un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Când ai noroc, ai noroc: singurul supraviețuitor din avionul Air India a ieșit pe picioarele lui din epavă

13 Jun 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

9 comentarii

Autoritățile se pregătesc de testare ADN. “Majoritatea corpurilor au fost arse dincolo de posibilitatea de identificare“, a declarat un ofițer de poliție din Ahmedabad, după prăbușirea unui Boeing 787 cu 242 de persoane la bord peste un cămin al unei școli din zonă și alte blocuri.

Există un singur supraviețuitor, un indian de 40 de ani și care locuia de două decenii în Londra, fiind cetățean britanic. Supraviețuitorul nu doar că a scăpat cu viață dintr-unul dintre cele mai mari accidente aviatice și nu doar că este întreg, cu doar câteva vânătăi pe el, ci a ieșit din epavă pe picioarele lui, cu telefonul în mână. Este cel de mai jos:

Și a ieșit din această explozie:

Ce a declarat acesta:

Când m-am ridicat, erau cadavre peste tot în jurul meu. Eram speriat. M-am ridicat în picioare și am fugit. Erau bucăți din avion peste tot în jurul meu. Cineva m-a apucat și m-a urcat într-o ambulanță și m-a dus la spital.

Este și un clip pe net în care merge un pic șchiopătând, cu telefonul în mână, și îl duc unii la o ambulanță care sosește în zonă. M-am uitat cu atenție la clipul acela și la fotografiile cu supraviețuitorul de pe site-urile de știri. Pare a fi aceeași persoană, nu cineva care se afla la sol. Oricum, avea și boarding pass-ul în buzunar.

Nici Bruce Willis în Unbreakable nu a ieșit singur din accidentul în care a fost unicul supraviețuitor, ci s-a trezit direct în spital.

Avea locul 11A, un loc la ieșirea de urgență, în fața aripii.

Omul avea acasă, în Anglia, soție și copil. Nu pot să-mi imaginez ce ușurare trebuie să simți când, dintr-un accident atât de grav, soțul și tatăl tău iese totuși în viață. Fratele supraviețuitorului era cu el în avion. Air India a confirmat însă că toți ceilalți pasageri și echipajul au decedat, iar la sol încă nu este clar câte zeci de victime erau.

Foarte ciudat accidentul. Se vede în clipuri că avionul avea trenul de aterizare încă scos, deși în mod normal roțile se retrag aproape imediat ce te desprinzi de pistă, ca să nu strice portanța. Procedura, mai exact, spune că trenul va fi retras când avionul are “positive climb”, adică urcă în altitudine. Poate că nu a făcut niciodată asta?

Apoi, flapsurile nu par fi extinse. În clipul de mai jos este un moment când se vede aripa din profil și pare foarte subțire. Pe un avion atât de mare flapsurile ar fi trebuit să fie vizibile din acea perspectivă, acopering un pic motoarele.

Pe de altă parte, nu pare plauzibil că echipajul de bord ar fi retras din greșeală flapsurile și nu trenul de aterizare. Durează multe secunde retragerea flapsurilor, manetele sunt în poziții foarte diferite în cockpit, iar  acționarea lor greșită ar fi putut fi deci ușor corectată.

Am văzut înaintată o ipoteză privind o problemă cu ambele motoare. Greu de crezut că se poate întâmpla ceva simultan cu ambele motoare. Avionul are redundanță mare, fiecare motor ia combustibil din alt rezervor, există pompe și sisteme hidraulice separate șamd. La decolare, în special, avioanele sunt gândite pentru ca motoarele să funcționeze independent tocmai pentru cazurile în care unul dintre ele are o problemă tehnică sau ia o pasăre.

Vom vedea ce zice ancheta. Bănuiesc că poate fi eroare umană la fel de bine cum poate fi un impact dublu cu păsări sau o problemă tehnică. Se putea întâmpla orice de la calcule greșite privind vitezele de decolare și până la incompetență. Pe de altă parte, Air India este o companie veche, a fost compania de stat a Indiei și acum este deținută de Tata Group și de Singapore Airlines. Nu pot nici să cred că britanicii ar fi permis să opereze pe Gatwick sau Heathrow unei companii unde piloții nu au toate certificările necesare luate pe bune.

Supraviețuitorul a declarat că s-a auzit un zgomot puternic chiar înainte de prăbușire. Avionul a lovit însă cu coada o clădire și apoi s-a prăbușit peste altele, vreo sută de metri mai departe, unde a explodat. Coada a rămas înfiptă în acea clădire inițială. Poate acela a fost zgomotul puternic.

Între timp, indianul respectiv s-a ridicat de undeva dintre aceste mormane de fiare și a plecat pe picioarele lui, doar cu câteva zgârieturi:

Sursa: The Guardian.

    9 comentarii

  1. Ar trebui sa ii ia si lui niste ADN, poate e ca Bruce Willis in filmul ala…

      (Citează)

    • Io rămân la părerea că e un băiat care a găsit un bilet și se dă supraviețuitor. Prea era neatins.

        (Citează)

  2. A scris cineva care a lucrat cu Air India si chiar cu avionul ala.
    Pe scurt: Air India = incompetenta, delasare, indisciplina
    Pe larg:
    https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1314440210484023&id=100057541701837&rdid=DlYgmnapqrHbFdB3#

      (Citează)

    • Mă întreb de ce li se mai permite să zboare spre și dinspre Europa, dacă s-au găsit asemenea carențe la mentenanță. Poate la ei regulile or fi mai laxe, dar avionul ăla venea spre Londra, totuși.

        (Citează)

    • De aia Londra totuși… Un motiv pentru brexit a fost că erau prea multe reguli de la UE, prea stricte. Freeeedom.

        (Citează)

  3. Eu sunt de parere ca pilotii au grabit procedura de decolare si au retras flapsurile mizand ca avionul se va ridica fara probleme (posibil sa nu fie prima data cand faceau ceva asemanator). Apoi, avionul o fi inteles altceva si a activat niste proceduri automate pe care pilotii nu le cunosteau.

      (Citează)

    • Au retras flapsurile, dar nu și trenul? Mai repede cred că au încurcat manetele.

        (Citează)

    • Da.
      De la primul articol de ieri al lui Radu pe tema asta unde ziceam ca problema pare ca a fost faptul ca in loc sa escamoteze trenul si sa lase flapsul scos, ei au escamotat flapsul si au lasat trenul scos am mai vazut un filmulet care surprinde avionul din momentul rulajului pe pista si pana la prabusire.

      Surpriza a fost sa vad ca avionul a avut flapsul escamotat inca dinaintea decolarii, din faza rulajului pe pista. Deci pilotii pare ca au comis o eroare capitala nescotand flapsul in pozitia de decolare inca de la initierea procedurii de decolare.
      Se vede din traiectoria avionului ca imediat dupa desprinderea de pista, avionul urca putin probabil sub impulsul inertiei generate de motoarele in regim maximal, apoi viteza scade, avionul isi reduce unghiul de urcare dar incepe sa se “infunde” aerodinamic pe o traiectorie abrupt descendenta, semn ca pierduse aproape toata portanta. Practic avionul nu a reusit decolarea ci doar un “long jump”.
      Posibil ca motoarele sa-si fi diminuat automat regimul de functionare ca urmare a detectarii unor setari de decolare anormale urmate de un raspuns “corectiv”. Asta nu stim dar vom afla. Eroare de pilotaj pare insa cauza clara a accidentului.

        (Citează)

  4. oare o fi avut telefonul pe airplane mode?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus