un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Ymens și mutarea în datacenterul IBM, cel mai modern din Europa de Sud-Est

4 Dec 2012  ·

TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

Am fost săptămâna trecută la o conferință de presă în care s-a anunțat parteneriatul dintre Ymens Teamnet, cei ce oferă servicii ERP tip cloud pentru IMM-uri pe bază de abonamente de valoare mică (detalii pe ymens.com), și IBM, firmă despre care cred că nu mai este nevoie de nici o prezentare.

Subiectul parteneriatului? Serverele Ymens sunt acum găzduite în datacenter-ul IBM de lângă București, cel mai mare, mai performant și mai sigur din Europa de Sud-Est, după cum s-au exprimat gazdele. Sper să-l vizitez și eu în curând și să vă spun mai multe despre acest centru.

Acum, ca și la lansarea Ymens, puteți spune cât vreți că sistemul tip cloud e așa și pe dincolo și că nu mai ai datele în serverul de sub scaunul tău de director sau de admin de rețea, ci undeva pe net, dar eu aș alege oricând un astfel de sistem pentru firma mea: oferă acces de oriunde, micșorează costurile cu servere proprii, licențe și dezvoltare software, te asigură prin backup-uri și uptime record.

Câteva date aflate acolo:

  • parteneriatul este semnat pe 5 ani
  • uptime garantat prin contract de 99,982%
  • serverele și tehnologia IBM protejează datele de pierdere, furt sau îmbătrânirea “instalației”, asigurându-se mereu că serverele au performanțe ridicate
  • eMAG este găzduit în același datacenter
  • 80% dintre companiile Fortune 500 folosesc infrastructură cloud, 91% dintre ele au obținut o reducere de costuri


Și apoi ne-am dus acasă.

M-am gândit totuși, în ultimele zile, la câte opreliști sunt în calea firmelor ce vând astfel de servicii. Nu-i vorba doar că este o tehnologie nouă, un concept nou și trebuie să tragi tare ca să-l impui pe piață, dar problema apar și din alte părți.

1. Oamenii de IT se tem că-și pierd locul de muncă. Poate că adminul firmei se teme de această nouă tehnologie. Nu mai robotește el la un Linux, nu mai mufează câte un cablu, nu mai scoate un server din rack ca să-i schimbe hard-disk-ul, nu mai face backup săptămânal. Nu mai vorbește în termeni avansați cu șefii despre ce s-a stricat și cum a rezolvat-o, salvând datele firmei.

Acum alții țin serverele, suportul tehnic este telefonic și se rezumă la “acceseaza adresa X din browser și introdu parola”, backup-ul este automat, hardware-ul este ținut la zi de cei din datacenter.

Culmea este că de obicei majoritatea managerilor de firme se bizuie tocmai pe oamenii de IT pentru sfaturi despre ce tehnologii au apărut, ce servere sunt necesare, câte și cu ce. Iar oamenii de IT vor încerca să țină aproape de ei munca, nu să o externalizeze către Ymens sau alții.

2. Există concurență murdară. Chiar după ce am plecat de la conferința de presă am văzut pe stradă o mașină inscripționată cu o reclamă la un soft de ERP. Și sunt multe alternative pe piață.

Mă gândesc că toți aceștia merg la aceiași clienți și le spun “cloud? hai frate, ăla e un SF, chestii teoretice! Sistemul clasic este mai bun. Uite, îți vând eu acest soft, customizat pentru tine, rulează pe serverul din camera cealaltă, îl ai oricând acolo, este al tău, îl pipăi cu mâna zilnic dacă vrei”.

Nu doar ai concurență, ci ai una care te vorbește de rău în mod activ.

3. Vânzarea se face la alt nivel. Cum ziceam mai sus, nu te poți adresa doar celor tehnici pentru a-ți oferta serviciile cloud. Ei s-ar putea să nu-și dorească tranziția, puțini oameni vor să fie zgâlțâiți din cochilia lor și puși să învețe și să se adapteze la ceva nou.

În acest moment, vânzarea de servicii cloud se face la nivel de manager al firmei sau la director financiar. Mergi la oameni care se uită la bani și la reducerea de costuri, nu la specificațiile tehnice, care încep să nu mai fie relevante datorită structurii flexibile a sistemului. Asta înseamnă că ai nevoie de vânzători de teren adecvați acelui nivel, de timp mai lung, de întâlniri și prezentări bine puse la punct.

Nu-i un business ușor.

    17 comentarii

  1. Eu sunt curios de un singur lucru: toata informatia stocata in acel cloud, daca nu iti merge conexiunea la internet, cum o accesezi? Exista un mirror local (greu de imaginat) sau pur si simplu iti trebuie inca o conexiune-backup?

      (Citează)

  2. Mai e o chestie cu cloud-ul, pe care n-ai luat-o in calcul. De ce as avea eu, ca o firma oarecare, sa dau datele mele pe mana unei alte firme, sa le tina intr-un “cloud”, fara sa stiu eu exact unde? Bine, poate pentru o firmulita mica cu doar o pagina web nu e atat de important unde-i sunt datele, dar pentru o banca ar fi o idee buna sa-si tina serverele cu datele despre conturi intr-un cloud la o alta firma?

    Personal cred ca toata treaba cu “cloud”-ul e impinsa mai mult de manageri ca li se pare misto termenul, poate ideea lor despre cloud s-a format cand au vazut un norulet intr-o schema cu topografia unei retele, nu stiu. Dar cam toti adminii cu care am vorbit nu vad cu ochi buni “cloud-ul”, si nu din cauza ca se tem ca raman fara job, ca pana la urma si cloud-ul asta implica niste servere ce trebuie administrate, ci mai degraba ca una e sa administrezi un server care e fizic langa tine, si alta e sa-l administrezi cand e undeva, intr-un datacenter la sute de km departare. Ca exemplu, stii ce misto e cand desi ai o conexiune la consola, n-o poti folosi ca sa configurezi ceva pentru ca trebuie sa apesi F1 la bootare, dar F1 e interpretat de terminalul tau si nu e trimis spre server (bine, stiu ca exemplul asa e pentru un server fizic, nu pentru unul in cloud, dar e doar un exemplu ce mi-a trecut prin minte)?

    Tocmai, pentru ca aceste decizii (si multe altele) le iau niste oameni nu prea tehnici, care nu vad prea mult dincolo de costuri, se pot intampla chestii ca asta: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2165202/Did-ONE-high-tech-worker-bring-RBS-knees-Junior-technician-blamed-meltdown-froze-millions-accounts.html?ito=feeds-newsxml . Spune-le ca vor salva niste bani, ca vor lua chiar si decizii extrem de idioate.

      (Citează)

  3. nxdata se numeste datacenterul.

      (Citează)

  4. asta e cladirea: http://goo.gl/maps/pwuPY

      (Citează)

    • @Mihai: nu, nu-i acela datacenterul. E in Petrom City.

      @Sabotor: bancile nu au fost niciodata clienti pentru servicii cloud si nici nu vorbeste nimeni despre asta. Marea majoritate a firmelor, insa, nu au mari date confidentiale, iar securitatea lor este, oricum, absoluta. Asa cum ziceam anterior, mai degraba te fura propriul angajat decat sa fure cineva din datacenter informatiile tale.

      Securitatea este o non-problema. Mai importante sunt uptime-ul, mobilitatea, costurile, usurinta de a adauga sau elimina conturi de angajati pentru firme flexibile ca marime. Avantajul este ca ai direct un ERP din care gestionezi majoritatea activitatilor din firme, de la parc auto la validarea unor cereri de concediu care-ti vin prin interfata respectiva.

        (Citează)

  5. @sabotor. Radu are o obsesie cu cloud-ul asta, zici ca lucreaza in depratamentul de marketing. Doar ca treaba de la RBS se putea intimpla si daca erau serverele local.
    1. Cablurile raman tot acolo, nu iti dispar cablurile din comp. De asemeni, cred ca tot tu iti configurezi server-ul, doar nu dai telefon la fiecare adresa de mail ce trebui creata? Tocmai faptul ca trebuie sa dai telefon si trebuie sa vb cu o fatuca pt orice nimic e un mare pas inapoi.
    2. Ce treaba are ERP-ul aici? Cloud-ul ofera si soft personalizat? Esti obligat sa iei cine stie ce soft de conta ? Si de ce e bine sa renunti la solutia ta personalizata? Ca sa ai latente de internet vs conexiune lan?
    3. Dupa cum ziceam. Daca vinzi produsul unora care nu se pricep e evident ce plin de calitati e.

      (Citează)

    • @Bogdan: volumul de munca scade, asa ca departamentul de IT se micsoreaza pe total.
      Iar ERP-ul este legat pentru ca Ymens nu vinde stocare in cloud, ci vinde servicii de gestiune pentru firme, sub forma unor module de HR, conta, auto, juridic, arhiva electronica samd care functioneaza pe niste servere tinute in cloud. E conceptul de Software-as-a-Service.

        (Citează)

  6. @Bogdan
    Am amintit de trebusoara cu RBS doar pentru a exemplifica ce se intampla cand cel ce ia decizii nu vede decat reducerea costurilor.

      (Citează)

  7. Volumul de munca nu scade. Departamentul IT nu se ocupa de ERP, ci firma care l-a vandut. Ai contract cu ei sau cu ymens.
    Pai si tu la ce faci reclama atunci? La un nou ERP (care se poate compara cu un altul) sau la notiunea de cloud? Ca e struto-camila.
    Oricum, din punctul de vedere al unui It-ist, expresia “nu la specificațiile tehnice, care încep să nu mai fie relevante datorită structurii flexibile a sistemului” e trista. Daca tu cumperi fara sa stii specificatiile tehnice…

      (Citează)

  8. @nwradu
    eh, nu numai bancile, am dat doar un exemplu, sunt destule firme ce au date confidentiale. Si nu ma refeream stric la cazul de fata, ci la conceptul de cloud si tendinta unora de a muta totul in “cloud”.

      (Citează)

  9. Pai iti mai pasa exact ce servere foloseste IBM in rackuri, atata vreme cat ti se aloca dinamic oricat procesor ai nevoie pentru a functiona rapid sistemul?

    Nu fac reclama la ceva anume. Imi place ideea de cloud ca tehnologie si de acest aspect sunt interesat atunci cand e vorba de Ymens, nu, spre exemplu, de modulele in sine, de cat de bune sunt, ce actiuni permit, cata flexibilitate in gestiunea HR sau Auto, cat de usor se face un nou email etc.

    Pentru clarificare am precizat totusi ce vand ei. Cine e interesat de detaliile produsului, nu ale tehnologiei din spatele sau, are la dispozitie site-ul oficial.

      (Citează)

  10. @nwradu
    trebuie sa-ti pese de altceva. Pentru ca daca IBM iti zice “iti dau un server cu 2 procesoare (virtuale, ca de astea vorbesc ei acum), la care se mai pot adauga dinamic inca 8, daca e nevoie” si tu nu stii sau nu intelegi ca procesoarele alea sunt de fapt 0.1 dintr-un procesor fizic, ajungi sa dai o groaza de bani pe o chestie ce, intr-adevar, se scaleaza dinamic in functie de nevoi, dar ti-e mai putin performanta decat serverul tau vechi cu 4 procesoare.

      (Citează)

    • @Mihai: http://www-05.ibm.com/ro/managed_data_center/
      http://goo.gl/maps/jFhSV

      Tu unde ziceai ca lucrezi? :D

      @Sabotor: da, dar vorbim in termeni de “cum functioneaza”, nu “la cati giga e procesorul”. E similar cu ce se face acum atunci cand ti se spune ca navighezi rapid pe net sau faci sharing imediat de fotografii pe o tableta, nu cati MB de RAM are. Sau, daca vrei, pe mine nu ma intereseaza pe ce server ruleaza site-ul acesta, cata memorie si cat procesor, ci la cate conexiuni simultane rezista intreg sistemul.

        (Citează)

  11. Emag il are la hostway hostingul, nu stiu de ce spui tu ca l-ar avea la IBM. Poate il va avea la IBM.

    Unde e Petrom City ? link ? mersi :)

      (Citează)

  12. Uh, m-am incurcat in termeni mai sus. Numarul de procesoare virtuale asignate nu poate sa creasca, numai numarul de “processing units”. In fine….

      (Citează)

  13. @Mihai – e cladirea inalta, cu geamuri de sticla, din centrul imaginii, atunci inca in faza de constructie http://goo.gl/maps/hniMV

      (Citează)

  14. De fapt, aici accentul se pune pe ERP si nu pe Cloud. Faptul ca e in Cloud e un “side-quest”. Am fost intern la o firma care are inca un proiect de cercetare pe tema asta. Am discutat cu multe firme care se aratau interesate de implementarea ERP in Cloud. Va spun eu ca marea problema nu este securitatea datelor (firma asta putea implementa sistemul Cloud chiar pe serverul local al companiei – lucru care punce capat polemicilor de mai sus). Marea problema este ca tanti Nuţi de la contabilitatea se inchina la Excel si nu poti s-o faci in ruptul capului sa adopte un chip cioplit asa cum este un sistem ERP.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus