un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

La intalnirea 2parale din ianuarie

31 Jan 2011  ·

GÂNDURI  ·

6 comentarii

Joi seară am fost la întâlnirea 2parale a lunii ianuarie, semn că devin client lunar al acestor reuniuni (e din cauza fetelor frumoase). Cel mai bun lucru a fost că am descoperit unealta Google Insights for Search, care îţi arată ce-a căutat lumea în perioada și în zona aleasă de tine. Cei de la 2parale ne-au arătat cum se pot trage nişte concluzii din creşterea procentului unor termeni în căutările pe Google. În plus, ajutorul adevărat vine din faptul că îţi arată ce altceva se mai caută pe lângă termenul ales de tine. De exemplu eu cer lui Google să-mi arate căutările “laptop” din ultimele 12 luni în România şi aflu că s-a căutat de fapt “laptopuri ieftine”, “laptopuri second” sau “vânzare laptopuri”. E lesne de înţeles cum o astfel de unealtă te poate ajuta în vânzarea de produse prin programele de afiliere (sau, după caz, pentru a pune keywords-urile necesare în toate paginile site-ului tău, ca să spamezi google ca un adevărat meseriaș).

Am aflat şi rezultatele 2parale pentru anul 2010: 23.500 de vânzări generate prin cele 10,6 milioane de clickuri livrate, vânzări ce ating un total de 4,67 milioane lei, adică 201 lei în medie pe vânzare. Mi se par rezultate foarte bune. Cugetați un pic asupra raportului vânzări/clickuri. Toată lumea e preocupată de CTR, adică să afle câţi din vizitatorii mei dau click pe o reclamă şi ajung la un magazin, dar uite că apoi doar 0,22% dintre cei ce ajung pe site-ul magazinelor chiar cumpăra ceva de acolo. Culmea e că acest 0,22% nu mai depinde de noi, care deja ne-am făcut treaba (omul a dat click pe reclamă), ci de magazin în sine (prețuri, stoc, renume, posibilități de plată, servicii oferite, calitatea site-ului) şi de dorinţa clientului de a cumpăra ceva. Prin urmare, înainte de a vă lamenta peste tot că un sistem de afiliere e nasol şi nu v-a adus nici un ban deşi vizitatorii voştri au dat click, gândiţi-vă cât de puţini chiar cumpără ceva.

Calculul ar fi cam aşa: la un CTR de 3% înseamnă că dacă aveţi un o sută de mii de vizitatori lunar, doar 3.000 dau click pe reclame, iar din aceştia doar 0,22% cumpără ceva de pe site-ul magazinului, adică 6,6 persoane. Comanda medie fiind de 201 lei, înseamnă că aţi generat vânzări de 1326,6 lei, din care voi luaţi un comision între 2 şi 10 procente, adică între 26 şi 132 de lei. Întrebarea de baraj este câţi dintre voi au 100.000 de vizitatori lunar.

Sper că nu m-am înşelat la calcule. Trebuie să arăt această simulare următorului “deştept” care va zice că pup în fund un produs sau un magazin doar ca să mai câştig şi eu nişte bani.

Au fost şi destule momente umoristice: un domn de la un magazin online probabil se aştepta ca după 20 de zile în 2parale să i se tripleze deja vânzările sau ceva aşa, că nu părea prea fericit deşi plătea comisioane unor afiliaţi care deci îi aduceau clienţi în plus; un consultant de marketing online nu prea ştia ce înseamnă sistemul groupon de reduceri masive, valabile o singură zi şi doar dacă acceptă oferta un număr mare de oameni; alt invitat condamna sistemul groupon, spunând că a avut cândva o ofertă foarte bună la un detartraj, dar cei ce au profitat de acea ofertă nu s-au întors apoi pentru a deveni clienţi ai respectivului cabinet stomatologic. M-am gândit dacă să intervin şi să spun ceea ce oricum bănuiesc că e evident, anume că nimeni nu se întoarce de plăcere la stomatolog şi că dacă o face, o face după vreun an, nu a doua zi, dar n-avea rost să ne lansăm pe discuţii inutile.

Pe 9-10 februarie are loc ecomTIM, o conferinţă de ecommerce ce se va desfăşura în Timişoara. Dacă sunteţi în acea parte a ţării şi doriţi să aflaţi mai multe detalii şi să ascultaţi ce zic oameni cu experienţă în acest domeniu, poate ar fi bine să mergeţi. Detalii pe ecomtim.ro.

    6 comentarii

  1. Aia cu 0,22% rata de conversie nu este chiar cum zici tu, ca nu depinde de afiliati. Intr-adevar, afiliatii nu pot determina conversia, dar o pot influenta foarte mult.

    Uite, hai sa facem un scurt experiment: ce rata de conversie ai tu, pe toate site-urile tale? Este mai mare decat media? De ce crezi ca se intampla asta?

    Cei care se plang ca marketingul afiliat nu merge sunt, in general, cei care arunca un banner in site, nu mai fac NIMIC altceva si apoi se lamenteaza ca e o teapa :)

      (Citează)

    • @TTL: Te rog sa ma crezi ca nu stiu ce rata de conversie cititor/cumparator am, pentru ca nu pot estima nicicum. Eu stiu cati dau click, dar nu stiu cati sunt unici, cati vin si dau 5 clickuri inainte de a cumpara o data si tot asa. Daca vrei sa fac raportul afisari reclame/comenzi ferme, nu m-ar mira sa ies si mai rau. Il voi face diseara, de curiozitate, pe ambele platforme.

      Cei care se plang nu fac suficient de bine vanzarea, dar asta e greu sa le-o explici. O statistica din asta e mai elocventa.

      @dani: de acord, e de munca. Putini stiu CAT e de munca si mai dificil este ca nici nu le poti explica.

      Ce zici tu cu feed-urile nu cred ca tine de 2parale, cat de magazinul respectiv. Cei de la 2parale pot eventual doar sa-i bata pe respectivii la cap sa mai umble la feed. Eu ti-as propune o alta metoda pe care o recomanda si 2parale: nu-ti place de un anume magazin? Nu-i mai baga produsele la inaintare. Lucreaza cu ceilalti, cu cei care au grija de feed, care au stoc mai bun, care sunt mai seriosi si tot asa.

      Totusi, sistemul AdSense pe asta se bazeaza. Ai multi vizitatori, arunci niste reclame, incerci sa scoti bani.

      @Marius: zi-mi si motivele, ca na… sa stiu si eu.

      Eu zic ca in timp se vor schimba si la noi obiceiurile si se vor vinde de toate online. E vorba de 1-2 ani, nu mai mult, pana cand se vor dezvolta si la noi mai multe.

        (Citează)

  2. Dragut articolul si cam subsriu la ultimul paragraf al lui @tetele. Tu ai pus total gresit problema. Daca ai o suta de mii de vizitatori asta nu inseamna ca tre sa ai o rata de conversie foarte mare, pentru ca depinde de ce anume ofera nisa ta si nu numai asta, ca doar nu e Adsense unde trantesti 2-3 reclame text/bannere pe site sau (dupa caz iti umplii tot site-ul cu reclame de sa nu mai stie utilizatorul ce-i cu el) si ai luat clickul si automat $, ci marketing afiliat. Si vb lu tetele daca ai o suta de mii de vizite si tu ai aruncat doua, trei bannere din platforma de afiliere pe un site si ai uitat de ele sa nu te astepti ca o sa ai conversii. Toata chestia e sa te implici ca altfel mai bine nu te apuci.

    Sunt total deacord cu tine atunci cand spui ca userul a dat click si a plecat de pe site-ul tau cu link de afiliat si ajunge pe magazinul online (pe un landing page pe care il setezi tu [sau daca ai un site/blog bazat pe feeduri, folosesti feedurile de produse, care sa ma scuze cei de la 2parale, unele chiar sunt sub orice critica], ATENTIE! multi pun link catre homepage sau categorii generale ceea ce nu e chiar in regula) de unde ar vrea sa cumpere, iar aici intervin tot felul de piedici (lipsa stoc, preturi, posibilitati de plata, pasii pe care trebuie sa ii faca ca sa cumpere un anume produs , chestii legate de usability, etc etc..).
    Cei care se apuca de marketing afiliat ar trebui sa se documenteze inainte sa se apuce de treaba, pentru ca altfel o sa aiba surprize ,crezand ca o sa se imbogateasca peste noapte.
    In concluzie, e de munca.

      (Citează)

  3. @radu : calculele tale sunt pe langa rau de tot din multe motive.

    @tetele: cauza principala care determina succesul marketingului afiliat e deschiderea romanului spre tipul asta de comert.
    In momentul de fata abia se chinuie cu primul dinte de lapte.Mai e mult pana sa vorbim de ceva serios in sectorul asta,dar si in tara asta cu mult plumb pe picioare.

    Se vede diferenta dintre .com si .ro . Afara poti vinde prin MA de la muzica ,la poze, la software, la ringtones,la poker la orice iti trece prin cap. Daca n-ar fi piata n-ar exista atatea posibilitati.
    La noi se vede : It&c,mai nou fashion ce merg mai bine, in rest bate vantu.

    Pt mine sunt interesante si cele din .ro si cele din .com dar nu stiu daca-s toti la fel ca mine.

      (Citează)

  4. @nwradu: Am calculat eu pentru tine la numar de click-uri (nici macar unice),pe ultimele 4 luni. Esti bine :)

    Tocmai de-asta te-am dat ca exemplu pe tine, pentru ca tu generezi activ vanzari, nu astepti sa pice din cer.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus