un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre închirierea auto la noi și la ei

13 Dec 2012  ·

AUTO  ·

12 comentarii

Citiți la Zoso un post (dar mai ales comentariile) despre piața de închirieri auto în România și mai ales despre legislația actuală. Printre altele, dacă cineva închiriază un autovehicul și nu-l returnează, nu poate fi acuzat de furt, ci doar de abuz de încredere, pentru că firma de închirieri i-a dat de bunăvoie cheile de la mașină.

Apoi, nu se poate face nimic împotriva celor care iau o mașină și o distrug mergând aiurea cu ea. Le reții garanția, care este pe undeva pe la 200 de euro, dar bagi minim 1000 în reparația pe CASCO a autovehiculului prin franșize și costuri. După câteva astfel de incidente, firmele de asigurare nu te mai asigură CASCO.

Sigur, îi poți da în judecată pe respectivii pentru că au stricat autovehiculul, dar asta înseamnă un proces care durează vreo 2 ani și la sfârșitul căruia recuperezi 1000 de euro, dacă ți se dă dreptate. Problema este că te judeci doi ani la tribunale pentru o sumă mică, nerentabil atunci când ai zeci de astfel de cazuri, multe și mici.

Scurtă lecție de costuri pentru cei ce cred că la un produs faci diferență între prețul de achiziție și cel de vânzare și profitul este în întregime al tău:

casco 400E, rca, anvelope schimbate la 30-40.000KM, kituri de ambreiaj, fransize intre 100-450E per eveniment, revizii doar in service de origine sa nu pierzi garantiile masinilor, 500E/masina licenta de rent-a-car, 24% tva, 16% impozit, salarii agenti de livrare (un agent face cam 5 livrari pe zi), ore suplimentare noaptea platite dublu, benzina, piese (elemente de suspensii si chestii care se duc pe drumurile noastre), o medie de 250-350KM/zi/client si vezi unde ajungi.

La o dauna aia asa: tractare (in multe cazuri), om dispecerizat in teritoriu (un bilet de tren pana la constanta vezi cat costa dus intors, ca daca pun ca se duce cu masina iese si mai dureros), administrare dosar de dauna, bonus malus, reintregire, drept de folosire pierdut si fransiza. Daca tu lovesti o masina si masina aia imi sta 15 zile in service (si crede-ma ca sta 20 daca firma de asigurare e d-aia cu fransiza de 100 de euro ca dureaza partea de decontare, service-ul nu iti da masina fara sa aiba banii in cont – asta ca sa nu dau nume), numai din statul masinii se pierd 300E + fransiza 100E + bonus malus + reintregire, adica vreo 500 de euro. Daca iti mai pun tractare se fac 700. Daca esti la Suceava cand se intampla se fac 1000. Si iau 150 garantia. Si mai pierd si RCA/CASCO/Rovigneta in zilele cat imi sta masina

Acum citiți postul meu despre închirierea prin Hertz în Franța. Încep să înțeleg de ce aveam 900 de euro franșiză și sunt și mai uimit că am putut scăpa de ea plătind câțiva euro în plus.

Sunt curios cum rezistă Hertz, Sixt și alții în România cu închirierea auto. Oare merg în pierdere compensată de câștigurile de pe piețele mari ale lumii doar pentru a fi și pe piața noastră, doar pentru ca acei clienți Hertz din străinătate să găsească și aici serviciile cu care sunt obișnuiți, astfel păstrându-și loialitatea?

    12 comentarii

  1. la sixt si hertz ro, daca esti roman si inchiriezi, garantia nu e 150E.

    cand lasi 1000E garantie parca nu-ti mai vine sa rupi masina. sau sa inchiriezi.

      (Citează)

  2. nu știu tu, însă eu când am încercat să închiriez o berlină pentru o excursie de 4 zile la munte și am ajuns cu costuri totale (inclusiv combustibil) la 800-1000€, m-am lăsat păgubaș. sorry, dar nu mi se pare că serviciile de rent-a-car în România sunt viabile deloc. mereu mă întreb cum de încă mai există, în condițiile astea.

    mi-ar plăcea să citesc un interviu cu un manager al unei astfel de companii care să-mi explice și mie genul ăsta de întrebări. întrebări valide și care nu au nicio urmă de ironie sau răutate. doar curiozități.

      (Citează)

  3. @add

    Corect. In schimb, ce am obtinut de la Sixt (si nu de la Hertz) a fost, ca firma, sa depunem garantie prin bilet la ordin cu scadenta dupa data preconizata sa returnam masina. Fizic, nu am indisponibilizat bani. Si, ce e mai important, am facut chestia asta pentru o masina inchiriata in Italia. Practic, toate platile le-am facut intern, in Romania, iar ei ne-au dat aici un voucher pe care l-am dat reprezentantei din aeroport. Alt plus a fost ca nu a fost nevoie sa folosesc cardul de credit personal pentru garantie (eram in interes de serviciu).

    Asta ca se intreba si nwradu ce fac astia prin Romania…

      (Citează)

  4. Cam ce zice nashu am făcut si eu.
    Am avut nevoie de mașina in Austria, am inchiriat de la noi. Plata agentiei in România (comisionul minim, parca vreo 15 euro pe 7 zile), luat mașina, plimbat, returnat mașina, primit banii inapoi.
    Fara niciun fel de probleme.

    Ca idee, prin firma din România am ajuns mai ieftin decat inchiriat de afara direct la aceeasi firma (sau oricare alta).

      (Citează)

  5. Hertz se ocupa si de vanzari flote masini, si leasing financiar pentru marile firme, iar inchirierea pentru oamenii obisnuiti nu este asa rasarita precum in alte tari.

      (Citează)

  6. costurile pe care le-am calculat eu au fost cam așa:

    1. 40-60 € pe zi maÈ™ina – 4 zile = 160-240€ (în funcÈ›ie de cel care închiria È™i de modelul ales)
    2. garanÈ›ia blocată (cash sau pe cardul de credit) – între 200 È™i 500€, în funcÈ›ie de cel care închiriază
    3. full CASCO (opÈ›iunea care te scuteÈ™te de orice vină dacă o laÈ™i în parcare È™i se găseÈ™te un binevoitor să È›i-o decoreze cu cheia) – 5€ pe zi – 20€ în plus (nu sunt sigur că aÈ™a se numeÈ™te, nu mai È›in minte exact)
    4. ceva taxă suplimentară că am sub 25 de ani È™i sunt È™ofer cu risc – sub câteva zeci de euro, sub 50; să punem 20€, cu toate că Autonom de exemplu, cere taxe duble (Pentru persoane in varsta de pana la 25 de ani, tarifele pentru franzisa/asigurari suplimentare se dubleaza. – de aici http://www.autonom.ro/ro/conditii-inchiriere).

    avem până acum o sumă între 400€ și 780€.

    plănuiam o excursie de vreo 1000 de km (BucureÈ™ti – Valea Prahovei – BraÈ™ov – Transfăgărășean È™i retur pe Sibiu – Vâlcea – Craiova – PiteÈ™ti). lejer 2 plinuri de benzină, deci 150-200€ rezervaÈ›i pentru combustibil.

    și uite cum ajungi la aproape 1000€ pentru un weekend cu o mașină închiriată în România.

    afară de cazare, mâncare și alți bani cheltuiți pe distracții gen telecabină, suveniruri sau alte chestii.

    la 1000€ am găsit acum 2-3 zile o oferă la Groupon de 7 zile în Caraibe. cu zbor, cazare și masă incluse. oricât mi-ar plăcea mie să conduc, varianta cu rent-a-car în RO cade, din păcate :(

      (Citează)

  7. am văzut ce-a postat Inchiriatorul, însă nu aș putea spune că-i tocmai structurat sub forma unui interviu. adică, e haotică discuția din comentarii.

      (Citează)

  8. O astfel de afacere la noi e foarte foarte greu de condus. Mereu m-am intrebat cine inchiriaza astfel de masini pentru ca se stie ca noi, romanii, vrem ca totul sa fie proprietatea noastra. Dar acu ceva timp am avut neaparat nevoie de o masina si n-am reausit sa fac rost de una in timp util asa ca apelat la un rent a car Brasov ca sa-mi fac treaba. A fost scumpicel dar cand n-ai ce face e OK si asa.
    Din vorba in vorba am aflat ca de fapt o astfel de afacere se bazeaza pe clienti straini, de obicei turisti sau oameni de afaceri care vin in tara si au nevoie de masini. Asa se justifica si preturile care pentru buzunarul unui roman de rand nu sunt atat de accesibile. Daca vrei sa inchiriezi o masina timp de o luna, sunt sigur ca un cetatean cu un salariu bun de 2000 Ron sa zicem, l-ar da tot doar pe inchiriatul masinii….ce sa mai zicem de cei cu salariul minim pe economie???

      (Citează)

  9. Pacat este ca de pe urma unor oameni care isi bat joc de munca altora trebuie sa sufere si cei cu bun simt.

    In conditii normale companiile de inchirieri auto fac un profit destul de bunisor, insa daca ai ghinionul ca una din zece masini sa fie avariata precum cea expusa de Zoso, atunci viitorul nu prea iti mai surade.

      (Citează)

  10. Interesant articolul! O intrebare as avea si eu. Care este cea mai rentabila firma de inchirieri Romania (Bucuresti) ? Si ma intreb masinile sunt dupa 2011 cel putin ?

    Numai bine!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus