un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre afiliere de Black Friday

3 Dec 2012  ·

TEHNOLOGIE  ·

11 comentarii

clickuri_bfAți văzut cum business-urile atrag în jurul lor alte afaceri 3rd party, alte posibilități de câștig? De exemplu pe lângă o fabrică sau un business park mare mai trăiesc nenumărate alte firme de catering și livrare, restaurante cu meniuri de prânz, vendomate de cafea, chioșcuri cu covrigi și banane, cafenele și patiserii și încă multe altele.

Cam așa a fost și cu Black Friday 2012 și afilierea. Am scris deja despre cum infrastructura este un punct cheie pentru a transforma o astfel de zi într-un succes real, nu doar pentru a vinde niște produse și a lichida anumite stocuri, ci ca o metodă de creștere a magazinului.

Ziua este importantă și pentru afiliați, după cum am observat anul trecut. Iar un sistem bine pus la punct de partea magazinelor online ajută enorm și afiliații respectivi.

În caz că nu știți, sunt două mari sisteme de afiliere. Profitshare de la eMAG și 2Parale, care adună sub umbrela lor multe magazine. Afiliații pun pe site-urile proprii linkuri sau bannere ce duc la aceste magazine. Dacă cineva cumpără de la respectivele magazine accesându-le prin acele linkuri, afiliatul primeste din partea magazinului 3% din valoarea achiziției (variază, dar pentru IT&C este de 3% în general). Cumpărătorul plătește același preț, dar apoi magazinul îi dă afiliatului acest mic bonus pentru că i-a adus un client.

V-am spus anterior că eMAG a fost marele câștigător al acestui Black Friday și nu doar din perspectiva cifrei de afaceri realizate. Pentru afiliați, sistemul a funcționat perfect. Nu știu dacă intenționat sau nu, dar eMAG a făcut publice încă de pe la 2 noaptea ofertele de BF pe care le-a pus la vânzare începând cu 8 dimineață, permițând afiliaților să propună cititorilor tot felul de oferte bune și să le evidențieze produsele speciale.

N-a fost chiar ușor. La 2 noaptea, când a apărut acel newsletter online, am închis orice altceva și am început să analizez ofertele. Am creat o listă cu cele mai bune produse, m-am uitat pe review-uri, am căutat comparații cu alte produse asemănătoare, am studiat prețurile anterioare, am trecut totul prin afiliere. Am obținut, la 4 și ceva dimineața, o listă cu oferte bune pe care le-am putut prezenta cu fruntea sus ca fiind best-buy-uri, nu doar încercari de a trimite clickuri spre eMAG.

Am dormit o oră și un pic, apoi m-am trezit să cumpăr și eu ce mi-am propus. Iar munca pe partea de afiliere a meritat. Nu am voie să spun public despre câștiguri și alte valori, dar au fost mult mai multe clickuri și comisioane decât într-o zi obișnuită. Nu-i rău să vezi rezultatele de pe o lună sau două într-o singură noapte și totul a fost posibil pentru că acel newsletter a apărut cu câteva ore mai repede decât startul vânzărilor.

Acum câteva săptămâni, la întâlnirea 2Parale pentru afiliați și strategii de Black Friday, le-am spus mai multor participanți că refuz tactica “trimite de acum cât mai multe clickuri către magazine”. Nu-mi plăcea ideea de a face reclama la orice ar fi fost posibil în acel moment, la orice trăznaie sau ofertă aiurea, doar pentru a înregistra niște clickuri și cookie-uri cu câteva zile înainte de BF. Suna, cumva, a păcăleală trasă cititorilor.

În schimb, am susținut mereu că magazinele ar trebui să comunice cu câțiva afiliați și să le arate dinainte ce oferte vor fi disponibile de Black Friday. Știu că totul este secret, că iese scandal mare dacă un magazin află înainte de termen că altul are o ofertă bună la produsul X, scandal cu distribuitorii care au dat ofertă mai bună unora și nu altora și așa mai departe.

Dar pentru asta există NDA-uri și contracte și încredere și sunt sigur că se puteau găsi compromisuri acceptabile.

Avantajul ar fi fost imens. Știind dinainte ofertele, eu aș fi căutat informații despre acele produse și aș fi putut spune cititorilor “uite, din cele 8 laptopuri la ofertă, acestea două sunt cele mai bune ca raport preț-performanță, iar acest al treilea este perfect pentru cei ce vor mobilitate crescută”. Afiliere cu câștig și pentru cititor și pentru mine, nu prin clickuri ascunse și reclame dubioase.

Evident, suntem departe de acest moment al colaborării. Totuși, cele câteva ore de avans la eMAG au făcut acest lucru posibil măcar într-o oarecare măsură.

2Parale, al doilea mare sistem de afiliere, ce reunește sub umbrela lui multe magazine din foarte multe domenii, a funcționat ireproșabil. Downtime de 3 minute în 24 de ore, în condițiile unui trafic imens care este întâi direcționat prin ei, este o performanță de excepție.

Din păcate, magazinele de sub umbrela lor n-au fost la același nivel, dupa cum spuneam în articolul despre infrastructură. Downtime-ul masiv a făcut ca mulți cumpărători să nu poată ajunge la oferte, să nu cumpere nimic și deci nici afiliații, nici 2Parale să nu primească nimic.

Câteva probleme:

Evomag, ZorileStore, Azerty au avut downtime mare. Au vândut cu siguranță mult, dar, cum spuneam, sigur o mare parte dintre oameni n-au reușit să dea comenzile pe care intenționau să le dea.

Flanco a deschis site-ul la ora 12:43, după ce anterior a afișat pe el doar catalogul în format PDF, fără posibilitatea de comenzi online. Aceasta este cea mai nasoală manevră posibilă: afiliații lucrează luni întregi pentru a crește popularitatea magazinului, trimit oameni acolo, îi obișnuiesc cu ideea că online se cumpără rapid și ușor, iar când vine ziua Z magazinul le dă o țeapă și vinde doar offline. Sigur, au deschis la 12:43 și online, dar câte comenzi s-au pierdut până la acea oră și câte comisioane?

Câteva magazine au folosit subdomenii pentru ofertele de Black Friday. De exemplu Evomag a mers pe bf.evomag.ro, iar unealta din pagina principală 2Parale nu făcea conversia linkului, nici bookmarklet-ul. Cea din pagina campaniei, da.

Downtime-ul duce la o amestecare a comisioanelor. Să presupunem că-ți faci un site beton, că obișnuiești lumea cu ideea că acolo va fi portalul lor pentru Black Friday, vine ziua respectivă, oamenii intră, dau click… și magazinul nu funcționează.

Iar apoi începe balul pe net. Același om mai dă click de-a lungul zilei pe N alte linkuri afiliate de câte ori aude pe Twitter zicând că unui i-a mers site-ul, pe Facebook pe altul zicând ce și-a cumpărat de la magazinul respectiv și tot așa. Lui nu-i merge, dar peste o oră vede alt link și dă click acolo ca să verifice dacă acum are mai mult noroc. Cine ia comisionul când în sfârșit site-ul magazinului devine funcțional și se dă o comandă? E o loterie.

Ați văzut cum se leagă toate. Infrastructura proastă duce la downtime mare și timp pierdut pentru magazine, dar și pentru afiliați. La anul mai recomanzi magazinul X, care ți-a dat țeapă acum prin nefuncționalitate, sau doar Y, care a avut servere bine configurate?

Tot la infrastructură se ajunge și în partea doi, legată de procesarea comisioanelor. Unele magazine încă trimit emailuri prin care anunță că vor începe să proceseze comisioanele, pe când altele au virat deja banii în cont.

În ceea ce mă privește, aș vrea să mulțumesc celor care au cumpărat folosind linkurile mele de afiliere. Am văzut inclusiv oameni care mi-au mulțumit că le-am arătat o ofertă bună sau care și-au exprimat speranța ca voi primi comisionul respectiv.

Mai mult, am spus clar pe blog că unele linkuri sunt de afiliere și că puteți susține acest site achiziționând prin ele. Toate linkurile au fost “în clar”, nu ascunse prin bit.ly sau alt serviciu, ca să nu știți pe ce faceți click, iar pe Twitter și Facebook n-am zis niciodată (și nici nu voi zice) lucruri de genul “ia uitați la ce preț incredibil vând ăștia iPhone-ul” și cu un link de afiliere băgat acolo ca să mai prind un click. It’s not how I roll.

Iar la anul, după modelul UNICEF, mă bate un gând să donez toate câștigurile dintr-o anumită lună către Wikipedia.

202_real_time

    11 comentarii

  1. si eu am avut multe clikuri de blak friday si cu o zi inainte si dupa… dar totusi nici un comision. Sincer nici nu ma asteptam prea mult la asta.

      (Citează)

  2. @Pato: Nu poti compara un articol de genu “ce-mi doresc de BF” cu ce a facut Radu aici. Radu cauta, facea comparatii si spunea care produs chiar este best-buy. Toti oamenii care m-au intrebat de BF, le-am spus sa vina aici ca e un articol bestial unde vezi tot.

      (Citează)

  3. Cand am intrat de dimineata pe emag nu am mai intrat de la tine ci direct, desi toata seara statusem in principal aici (ti-a cazut si tie blogul cam 5 minute dupa ce pusesei screenshot-urile de pe evomag :) ).

    Nu stiu daca cookie-ul ramasese activ, dar chiar as vrea sa stiu daca ai primit prin afiliere o comanda cu un microscop si un mouse :)

      (Citează)

  4. Sper sa fi avut un comision frumusel, pentru ca meriti ! :)

      (Citează)

  5. Și emagul a avut perioade când a fost căzut, oricum felicitări pentru câștiguri :)

      (Citează)

  6. Excelenta analiza. Multumesc!

      (Citează)

  7. Am avut impresia ca advertiserii sunt impotriva afiliatilor de black friday. Pagini cazute, oferte pdf, stocuri epuizate. La anu o las mai moale… Black Friday 2012 Romania a fost fix un “pom laudat unde s-a mers cu sacu” Mai am si altceva de facut decat sa ingras pe emag si compania…

      (Citează)

    • @jocuri2013: nu-i vorba de ingrasat un magazin sau altul. De exemplu eu sunt constient ca de BF practic am calarit pe spatele unor oameni care oricum ar fi cumparat diverse, nu le-am deschis eu acum ochii. Prin urmare, n-am facut o vanzare reala unui magazin, suplimentara fata de ce-ar fi obtinut ei prin propriile forte. Ar fi vandut oricum la fel de bine si fara afiliati.

      Cred ca o idee mai buna, pe care am uitat sa o scriu in articol, este sa nu te bazezi pe BF daca esti afiliat. E cu dus si intors. Nu poti da de prea multe ori “tunuri” si deja sunt multe site-uri care fac SEO doar pe asta.

        (Citează)

  8. Daca e vorba de donatii de ce nu incerci ceva autohton? De exemplu Spitalul Clinic de Urgenta Pentru Copii M.Curie ?
    Cont bancar (IBAN) RON: RO51RNCB0075035228060001

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus