►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Acum câteva luni scriam un articol despre cum magazinele de fashion au nevoie de AI în viața lor. Ideea era că magazinele mari de fashion precum Fashion Days, Zalando, About You, Answear și restul au sute, mii și chiar zeci de mii de produse în anumite categorii precum Tricouri, Cămăși sau altele. Cu toate filtrele lor din site, devine demoralizant să vezi că ai de privit sute sau mii de rezultate după filtrare.
Ce scriam acolo:
Cu niște AI antrenat pe baza lor de produse și implementat apoi în search, ai putea căuta “tricou L cu imprimeu fantasy” și să primești fix asta. AI-ul ar putea învăța cum arată un imprimeu fantasy față de unul abstract sau SF sau funny sau NSFW și să-ți arate doar acele rezultate.
Și apoi ai putea continua “discuția” cu un mesaj de genul “arată-mi-le doar pe cele verzi” sau “doar pe cele Mango”.
Sau ar putea fi ceva simplu de genul “cămăsi din in cu mânecă lungă și guler de mafiot marca Mango”, iar AI-ul (sau un script bine făcut, că asta este și un AI) să îți introducă automat toate filtrele identificate în interogare în site, astfel încât tu mai târziu să poți adăuga sau elimina rapid dintre ele.
Ce implementează în curând Fashion Days sub numele dAIsy:
dAIsy îmbină inteligența artificială generativă cu vectorizarea catalogului de produse și căutarea semantică în funcție de dorințele utilizatorului: prima tehnologie îi permite clientului să aibă o conversație cât mai naturală, în timp ce a doua contribuie la o mai bună căutare în catalogul de produse.
Nu zic că le-am dat eu ideea, că n-am genul acesta de infatuare, dar mă bucur ca am intuit o direcție în care se îndreaptă astfel de tehnologii pentru magazinele online.
Am aflat despre asta într-un articol de pe Smark. dAIsy a fost deja în testare internă și apoi accesibilă în beta pentru 60.000 de clienți Fashion Days. Habar nu aveam.
Acum sper ca vor schimba numele magazinului în Fashion Daisy!
Am intrat și eu pe magazin, dar nu am văzut nimic nou. Apoi am citit undeva subtil în articolul de mai sus că dAIsy este disponibilă doar în aplicația de mobil și acolo, da, mi-a apărut un buton nou în dreapta-joi care a deschis un fel de chat cu robotul.
Chiar nu știam pe cine să întreb ce să port în Santorini.
O căutare “tricouri L cu imprimeu fantasy” a găsit 4 rezultate și păreau cât de cât potrivite.
O căutare “cămăși verzi de in” mi-a arătat câteva recomandări de cămăși verzi, dar nu era niciuna de in. O apăsare pe butonul “Vezi mai multe” a mai afișat încă 5 cămăși, iar apoi AI-ul mi-a spus “Nu mai am recomandări”.
OK… și unde este butonul de “du-mă la categoria cămăși cu filtrul de mărime selectat”. Îmi știe mărimea din istoric și din profilul personalizat completat în aplicație. Nu mai zic că există oricum filtru de culoare verde.
Pe site, dacă intru normal prin categorii și filtre, găsesc 170 de cămăși pe filtrul “culoare verde”. 21 dintre ele sunt din in, deci au și din acelea. Nu zic, nici filtrele nu sunt perfecte, câteva cămăși nu sunt de fapt verzi (sau poate eu sunt daltonist), dar cred că dAIsy mi-ar fi putut răspunde mai bine.
Oricum, este momentan în beta și este un început bun. Un FAQ bine ascuns spune că folosește Azure OpenAI și modele ChatGPT 4.0 sau 3.5.
Chiar cred că astfel de tehnologii pot face găsirea de produse mult mai bună pentru că AI-ul poate înțelege limbajul natural din descrierea unui produs.
Și nu-i vorba doar de domeniul fashion aici. Inclusiv pe electro-IT unele căutări pot fi frustrante, de exemplu “cablu micro hdmi” dă înapoi o mulțime de rezultate care nu au nici o legătură cu subiectul. În mod normal, discuția cu un chatbot ar trebui să decurgă astfel:
-Caut un cablu micro hdmi la hdmi normal.
-OK, uite 317 rezultate.
-Arată-mi-le pe cele care suportă 4K și au minim 2 metri.
-Sigur, uite 4 rezultate.
-Shut up and take my money pe cel mai ieftin. Mersi, pup robotul!
Când majoritatea magazinelor mari vorbesc despre marketplace-uri cu milioane de produse (inclusiv Fashion Days este marketplace acum), căutarea printr-un astfel de dialog natural ar putea îmbunătăți semnificativ experiența clientului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
27/09/2024 la 9:10 AM
Mai ales pe eMag, unde un rezultat din 3-4 e “Promovat”, adica e vag asemanator cu cautarea/filtrele, dar e băgat cu insistență în față din motive de promovare (?), deși de cele mai multe ori nu se încadrează în specificații.
Ieri căutam o chestie pe eMag, m-am uitat la o variantă, apoi tot la 2 scrolluri apărea respectivul produs, “promovat”, și nu era singurul. Mă simțeam ca pe Olx, unde ai 3-4 anunțuri plătite, 3-4 normale, iar alea 3-4 plătite.
alunelu(Citează)
27/09/2024 la 9:20 AM
Sa nu fie inca un caz in care AI-ul erau de fapt niste oameni prost platiti…
Andrei(Citează)
27/09/2024 la 9:29 AM
Utilizatorii: “vrem filtre relevante si coerente”
Magazinul: “va dam AI, afiseaza ala ce vrea, nici noi nu stim exact ce, programarorii ziceau ceva de invatare si cu multe cuvinte tehnice”
Utilizatorii: “dar vrem rezultate corecte conform cu filtrele”
Magazinul: “n-ati auzit ca va dam AI?”
Utilizatorii: “vrem sa discutam cu un om la suport”
Magazinul: “ce-aveti ma cu robotul Ion?”
Utilizatorii: “ar fi frumos sa publicati si review urile negative”
Magazinul: “dar chiar sunteti obraznici. Luati de aici AI”
F.(Citează)
27/09/2024 la 9:43 AM
Eu am ajuns sa evit sa cumpar o multime de produse mici de pe Emag (sau Emag Marketplace). De exemplu cred ca peste 70-80% din accesoriile Samsung (incarcatoare, cablu de date, etc.) sunt fake-uri.
Iar Emag nu doar ca nu face nimic impotriva acestor vanzatori, dar ii si protejeaza stergand review-urile in care clientii spun ca au primit un produs fake.
Andrei G(Citează)
27/09/2024 la 11:42 AM
Prea real.
Em(Citează)
27/09/2024 la 12:12 PM
Andrei G, asa cum e facut emagul sa zici ca de un incarcator e fake, e aiurea.
Pentru ca ai produsul : incarcator real 45w. Oricine care vrea sa vanda incarcatorul ala, il pune pe acelasi produs, ca nu ai cum sa defineti alt tip. Azi e xxx in top cu pret mai bune, maine aaa, poimaine emag.
Daca tu lasi un review : “nu cumparati, produsul e fake”, nu stie nici dracu de la cine l-ai cumparat pe ala fake.
Baltha Zerus(Citează)
27/09/2024 la 1:29 PM
@Baltha Zerus, cand ai bifa aia de cumparator verificat, se poate adauga si numele vanzatorului de la care ai cumparat.
Si asa, este foarte simplu sa vezi cine vinde produse falsificate si cine vinde produse originale.
Trecem peste faptul ca Emag ar trebui sa verifice daca produsele vandute sunt originale si, in caz contrar, sa il zboare pe vanzatorul respectiv din platforma.
Dar nu, ei chiar promoveaza astfel de produse. Acum vreo 2 luni au avut la Crazy Days, promovat mare pe site, un SSD extern de 8TB la pretul de 109 lei (redus de la 119 lei).
Acum serios, chiar este cineva care se ocupa de vanzari online si care nu isi da seama ca nu poate exista un SSD la un pret atat de mic?
Andrei G(Citează)
27/09/2024 la 11:43 AM
Și cu ce e mai bun decât search-ul pe care il au deja site-urile astea? “Are AI” nu e suficient.
Em(Citează)
27/09/2024 la 8:42 PM
Dacă știam că au nevoie, le vindeam tehnologia de pe pretulescu.ro :)
Ciprian(Citează)