blog demisec cu note fine de tehnologie

Cum va arata GPS-ul viitorului

Clock icon

10 Dec 2009

Tag icon

GÂNDURI, TEHNOLOGIE

Comments icon

4 comentarii

Un concurs lansat de Cristi Manafu, având ca premiu un navigator GPS Mio S505, îmi dă ocazia să scriu nişte idei adunate în timp despre direcţia în care ar trebui să se dezvolte aceste aparate. Post înscris în concursul Mio S505.

Cum văd eu GPS-ul viitorului

Totul se învârte în jurul conexiunii permanente la Internet. Ceva prin 3G, unde traficul ar fi modest, dar beneficiile incredibil de mari. În ordinea uşurinţei implementării avantajelor, vorbim de:

  • Actualizarea directă a hărţii cu cea mai nouă versiune disponibilă pe Internet. Aici vorbim de update-uri automate pe care utilizatorul nici nu le observă, nu de cele ce s-ar putea face luând GPS-ul în casă, conectându-l prin USB la calculator şi căutând hărţi mai noi pe site-ul producătorului.
  • Informarea în timp real a şoferului despre lucrări la drum, trasee deviate şi alte asemenea. Asta ca să ştie GPS-ul automat că pe 1 decembrie nu trebuie să-ţi plănuiască traseu pe Kiseleff, pentru că e parada militară acolo, sau că timp de două luni se modifică intersecţia de la Băneasa pentru că se construieşte pasajul. Iar când s-a terminat pasajul, harta se actualizează instant, după cum spuneam mai sus.
  • Obţinerea de informaţii despre străzile pe care traficul este foarte aglomerat în acel moment şi evitarea lor. Asta se poate face în două moduri, fie cineva ia informaţiile de la centre info-trafic sau Managementul Traficului, le pune pe server şi navigatoarele se updatează de acolo, fie propriul meu navigator vede că pe bulevardul Magheru merg cu 13 km/h în medie şi cu pauze dese aşa că trage concluzia că e traficul aglomerat. Anunţă serverul de acest lucru şi aşa afla şi alţii, iar navigatoarele lor aleg o rută ocolitoare.
  • În caz de urgenţă ar putea anunţa poliţia sau ambulanța. Să zicem că are loc un accident pe şosea. Una e să dai telefon la 112 şi să spui “ăăăă, undeva între Ploieşti şi Bucureşti, tocmai am trecut de satul Romaneşti… sau era Tâncăbești?”, alta e ca navigatorul să trimită coordonatele exacte ale locaţiei către serverul său şi de acolo spre serviciile de urgenţă.
  • Adăugarea de informaţie de către şoferi. Trec pe lângă un radar al Poliţiei, marchez locul în GPS, acesta comunică serverului că e un radar acolo şi îi dă o valabilitate de 4-5 ore, iar toţi ceilalţi posesori de navigator care trec pe acolo în acele 4-5 ore sunt avertizaţi de prezenţa radarului.
  • Acces la imagini din satelit sau la imagini stradale de pe norc.ro. Asta ar consuma multă bandă şi am lăsat-o pentru final, dar cum ar fi navigarea turn-by-turn direct prin imaginile de pe Norc sau StreetView?

Nici măcar nu mi se pare ceva dificil, ci e nevoie doar de câteva servere hostate oriunde în lume şi de câţiva operatori care să adune informaţia de la centrele info-trafic. Într-o lume normală, acestea ar trebui să ofere informaţia în diverse formate, inclusiv unele care să permită rapid integrarea cu alte baze de date. Un abonament lunar de câţiva euro ar acoperi şi costurile traficului de date şi cel al serverelor din spate. Google Maps spre asta se orientează cu navigarea.

Se pot face şi o grămadă de alte îmbunătăţiri care nu au legătură cu conectarea la Internet:

  • Să vorbească prin boxele maşinii, ca să nu depind de micuţul difuzor de pe navigator.
  • Aş vrea ca vocea care îţi dă indicaţiile să suporte text-to-speech, adică să sintetizeze şi să pronunţe numele străzilor din hartă. E o mare diferenţă între “pe a doua stradă faceţi la dreapta” şi “pe a doua stradă, Calea Dorobanţi, faceţi la dreapta”.
  • Aş vrea ca ecranul să fie mult mai simplu de configurat în cel puţin două aspecte: întâi să mă lase să îmi aşez cum vreau eu informaţiile pe ecran, ca iconiţele pe desktop sau widgeturile pe telefonul mobil, nu să depind de skinurile gândite de altcineva, şi în al doilea rând să pot modifica toate culorile elementelor. Dacă vreau ca traseul să fie cu mov şi celelalte străzi să fie verzi, aşa să le pot face, configurând absolut toate elementele. Poate nu văd bine sau sunt color-blind şi nu vreau să-mi fie impuse culorile.
  • Comenzile vocale sunt de bază, mai ales când conduci. Una e să tastezi adresa, alta e să o rosteşti şi navigatorul să-ţi arate 2-3 variante din care să alegi. De asemenea, căutari inteligente gen “cea mai apropiată benzinărie”, fără să conteze că e Agip, Petrom sau Mol.
  • Aş vrea să mi se sugereze diverse puncte de interes. Atunci când merg pe o şosea să mi se spună “dacă faci dreapta în satul acesta şi mergi 5 km, ajungi la o mănăstire din secolul 16”. Sau într-un oraş străin să mi se spună că tocmai am trecut pe lângă Muzeul Cutare. E mişto când eşti turist.
  • Să îţi spună unde e parcarea interzisă. Tu alegi ca destinaţie Bd Magheru nr. 16, dar să fii cumva avertizat că la acea adresă parcarea este interzisă. Şi să te şi îndrume spre cea mai apropiată parcare.
  • Listă de firme şi adresele sediilor lor. “Destinaţie sediul Orange” să-i spui navigatorului ca o comandă vocală şi să găsească singur adresa.
  • Să integreze detector de radar. De ce să ai două aparate în bord şi splitter pe bricheta, când se poate face totul într-un singur dispozitiv? Detector de radar şi navigator GPS, iar ambele aparate ar fi îmbunătăţite prin această simbioză. Detectorul de radar nu te-ar mai avertiza doar prin codul Morse al bip-urilor sau printr-un afişaj minuscul, iar navigatorul GPS ar actualiza harta cu poziţia radarelor detectate pe un traseu.

Alte idei nu mai am, aşa pe moment. Pentru concurs trebuie să precizez şi de ce îmi doresc un Mio S505. Simplu, pentru că am un PDA vechi pe care îl folosesc ca navigator, dar bateria e dusă şi chiar şi pe priză durează vreo 20 de minute până se aprinde. În al doilea rând, Mio S505 are o funcţie mişto şi anume căutarea după imagini. Să zicem că nu ştii cum se numeşte sau la ce adresă e turnul Eiffel, dar alegi imaginea sa din galeria de fotografii şi ţi se calculează traseul. Îmi place ideea asta.

    4 comentarii

  1. Sa stii ca unele funcii (avertizare trafic, drumuri blocate etc.) exista deja si sunt receptionate prin TMC in tarile suficient de dezvoltate. iGO 8, de exemplu, va recalcula traseul automat daca primeste informatia ca o strada nu este practicabila. Multe GPS-uri cat de cat noi au functia asta. Poate fi emulat pe un telefon WM prin receptorul radio FM.

    Vorbitul prin boxele masinii este posibil prin FM transmitter (am pe un Asus R700 de vreo doi ani), prin fir bagat in Line-In sau daca ai un GPS integrat in sistemul multimedia al masinii (cel mai comod, ca poate vrei sa asculti si muzica simultan).

    iGO 8 stiam ca are functie TTS, dar evident ca nu pentru Marcel sau Ioana. Deci ar putea citi numele strazilor.

      (Citează)

  2. Bune ideeile, dar ca fapt divers, Google a introdus navigatia in Google Maps si se lauda cu intergrarea cu streetview. Concret, intr-o intersectie complicata nu-ti mai apare un desen pe GPS cu felul in care trebuie sa parcurgi, ci efectiv poza cu sageata peste ea. (asta asa in mare)

      (Citează)

  3. Era una din conditiile concursului sa propui doar chestiuni realiste ce se pot implementa si cred ca asta am facut. Stiu ca unele dintre ele nu sunt noutati, dar acolo unde exista sunt foarte prost gandite sau implementate.

    TMC-ul nu va putea concura niciodata cu un server de Internet, daca s-ar face ce am zis eu. Nu mai zic ca in Romania nu exista nici TMC inca.

    Vorbitul in boxele masinii se poate face mai usor pe BlueTooth, cu intreruperea automata a muzicii atunci cand iti spune ceva navigatorul si revenirea la muzica dupa ce a terminat. Cam ca la un phone car kit.

    TTS-ul nu prea are legatura cu limba. De exemplu pe HTC Hero am pus un programel care imi recita numele persoanei care ma suna. O poate face in o gramada de limbi si chiar se cunoaste diferenta, numele romanesti chiar suna bine.

    Personal cred ca GPS-ul viitorului va rula Android, Google Maps si va avea conexiune permanenta online. Sau macar asta ar putea fi o alternativa foarte buna si ieftina, avand in vedere ca Android si Maps sunt gratis, dar hartile facute de altii costa mult.

      (Citează)

  4. Din primul grup de liniuțe ai totul, mai puțin accesul la imagini din stelit sau stradale, prin WAZE, aplicație ”social navigation” făcută de o companie Israeliană, și pe care Facebook dorește să o achiziționeze. Merge până acolo unde poți chiar tu adăuga drumuri pe hartă, prin funcția ”pave road”, unde, dacă drumul pe care te deplasezi nu apare pe hartă nu îți rămâne decât să îl desenezi tu prin deplasarea mașinii, și ține în memorie tot traseul pe care l-ai parcurs ”pe arătură”, așa că dacă activezi ”pave road” desenează drumul complet, începând de la punctul din care ai părăsit ultimul drum existent.

    Recomand aplicația, e start-up și mai dă unele erori la rute, cel puțin pe RO, dar îi prevăd un viitor frumos, în special pentru raportările în timp real al evenimentelor: poliție, radar (pe sensul meu sau pe contrasens, la vedere sau ascuns), trafic (moderate, heavy, complete standstill), accident etc. etc. etc.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus