un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Ce traseu este mai avantajos: explicatia matematica

14 Nov 2011  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Am mai dat pe aici exemple despre cum matematica poate fi aplicată pentru a afla calea optimă într-o alegere, indiferent de natura ei. Exemplul care îmi vine acum în minte este cel în care am calculat ce este mai eficient să faci, dacă să pui termopane sau să izolezi pereţii unei camere, dar sigur am dat mai multe.

Zilele trecute m-am gândit la un exemplu automobilistic. Ştiţi că un dreptunghi are laturile egale, două câte două, ceea ce înseamnă că pentru a ajunge dintr-un colţ în colţul diagonal opus parcurgi aceeaşi distanţă indiferent dacă o iei pe partea “de sus” sau pe cea “de jos”. În teorie.

Un exemplu bun de astfel de traseu este cel de la Parcul Izvor, care este cât de cât pătrat. Prin urmare, dacă vii dinspre Eroilor şi vrei să mergi spre Piaţa Constituţiei, un traseu urmat de foarte multe maşini care merg spre sudul oraşului, ai două variante. În Varianta 1 mergi înainte pe lângă staţia de metrou Izvor şi faci dreapta pe Bd Libertăţii, pe când în Varianta 2 faci dreapta la podul Haşdeu (sau cum se cheamă acolo la A) şi urmezi latura “de jos” a dreptunghiului.

Văd maşini care aleg între cele două rute, astfel încât ne despărţim în punctul A şi ne regăsim în punctul C. Este aceeaşi distanţă, nu? Nu şi în practică.

Ideea este următoarea: pe Varianta 1 coteşti o singură dată. Asta înseamnă că mergi constant şi doar o dată trebuie să reduci viteză aproape la zero, să coteşti (în punctul B) şi apoi să accelerezi iarăşi spre punctul C, mergând în continuare spre ținta ta. Pe varianta 2 este mai complicat, coteşti la A, apoi la B faci stânga şi apoi la C ai încă o intersecţie în care faci dreapta.

Deşi distanţa este aceeaşi pe hartă, Varianta 2 consumă mai mult carburant deoarece frânezi şi apoi accelerezi maşina de 3 ori, pe când pe Varianta 1 o faci o singură dată. Consumul de benzină pentru a duce o maşină de o tonă şi ceva de la viteza zero la 50 la oră este măricel. Să păstrezi acel 50 la oră nu mai înseamnă un consum la fel de mult, prin urmare trebuie să minimizezi numărul de intersecţii în care schimbi direcţia de deplasare.

Desigur, veţi spune că este important şi numărul de semafoare de pe traseu, deoarece şi acolo trebuie să porneşti maşina de pe loc şi deci pierzi combustibil mai mult şi timp mai mult. Da, dar în exemplu meu numărul de semafoare este identic, ambele trasee având unul în B şi un alt semafor în punctul C. Nu e vreo regulă privind cum le “prinzi”, deoarece sincronizarea lor depinde de momentul zilei şi de viteza ta de deplasare. Mi se pare că tot ce poţi face este să presupui că le prinzi pe toate verde (sau roşu) şi să decizi traseul optim doar în funcţie de numărul de viraje.

    10 comentarii

  1. Cel mai simplu o tai direct prin parcul ala. :) Sau nah, fa ceva din grafuri.

      (Citează)

    • @Bogdan: aia este la Carmageddon pentru extra-puncte :P

      @add: nu e chiar asa. Din experienta mea, semaforul de la Izvor se prinde 50/50, dar prin dreapta mereu l-am prins pe cel din B pe rosu. E si logic sa fie asa. Cel de la Izvor se face rosu pentru o bucata scurta de timp, ca sa se elibereze podul, dar circuli pe o artera mare si verdele tine mult mai mult. Cel din Varianta 2 de la punctul B sta mai mult pe rosu si mai putin pe verde, intai pentru ca e semafor special pentru stanga si apoi pentru ca drumul cu prioritate este cel cu care te intersectezi.
      Taximetristii ii eviti mergand pe banda 2 si gata. Sunt destule benzi. Iar in capat faci dreapta direct, ba de multe ori prinzi verde si in punctul C.

      @Apollo: doar daca e bara la bara, dar pe acolo nu e chiar asa.

        (Citează)

  2. eu sunt unul din aia care o ia prin dreapta, si sa-ti explic de ce:

    – semaforul de la statia de metrou il prinzi rosu invariabil, la fel si cel de la coltul casei poporului. in plus asta tine putin si ai sanse sa stai de mai multe ori daca e aglomerat.

    – daca nu esti in primele 2 masini de la semaforul asta, al doilea, ai toate sansele sa prinzi rosu si la ala intermediar din coltul parcarii.

    Cand cobori pe langa casa poporului tre sa fie ultra-aglomerat ca sa nu prinzi primul verde sa faci dreapta (is multe benzi si se degajeaza repede intersectia)

    Bonus, pe partea asta am prins toate 3 semafoarele verzi o data (era si noapte dar ca idee), lucru ce nu mi s-a intamplat niciodata pe partea ailalta.

    Oricum, daca nu e aglomerat nu e mare diferenta, in functie de timing poti sa ajungi mai repede pe o parte sau pe alta, dar daca e aglomerat ajungi sigur mai repede prin dreapta.

    Oricum, pe la metrou mai e o chestie deranjanta: cretinii de taximetristi care lasa masina pe prima banda sa-si cumpere cafea si tigari, or tu ca sa faci dreapta ai cam avea nevoie de banda aia.

      (Citează)

  3. ^–< What he said. :D

      (Citează)

  4. Daca e suficient de aglomerat, nu mai conteaza :-D

      (Citează)

  5. Pare ca te plictiseai tare cand ai scris postul asta :))

      (Citează)

    • @Alex: nu, de vreo luna mi-a venit ideea, dar n-am apucat sa-l scriu :P
      @Mihai: e singurul semafor de pe Varianta 1. Chiar unde e punctul B nu este semafor, faci direct dreapta. Semaforul e mai la Izvor.

      @pisi: n-are cum sa fie. Consumul mare se face cand accelerezi pentru a duce masina iarasi la 50 la ora. Asta se face in orice curba, in afara cazului in care le iei ca la raliu cu derapaj. Daca toate semafoarele sunt verzi, Varianta 2 este mai lenta (trei curbe in loc de 1) si mai paguboasa (consum ma mare din cauza curbelor).

      @alias: ba in practica e cam dreptunghi, pe harta pare mai rotunjit.

        (Citează)

  6. Pe varianta 1 mai e un semafor, la podul izvor.

      (Citează)

  7. practica spune ca varianta 2 e mult mai rapida si mai economica pentru rezervor, nu ma intereseaza ce spune matematica

      (Citează)

  8. Asta nu e matematică. Matematică e explicaţia iniţială, că suma a 2 laturi adiacente ale dreptunghiului este constantă. Mai departe, cînd introduci chestii precum semafoarele, virajul la stînga vs. la dreapta etc, sînt considerente practice, nu matematice.

    Deci nu se justifică prima frază, cum că matematica te ajută la alegerea variantei optime. În plus, dreptunghiul nu e chiar dreptunghi, cel puţin în colţul din stînga jos pe poza ta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus