un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Concluziile dezbaterii 2Parale pe care am moderat-o

17 Nov 2011  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Ieri seară, Orange Concept Store, eu în centru, dintre magazine au fost Debo, Evomag, MarketOnline, QuickMobile şi Clickshop, iar în colţul opus vreo 5-6 afiliaţi. Iată cam ce s-a vorbit.

1. Majoritatea magazinelor dau afiliaţilor produse pentru teste şi review, dacă asta îi ajută să vândă. Vor ca afiliaţii respectivi să fie de încredere; nimeni nu dă produse scumpe oricui, fără nici o garanție.

Notă personală: din cei prezenţi, de la MarketOnline şi Evomag am primit multe produse pentru review și știu că trimit și altora. Şi QuickMobile şi Debo şi-au exprimat dorinţa de a da produse (sau deja o fac), trebuie doar să-i contactaţi. O puteţi face prin interfaţa 2Parale, care are un sistem de mesagerie intern.

2. Unele magazine ar prefera ca afiliatul să nu pună şi preţul produsului în articol, pentru ca cititorii să intre pe site ca să-l afle. Alte magazine nu au nicio problemă cu menţionarea preţului.

Notă personală: înţeleg punctul de vedere al primilor. Eu pot să fac un review mişto, dacă nu trec şi preţul produsului ca informaţie atunci probabil că mai multă lume ar da click pe link, tocmai ca să afle şi cât costă acel gadget. Chiar şi Amazon face asta, la unele produse cerându-ţi să le pui în coşul de cumpărături ca să afli preţul lor. Evident că după ce-l afli poţi să elimini produsul din coş dacă nu-l vrei, dar psihologic vorbind îl ai în coş şi dacă-ţi convine şi preţul eşti doar la un click distanţă de o comandă.

Eu unul voi scrie mereu preţul şi la mine pe site. Scopul meu este să-ţi ofer informaţie de calitate, aşa că dacă scriu un review gigantic şi detaliat nu voi accepta să nu te informez şi despre elementul crucial care este preţul. Dacă vrei să ajungi şi pe site-ul magazinului, bine, uite și linkuri, dacă nu, nu.

Dacă citeşti un review la un an după ce l-am scris, e posibil să vezi preţul din momentul review-ului, nu cel curent; nu le updatez, ia prea mult timp. Ia în considerare cât de vechi este review-ul şi intră pe site-ul magazinului ca să afli preţul actualizat. E clar că un telefon de 2000 de lei costă 1500 de lei după 6 luni.

3. Reprezentantul QuickMobile a spus că nu vrea să apară review-uri negative despre produsele pe care le vinde deoarece cititorul reţine nu doar că un produs e prost, ci că acel magazin vinde produse proaste. Asociază impresia negativă și cu magazinul. Ceilalţi i-au dat dreptate, doar Evomag a spus că orice review înseamnă publicitate şi că se câştigă pe alte căi (afiliatul îşi menţine obiectivitatea, lumea îşi păstrează încrederea în el).

Notă personală: N-am acceptat niciodată ca un magazin sau brand să-mi impună ce să scriu într-un review; de fapt, nici n-a încercat nimeni niciodată. În general lumea trimite la review produsele bune, nu pe cele low-end, de asta şi majoritatea review-urilor sunt pozitive. Dacă un produs este foarte prost, consider că pot măcar să informez magazinul sau brandul respectiv că nu mi-a plăcut acel produs şi să-i las să aleagă dacă vor să mai public ceva sau nu.

Personal recomand tuturor afiliaţilor şi brandurilor şi magazinelor să accepte şi review-urile proaste. Nu poţi face doar produse bune. Orice review este subiectiv. În general, un review al unui produs prost va menţiona 2-3 alte produse care sunt mai bune, aşa că cititorii pot căuta acele lucruri pe site-ul magazinului.

Am încredere că cititorii mei sunt mai deştepţi şi înţeleg că dacă telefonul sau laptopul X este prost nu înseamnă că şi magazinul care-l vinde este varză sau că un alt produs Y de la aceeaşi firmă nu poate fi foarte bun.

4. QuickMobile a luat “ţeapă” cu câteva site-uri care au avut ceva de la ei la teste şi n-au scris deloc un review sau am vrut să păstreze produsul.

Notă personală: sunt întristat să aflu că se întâmplă aşa ceva pentru că ieri seară mi-am dat seama că se răsfrânge şi asupra tuturor celor care cu bună-credinţă acţionează în acest domeniu. Eu unul pot recomanda oricărui magazin care doreşte să dea nişte produse la test cel puţin 5 bloggeri serioşi, care vor lua produsul, îl vor analiza cum trebuie, vor scrie un review şi îl vor da înapoi fără probleme şi fără să ceară bani pentru asta.

5. Magazinele care nu erau din Bucureşti, în acest caz Debo (Cluj) şi QuickMobile (Baia Mare), au spus că nu se pot întâlni des cu afiliaţii şi că este dificil să discute cu ei.

Notă personală: oraşele mari (şi sunt destule în fiecare regiune) au o comunitate mare şi bine legată de bloggeri locali. Ploieşti, Cluj, Craiova, Braşov, Timişoara, Suceava… aş putea enumera o grămadă de oraşe. Fiecare de acolo ştie alţi 20-30 de bloggeri, se fac întâlniri, se cunosc personal. Puterea comunităţii locale nu trebuie neglijată.

6. Mulţi afiliaţi se supără când le sunt respinse comisioanele. Magazinele petrec ceva timp explicându-le motivele din spatele anularii fiecărei comenzi.

Notă personală: cei care înţeleg cum se desfăşoară vânzările online ştiu că pot apărea nenumărate probleme. Produsele nu mai sunt în stoc, termenul de livrare nu este pe placul cumpărătorului, acesta aplică la plata prin rate şi apoi banca nu-i aprobă dosarul, se răzgândeşte și anulează comanda. Pot fi multe explicaţii. Nu este vina afiliatului, care şi-a făcut treaba (a dus clientul la magazin şi l-a făcut să dea şi o comandă), poate că este a magazinului (n-are stoc suficient, să zicem), dar de multe ori nici măcar a magazinului.

Problema apare atunci când se resping prea multe comisioane. Statistic vorbind, acest lucru semnalează că poate chiar este problema magazinului. Aşa cum au spus mereu chiar cei de la 2 Parale, afiliatul poate oricând să promoveze un alt magazin dacă nu-i convin rezultatele obţinute în prezent.

7. Cele mai multe cumpărături pentru sărbătorile de iarnă se fac între 10 şi 25 decembrie. Magazinele se pregătesc începând cu 1 decembrie. Afiliaţii trebuie să fie şi ei pregătiţi.

    10 comentarii

  1. 2. Eu cred ca e cu dus si intors: tu prezinti pretul corect doar celor care citesc review-ul atunci cand e proaspat (cititori regulati, corect), insa cei ajunsi din google peste 6 luni sunt indusi in eroare. Eu unul n-as pune pretul, cine e interesat cat de cat de produs da un clic pe link, sa vada care-i socoteala.
    3. Aici se impusca in picior si magazinele si afiliatii. Doar review-uri pozitive si in curand ele isi vor diminua efectul. Pe de alta parte afiliatii isi pierd increderea cititorilor si, pentru ca la un moment dat review-urile nu mai sunt eficiente, nu mai primesc produse la teste. Deci e un lose-lose.

      (Citează)

  2. In afara de ce spune ipo, romanii sunt, in principiu zgarciti. Nu s-ar uita, din principiu, la specificatiile unui produs daca stiu ca are pretul unei dacii 1310 sau al unui Logan la mana a doua. Nu conteaza ca, daca pui in locul lui un Logan, nu face aceeasi treaba.

    Pierzi si tu, ca nu te citesc potentialii si pierde si magaziniul. Daca pierde magazinul, pierzi iarasi si tu. Sfat gratis: asculta de sfatul celor care iti zic sa nu mai pui pretul! Ca sa faci o vanzare, intai trebuie sa te asigur ca omul are nevoie de produsul respectiv. Daca el zice din prima ca nu are bani, nu va avea timp sa isi dea seama ca are nevoie.

      (Citează)

    • Well.. tu si cu ipo cred ca aveti cele mai multe comentarii pe aici, asa ca voi incerca si ceea ce propuneti voi si nu voi mai pune preturi o vreme.

      Nu fac review-urile cu scopul de a castiga ceva din afiliere. Castigurile sunt prea mici ca sa conteze, dar poate ca traficul suplimentar pentru magazine ii va impinge spre mai multe produse trimise la test.

        (Citează)

  3. Asta este primul meu comment pe acest blog si, sper, unul din multele commenturi ce-o sa urmeze. Pari un tip obiectiv si la locul tau… O alta sugestie pentru articolul de mai sus ar fi sa adugi, langa pret, data articolului astfel incat cititorul sa-si dea seama imediat daca pretul este de actualitate sau nu…

      (Citează)

  4. La faza cu dat teapa magazinelor care iti trimit produse in teste nici eu nu pot sa-i inteleg pe cei care fac asa ceva. Pana in prezent am avut produse in teste doar de la un magazin online si de la un singur producator, e drept nici nu am apelat la altii insa cred ca o sa fac acest lucru in curand. Faza e ca intotdeauna am avut grija de produsul pe care l-am avut in teste si asta cu toate ca am primit si produse trecute si prin alte maini, nu tocmai grijuli. Tin minte ca am primit Transformer-ul fara cablu de alimentare ci doar cu cablu USB, cablu care s-a pierdut pe drumul de intoarcere sau s-a intamplat ceva, cert e ca eu l-am pus in colet, dar nu a ajuns si la magazin asa ca m-am oferit sa-l cumpar insa m-au refuzat pe motiv ca nu este la comercializare in comert.
    Imi pare rau ca nu se fac si astfel de intruniri undeva mai aproape de mine, Galati sau Constanta, as participa cu mare placere.

      (Citează)

    • @Dragos: 2Parale face si prin tara intalniri de acest gen.

      @Carabulea: data este sus, sub titlu. Din pacate, chiar si langa pret n-ar conta prea mult data, e greu de estimat cu cat scade pretul unui produs dupa o luna sau trei sau un an.

        (Citează)

  5. Ce spune Carabulea are sens, un link de genul Pret la Emag in decembrie 1989 200 RON. [data e aleatorie] :)
    Si, ca mi-a mai venit o idee: valoarea review-ului e textul propriu-zis, pentru producator si comerciant, sau linkul afiliat? Intreb pt ca ma vad pe mine ca un exemplu. Daca imi pun mintea fac review-uri foarte bune [zic eu], dpdv al consumatorului. Dar n-as intra intr-un program mercantil, nu ma intereseaza si nu cred ca e voie pe wordpress.com. Dar na, caut un laptop si nu ar fi o idee rea pt un importator/retailer sa trimita o jucarie de test la un neafiliat, doar de dragul unui review, nu? :P

      (Citează)

  6. PS: bine ca ai scos pluginul de editare a comentariilor, ca oricum nu mergea.

      (Citează)

    • Nu stiu ce aveti toti cu pluginul de editare a comentariilor. Nu e forum. Nu va da nimeni warn daca postezi de doua ori la rand :P

      @ipo: depinde de unde vine produsul. Daca vine de la un “brand” (Asus Romania, HTC Romania etc) atunci nu prea le pasa de linkuri. Daca vine de la un magazin, ei vor mereu un link catre produs (si mi se pare si normal sa fie asa).
      Acum nu stiu despre tine in particular ce poti obtine, dar am vazut pe Twitter persoane care au intrat in legatura cu un magazin sau o reprezentanta si au obtinut un produs tocmai pentru ca vroiau sa-l cumpere. A fost cumva la modul “noi te lasam sa-l testezi, iar daca il cumperi scrii si un review”.

        (Citează)

  7. In legatura cu actualizarea pretului in review; Magazinul sau 2parale ar putea furniza un javascript pe care sa-l inserezi in review pentru a afisa pretul actualizat…
    Eu am vandut mult timp un produs cu un review negativ…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus