+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
30 Jul 2025 ·
TURISM ·
Comisia Europeană a aprobat modificarea regulilor de securitate în aeroporturi, în sensul că:
Aceste reguli vor putea fi aplicate în aeroporturile dotate cu scannere de raze X moderne, unele care respectă un standard numit C3.
Acum mulți ani, am lucrat în echipa care a livrat și instalat câteva aparate de raze X în aeroporturile din România, plus porți detectoare de metale. Am și intrat într-un aparat de raze X, cândva. Era unul mare pentru paleți, desigur. Am avut și hârtie de la CNCAN.
Știu, așadar, cum lucrează aceste aparate și deci credeți-mă că cel mai important lucru de înțeles din astfel de știri este că noile reguli nu sunt automat valabile în orice aeroport, ci doar în cele cu scannere de raze X de pe o listă aprobată de Comisia Europeană.
Nu mergeți în aeroport cu lichide voluminoase în bagajul de mână, că s-ar putea să vă pună să le aruncați. Și nu puteți spune “am auzit eu la știri că acum este voie”. Nu este voie decât în anumite aeroporturi, iar limita va fi la 2 litri.
➡️ Este sarcina fiecărui aeroport să-și informeze vizitatorii dacă pot trece cu cantități mai mari de lichid în bagajul de mână sau nu.
➡️ Este sarcina voastră, ca viitori pasageri, să vă informați despre cum stau treburile acestea în fiecare aeroport prin care urmează să treceți.
Aceste două idei foarte importante de mai sus nu mi se par suficient de bine scrise prin știrile pe care le-am citit despre asta.
De asemenea, eu cred că aeroporturile nu vor modifica prea curând aceste reguli. Este mai simplu să verifice temeinic totul decât să riște vreun incident de securitate.
Profit scrie, de exemplu, că aceste reguli au fost introduse după atacurile din 11 septembrie 2001, dar nu este așa. Treaba cu lichidele limitate la 100 ml a fost introdusă în 2006, când mai mulți teroriști au fost arestați în Londra. Aceștia plănuiau să ia la bordul avioanelor anumite substanțe chimice lichide care, amestecate, puteau exploda sau cauza un incendiu. Inițial erau ascunse în sticle de suc. Poliția i-a oprit din timp, dar regulile acestea au fost introduse pentru a limita lichidul adus în bagajul de mână.
(Iar dacă vă întrebați de ce unii se descalță la aeroport, în special în SUA, este din cauza altui caz din decembrie 2001)
Anyway, Comisia Europeană este de acord cu relaxarea regulilor, dar doar când se utilizează scannere speciale. Aeroporturile pot trimite lista scannerelor proprii pentru aprobare. Înțeleg că până acum a fost aprobat scannerul Smiths Detection Hi-Scan 6040 CTix, care este de tip C3.
Smiths Detection, sau Smiths-Heimann, este unul dintre producătorii mari de aparate cu raze X. Din câte știu eu, în ultimii 5 ani au fost montate aparate conforme cu standardul C3 în toate aeroporturile mari din România, inclusiv Otopeni, Băneasa, Iași, Cluj, Brașov și Suceava. Poate chiar toate, nu știu și oricum nu contează ce știu eu, ci contează ce transmite aeroportul respectiv în viitor.
Vedeți că aceste reguli se aplică oricum doar în Uniunea Europeană. Aeroporturile din afara spațiului european ar putea avea în continuare alte reguli mai stricte.
Din câte știu eu, razele X trec prin materiale și, în funcție de cât de ușor pătrund prin ele, formează imaginea aceea pe care o știți de la radiografii și scannere. În cazul lichidelor, aparatul poate semnala că într-un recipient este lichid, dar nu și tipul său. Apa ar putea avea aceeași consistență ca și peroxidul de hidrogen pentru raze X.
Oamenii de la securitate nu-și pot da seama ce fel de lichid este acolo și nici nu este fezabil să deschidă fiecare recipient și să-l testeze, plus că nici pasagerii n-ar vrea să le fie deschisă o sticlă de vin pe care o transportă în bagajul de mână, de exemplu. Așa că recipientele de peste 100 ml au fost interzise, iar cele sub 100 ml sunt considerare nepericuloase.
Noile scannere de tip C3 fac niște imagini tridimensionale, sunt asemănătoare cu tomografiile, iar acestea probabil că permit o detecție mai precisă a tipului lichidelor din interiorul recipientelor. Oficial se numesc Explosive Detection Systems for Cabin Baggage C3, EDS CB C3. Să vedem ce anunță aeroporturile românești în continuare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
30/07/2025 la 10:42 AM
Aeroporturile ar trebui sa vrea sa aplice noul regulament de indata ce au aparatele omologate, pentru ca le creste simtitor viteza de procesare a pasagerilor. Ganditi-va de cate ori ati stat la coada in spatele cuiva care avea lichide sau electronice uitate in bagaj si s-a oprit tot fluxul pentru a se reintroduce la scanare bagajul lor.
Plus simplul fapt ca nu mai trebuie sa iti scoti din bagaj laptopul si cele 3 tablete te ajuta sa te misti mai repede. Daca mai pun si scannere de persoane moderne, unde poti sa iti pastrezi cureaua si bocancii, deja e ca si cum te-ai plimba prin zona de control.
Sorin(Citează)
30/07/2025 la 11:24 AM
Am trecut prin aeroportul din Malta de curand. Am fost surprins cand am incercat sa scot laptopul si lichidele iar agentul de la securitate mi-a zis ca nu este nevoie si mi-a facut semn sa ma misc mai repede.
iulian c(Citează)
30/07/2025 la 12:53 PM
Poti face acelasi lucru si prin unele aeroporturi din Romania. La cluj si parca la timisoara
Alin(Citează)
30/07/2025 la 1:24 PM
La Cluj anul trecut aveai voie cu lichide in recipiente de peste 100ml, ulterior au revenit la regula veche.
JoDo(Citează)
30/07/2025 la 3:06 PM
Scanere noi sunt la Copenhaga și Stockholm. Atât de multe fail positive dau încât coada se mută la verificarea individuală de bagaje, o altă coadă după security.
Probabil o să mai dureze până se reglează.
ZuLu(Citează)
30/07/2025 la 3:40 PM
Ciudat. in Munchen am trecut de 2 ori anul trecut fara probleme. Prima data se ruga tipul de la control de mine sa-mi bag toate alea inapoi in rucsac, si eu nu pricepeam ce vrea
Sorin(Citează)
30/07/2025 la 4:12 PM
Si eu am ramas surprins ca nu a mai trebuit sa scot nimic din bagaj in malta. Nu stiu daca si faza cu lichidele se aplica acolo.
Empire(Citează)
30/07/2025 la 5:21 PM
În Amsterdam au renunțat la un moment dat la limita de 100ml pentru lichide, dar au revenit acum la ea. Dar măcar nu mai trebuie să scoți nimic din bagaj, merg lucrurile mult mai repede.
1nu(Citează)
30/07/2025 la 7:48 PM
nu ma intereseaza cati litri de lichid am voie, nu car tuica la damigeana cand calatoresc. faza cu lasatul electronicelor in ghiozdan in schimb: *chef’s kiss*
GabrielG(Citează)