un blog de Radu Dumitru

Canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru și youtube.com/NwraduBlog ••• Știri despre Ucraina

Aglomerație

4 Jul 2012  ·

TEHNOLOGIE  ·

7 comentarii

Zoso scrie bine despre lansări de produse şi alte evenimente. N-am conştientizat-o până acum, dar prezentările de noi produse din ultima vreme sunt diferite de cele de acum un an sau doi în fix sensul menţionat în acel articol, adică acum participa 50 de oameni din care 40 nu sunt în temă cu subiectul respectiv, ci sunt acolo doar pentru că sunt “populari” pe net. Înainte participau 20 din care 15 aveau experienţa de mai mulţi ani în oricare ar fi fost subiectul evenimentului.

Într-un fel, mie-mi convine asta şi nu-mi convine. Îmi convine pentru că, şi sper să nu mă înţelegeţi greşit aici, când scriu despre ce-am văzut sau scriu un review despre un produs o fac mai bine decât 90% dintre ceilalţi care au fost acolo.

De ce? Pentru că am făcut Electronică, pentru că tehnologia este pasiunea mea, pentru că fac asta de 6 ani de zile. Aşadar, dacă cineva ne-ar compara opiniile, a mea ar ieşi în evidenţă. Probabil din acest motiv sâmbăta aceasta eu mă duc să ţin un curs despre “cum să faci un review profesionist” celor de la Samsung Mobilers România, Grecia şi Bulgaria.

La o a doua analiză, nu-mi convine ce se întâmplă din mai multe motive. E greu să faci o fotografie bună atunci când sunt alte 10 persoane în jurul produsului. E greu să vorbeşti cu reprezentantul producătorului atunci când sunt alţi 20 în preajmă, întrebând toate tâmpeniile din lume. După ce-l întreabă 5 inşi despre ceva la care s-a răspuns cu un an în urmă (dar trebui să ştii domeniul ca să-ţi dai seama de asta) nu mai are chef să mă asculte şi pe mine.

Iar când zici “dar nu-mi daţi să fac şi un review?” şi auzi “ba da, dar e o listă, eşti al 28-lea, că au venit alţii înaintea ta”, încep să mă gândesc că mai bine stăteam acasă şi aşteptam comunicatul, din moment ce avantajul de a pune chiar mâna pe produs se pierde în mulţimea prezenta la evenimentul fizic. Şi când faci review-ul, se pierde pe Google, Facebook şi în atenţia producătorilor într-o mare de alte review-uri, chit că acelea au o pagină şi pot fi concluzionate prin fraza “e bun, îmi place”.

Am dat exemplu, într-o comentariu la Zoso, de firme care fac şi altfel. Asus face nişte evenimente private, cu maxim 10 participanţi, în care vedem produsul, îl butonăm, îl dezmembrăm, vorbim tehnic, avem suficient timp pentru orice am vrea să facem. Iar când au mostre de dat, le dau cui trebuie. Poate că în acest caz se cunoaşte că ei sunt reprezentanţi direcţi ai firmei mamă, îşi fac singuri evenimentele şi gestiunea mostrelor şi supraveghează singuri impactul lor. Vodafone e un alt exemplu bun, adunând în jurul lor un grup mic de gadgeteers, unde chiar am simţit că se depun eforturi pentru a ni se pune la dispoziţie toate informaţiile şi dispozitivele de care avem nevoie.

Îmi doresc să ajungem ca în străinătate. “Hai voi ăştia 10 să vedeţi produsul”, într-o prezentare privată, fără fiţe, cu lumină destulă, fără muzică puternică și prezentatori glumeți, uitaţi-vă la el, fotografiaţi-l, puneţi întrebări, astfel încât peste o săptămână, când facem lansarea oficială cu petrecere şi jumătate din blogosferă, să fie deja pregătite nişte articole la un nivel mai avansat.

    7 comentarii

  1. Radu, articolul tău e unul just, la fel ca şi cel al lui Vali, dar începeţi să sunaţi precum jurnaliştii ofticaţi că au apărut bloggerii în peisaj şi că nu mai au ei maşini în teste din vina bloggerilor neavizaţi.

    Profesioniştii îşi fac materialele, nu se plâng că era lumina proastă la eveniment. No offence!

      (Citează)

    • @Alex: nu ma plang ca vin altii priceputi sau mai priceputi ca mine, ci ca nu mi se da ocazia sa fac ceva la calitatea la care s-ar putea face schimband doar 2-3 lucruri simple in intreaga desfasurare.

      De ce? Pentru ca lansarea e intr-un club intunecat, pentru ca e galagie si muzica house in timp ce eu as vrea sa vorbesc cu unii si cu altii, pentru ca de la producator nu vine nimeni tehnic, care sa stie mai bine ce se intampla acolo. De prea mult ori stiu eu marfa mai bine decat cei ce o lanseaza.

      Imi convine, dupa cum spuneam mai sus, pentru ca mi-am luat un flash cat toata zilele si pot face fotografii oriunde. Imi convine si pentru ca ma pot informa din alte surse, nu depind de comunicatul care vine sau nu in timp util.

      Nu-mi convine pentru ca, pe termen lung, sistemul nu produce calitate ci doar cantitate. Degeaba eu am cele de mai sus (si inca 10 la fel ca mine), daca pe total articolele noastre se pierd intr-o mare de altele iar dupa un an, nemultumit de lipsa rezultatelor, producatorul schimba agentia de PR, crezand ca acolo e problema. Nu cerceteaza unde a fost de fapt problema, ci doar are incredere in pitch-ul altora si in promisiunea ca ei stiu sa organizeze mai bine ceva.

      Ai observat ca nimeni, niciodata, dupa un eveniment nu cere feedback de la participanti?

      Pentru mine evenimentul perfect este acela in care sunt chemat la biroul lor si vad un aparat. Il fotografiez, il invart, vorbesc direct cu cei ce-l cunosc, e liniste, e lumina. Poate consum o cafea si un suc rece (acest articol a fost prea mare, asa ca jumatatea despre piscotareala apare vineri).

      Vrei sa faci si eveniment mare, cu toata lumea? Perfect, inchiriaza Fratelli, cheam-o pe Inna, serveste cocktailuri si fazan, cheama 300 de bloggeri. N-am nimic impotriva, ba chiar vin si eu acolo, ca nu ma deranjeaza o distractie. Dar as putea scoate un articol tehnic mult mai bun in primul caz.

      @cartus: ba da, chiar asa am inceput, fara sa cunosc pe nimeni. Inca nu cunosc si doar in vreo 2-3 cazuri am mers eu activ spre niste branduri, intreband cine stie pe cineva de acolo, ca vroiam sa testez aparatul X. In marea majoritate a cazurilor, altii au venit la mine, contactandu-ma prin detaliile de pe site sau prin alti cunoscuti. Bine, cand am inceput eu erau alti ani si poate ca acum nu s-ar mai putea

      N-am nimic impotriva altora noi care vor sa intre in sistem. I-am incurajat mereu si incet-incet ii vad pe unii devenind prezente constante. Si crede-ma, pe cei noi ii vezi mereu mai stingheri la evenimente, stand in coltul lor. Te asigur ca o masa rotunda mai mica, de 10 oameni, unde sa vina si ei, i-ar avantaja mai mult.

        (Citează)

  2. E parerea ta si ti-o respect cu conditia ca si tu sa mi-o respecti pe a mea.
    Cum crezi ca eu, blogger incepator, pot ajunge sa iau produse spre testare, ca tine, daca nu incerc sa ma bag in seama? Vine cineva la mine dupa, sa zicem 1-2 ani de blogging si imi da pe tava produse ca la aniversare? Nu cred.
    A venit cineva la tine de la inceput si ti-a dat? Nici asta nu cred.
    A trebuit sa te zbati un pic, sa cunosti pe cine trebuie, sa demonstrezi ca esti capabil sa scrii un review de calitate ca sa ajungi sa ai in teste SGS 3 la lansare acum, la fel HTC One X, samd.
    Noi ceilalti cum am avea sanse la asa ceva, daca nu ne-am zbate?
    Alfel, tu vrei un monopol in care aceeasi 5-10 persoane sa aibe acces la varfurile de tehnologie, iar restul sa se multumeasca cu frimituri.Venind din “tabara” ta, pare a fi ok, dar ia pune-te si in cealalta “tabara” ? Nu cred ca ti-ar conveni sa vezi ca aceeasi oameni pun mana pe cele mai noi tehnologii, iar daca vrei si tu sa faci review la o tableta, trebuie, in cel mai bun caz sa o cumperi si sa o returnezi apoi ca sa iti recuperezi banii.
    Vodafone parca a facut asa cu SGS3 o perioada limitata de timp, dar cine si-a permis sa lase 3000 lei gaj pentru asta?

      (Citează)

  3. alex, nu, radu nu zice asta. ce mă aprobă el e că nu e ok să te plângi de x şi y din varii motive (blog prost, n-a inteles produsul sau categoria din care face parte, review prost, review lipsă) şi să continui să ii dai produse şi să îi chemi la lansări.

    şi, ca agenţie de piar, să alergi după număr de articole in loc să te uiţi pe cine chemi.

      (Citează)

  4. Apropo de cursul pe care o sa-l tii. Am citit un asa-zis live-blogging de la lansarea SGS 3 de la Londra, din 3 mai. Si nu era vreun blogger oarecare persoana respectiva, ci un Samsung Mobiler. Absolut jenant..de la text pina la momentul cind a scris pe blog (recte dupa muulti alti ”ne-Samsung Mobilers”). Daca pentru astfel de persoana tii tu cursul, el e absolut necesar, desi ma cam indoiesc ca vor intelege ce si cum..
    Repet, ceea ce am citit eu atunci, la un asemenea eveniment, de la un Samsung Mobiler, a fost halucinant. Pai daca erai tu acolo, ar fi trebuit sa-ti pupe si mina cei de la Samsung.

      (Citează)

    • Cei din Mobilers au fost alesi special sa fie amatori la inceput, un fel de “oameni normali”. Asadar, e normal sa porneasca mai greu pe traseul obisnuit.

        (Citează)

  5. Din punctul meu de vedere, al unuia care are (si) de vandut ceva tehnic, exista doua feluri de prezentari: pentru specialisti si pentru pițipoance. Un mix nu prea iese decat atunci cand vrei sa amuzi specialistul. E deci greseala organziatorului daca ii cheama simultan pe nwradu si pe buddha.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus