un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre eCommerce la Web-Club

3 Jun 2010  ·

GÂNDURI  ·

2 comentarii

Am fost ieri la Web-Club deoarece ediţia aceasta, intitulată “New trends & perspectives on e-Commerce”, a fost foarte interesantă pentru mine. S-a vorbit despre magazinele online, comerţul online, tendinţe în piaţă, modalităţi de plată, probleme, obstacole şi soluţii în acest domeniu, invitaţi speciali fiind Marius Ghenea – Fit Distribution (PCfun.ro şi altele), Oana Solca – Romtelecom, Radu Apostolescu – eMag, Dorin Boerescu – 2parale, Daniel Nicolescu – Gecad şi Andrei Radu – Link2eCommerce.

Sala a fost plină, probabil peste aşteptările organizatorilor, dovadă că multă lume este interesată de acest subiect şi vrea să vadă ce au de zis marii jucători din acest domeniu, precum eMag şi PCfun din partea magazinelor sau 2parale de pe partea marketingului afiliat. Eu pentru asta m-am dus şi am aflat foarte multe lucruri interesante.

Mai jos găsiţi idei notate de mine în timpul conferinţei.

  • Deja vorbim de o decadă de comerţ online IT&C în România – MG
  • Piaţa online a scăzut în 2009, dar numărul de consumatori online a crescut – MG
  • În online, preţul face diferenţa – MG
  • În primele 5 luni ale anului s-au înregistrat tranzacţii online de 42 de milioane de euro – AR (nu e vorba numai de plăți la magazine online)
  • Domeniile .ro date pe viaţă de RNC au dus la apariţia multor magazine care doar ocupă degeaba spaţiul pe Internet – DN (pentru că un magazin online e uşor de pus pe net, dar greu de menţinut şi operat; în schimb, faptul că există aceste magazine “fantomă” aglomerează Google şi creează confuzie în rândul potenţialilor clienţi)
  • Plăţile online sunt analizate de Gecad – DN (când, unde şi de ce? sunt anunţaţi clienţii de acest lucru? ce date se stochează, cine le analizează, în ce mod, ce face cu ele, cui le dă mai departe? Daniel Nicolescu a scăpat păsărica asta pe gură şi, când lumea a început să pună întrebări ca cele de mai sus, a schimbat rapid subiectul. Problema mi se pare foarte importantă şi vreau mai multe detalii)
  • Plata online are un procent foarte mic din tipurile posibile de plăţi – MG
  • 95% plătesc ramburs, doar 5% achită cu cardul online – MG
  • Romcard nu poate oferi date şi analize clare pentru a-i ajuta pe comercianţi (Romcard e autoritatea naţională prin care trec toate tranzacţiile cu cardurile, inclusiv retragerile de la bancomate)
  • 50-60% din carduri se utilizează şi la plăţi în străinătate (mi se pare prea mult)
  • Mă consider un jucător mic pe piaţa de fashion, la 1 milion de euro pe an – DB
  • În România doar 2-3% din comerţul cu fashion se face online, faţă de SUA unde este de 40% – MG
  • Price.ro, shopmania.ro şi alte agregatoare nu au criterii de rating al magazinelor, ba chiar promovează magazinele fantoma – MG (adică îţi arată doar preţul cel mai mic, de obicei acel magazin e unul obscur care nu are stoc sau nu prezintă încredere, iar astfel potenţialii clienţi online au o experienţă proastă şi abandonează ideea de cumpărături online)
  • Procentul de plată cu card Avantaj este mai mare decât cel cu card normal la eMag – RA
  • Bannerele nu rentează – AR
  • Românii cumpără online, dar prea puţine magazine îşi fac treaba bine – DB
  • Brandurile mari nu s-au mutat pe online – DB (era vorba de fashion)
  • Site-urile generaliste nu vând
  • Vom asista la investiţii de afară – DN
  • Nu înţeleg Facebook şi Twitter şi nu ştim cât de eficiente sunt – MG (despre vânzările prin aceste platforme)
  • Facebook, Twitter reprezintă o posibilitate de jumpstart pentru un business nou – MG
  • Nu trebuie să vinzi prin Twitter, ci să-ţi susţii brandul prin intermediul său – DN
  • Utilizatorii Facebook, Twitter sau Hi5 nu sunt în “shopping mode” (şi de asta e greu de vândut prin aceste platforme)
  • Lumea se informează online şi cumpără de la Media Galaxy – RA (deşi mulţi, inclusiv eu, cred că este invers, dar afirmaţia se bazează pe sondaje şi cercetări de piaţă)
  • Din cei ce au telefon mobil, 70% folosesc şi Internetul, iar 24% cumpără online – RA (cauza principală pentru care doar atât de puţini cumpără online este că nu văd produsul şi nu au încredere în plată cu cardul)
  • Soluţii: transport gratuit, extra-garanție de retur. Introducerea lor a crescut cu 20% vânzările eMag – RA
  • Şi în Cehia şi Polonia se cumpără cu plata offline, nu doar la noi – MG
  • Programele de loialitate sunt esenţiale – OS
  • Romtelecom vrea să treacă partea de vânzări pe online, e mult mai eficient – OS
  • Target 5% vânzări online – OS (momentan)
  • Showroomurile sunt ambasade, nu magazine. În curând showroom eMag în Constanța. Rata de conversie s-a triplat în judeţele în care e showroom, creşte încrederea în brand, oamenii ştiu că au un loc unde să meargă în caz de probleme – RA
  • Termenul magazin virtual e contraproductiv – MG (cu accent pe virtual; magazinul există, nu e vreo ţeapă, doar că este de tip magazin online)
  • Procentul de plăţi online cu cardul stă la 5% de ani de zile – RA
  • Nu e uşor să faci un magazin online, sunt multe probleme care apar – DN (asta vorbind despre de ce nu creşte piaţa online; la început zicea că sunt prea multe magazine şi clienţii se rătăcesc prin ele; în plus, explicaţia asta era la întrebarea “de ce nu creşte piaţa online?”, deşi nu are nici o legătură piaţa cu lansarea unui magazin)
  • Online-ul are cam 11-12% din piaţa totală – RA

Ce pregătesc nou companiile invitate?

  • Campanie nouă web-only, începe de azi. Dă console Wii la 99 de euro – OS
  • Targetare afiliaţi tehnici şi programatori prin 2performant.com, generare automată de bannere – DB
  • Campanie în televiziune, colaborare cu KissFM pentru eMag – RA
  • Accent pe educarea clientului – RA
  • Mai multe posibilităţi de a încasa bani pentru magazinele online  – DN

Cam asta a fost. Singurul lucru de care mă plâng e că ar fi fost necesar un microfon pentru cei ce vor să pună întrebări. Nu auzeam nimic din ce întrebau cei din sală, doar răspunsurile invitaţilor. Mulţumesc Cristi Manafu şi Evensys pentru invitaţie.

IMAG0482

    2 comentarii

  1. “Dă console Wii la 99 de euro”- deocamdata e 163 euro….

      (Citează)

  2. Ha, daca ar sti aia de la Media Galaxy de cate ori am fost la ei in magazin sa ma interesez de un produs doar ca sa il pipai. :D

    PS: Alt avantaj al magazinelor on-line e ca nu am parte de parerile cretine ale “consultantilor de vanzari”, de conversatii de genul “m-ar interesa un netbook” (dupa ce l-am refuzat de 3 ori dar devenise insistent si am zis sa ii dau o sansa) “un netbook? de ce ati vrea asa ceva? sunt foarte slabe si nu veti putea rula nimic cu ele”.(domo din Cora Pantelimon).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus