un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Solutia pentru traficul din Bucuresti

23 Jun 2011  ·

GÂNDURI  ·

8 comentarii

Un expert internaţional în trafic şi urbanism vorbeşte despre ce-ar trebui făcut în Bucureşti pentru a fluidiza traficul şi pentru a creşte confortul cetăţenilor. N-o face ca noi, la modul “păi să se facă parcări şi să nu se mai blocheze intersecţii”, ci cu o experienţă de mulţi ani în reorganizarea oraşelor din întreaga lume.

Faza cea mai tare este următoarea. Aţi auzit de multe ori scuza şi poate aţi folosit-o chiar voi “parchez aiurea pentru că nu există parcări; să se facă întâi parcări, ca să am cum să respect legea!”. Cu siguranță este motto-ul lui Mircea Badea. Ei bine, omul acesta vine şi zice exact invers: dacă vrei un oraş fluidizat şi lipsit de înghesuială, trebuie să scazi încet-încet numărul de locuri de parcare disponibile. Cu alte cuvinte, nu gândeşti la modul “n-am unde să parchez, aşa că pun maşina pe trotuar sau blochez banda 1”, ci în ideea “n-am unde să parchez, aşa că las maşina acasă“.

Desigur, nu asta ar fi singura măsură. Nişte etape logice ar fi trafic inteligent, interzicerea parcării pe trotuare, care sunt ale pietonilor, crearea şi respectarea benzilor de biciclete, transport în comun cât mai convenabil şi facil, în timp ce mersul cu maşină proprie să fie descurajat prin lipsa parcărilor şi taxe de tranzit prin centru.

Câteva citate din interviu, care este foarte interesant:

  • Ceea ce se întâmplă acum în Bucureşti este foarte anacronic. Este o idilă timpurie cu automobilul. Îl aveţi de 20 de ani şi încă nu aţi învăţat să trăiţi cu el. Alte oraşe au avut şi ele astfel de practici, după care au spus stop. Trebuie să ne luăm înapoi oraşul, să echilibrăm situaţia. Şi au aplicat tot felul de politici.
  • Interzicerea parcării pe trotuar este fundamentală. Dacă nu ai unde parca, nu vei mai folosi maşina.
  • În 1962 când s-a început pietonalizarea străzilor în Copenhaga, toată lumea a protestat. Au zis că noi nu suntem italieni să mergem cu bicicletă, că e prea frig, că va dăuna afacerilor. În următorii ani s-au răzgândit. S-a redus treptat numărul de parcări, s-a limitat numărul de maşini care puteau intra în centrul oraşului. Dacă nu ai unde parca, nu vii cu maşina. În 2002 primarul din Copenhaga se plângea că sunt blocaje pe benzile de biciclete. În ultimii zece ani numărul bicicliştilor s-a dublat, iar acum 37 la sută din populaţie foloseşte bicicletă pentru a merge la muncă în fiecare zi.

Copenhaga… Desigur, noi doar îi vom admira pe nordici pentru curăţenia din ţările lor, pentru produsele bune pe care le fac, pentru economia puternică, dar nu vom face nimic pentru a fi ca ei. Ne este suficient doar să-i admirăm. Simpla admiraţie nu schimbă nimic, dar nici nu presupune efort.

Tot interviul este pe Hotnews.

    8 comentarii

  1. Am mai auzit ideea, nu e noua. Printre scaparile domnului consultant e si faptul ca blocurile din Bucuresti nu au prevazute parcari. Masina este necesara: pleci in excursii, la tara, la supermarket. Dar daca nu ai unde sa o lasi nici cand esti acasa nu e ok. De asemeni, se pare ca ideea aia veche numita transport in comun civilizat se cam uita si tot vin tot felul de fantezisti: eu nu sunt sportivde felul meu, as putea sa imi cumpar un cal?

      (Citează)

  2. imi aduc aminte cum in china se demoleaza pe capete blocuri relativ noi pentru a reorganiza spatiul urban din zona respectiva. Ce ar fi daca utopic si bucurestiul ar trece prin asa proces? Cum ar fi sa avem o suprafata verde de cel putin 51% din supratafa bucurestiului?

      (Citează)

    • @cetateanul: nu zic 51%, ma multumesc cu spatiul cerut prin normele europene pe cap de locuitor. Ar merge si copaci ca sa fie umbra, dar nu plopi cu puf.

      @Dan: eu pe unde am fost am vazut doar taxe imense. 9 lire in Londra ca sa intri cu masina prin centru. Parcarea era 4 sau 6 lire pe ora, pe strazi sunt foarte putine locuri si in general gasesti parcari supraetajate sau subterane pentru asa ceva. Era oferta la 400 de lire pe luna parcare rezidentiala. Tu ai da 2000 de lei pe luna pentru parcare la bloc? Aia dadeau daca nu aveau de la inceput prevazuta.

      Uita-te la nu stiu ce show TV de prin Philadelphia. Acolo daca ai mai mult de 3 amenzi de circulatie neplatite, vin si-ti ridica masinii de oriunde ar fi ea, pana le platesti. Taxe, legi, urmarirea aplicarii lor, asta e secretul, macar pentru o perioada pana cand intra in normal acest comportament.

      Ce zici tu prin extrapolare deja se aplica apropo. Exista niste norme in audiovizual care reglementeaza cate productii romanesti se dau, cata muzica, cata publicitate, tocmai pentru a multumi pe toata lumea. La fastfooduri sunt si acolo niste initiative, adu-ti aminte ca vroiau legi care sa interzica shoarmariile pe langa scoli si din astea. Exista campanii implementate de stat (nu al nostru) pentru hrana sanatoasa si incuranajrea consumului de alimente. La multe lucruri vine statul si nu te lasa chiar sa faci ce vrei tu sau macar ingradeste mult dezvoltarea unor servicii considerate nocive pe total, precum scumpirea tigarilor, interzicerea fumatului in unele locuri etc. Asa ar fi si cu traficul. Nu interzic masinile, nu interzic motoarele mari, dar iti fac accesul la ele mai dificil prin impozite, taxe, parcari etc.

        (Citează)

  3. Deci nenea expertu’ e un mare idiot. Unul dintre idiotii care ma enerveaza cel mai mult.

    Extrapoland la ideea lui:

    – inchidem cele mai aglomerate drumurile din Romania. Astfel, pe ruta Bucuresti – Brasov, va fi o liniste deplina.

    – interzicem 80% din posturile TV. Asa lumea nu se va mai uita la TV, se va consuma mai putina energie electrica si oamenii se vor plimba mai mult prin parcuri.

    – interzicem fast-food-urile, ca sa fim mai sanatosi.

    – etc.

    Ok, Copenhaga este peste Bucuresti, dar hai sa privim putin mai incolo de Europa si sa vedem ca altii au rezolvat problema aglomeratiei din marile orase fara taxe aberante si eliminarea locurilor de parcare. Idei sunt multe, iar eu prefer sa merg cu bicicleta sau sa alerg prin parc de placere, nu facand benzina 2 euro si dubland pretul la masini, ca in Olanda.

      (Citează)

  4. asta ar fi o metoda rapid preluata de ai nostri. De cat sa facem ceva, mai bine punem taxe.

    Las masina acasa si n-ai voie pe trotuar. Stai in zona tineretului. eu mai la cap, dar mi-e frica de momentul in care o sa ma mut la mine. Practic, ai un trotuar imens, pentru cei 2-3 pietoni rataciti pe el. Intre blocuri spatiu din parti.
    Deci, unde parchez eu masina cand vin de la mare/de la ai mei?

    Pe de alta parte. Taxa pe centru. O idee minunata. Mai ales in bucuresti unde nu prea ai cum sa il ratezi, daca mergi mai mult cu masina. Fa intai centura si pe urma gandeste-te la taxe.

    Ce uita nenea ala sa zica este ca romanii sunt si domni. Nu pot parca masina 23 de metri mai incolo. Ce daca am masina de 10000000 cocolini. Cum sa dau 30 de mii pe ora in centru?

      (Citează)

  5. Salut,

    Ma aflu zilele acestea in Amsterdam. Este prima vizita aici si pot spune ca la ei a functionat eliminarea parcarilor, transformarea centrului orasului in zona pietonala si aplicarea taxelor pentru masinile care trebuie totusi sa ajunga pe stradutele din centru.

    Mi-a placut foarte mult ca exista alei de pietoni si biciclete peste tot, absolut peste tot, din centru pana pe centura si apoi autostrada. Pe o distanta ca de la Unirii pana in Otopeni vei avea alee speciala pentru biciclete in paralel cu autostrada, delimitata de borduri.

    De asemenea autobuzele, in afara centrului, au la fel alei speciale, mai ales cele care ajung pana in afara orasului, la aeroport. Normal ca iti vine sa lasi masina acasa cand transportul in comun circula excelent, cu bicicleta poti ajunge oriunde si oricum ar fi pacat sa pierzi frumusetea orasului stand cu fundul pe scaunul unei masini.

    La ora 17, 17:30 cand in Bucuresti traficul incepe sa creeze probleme, in Amsterdam abia daca vezi 10 masini la semafor. Pe bicicleta vad oameni de afaceri, doamne dichisite, tineri, de toate varstele si se vede ca le place asa.

    Am vazut multi mergand cate doi, unul langa celalalt pe bicicleta, discutand, in drum spre casa probabil, in timp ce pedalau linistiti, fara sa-si faca griji de masini, care apropo nu claxoneaza biciclisti (sunt si zone in care traficul de masini se intersecteaza cu cel de biciclisti, dar acelea sunt zone in care masinile intra doar cu taxa).

    Ca sa si inchei, desi am multe de spus despre acest subiect, sunt pro eliminare parcari, crearea aleilor de biciclisti, chiar si pentru autobuzele principale. Totusi la noi nu ar functiona, nu din cauza conducerii, ci din cauza oamenilor. Avem parte de ceea ce meritam. Sunt prea multi care prefera sa-si scoata bolidul 4X4 la promenada in oras, prea multi smecheri cu masini tunate care nu ar renunta la bucatica lor de asfalt. O schimbare incepe cu locauitorii orasului, schimbare ce nu o vad intamplandu-se curand.

    O zi frumoasa va doresc

      (Citează)

    • @Vali: Amsterdam e caz mai special pe partea de biciclete, dar e un exemplu de la care se pot invata.

      @animaloo: se mai merge si cu trenul/autocarul. In strainatate poate ai vazut ce retea feroviara dezvoltata au si cat de bine merg toate. Omul ala din interviu nu vorbea chestii SF, ci sunt exemple concrete in lume de tari care au implementat ce zice el si functioneaza. Si acolo merge lumea la parinti, la mare, la prieteni, la munca, in centru. Dar uite ca nu trebuie sa stea fiecare cu fundul in masina.

      Imi zicea un englez ca la ei se poate intra cu masina pe banda speciala de autobuze, in anumite zone, daca sunt mai mult de 3 oameni in masina, ca sa incurajeze car poolingul si sharingul. La noi vine fiecare cu propria masina, ce daca lucreaza in acelasi loc ca si vecinul de peste drum. Da-l dracu daca e sarantoc, eu cu masina, el cu metroul.

        (Citează)

  6. radule eu am saptamani in care nu imi misc masina din loc. ca o paranteza, nu vrei sa stii ce e pe ea dupa o saptamana pe vacaresti :D
    Si da. Sunt de parere ca ar trebui lasate dreaq acasa masinile.

    Dar. hai sa nu incepem direct cu interzisu. Pana interzici trebuie sa oferi posibilitati. Exista tren cu care ajung in vama veche in 7 ore. aia e alternativa?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus