un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

CFR in pierdere

23 Mar 2009  ·

GÂNDURI  ·

13 comentarii

Am înţeles că Ministrul Transporturilor vrea să desfiinţeze câte un tren din şase, pentru a mai reduce costurile CFR-ului, care e în pierderi mari. Am prins la emisiunea lui Moise Guran o declaraţie a unui reprezentant CFR, probabil din sindicat, care spunea că în orice ţară (şi România nu e o excepţie) sistemul de trenuri şi cale ferată este condus de stat în pierdere. Prezintă un cost mare, dar trebuie să asiguri infrastructură feroviară şi nu pentru profit.

Încep să cred că are dreptate. E logic să fie aşa. Până la urmă, statul a construit căile ferate şi cam aşa a fost în toate ţările. Iar acum cine să le opereze? Firme private? Calea ferată nu e mereu rentabilă. Trebuie să mişti ditamai trenul deşi poate nu ai călători. Nu poţi aştepta să se umple şi nici nu e micuţ ca un autocar, să îţi permiţi să îl duci dintr-un oraş în altul chiar şi dacă nu se umple 100%. Nu mai este nici măcar rapid: un tren de la Bucureşti la Sinaia face aproape 2 ore şi jumătate, deşi opreşte câte un minut doar în Ploieşti şi Câmpina. Ajung acolo mai iute şi dacă merg cu Dacia mea veche. Dar ce s-ar întâmpla dacă ar opri statul toate trenurile, pentru că dintr-o dată nu mai sunt profitabile? Ce să se întâmple cu miile de kilometri de cale ferată pe care nu ar mai circula nimic? Ce facem cu Gara de Nord şi cu toate gările din ţara asta? Iar ca metoda de transport este cea mai eficientă, din mai multe perspective. Trenurile electrice probabil poluează cel mai puţin din toate mijloacele de transport. Nu pot pot gândi la ceva mai eficient şi ieftin dacă de exemplu trebuie să merg la Satu-Mare, decât să aleg o cursă de noapte în care să dorm, dimineaţa să ajung la destinaţie şi să-mi rezolv treaba, iar seara să mă întorc cu alt tren cu vagon de dormit. Cu maşina ar fi nevoie fie de doi şoferi, fie de o noapte de cazare, poate chiar două, plus cât mai dai pe benzină. Un tren probabil e cea mai eficientă metodă de a transporta sute de tone de marfă, chiar şi dintr-un colţ în altul al continentului, şamd.

Ce ar putea CFR-ul să facă pentru a funcţiona mai eficient? Şi zic mai eficient pentru că în profit s-ar putea să nu reuşească niciodată, dar măcar să mai reducă din pierderile imense ce apar în ştiri. Într-o ţară sufocată de trafic aglomerat şi de blocaje pe drumurile de munte nici măcar trenurile nu sunt rapide. Trebuie investit în infrastructură, în reparaţia tronsoanelor de șină pe care abia se circulă şi în trenuri mai noi şi mai rapide. Alţii au trenuri care merg cu sute de kilometri la oră, ale noastre se mişcă mai încet decât autovehiculele. Călătorii nu cumpără bilet? Nu-i mai lăsa să urce în tren până nu te asiguri că au făcut-o. Pune turnicheţi ca la metrou, pune pază, fă toate ziua controale din amenzile cărora să-ţi iasă şi ţie bani. Vino cu o ofertă bună pentru transportul de marfă, chiar şi pentru coletele mici din care trăiesc acum firmele de curierat. Separă mai bine clasa 1 de clasa 2, poate ar trebui făcută o clasă business, ca oamenii de afaceri să nu mai strâmbe din nas că trebuie să împartă vagonul cu o babă ce căra două găini cu ea şi o traistă plină de brânză, sau să nu se simtă în siguranţă într-un tren. Şi probabil multe altele ce pot fi învăţate de la ţările ce se bazează foarte mult pe transportul feroviar.

    13 comentarii

  1. transportul de marfuri e foarte profitabil, si pentru cei care detin marfa si pentru cfr.

    problema e managementul de cacat si firmele capusa. sa angajeze un neamt sau un francez sa le faca treaba daca ai nostri nu-s in stare.

      (Citează)

  2. In Anglia, parca, o parte din caile ferate sunt operate de firme private.

      (Citează)

  3. nu numai in anglia..si in germania si in alte tari opereaza firme private..ar fi ceva sa se intample si la noi…iar clasa business exista deja pe unele trenuri din Romania

      (Citează)

  4. in curand se privatizeaza si in Franta, cel putin partea de marfuri. pana una alta SNCF (caile ferate franceze) au un profit bunicel. Costa destul de mult trenul (mai ales tgv-ul) insa conditile sunt pe masura.

      (Citează)

  5. intr-adevar in franta se circula foarte bine cu trenul, numai ca ei au doua firme diferite care circula pe aproximativ aceleasi linii. e cam ciudata organizarea, dar merge… oricum acolo trenul se cam confunda cu metroul… iar conditiile sunt ok in ce priveste rapiditatea transportului si comoditatea. in schimb igiena e groaznica… preturile? scumpe, dar inca acceptabile. eu nu cred ca CFR-ul e in pericol. calatori pentru ei sunt destui, problema e la promovare. cati dintre voi stiti de oferta de transport feroviar o luna in toata europa, cu nr de calatorii nelimitate si cu pret fix de abonament? daca ar sti mai multi romani de asta, sigur ar castiga mai mult CFR-ul.

      (Citează)

  6. Ar fi interesant de vazut SNCF ul francez privatizat macar in parte; nu cred ca renunta asa usor la el, cunoscandu-i pe francezi. Si daca ii intrebi, trenul circula foarte prost. Adevarul e ca sunt intarzieri frecvente, dar oricum mult mai civilizat decat la noi.

      (Citează)

  7. @docica,………. nu chiar
    nu exista doua firme, doar SNCF-ul. si atat. iar trenul si metroul nu se confunda deloc, probabil vorbesti de RER, ce poate fi gasit doar la Paris, un tren urban creat pentru a lega orasul de toata aglomeratia urbana ce il inconjoara.

    :)) in plus, oferta aia nu are nici o legatura cu CFR, este un abonament comun tuturor operatorilo

      (Citează)

  8. Are dreptate add cand zice ca transportul de marfa e profitabil, chestia ii ca nu mai prea este marfa ce sa transporte. Batranul lucreaza la marfa deci credeti-ma ca stiu. Chestia ii ca CFR`ul pierde mult in fata firmelor private care is subventionate de la stat. Aia au primit rute de calatori pe care CFR`ul nu le acopera si nici nu is necesare si circula cu vagoanele goale incol si`ncoace, dar ei primesc subventii pe distanta parcursa nu pe numarul de calatori. Sistemul feroviar nu ii de vina, problema vine de la cei de sus ca peste tot in romania…

      (Citează)

  9. stefane, ai dreptate, numai ca lenea mea e mare si m-am incurcat in afirmatii, incercand sa spun cat mai multe in cat mai putine cuvinte. da, stiu ca SNCF-ul e unul singur, dar ca transport pe linie ferata , calatorii utilizeaza mai multe tipuri de “masini” (inclusiv tramvaiul din Paris circula “o groaza” pe “sub pamant”). si, da, ai dreptate ca ma refeream doar la Paris si nu la toata Franta (aiurita mai sunt)… dar RER-ul lor are harta suprapusa peste cea de metrou, diferenta intre cele doua fiind doar de cateva statii (care oricum la nivel de distanta in spatiu inseamna foarte mult, ce-i drept). Iar oferta de care ziceam, chiar daca are legatura cu toti operatorii, eu cred ca ar avea mare importanta pentru CFR… pt ca pana la urma si CFR-ul castiga din asta, iar romanii care ar cunoaste-o poate ca ar fi mai incantati sa cumpere un astfel de produs (un abonament).

      (Citează)

  10. Cam penibil sa zici ca transportul de marfa nu e profitabil.

    Eventual CFR Calatori nu e, dar CFR Marfa are profit urias. Iar problema de la CFR Calatori vine de la faptul ca pe trenurile personale nu cumpara mai nimeni bilet.

      (Citează)

  11. Cea mai mare problema a transportului feroviar este slaba finantarii caii ferate, de unde a rezultat si limitarea vitezei de circulatie impusa pe aproximativ toate magistralele. Daca infrastructura ar permite viteze mai mari de circa 160 km/h (viteza conventionala) atunci si CFR Calatori si CFR Marfa ar merge in profit, implict si CFR SA., asta deoarece cerere pentru transportul de calatori ar exista si la fel si pentru transportul marfurilor. Dar cum nu exista viteza, si cererea, in prezent, este limitata. Avem vagoane si locomotive capabile unele chiar si de 200 km/h dar nu avem viteza, din pacate. Cand autoritatile competente cu putere decizionala vor intelege ca toata Europa mizeaza pe transportul pe sina din ce in ce mai mult pentru ca este mai ecologic, poate atunci se vor gandi sa investeasca in infrastructura performanta si material rulant mai nou. Pana atunci…nexam profit dar avem in schimb sosele si “autostrazi” extrem de aglomerate si poluarea din ce in ce mai mare.

      (Citează)

  12. 160 km/h viteza conventionala? Am facut aproape 2 ore cei 121km de aici si pana la Sinaia, deci o medie de 60 la ora. Si eram cu Rapidul. Abia se misca trenul, parca eram calare pe un melc.

    Daca ar tripla viteza, sa ajungi in 2-3 ore in orice colt al tarii, multi ar renunta la masinile personale pentru astfel de deplasari, in favoarea CFR-ului.

      (Citează)

  13. Scuze, cred ca nu am pus virgulele unde trebuiau. :) Ziceam ca doar daca ar investi multi bani in infrastructura, asa cum fac europenii, ar putea ajunge la viteze intre 140 km/h si 160 km/h, ceea ce conform normelor si standardelor UE inseamna viteza conventionala. Dar ma rog, deja ma apropii de o utopie…pentru ca nu vom vedea prea curand investitii reale in infrastructura de transport feroviar.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus