât pe Google AdWords (reclamele text din căutări), AdSense (alea ce apar în diverse site-uri), cât și pe Facebook prin reclame în sidebar și news feed. În plus, nu se face neapărat la grămadă, ci poți merge cât de detaliat vrei tu. Google și Facebook pun la dispoziție cod pentru a afișa apoi reclame celor care au vizitat doar anumite pagini din site.

Asta înseamnă că aș putea, de exemplu, să arăt reclame doar celor care au citit despre burgeri. Și pentru impact maxim aș putea să le arăt o reclamă cu un burger și mesajul “ți-a plăcut articolul ăla? Am mai scris unul!“. Poate dacă mai citesc un articol sau două vor da un like paginii de Facebook sau vor reveni singuri pentru al treilea.

Aș putea să fac asta și pe Google. Aș putea să promovez inclusiv alte pagini, de exemplu cuiva care a citit un review la un telefon să-i arăt o reclamă AdWords atunci când caută pe Google un review la o tabletă și, tocmai pentru că știu că a vizitat anterior site-ul, o pot da cu un mesaj atipic de genul “știu că ți-a plăcut review-ul de la telefonul X, vezi ce am de zis și despre tableta pe care tocmai ai căutat-o pe net“.

Dacă nu vrei să te complici, ai putea face, desigur, cea mai simplă reclamă posibilă: “revino, let me love you!” afișată la grămadă oricui a vizitat site-ul anterior.

Sigur, asta costă. Dar totul pe un blog care se vrea un pic mai serios costă, de la chestiile banale precum hostingul la cele mai fine precum echipamente, camere sau, în esență, timpul dedicat acestuia. Dacă plătești pentru hosting mai bun, pentru o temă mai bună, pentru o cameră foto mai bună tocmai din ideea de a crește blogul, de ce n-ai plăti și pentru a face reclamă acestuia, mai ales că ai la dispoziție atâtea metode avansate?

(vă zic eu un motiv, pentru că-i scumpă)

Horia a zis ceva și de implementat schema.org pe bloguri, că te duce mai sus în căutările Google. M-am uitat un pic pe schema.org, n-am înțeles nimic, așa că probabil nu voi ajunge mai sus în zisele căutări. Bănuiesc, însă, că aș putea fi un pic mai atent la titluri, la cuvintele cu care încep un articol, la pus linkuri cum trebuie pe cuvinte cheie și la mai multe linkuri interne.

O altă chestie bine spusă: optimizarea pentru mobil e foarte importantă și asta înseamnă inclusiv fonturi și imagini bine plasate în pagină pentru a fi afișate corect pe mobil. S-a terminat cu articolele ce încep cu o imagine mică în stânga sau dreapta deoarece pe mobil aceasta abia dacă se vede. A venit moda imaginilor mai mari, late cât pagina, și al fonturilor mai mari, mai citețe. Articolul perfect pentru Google are 400-700 de cuvinte. Acesta are 1134, dar blogul acesta este în general la categoria so much fail în acest aspect.

Ce face în schimb lumea? Toți pun un fel de popup care apare atunci când duci mouse-ul pe tab-ul browserului, când vrei să-l închizi. Apare un mesaj care spun “stai, dă-mi un like” sau “abonează-te boss!”. E ok și chestia asta, îmi aduc aminte când a spus-o tot Alex Negrea anul trecut, dar se pune cumva căruța înainte cailor: dă-mi întâi motive să mă abonez, apoi arată-mi butonul.


A fost o dezbatere interesantă despre bloguri și campanii și de ce un număr destul de restrâns de bloggeri face parte din multe campanii. Aici sunt multe de zis, inclusiv faptul că poate cei ce zic asta citesc un singur tip de bloguri și rămân cu această impresie, fără să observe că, de exemplu, pe nișa fashion sunt alți bloggeri care intră în campanii, pe cooking la fel șamd.

S-a zis totuși o cifră pe care v-o supun opiniei: că onorariul unui blogger pentru o campanie ar fi de 200-300 de euro. Nu a făcut nimeni studii, dar în discuție se arunca foarte des această sumă ca exemplu și mă gândesc că o fi valoarea medie, ca și cum ai zice că o bere e 3 lei.

E mult, e puțin?


N-am câștigat premiul Personalitatea Anului în Online, oferit de Intel. L-a luat Zmenta. Vă mulțumesc încă o dată vouă, celor care m-ați votat!

feat_webstock_2015

 

[1]: mod natural = articole bune și de actualitate, site plăcut ochiului, încărcare rapidă, text bine formatat, articole dese, nume sau domeniu ușor de reținut, stil de a scrie care să te conducă de la cap la coadă fără să plictisească, imagini optimizate și (probabil trebuia să trec la început asta) optimizare pentru afișare pe mobile.

    17 comentarii

  1. Abonarea prin email mai e la moda?

      (Citează)

    • Este, da. M-am gândit și eu să introduc opțiunea de abonare pe email, dar n-aș ști ce emailuri să trimit ulterior. Un scurt rezumat săptămânal? Articolele lunii? Nu mă vedeam făcând asta într-un mod mișto.

        (Citează)

  2. Adwords = platforma pentru advertiseri, adica tu nwradu iti afisezi reclamele in reteaua google/siteuri partenere, aici din adwords iti setezi unde vrei sa apara reclama ta, sub ce format si cati bani vrei sa bagi.

    AdSense = platforma pentru publishers, adica tu nwradu afisezi reclama lui zoso la tine pe site ca sa faci bani!

      (Citează)

  3. Manafu s-a facut de rahat ca de obicei cu poantele lui mai rasuflate decat sifonul uitat in camara pe vremea cand era Ceausescu presedinte?

      (Citează)

  4. Stii ce ai mai putea face pentru mobil? Sa faci ceva cu tabelul pe care il mai pui in articole, cand vrei sa compari diverse. Pe mobil e o lista lunga si nu se intelege nimic.

      (Citează)

  5. Nu poti vb la superlativ despre un astfel de eveniment in conditiile in care personalitatea anului a fost Zmenta. Nu, nu, nu!

      (Citează)

    • wtf is zmenta?

        (Citează)

    • A fost vot public. Cu 535.000 de abonați la canal, are un public foarte mare din care să obțină voturi. Eu pariasem pe el încă de la început.

        (Citează)

    • Concursul poate fi comparat cu unul al consumatorilor de vin… Ar reiesi ca vinul de mat e cel mai consumat. In cazul de fata e vorba de.. multi..dar MULTI ..under..18?.. care ar face orice numai sa nu citeasca.
      Radule, respect pentru articole!
      Nu e cazul sa cresti cantitatea lor pentru ca sigur vei face rabat la calitate.

        (Citează)

  6. Schema.org ofera informatii suplimentare lui google. Mai simplu, in momentul cand faci review unui telefon, de exemplu, ii dai un star rating, un pret.. Detaliile astea pot aparea in rezultatele din google sub siteul tau, ceva de genul:

    Titlu articol
    Descriere articol
    4/5 stars – 999.99$

      (Citează)

  7. Asta cu “semnale sociale din alcatuirea algoritmului google” este doar o parere personala banuiesc.
    Pentru ca in fapt, nu se stie nimic concret despre impactul Social asupra SERP. Exista doar foarte multe speculatii iar cele cateva, putine, date concrete (rezultate ale unor teste) sunt tinute departe de public.
    Singurele chestiuni publice care se stiu sunt cele despre Social Data HUB, in care Fb, Twitter nu se regasesc, si care tin oricum de comentarii (cu diferenta ca la G+ se tine cont si de +1). Deci tabelul este facut ca sa fie ceva, acolo, din pacate.
    Asta cu Exit-Popup este una dintre cele mai idioate chestii pentru ca efectiv devine frustrant pentru utilizator, daca se abuzeaza (gen sa vezi 3-4 pagini de pe blog si la fiecare sa-ti apara cate un exit-popup).

      (Citează)

  8. nwradu:
    Este, da. M-am gândit și eu să introduc opțiunea de abonare pe email, dar n-aș ști ce emailuri să trimit ulterior. Un scurt rezumat săptămânal? Articolele lunii? Nu mă vedeam făcând asta într-un mod mișto.

    Eu sunt abonat la emailul tau prin Feedburner si e excelent. Vine o data pe zi cu toate articolele noi. Singura chestie e ca nu stiu cat te poti baza pe Feedburner.

      (Citează)

  9. Eu am o problema destul de mare cu blogul, am foaarte putini cititori din google. Ori fac eu ceva foarte gresit, ori m-a tacat google pentru ceva (nu stiu nici eu pentru ce), habar nu am. Ce sa mai spun de retentie?
    Si cand spun putini din google vorbim de raport gen 40 pe zi din google, 800 din social media sau direct / alte site-uri.
    Despre suma aia aruncata asa cu nonsalanta nu stiu ce sa spun. Adica despre ce campanii vorbim, vorbim de un articol si o postare pe facebook? Vorbim despre ceva mai complex? Care e standardul? :) Care este media de cerinte pentru o campanie? :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus