un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cea mai mare și mai puternică rachetă construită vreodată a zburat cu succes în spațiu

14 Mar 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

3 comentarii

Mă refer la Starship al lui SpaceX. Al treilea zbor de test, desfășurat astăzi, s-a încheiat cu succes (în mare), după ce primele două încercări s-au finalizat cu explozii spectaculoase.

Starship este format de fapt din două bucăți: nava Starship din vârf și booster-ul Super Heavy de sub aceasta, care o propulsează până pe orbită. Împreună poartă tot numele Starship. Racheta are 121 de metri înălțime și poate duce pe orbită o încărcătură de până la 150 de tone.

Recordul anterior era deținut de Saturn V, rachetele construite special pentru programul Apollo. Acestea aveau în jur de 110 metri înălțime și o capacitate de transport de până la 140 de tone.

Așa arăta Starship înainte de lansarea de astăzi:

Fotografiile acestea nu arată proporțiile adevărate. Bucata de vârf, Starship mai mic, care este argintie în unele fotografii și neagră în altele pentru că este acoperită cu un scut termic pe acea parte, are 50 de metri înălțime, mai mult decât un bloc cu 10 etaje.

Booster-ul Super Heavy are 71 de metri înălțime și 9 metri lățime. În coadă are 33 de motoare Raptor care se aprind toate odată pentru decolare. Interiorul este plin cu metan și oxigen lichid. Conține 3.400 de tone de combustibil. M-am uitat pe înregistrarea lansării: a consumat 95% din combustibil în primele 3 minute, după care s-a separat de Starship-mic, care are propriile motoare și combustibil pentru a zbura spre orbite mai înalte, Lună, Marte și alte destinații.

Întreaga rachetă este aproape la fel de înaltă cât clădirea Sky Tower din București, cea mai înaltă din țară la 137 de metri. Pur și simplu nu-mi pot imagina o rachetă atât de mare. Sper să fie o zi când să pot sta la baza ei și să dau capul înapoi pe spate cât de mult pot ca să încerc să-i văd vârful.

Clipul cu zborul este mai jos. Booster-ul n-a reușit să aterizeze controlat înapoi în ocean. Nici nu încercau să-l recupereze, este prea mare și prea greu pentru asta, dar SpaceX testa dacă-l poate face să pice controlat vertical în apă. Motoarele sale nu s-au reaprins cum trebuia pentru a-i frâna căderea, așa că acea parte bonus a testului a fost un fail.

Starship-mic, însă, a zburat mai departe unde a trebuit, a făcut niște teste, inclusiv de deschidere a calei în spațiu. Apoi ar fi trebuit să cadă controlat undeva în Oceanul Indian. Legătura radio a fost pierdută înainte de asta, dar per total toată lumea va numi acest test unul de succes și o îmbunătățire clară față de cele două anterioare. SpaceX pare pe drumul cel bun.

    3 comentarii

  1. Am vazut la reintrare in atmosfera, starship se tot rotea si s-a intors cu partea fara scut termic catre atmosfera, probabil ca s-a dezintegrat si de asta au pierdut legatura.

    Sunt foarte interesante filmarile, mai ales partea de reintrare in atmosfera, poti sa vezi unde incepe sa apara plasma, adica unde incepe atmosfera mai densa, cam pe la 100 de km altitudine, viteza, aproape 27 000 km pe ora, totul in timp real. Se vede progresul, in stilul spacex, cu fiecare iteratie. Seamana cu software development aplicat in domeniul rachetelor. Acelasi parcurs l-au avut si cu falcon 9.

      (Citează)

  2. Și când te gândești ca Saturn V a zburat cu succes prima dată în 1967. Pare ca progresele în domeniu sunt mult prea mici…doar pare…

      (Citează)

  3. “Sper să fie o zi când să pot sta la baza ei și să dau capul înapoi pe spate cât de mult pot ca să încerc să-i văd vârful.” That’s what she said

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus