un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Monaco: cea mai plictisitoare cursă reconfirmă acest renume

27 May 2024  ·

AUTO  ·

3 comentarii

Primii 10 piloți au terminat cursa din Monte Carlo în aceeași ordine în care au început-o. Este un circuit pe care nu se poate depăși. Verstappen, cel mai bun pilot și cu probabil cel mai bun monopost în acest moment, a plecat de pe locul 6 și tot așa a și terminat cursa.

Am văzut un comentariu care spunea că circuitul din Monte Carlo este prea îngust pentru monoposturile moderne din Formula 1, care sunt mai late și mai lungi decât cele de acum câteva decenii. Așa o fi.

Piloții spun în continuare că apreciază acest circuit legendar, că să concurezi acolo este o onoare șamd. O fi. Nu mă mir că le place. Ei sunt vedetele înconjurate de atenție, de iahturi, de petreceri. Îți cântă fanfara palatului, iar principele țării înmânează trofee și petrece cot la cot cu toată lumea, totul într-un oraș care inspiră bogăție și opulență.

Pentru telespectatori, însă, este cea mai plictisitoare cursă din sezon și ar trebui făcut ceva ca să schimbe asta. Poate modificarea circuitului, poate alt traseu, poate un călduros la revedere. Sau poate că Formula 1 preferă și un circuit pe care să conteze doar calificările, cum s-a demonstrat din nou în acest an.

Oh well. Măcar clasamentele s-au mai apropiat și lupta va fi mai intensă pe alte circuite.

Înainte de cursă

Mie mi s-a părut de bun augur faptul că americanii vor să investigheze de ce Formula 1 nu acceptă echipa Andretti-Cadillac în competiție și dacă nu este deci un monopol în favoarea unor echipe. Sunt discuții pe această temă în Congres și în Senat.

V-am mai spus părerea mea, este ridicol să spui că noua echipă nu ar fi adus nimic tehnic performant în competiție, în condițiile în care acolo sunt două echipe cu doar două puncte după 8 etape și o echipă fără nici un punct câștigat în acest an.

În calificări

O primă surpriză a fost că Perez și Alonso au ieșit încă din Q1. Amândoi sunt piloți experimentați și cu monoposturi rapide, dar pe Monte Carlo poți fi de asemenea și ușor încurcat de alții pe circuit, așa că surprize pot apărea mereu.

O surpriză mai mare a fost calificarea tocmai pe locul 6 a lui Verstappen. Primele poziții au revenit intercalat pentru Ferrari și McLaren, iar Leclerc, concurând la el acasă, urma să plece primul și cu speranțe la o victorie în orașul său natal.

Hulkenberg și Magnussen au fost descalificați din calificări după nereguli la aripa spate. Au pornit în cursă de pe ultimele două locuri, ceea ce a încurcat totul.

În cursă

Nu doar că nu s-au putut face mari depășiri pentru a schimba ordinea de rulare, dar piloții au avut grijă să țină suficient de compact plutonul astfel încât să nu se intre prea des la boxe, reducând astfel și mai mult posibilitatea unui undercut la schimbul de pneuri. S-a mers trenuleț aproape de la cap la coadă.

Posibilitatea de spectacol a fost suplimentar neutralizată de un accident imediat după start. Magnussen a vrut să se strecoare pe lângă Perez, l-a acroșat, iar în accident au abandonat ambele Haas-uri și Red Bull-ul lui Perez. Cursa a fost oprită cu steag roșu pentru curățarea circuitului și repornită după aproape 45 de minute.

Probabil știți că există o regulă care spune că un pilot trebuie să folosească minim două tipuri diferite de pneuri într-o cursă. Nu două seturi, ci chiar două tipuri dintre cele trei (Soft, Medium și Hard).

Cursa a fost oprită cu steag roșu în turul 1, dar schimburile de pneuri sunt permise. Toți piloții care au început cursa pe Medium, adică majoritatea, au schimbat atunci pe pneuri Hard. Asta s-a pus ca fiind al doilea tip de pneu folosit în cursă, deși primul a stat doar 500 de metri pe monoposturi, iar un pneu Hard le-a permis să reziste întreaga cursă fără să mai facă vreun schimb. Practic, steagul roșu din primul tur le-a permis majorității piloților să nu mai schimbe deloc pneurile în restul cursei, care s-a desfășurat fără incidente.

Așa că au terminat cursa în ordinea în care au plecat: 1️⃣Leclerc, 2️⃣Piastri, 3️⃣Sainz, 4️⃣Norris și 5️⃣Russell. Leclerc este primul monegasc din 1931 încoace care câștigă cursa de la el de acasă și îmi închipui că, exceptând un eventual titlu mondial, va fi cel mai plăcut moment al carierei sale.

Verstappen era să aibă ghinion mare. El a plecat cu pneuri Hard. Plecând de pe locul 6, strategia era să stea mai mult pe circuit decât piloții care pleacă pe Medium și poate pe final să schimbe după ce obține un avantaj suplimentar. Steagul roșu i-a distrus însă strategia asta. Piloții care au plecat pe Medium au schimbat pe Hard și nu aveau de gând să mai intre pe la boxe. Verstappen, care a plecat pe Hard, urma deci să fie obligat în cursă să treacă din nou pe la boxe.

Norocul său a fost că Hamilton, aflat în spatele său, plecase tot cu Hard-uri și deci era în aceeași situație. Hamilton a intrat cândva la boxe. Asta i-a permis și lui Verstappen să intre la boxe fără a pierde poziție. Piloții din spatele lui Hamilton erau prea departe ca să schimbe clasamentul.

O fază ciudată a avut loc cu monoposturile Alpine, tot în turul întâi. Ocon a venit prea îndrăzneț din spate ca să-l depășească pe coechipierul său Gasly într-un viraj și nu a putut face asta. Gasly l-a acroșat, monopostul lui Ocon a sărit spectaculos și până la urmă a abandonat. S-a lăsat cu scandal în interiorul echipei și între cei doi piloți.

Mai ciudat este că arbitrii au decis ca Ocon să fie retrogradat cu 5 poziții pe grilă în cursa următoare pentru acest acroșaj, considerându-se că s-a lansat prea îndrăzneț într-o manevră fără sorți de izbândă și a cauzat un accident.

Și acum intervine scandalul despre care spunea. În urma acroșajului, doar Ocon a avut de suferit, abandonând cursa. Gasly, coechipierul său, a continuat și a terminat pe locul 10, de pe care a și pornit.

În plus, deși se poate spune că și Magnussen s-a băgat prea îndrăzneț pe lângă Perez, fără șanse de depășire, sau că Perez nu a lăsat suficient loc, niciunul dintre aceștia nu a fost penalizat, deși accidentul a oprit cursa și a eliminat 3 monoposturi. Ocon penalizat, Perez sau Magnussen nu. Nu mi s-a părut corect față de Ocon.

The good:

  • Leclerc pentru o victorie istorică.
  • Piastri pentru sânge rece și un loc 2 binemeritat.
  • Albon aduce primele puncte pentru Williams în acest sezon.

The bad:

  • Verstappen, de la care lumea cred că se aștepta totuși la mai multe.
  • Perez și Magnussen, care din entuziasm sau poate neatenție au făcut un accident care a schimbat semnificativ cursa.

Probabil le Leclerc l-aș putea pune și la aspecte negative ale cursei. El și alți piloți, dar cu el în frunte, au ținut plutonul compactat. Ideea era că, dacă X piloți se distanțează, atunci ultimul dintre ei capătă suficientă distanță în fața pilotului X+1 astfel încât să poată schimba o dată pneurile fără a pierde poziție în clasament, de exemplu trecând pe softuri și poate având astfel șanse mai mari în restul cursei.

Așa că Leclerc și Sainz, după cum s-a auzit de câteva ori pe radio, și-au menajat ritmul pentru a nu lăsa multe secunde între primii clasați. Nu s-au putut depăși, dar nici n-au tras prea tare.

Clasamente

Măcar aici apar vești mai bune.

Perez a căzut două poziții după această cursa, dar este foarte apropiat de Norris și Sainz. Leclerc, în schimb, ia un avans pe locul 2 și rămâne de văzut dacă va putea să-l păstreze până la finalul sezonului.

La echipe este cel mai interesant, unde doar 24 de puncte separă pe Ferrari de Red Bull. Personal cred că tot Red Bull sunt marii favoriți la titlu. Au avut câteva ghinioane în cursele trecute, dar urmează acum trasee pe care monoposturile Red Bull sunt greu de bătut.

Mai mult, cred că Perez păstrează șanse mari la locul 2. Are nevoie de câteva curse bune pentru a ajunge din nou acolo. Vom vedea dacă le obține, dar monopost pentru asta are la dispoziție.

McLaren are aproape dublu puncte față de Mercedes, care a pierdut clar contactul cu primii trei.

Ca idee, uitați cum stăteau clasamentele acestea în 2023, după același număr de curse, dacă nu mă înșel. Red Bull avea un avans enorm față de celelalte echipe (iar Alpine chiar strângea puncte), ceea ce arată cum s-au mai schimbat lucrurile de la un an la altul:

Următoarea cursă: Canada, pe 9 iunie la ora 21.

    3 comentarii

  1. Braindead Ocon…Am incercat mult timp sa il simpatizez pentru ca e unul din putinii piloti care nu provine din familii instarite sau celebre. Dar man… e atat de orgolios si iresponsabil, mai ales cand e vorba de duel direct cu coechipierii. A facut de multe ori manevre stupide si periculoase doar sa iasa el in fata. Iar acum, in condițiile in care echipa avea zero puncte, si ei rulau pe locurile 9 si 10. Impardonabil.

      (Citează)

  2. 1. Problema nu este neaparat ca Andretti-Cadillac nu ar fi destul de competitivi ca sa nu fie pe ultimul loc in clasament. Dar daca apare o echipa noua, veniturile se vor imparti la 11 si nu la 10. Iar intrebarea care se pune este daca o noua echipa va duce la cresterea veniturilor din publicitate cu mai mult de 10%, astfel incat sa devina rentabil din punct de vedere financiar.
    Este ca si cum un alt blogger ar veni si ti-ar propune sa scrie si el niste articole pe blogul tau si sa-i dai 10% din venituri, iar daca l-ai refuza pe motiv ca nu este destul de talentat, te-ar da in judecata.

    2. Nu mi se pare ca este vina lui Magnussen pentru accident. Perez l-a vazut ca vine, dar totusi a decis sa mearga la intimidare si s-a bagat in fata lui cu riscul unui acrosaj.

    3. Poate nu am auzit toate discutiile radio, dar mi s-a parut ca Leclerc a vrut sa traga mai tare, dar echipa a insistat sa pastreze un ritm scazut.

      (Citează)

  3. Mie mi a placut cursa, am asteptat sa treaca timpul ca nu cumva FERRARI sa faca vreo gafa cum fac ei de obicei :))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus