►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
22 Jun 2017 ·
TURISM ·
Poate ați aflat deja că TAROM aproape a dublat pierderile în 2016 față de cele din 2015. Asta după ce planurile făcute acum câțiva ani estimau că 2015 va fi un an profitabil, ceea ce nu s-a întâmplat. Mai mult, 2016 reprezintă chiar un punct de inflexiune în evoluția companiei, care după 6 ani de micșorare constantă a pierderilor acum le mărește din nou.
Pierderea este mult mai mare decât estimarea făcută acum un an de companie: se așteptau la 6,9 milioane lei pierdere prin bugetul aprobat de Guvern, dar au terminat cu 46,97 milioane lei pierdere. Un fleac! Situația era anunțată deja după primul semestru.
Scriam în decembrie 2015 că TAROM pare a fi pe direcția bună, graficul încasărilor indicând o tendință spre profitabilitate. Acum acel grafic s-a întors din drum, dacă adăugăm 2016 pe el.
Directorul companiei speră că va încheia 2017 pe zero sau cu un ușor profit. Poate cele două avioane noi Boeing 737-800NG nou intrate în flotă vor schimba ceva.
Treaba asta nu-i însă deloc simplă. Concurența pe piață este acerbă, iar companiile normale de linie pot supraviețui asaltului celor low-cost doar luând următoarele măsuri:
TAROM a eșuat complet la primul capitol și se descurcă încă onorabil la al doilea (în sensul că dă o masă caldă, aterizează pe aeroporturile principale șamd), deși uneori avantajele dispar (te duc cu autobuzul la aeronavă, noile Boeing sunt echipate ca pentru low-cost, în înghesuială maximă).
Un lucru ușor îngrijorător este și faptul că noile Boeing 737-800NG nu au fost puse la treabă. Primul este în România din 24 mai, al doilea din 31 mai și încă nu au zburat comercial spre vreo destinație. Un avion care stă la sol doar produce pierderi de bani. Cum ar fi, tare mă tem că peste un an graficul acela tot în jos se va îndrepta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
22/06/2017 la 7:12 AM
ambele aeronave opereaza de cateva zile.
Robert(Citează)
22/06/2017 la 8:10 AM
Chiar ai nevoie de o masa calda pentru un zbor de 2-3 ore?(pe zborurile interne primesti mancare plus bagaj de cala si la blue air). p.s.Doar cu taromul am asteptat, pe aeroportul din Frankfurt cam 30 de minute dupa ce am aterizat pana au tras avionul la poarta. Doar taromul a anulat un zbor si imi ofereau zbor a doua zi seara.(dupa ce ne-am certat la telefon mi-au dat zbor in aceeasi zi cu schimbare in Roma, destinatia finala era Barcelona..dar ce sa vezi avionul meu zbura si el dar a fost overbooked……p.s.2Cine vrea poate citi pe aici http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=204.450 tot ce e legat de noile avioane, cat dureaza reconfigurarea din low cost etc etc.
Alin(Citează)
03/07/2017 la 9:03 PM
Da, că în practică pleci spre aeroport cu vreo 3 ore înainte de zbor, iar apoi după aterizare mai durează vreo oră să ajungi la destinația ta finală.
În plus, mâncatul la zbor îți dă ceva de făcut.
Cât despre companii, eu am zburat de puține ori față de alții, doar vreo 130 de zboruri până acum. Îți pot spune că majoritatea sunt cam la fel, probleme pot apărea oriunde.
De fapt, grevele mari au avut loc la companii cu renume. Totuși, companiile mari au posibilități mai multe de a te reprograma pe alt zbor, de a-ți oferi ceva în plus șamd.
nwradu(Citează)
22/06/2017 la 8:14 AM
Bai frate…la cat se vorbeste despre Compania asta, zici ca ar genera 10% din PIB…e doar un loc caldut unde parcheaza rudele si amantele viermilor din Parlament.
Giovani(Citează)
22/06/2017 la 2:46 PM
Spre mirarea dumneavoastră Universitatea din Cardiff , având la îndemână doar datele publicate oficial estimează că TAROM produce între 12 – 15 % din PIB-ul României…și asta așa cu toate pierderile….acest studiu a fost prezentat în premieră anul trecut la Reprezentanta UE din București…știu că doare și cade greu la lingurică….acest studiu a fost comandat de Comisia Europeană….
Repu(Citează)
03/07/2017 la 9:07 PM
Cred că a făcut cineva mișto de tine. Până și logica elementară spune că, atâta vreme cât produce pierderi suportate de bugetul de stat, e greu să “contribuie” cu ceva, nu?
nwradu(Citează)
22/06/2017 la 8:26 AM
Le-a trebuit manager roman, cu ala strain care mai omora niste capuse, mai deparazita niste viermi interni nu a fost bine.
Gaelex(Citează)
22/06/2017 la 10:44 AM
Ala strain (Heinzmann) a stat cel mai mult, dar dupa primul conflic cu sindicatele a mers romaneste pe modul timpul trece, leafa merge, noi cu drag muncim si a facut doar mici imbunatatiri care nu deranjau pe nimeni…imbunatatiri care nu au fost suficiente. Doar daca te uiti la Alitalia, realizezi ca e aproximativ aceeasi situatie si la Tarom. Cu exceptia investitorului strain potent, dar care a inceput sa isi “bage picioarele”.
alex(Citează)
22/06/2017 la 9:07 AM
Angajatii in lacomia lor nu realizeaza ca isi sapa propria groapa deoarece daca vor continua pe pierdere TAROM va fi vandut si din bugetari se vor transforma in privati unde vor avea posibilitatea sa isi dovedeasca valoarea. Un bun exemplu e fostul Romtelecom si lucrurile care se intampla cum la Telekom.
Pilot(Citează)
04/07/2017 la 6:02 PM
Dumneavoastra ati citit ce ati scris ?…. Angajatii in lacomia lor ?…..Care lacomie domnule ca sunt platiti in jurul salariului minim pe economie….Apoi acesti angajati nu sunt factorii de decizie …..la butoane sunt altii, care intradevar, daca nu se trezesc sa rupa pisica cu capusala si interesul de grup se duce sandramaua….
Aurel(Citează)
22/06/2017 la 9:37 AM
E bine ca sunt pe plus companiile low-cost care-si bat joc de angajati dar si de clienti (Wizzair e una dintre ele)… https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10208863249648362&set=a.3642962482518.2130513.1528041312&type=3&permPage=1
gigi(Citează)
22/06/2017 la 11:26 AM
De angajati nu stiu…dar de clienti? Majoritatea celor nemultumiti sunt aia care nu citesc politica referitoare la dimensiunile bagajelor si se trezesc(ca prostii) la aeroport ca sacosa de rafie nu e “small cabin bag”.
alex(Citează)
22/06/2017 la 11:50 AM
Eu sunt unul dintre clientii nemultumiti care evita sa mai foloseasca serviciile Wizz air. Nu o sa povestesc aici de cate ori a trebuit sa astept prin aeroporturi din cauza faptului ca imbarcarea era decalata cu orele din cauze numai de ei stiute. Cel mai simplu este sa dai o cautare pe Google dupa “wizz air intarzieri”.
Cu totii criticam sau facem misto de Tarom, dar nu ne intrebam cum de aceste companii low-cost isi permit sa tina tarifele atat de jos.
gigi(Citează)
22/06/2017 la 1:54 PM
Printre cei nemultumiti de Wizzair se numara si cei care citesc politica referitoare la bagaje si constata ca trebuie sa mai plateasca 10 euro. Cine naiba calatoreste in ziua de azi cu avionul doar cu un ghiozdan la el ?
cristi d(Citează)
22/06/2017 la 2:35 PM
Pai daca nu iti ajunge bagajul cumperi, doar nu e datoare o companie sa iti care hainele gratis).
Referitor la intarzieri, stiti ca exista o directiva UE care prevede diferite despagubiri? Stiti ca daca nu vreti sa aveti batai de cap in a cere despagubirea exista servicii care fac toata treaba in locul vostru?
alex(Citează)
22/06/2017 la 1:32 PM
discutia asta cu intarzierile la low-cost e un subiect etern. e simplu: vrei sa nu ai intarzieri, iei companiile clasice, ai mai multe sanse sa nu intarzii (desi nu este imposibil).
din punctul meu de vedere low-cost-ul este pentru oamani care nu se grabesc (si eu laum des cand eram student) , care nu au nevoie de anumite conditii de confort cand zboara sau care, pur si simplu, vor sa faca ceva economii.
exemplu simplu:
Paris-Bucuresti-Paris : vreo 220 cu AF sau Tarom daca cumperi mai din timp, vreo 100-150 cu wizz sau blue. daca pui si drumul pina la aeroport si faptul ca Beauvais e la mama dracului, si orarul de zbor e kk, aleg oricand AF, chiar si daca diferenta e de vreo 100 eur. Singurul motiv pentru a lua un low-cost e daca cumpar cu 1 zi inainte (cazul clasic de inmormantare de exemplu) si AF-ul e pe la 400-450…
stefan(Citează)
03/07/2017 la 9:10 PM
Așa am făcut și noi cu Edinburgh.
Decât low-cost la Glasgow și apoi multe lire cu trenul până la Edinburgh, plus un orar urât de zbor, am preferat KLM pe Buc-Amsterdam-Edinburgh, la același preț total.
nwradu(Citează)
22/06/2017 la 4:57 PM
BlueAir. Intarziere 4 ore. Dat mail lor, m-au trimsi la plimbare instant. Contactat firma de recuperari, inca astept informatii. Din martie. Nu prea imi fac sperante.
Big T(Citează)
22/06/2017 la 5:12 PM
In cazul meu AirHelp a actionat Blue Air in instanta, e drept am facut cererea pt 4 pasageri, deci 500€ castigul lor. Urmeaza sa primesc raspunsul in aproximativ 2 luni.
alex(Citează)
23/06/2017 la 9:13 AM
Eu nu inteleg cum de mai reusesc sa supravietuiasca avand o concurenta atat de diversificata si cu niste preturi mai rezonabile si cu oferte mult mai atragatoare. Cel mai probabil o sa intre-n faliment sau sa se vanda pe un pret de nimic.
Adrian(Citează)
03/07/2017 la 9:10 PM
Nu cumpără nimeni.
nwradu(Citează)
12/07/2017 la 10:55 AM
http://www.turnulsfatului.ro/2017/07/11/cei-care-au-vrut-sa-zboare-de-la-munchen-cu-avionul-vor-ajunge-la-sibiu-cu-autocarul/
Florin(Citează)