un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Sinusoida Apple

7 Feb 2013  ·

TEHNOLOGIE  ·

16 comentarii

Am văzut câteva articole despre cum Apple a vândut mai puÈ›in decât se aÈ™tepta lumea în perioada sărbătorilor, plus semnalul alarmant tras de dualitatea “venituri crescute cu 18% – sub estimări -, dar profit constant”, ceea ce înseamnă că È™i-au redus marja de profit È™i au cerut mai puÈ›ini bani pe produsele lor decât în alÈ›i ani.

Rezultatul s-a văzut la bursă: acțiunile au scăzut cu 10%, valoarea companiei s-a diminuat cu 50 de miliarde.

Asta a fost o surpriză pentru toată lumea, mai puțin pentru cei care chiar au o idee despre cum funcționează industria și cum avansează tehnologia. Aș spune că cei care prezintă situația fără să o explice își fac treaba doar pe jumătate. Iată un rezumat pe lung.

Nici o companie nu poate inova la nesfârșit. Poate să o conducă și Harry Potter, e o magie pe care nici el n-ar putea să o facă. Pur și simplu tehnologia nu avansează suficient de repede astfel încât să poți veni anual cu ceva nou pe piață, la un preț acceptabil.

Tot ce poate spera o companie este să găsească o soluție, o noutate, o tehnologie, un soft inedit cu care să cucerească piața și să ajungă în vârf. Iar acolo poate să vândă totul, să creeze o cerere mare care să determine și vânzări viitoare, să îmbunătățească în mod constant, dar evident în pași mai mici.

Problema este că pe piață există concurență. Și când cineva are succes cu ceva nou, alÈ›ii adoptă È™i ei acel “nou” È™i, după un timp mai mare sau mai mic, ajung la acelaÈ™i nivel. Drumul lor este mai uÈ™or pentru că a fost deja bătut de alÈ›ii, aÈ™a cum È™i primii exploratori ai Americii s-au luptat din greu să cucerească o È›ară, pe când valurile următoare de emigranÈ›i doar s-au instalat acolo. Un exemplu rapid ar fi segmentul deschis de Macbook Air È™i cum È™i cât a durat până când concurenÈ›a a ajuns la un nivel asemănător.

Vedeți voi, traseul unei companii tipice este sinusoidal, cu urcușuri și coborâri, maxime și minime. Mulți ajung în top și apoi cad, de obicei pentru că alții le iau locul. Nu te poți ascunde de acest adevăr.

sinusoida

Apple a reușit un fel de record. A stat în vârful sinusoidei foarte mulți ani. Acum începe să cadă. Pentru cine avea ochi să vadă, această plafonare a putut fi sesizată încă de când au început să-și apere poziția nu prin inovații la fel de constante și importante, ci prin atacarea concurenței prin lupta patentelor și a design-ului furat.

Era momentul să obțină venituri și la tribunal, era momentul să își păstreze avansul nu prin propria dezvoltare, ci prin limitarea dezvoltării concurenței. Ritmul Apple era în scădere, așa că au pus piedici tot mai mari în calea concurenței care venea din spate.

Tot pe această idee sunt È™i lansările iPad Mini, o tabletă mai ieftină. Pe mine nu m-ar surprinde să lanseze È™i un iPhone “Mini” în curând, un model mai ieftin, în afara gamei premium cu care ne-a obiÈ™nuit companie, dar un alt “revenue-driver”. Apple este în situaÈ›ia în care are nevoie de mai multe produse care să le aducă bani È™i o astfel de strategie este normală atunci când vin vremuri grele.

În opinia mea, performanța adevărată a unei companii este să supraviețuiască unor mai multe astfel de cicluri. Ai un maxim și apoi cazi spre un minim al sinusoidei. Te vei putea ridica apoi? Apple a făcut-o deja, revenind după o perioadă slabă la sfârșitul secolului trecut, meritul lui Steve Jobs și, în opinia mea, adevăratul motiv pentru care omul poate fi considerat un geniu în această industrie.

ps_ipad_mini_300Alții nu au reușit să se ridice din nou spre glorie. Nokia, Blackberry, Windows Mobile la telefonie, Kodak și Polaroid la foto, Dell la laptopuri, Philips la televizoare, toți sunt acum în cădere. Poate toți aceștia își vor reveni, e o chestie care se vede urmărind o perioadă de mulți ani. Este ceea ce se întâmplă constant în domeniul auto, când un brand domină design-ul unor ani pentru ca apoi să nu mai aibă inspirație și să se ridice alții și apoi alții.

Nu zic că Apple se îndreaptă spre faliment, nici pe departe. Valorează 500 de miliarde de dolari. Doar că sunt într-o etapă de scădere a ritmului, a forÈ›ei creatoare, a posibilității de a inova, de a smulge “wow”-uri. Ca È™i Microsoft, au avantajul că au suficienÈ›i bani în bancă È™i suficiente mijloace de a atrage diverse venituri astfel încât să reziste până când va veni din nou vremea lor. Poate cu un telefon ca-n Star Trek, poate cu un MacBook complet revoluÈ›ionar, ca Air-ul de acum câțiva ani sau ceva complet nou de care nici nu È™tiai câtă nevoie ai până când nu-l inventează Apple.

    16 comentarii

  1. Oh, God, here we go again. Profitul Apple a scăzut din două motive foarte simple ÅŸi la mintea cocoÅŸului: componente mai scumpe (vezi ultima generaÅ£ie de iPad mare) ÅŸi marjă mai mică la iPad mini, care – evident! – costă cu 170 de dolari mai puÅ£ini. Asta e tot, punct. Au avut încă un record de vînzări la iPad-uri – 27 de milioane de bucăţi în Q4 2012, ffs, adică 20% din cît a vîndut toată piaÅ£a de PC-uri în aceeaÅŸi perioadă. Nu iei deloc în considerare canibalizarea? Cei care au optat pentru Mini în locul modelului de bază? Ia în considerare, te rog, ÅŸi “average selling price,” care, în cazul iPad, a scăzut de la un trimestru la altul de la app. 520 (dacă îmi aduc bine aminte) la 467 de dolari.

    Stai liniştit, nu e nici o sinusoidă, e doar o marjă mai mică generată de un produs nou, ce-l canibalizează pe altul. Bonus: Vezi articolele despre vînzările de Mac-uri ce ar fi trebuit să fie cu vreun milion de bucăţi mai mari, dar n-au avut stoc şi nici capacitatea de a le produce mai repede.

      (Citează)

  2. Poate daca ar cumpara LEAP MOTION. Multi zic ca asta e the next big thing.

      (Citează)

  3. Ah, mi-a luat-o subiectiv inainte, vroiam sa-ti zic sa te pregatesti de avalansa de fanboi raniti in orgoliu de acest articol.

    Si inca ceva, nu toti isi revin… Philips a vandut divizia TV.

      (Citează)

  4. Doamne fereste sa spui ceva de rau de Apple :))

      (Citează)

  5. Ma amuza mereu comentariile lui subiectiv pe subiectul Apple. “componentele mai scumpe” auzi… :)) Mai scumpe decat erau altele acum n ani? Mai scumpe decat concurenta? Cam greu, atat timp cat specificatiile sunt de pluton. Tare si “canibalizarea”, in curand o sa auzim si de fragmentare. :D

      (Citează)

  6. De la plecarea lui Steve Jobs, Apple nu a mai rupt gura targului, s-au multumit cu putin pentru ca oricum lumea le cumpara produsul.
    Au marit rezolutia ecranului, au schimbat o mufa la iphone, au schimbat camera si gata

      (Citează)

    • @ion: despre asta este vorba în articol. Nu că s-au multumit cu puÈ›in pentru că oricum lumea le cumpără produsul, ci despre cum nu mai au ce să pună nou mai mult de o mufă, o cameră. Nu evoluează lucrurile atât de rapid.

        (Citează)

  7. Sunt foarte multi clienti care cumpara produsele doar pentru ca poarta marca Apple, asa ca compania are asigurata fidelitatea multor cumparatori fara sa mai fie nevoita sa aduca pe piata produse inovatoare, cel putin pentru o perioada.

      (Citează)

  8. @nashu_mare: concurenţa e irelevantă în comentariul meu. Dacă A6 costa, prin absurd, 50 de dolari, iar A6X costă 70, nu înseamnă, cumva, că e o componentă mai scumpă? Nu înseamnă că vor creşte costurile de producţie? Despre ce vorbim?

      (Citează)

    • @Alex: “Dacă A6 costa, prin absurd, 50 de dolari, iar A6X costă 70, nu înseamnă, cumva, că e o componentă mai scumpă?”

      Nu e chiar așa situația în electronică. Între momentul A6 și A6X costul de producție scade continuu, astfel încât A6 costă 30 de dolari (yield mai mare, tehnologie stabilă etc) și A6X costă acum 50, cât un A6 la lansare.

      În plus, au crescut volumul produs de fiecare dată, ceea ce ar însemna o altă reducere de costuri per unitate produsă. Aici e greu de anticipat ce si cât costă pentru că nu se știe cât de bine negociază Apple cu furnizorii. Probabil foarte bine, având în vedere că au cele mai mari volume de pe piață.

        (Citează)

  9. Corect! despre ce vorbim? De ce comparam mere cu pere? Compara A5 cu A6 si A5X cu A6X!

    Intr-adevar, acum A5X este mai ieftin decat A6X (daca ar folosi cineva asa ceva) dar oare A6X este mai scump decat a fost A5X cand era varf de gama?

      (Citează)

  10. Subiectiv, are dreptate Radu. Apple a fost mereu tare un ultimul deceniu in inventarea si gasirea de nise si piete noi: ipod, iphone, ipad. De fiecare data au fost cei care au creat piata cu adevarat si erau cam singurii pe ea, deci isi permiteau si marje de profit mai mari. Pe urma a venit si concurenta si lucrurile devin mai grele pentru Apple, de unde si nevoia de a reduce profiturile (chiar daca tot ei au cel mai mare profit). Deja pe piata de smarphonuri e mai echilibrata situatia, iar la tablete deabia incepe sa simta presiunea Apple cu adevarat – de asta au si scos ipad mini, au introdus o componenta scumpa precum ecranul retina mai devreme decat altii.

      (Citează)

  11. Pana la urma conteaza cat de mare esti fata de ceilalti, iar Apple a avut o lunga perioada cand avea cota de piata de 4 ori mai mare decat toti producatorii de telefoane cu sistem de operare Android.

    Daca Apple vindea de 4 ori cat HTC, Samsung, LG, Motorola si Sony Ericsson la un loc, era si normal sa valoreze aproximativ cat toate companiile astea la un loc.

    Anul trecut, cand valora cat GM, Volkswagen, Toyota, Daimler, Honda, Ford, Nissan, Renault, Peugeot, Renault si Tesla la un loc, se zicea ca Apple va fi prima companie care va depasi pragul de 1.000 de miliarde de dolari, insa, din pacate pentru ei, acum valoreaza mult mai putin decat anul trecut si nici nu mai este cea mai valoroasa companie din lume.

    Pentru ca, in loc sa produca cat HTC, Samsung, LG, Motorola si Sony Ericsson la un loc, acum se trage de sireturi cu Samsung si ambele companii scot cifre comparabile atat la vanzari cat si la profit.

    Cel de sus este primul motiv.

    Al doilea motiv este faptul ca iOS nu mai vine cu nimic nou de vreo 2 ani. Majoritatea noutatilor din iOS (sistemul de notificari, update-uri OTA, integrarea Twitter, sincronizarea tab-urilor, functia de panoramare, captura imaginilor de pe inregistrarile video, navigatia turn by turn, sincronizarea fotografiilor etc) sunt copiate de la Android. Apple urmand doar sa le patenteze mai tarziu.

    Al treilea motiv vine din China. ZTE si Huawei ii obliga pe cei de la Samsung, Sony, HTC, Motorola si LG sa lase basinile la o parte si sa scoata telefoane performante (Sony Xperia Z, HTC M7, Galaxy S4 etc), altfel ii papa cu fulgi cu tot. Telefoane mai performnate pe piata inseamana o concurenta mai acerba pentru Apple.

    Al patrulea motiv vine de la faptul ca Apple ofera doar un singur telefon care nu le poate avea pe toate.
    Nu are autonomia unui Motorola RAZR Maxx, nu are ecranul unui HTC Butterfly, nu are dimensiunile unui Note 2 si nu are pretul unui LG Nexus 4.
    De ajuns sa piarda cateva zeci de milioane de clienti care prefera un ecran mai mare, un pret mai bun, o autonomie mai buna si se va cunoaste al dracului la cota de piata.

    Al cincilea motiv este dat de pretul componentelor. Ganditi-va ce insemna in urma cu doi ani pentru producatorii de componente sa piarda un client ca Apple si ce inseamna sa-l piarda acum.
    De pe ce pozitii negocia Apple, cand era singurul care vindea telefoane performante si de pe ce pozitii negociaza acum, cand mai detine un sfert din piata.

    Apple nu va disparea de pe piata, insa va reveni acolo unde ii este locul unei companii care vinde cat alti producatori.

    Din cauza ca nu au mai inovat si apoi nu au mai vandut a fost si motivul pentru care Nokia, RIM si HTC au luat-o la vale.

    De remarcat ca toate aceste companii incearca sa-si revina si ramane de vazut daca vor reusi. Daca reusesc, n-au cum s-o faca decat luand din cota de piata detinuta acum de Apple si Samsung.

      (Citează)

  12. OK, pauză. ÃŽntrebare: de ce toată lumea aÅŸteaptă un ciclu de inovaÅ£ie tot mai scurt de la Apple? Pe de altă parte, ce inovaÅ£ii aÅ£i văzut de la ceilalÅ£i producători? Åži cît de des inovează ei? ÃŽntreb pentru că, aparent, toată lumea aÅŸteaptă ca Apple să mai spargă niÅŸte bariere, dar nimeni nu aÅŸteaptă asta de la Samsung, de exemplu. Doar întreb. Åži întreb din cauză că remarc o confuzie între cota de piaţă ÅŸi venituri versus inovaÅ£ie. Era logic să scadă cota de piaţă în momentul în care a apărut concurenÅ£a. Un singur telefon în fiecare an nu se poate bate cu 60 de modele scoase de ceilalÅ£i producători, dintre care 50 low-cost. ÃŽnsă asta n-are nici o legătură cu cifrele financiare ÅŸi nici cu inovaÅ£ia. Am mai zis-o, îmi place mai ales aia cu “dacă Steve Jobs trăia, mai revoluÅ£iona ceva.” Ciclul de inovaÅ£ie la Apple a fost, dacă vreÅ£i, cam aÅŸa: 2001 – 2007 – 2010. Consideră iPad-ul drept un iPhone mai mare ÅŸi rezumi ciclul de inovaÅ£ie la 2001 – 2007. Punct. Hai să nu le mai confundăm.

      (Citează)

    • @Alex: eu n-am zis nimic de cota de piață, nici nu m-am uitat cât au. Am zis de venituri profit È™i de tendinÈ›a observată de toÈ›i că cele mai recente generaÈ›ii nu mai sunt paÈ™i foarte mari față de primele.

      Sincer să fiu, mi se pare o chestie la fel de normală ca răsăritul din fiecare zi al soarelui. Nu crește tehnologia atât de repede încât să poți avansa cu un pas mare în fiecare an. Uneori mai faci și mici și se apropie concurența de tine. Nu cu mai bun, deși de multe ori se întâmplă și asta (vezi Asus/Dell), dar se apropie și îți scade profitul și valoarea.

        (Citează)

  13. @alex, fara nicio suparare, dar tu traiesti intr-o bula in care produsele apple sunt cele mai grozave si cele mai novative. Ceea ce nu-i deloc adevarat. Zoso are de zilele trecute un articol c-o chestie absolut banala, cum sa-si seteze un alt mod in care sa-si deblocheze telefonul. Ei bine, pe iphone nu poate, exista proababil o singura posibilitate, cea cu codul. Ei bine, pe Android, stiu ca sunt vreo 3, asta asa default, fara niciun root, fara nicio smecherie. Android stock iti ofera 3 posibilitati. Inteleg, poate tie ti-e indeajuns modalitatea Apple si multor ca tine, dar sunt unii care vor sa schimbe, vor altceva, si sunt frustrati, au nevoie de JB pentru o chestie absolut banala. Si-as putea continua la nesfarsit cu atuurile Android vizavi de iOS. De ce se asteapta toata lumea ca Apple sa inoveze? Pentru ca un produs Aplle, in speta Iphone 5 e cu aproape 50% mai scump decat un S3 sau Note 2. Si cand colo ce sa vezi, Androidul vine de la versiune la versiune cu chestii noi, chestii utile, chestii care pe iOS intarzie sa vina. Am avut modul panorama cu cel putin 1 an inainte de-a aparea pe iOS, asta asa, ca exemplu. Nu neg, or fi produsele Apple bune, or fi fiabile, dar nu aduc nimic in plus, ci din contra au niste minusuri in comparatie cu produsele concurentei, lucru pe care nu-l spun doar eu, ci chiar si Wozniak http://www.macrumors.com/2013/02/07/steve-wozniak-believes-apple-has-fallen-somewhat-behind-in-smartphones/ Dar cu siguranta ca tu i-ai explica pana si lui ca habar n-are ce vorbeste, asa cum explicai pe blogul tau cum sta treaba cu actiunile Apple, care culmea, in previziunea ta ar fi trebuit sa creasca dupa raportul financiar, lucru care evident ca nu s-a intamplat. Dar nu-i nimic, tu continua sa scrii in continuare cat de minunat e Apple, ignorand exemple cum e asta http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus