un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Australia: cum arată o cursă fără Verstappen

25 Mar 2024  ·

AUTO  ·

4 comentarii

Cursa din Australia a venit cu un abandon al lui Verstappen încă din primele tururi, așa că am avut ocazia să-l vedem pe Sainz pe prima treaptă a podiumului și o cursă disputată între Ferrari și McLaren. Din păcate, Mercedes nu a putut profita de abandonul lui Verstappen, ambii piloți ai echipei germane abandonând și ei.

Circuitul din Australia este și primul considerat “normal” din sezon, Bahrain și Arabia Saudită având niște particularități care avantajează anumite monoposturi sau anumiți piloți. În Australia urma să se vadă mai bine diferența de performanță între echipe. Din ce am văzut eu în cursă, momentan competiția pentru locul doi se dă între Ferrari și McLaren.

Înainte de cursă

Albon a rupt mașina în antrenamente. În mod surprinzător, Williams nu avea un șasiu de rezervă la circuit, așa că Sargeant a renunțat la propriul monopost și i l-a dat lui Albon, care este considerat pilotul mai bun. Sargeant nu a luat startul în cursă.

Cred că sunt decenii de când nu s-a mai întâmplat așa ceva. Treaba asta arată situația proastă în care se află echipa Williams legat de finanțe, logistică și organizare, iar faptul că managementul monopostului se făcea într-un Excel cu 20.000 de linii nu ajută.

În calificări

Hamilton nu a intrat în Q3, fiind clasat pe locul 11. Nici Russell nu a fost mult mai bun. La finalul perioadei Q2, Russell era pe locul 10, deci dacă Hamilton ar fi făcut un timp mai bun, și-ar fi eliminat propriul coechipier din calificări, ceea ce tot dezamăgitor ar fi fost pentru Mercedes.

Surpriza, pentru mine, a fost Tsunoda, clasat pe locul 8, iar Ricciardo pe 18, penultimul la start. Perez a obținut locul 3 în clasificări, dar a fost penalizat și a plecat până la urmă de pe 6. Ordinea de start a fost Verstappen, Sainz, Norris, Leclerc, Piastri, Perez, Russell, Tsunoda, Stroll, Alonso în top 10.

În cursă

Verstappen și Sainz au plecat bine și păreau că se luptă după start. Verstappen a făcut o mică greșeală într-un viraj și Sainz a preluat conducerea. Un pic mai târziu, în turul 3, Verstappen a abandonat cu probleme la frână și o roată în flăcări.

Nu este clar dacă problema de la frână a fost de vină și pentru greșeala sa de pilotaj când l-a depășit Sainz. Verstappen a declarat după cursă că frâna s-a blocat imediat după start și s-a supraîncălzit. Personal cred că Verstappen, ajutat și de DRS, l-ar fi depășit apoi pe Sainz și ar fi câștigat cursa. Abandonul, însă, l-a lăsat pe Sainz pe primul loc, iar spaniolul a făcut o cursă excelentă, s-a distanțat clar și a câștigat fără emoții.

Uitați cum privesc eu cursa. Dacă te gândești la ea doar dpdv al spectacolului pentru telespectator, absența lui Verstappen nu a contat prea mult. Acesta ar fi condus cursa detașat, singur acolo în vârf, iar lupta pe circuit tot între Ferrari, McLaren, Perez și Mercedes s-ar fi dat.

Lipsa lui Verstappen, însă, a eliberat dintr-o dată poziția care aduce 25 de puncte în clasament, ceea ce contează în lupta dintre echipe și piloți. Fără Verstappen, toți ceilalți se clasează la final practic cu un loc mai sus și deci iau mai multe puncte, important pentru viitor. Este cu atât mai dezamăgitor pentru mine că Mercedes nu a putut capitaliza de abandonul olandezului, echipa germană terminând până la urmă cu zero puncte luate din Melbourne.

Sainz a câștigat. Leclerc a luat locul 2, dar fără a-l amenința vreodată pe Sainz. Mi s-a părut cursa perfectă pentru spaniol, care astfel demonstrează că Ferrari a făcut o greșeală renunțând de la anul la serviciile sale și făcându-se, de asemenea, foarte atractiv pentru o altă echipă. Pronosticurile sunt că se va duce la Mercedes sau Aston Martin, dar poate și la Sauber pentru un 2025 slab, dar în 2026 echipa va deveni Audi și Sainz ar putea fi pilotul lor principal.

Norris și Piastri au terminat pe locurile 3 și 4. Piastri era în cursa sa de casă, fiind australian, și mi-ar fi plăcut să-l văd pe podium, dar asta a fost situația. Oricum, lupta s-a dat între Ferrari și McLaren.

Perez, surprizător, nu a făcut mare lucru în cursă, terminând pe locul 5. Probabil Red Bull au fost dezamăgiți de acest lucru. Au monopost performant. Nu mi se pare o așteptare greșită ca, dacă Verstappen ia locul 1, Perez să fie imediat în spatele său pe locul 2. În Australia, Perez a fost “unul din pluton”.

Alonso a terminat pe locul 6, dar a primit o retrogradare care l-a trimis pe locul 8. A fost o situație interesantă acolo. Clasamentul final a fost deci cu Stroll pe 6, apoi Tsunoda, Alonso, Hulkenberg și Magnussen.

Haas a luat 3 puncte importante pentru echipă, clasând ambii piloți în puncte. Asta se întâmplă când Verstappen și cele două Mercedes abandonează, care altfel ar fi fost abonați la puncte în top 10. Albon, care a primit mașina lui Sargeant, a ajuns pe locul 11.

Ricciardo s-a clasat pe locul 12, mult sub coechipierul său. Ricciardo este plăcut de sponsori și mass-media și fani, dar dacă nu scoate puncte pe circuit, nu știu de ce l-ar mai ține echipa în viitor. El speră la un loc la Red Bull (Perez probabil se retrage la anul), dar nu pare o soluție logică în acest moment.

Hamilton a abandonat cu o problemă la motor. Russell, însă, îl urmărea pe Alonso la aproape o secundă distanță și a făcut accident în spatele său, fără a-l atinge pe spaniol. Alonso a fost însă penalizat cu 20 de secunde pentru pilotaj periculos.

A fost interesantă situația și merită detaliată mai mult. Cum să fii penalizat pentru că un pilot a făcut accident în spatele tău, fără să existe vreun contact, ba chiar stewarzii să spună că nu pot arăta o legătură clară cu accidentul lui Russell?

Și totuși, Russell a pierdut controlul mașinii pentru că nu a mai avut apăsare pe sol într-un viraj. Dacă aveți F1 TV, uitați-vă pe driver cam la Russell la momentul 1:26:50 din reluarea cursei. Alonso, în fața sa, frânase cam brusc, iar curenții de aer au fost de așa natură încât monopostul Mercedes nu a mai avut apăsare aerodinamică și a ieșit de pe circuit.

Părerea mea este că Alonso a apăsat special frâna ca manevră de intimidare, pentru a-l speria un pic pe Russell, probabil pentru a-l face să frâneze și el, la rândul său, brusc și puternic, ceea ce i-ar fi stricat intențiile de depășire. Mai erau doar două tururi până la final, Alonso trebuia să mai reziste încă puțin.

Arbitrii au arătat telemetria monopostului lui Alonso. Acesta a ridicat piciorul de pe accelerație în acel viraj mult mai devreme decât în orice alt tur. Vorbim de o diferență de 100 de metri, o distanță uriașă într-un sport de acest tip. De asemenea, Alonso a trecut din treapta a 7-a în a 6-a și apoi, după frânare, a accelerat iarăși spre viraj, urcând în a 7-a.

În fața arbitrilor, Alonso a spus că a vrut să abordeze diferit virajul în acel tur, a vrut să-l ia cu viteză mai mică. A greșit, a coborât prea mult viteza, a fost chiar nevoit să accelereze din nou, a spus Alonso. Acum, ce era să zică? Că a făcut un break check la intimidare? Nu poți declara asta.

Nici stewarzii nu au avut vreo dovadă că ar fi intenționat o manevră nesportivă, dar tot l-au penalizat 20 de secunde pentru încălcarea unei reguli care spun că monoposturile nu trebuie conduse cu viteză nerezonabil de mică. Alonso a pierdut astfel 2 locuri în clasamentul final. Russell tot cu mașina distrusă a rămas.

 

Am citit pe net diverse opinii care condamnă decizia arbitrilor. “Ce urmează, să sancționeze faptul că un pilot își apără poziția? Că nu se lasă depășit ușor?”

Este simplu să zici asta, dar depășirile acestea se întâmplă la 200-300 km/h într-un monopost deschis. Reguli precum interzicerea schimbării de direcție în timpul frânării sau a zig-zag-ului excesiv când îți aperi poziția sau alte manevre de intimidare există pentru a proteja viața piloților, chiar dacă reduc spectacolul. Sporturile cu motor și Formula 1 în principal sunt probabil cele mai periculoase sporturi. Nu am o statistică la îndemână, dar aș putea pune pariu că mai mulți sportivi și spectatori au murit în Formula 1 decât în orice alt sport tocmai pentru că obiectul sportului este viteza foarte mare.

De remarcat și cum Alpine nu reușește să se evidențieze prin nimic. Gasly locul 13, Ocon locul 16 din 16 clasați la final.

Rezumatul cursei poate fi văzut pe YouTube.

GOOD AND BAD

De bine:

  • Sainz pentru că demonstrează că este mai bun decât Leclerc.
  • Haas pentru că a adus ambii piloți în puncte.

De rău:

  • Mercedes pentru că nu a putut capitaliza oportunitatea de a lua mai multe puncte după abandonul lui Verstappen.
  • Alpine, slabă în calificări și în cursă.
  • Ricciardo, care nu s-a remarcat prin nimic.
  • Perez, care ar fi trebuit să termine pe podium cu monopostul pe care-l are la dispoziție.

CLASAMENTE

Pentru că Verstappen a abandonat, distanța în clasamentul general între el și Leclerc pare mică acum. Sunt sigur că se va rezolva în curse le următoare.

Se spune că sunt 5 echipe bune, care își împart deseori Top 10 în curse, și 5 echipe mai slabe, care câștigă puține puncte atunci când cei buni au o zi proastă sau abandonează, cum s-a întâmplat acum. Clasamentul general arată exact cele 5 echipe bune. Ordinea pare a fi Red Bull — Ferrari, McLaren — Mercedes, Aston Martin, momentan cu acele distanțe între ele. Sper că Mercedes va veni cu îmbunătățiri care să-i ducă înapoi în top 3.

Din cum arată însă startul de sezon, s-ar prefigura un 2024 în care Ferrari este echipa favorită la locul 2, nu Mercedes.

 

Următoarea cursă: Japonia, Suzuka, pe 7 aprilie la ora 8 dimineața.

    4 comentarii

  1. Daca Mercedes va fi batuta in campionat de o echipa client (poate chiar doua) o sa fie ceva epocal.

      (Citează)

  2. Ai zis foarte bine, regulile astea reduc spectacolul, ceea ce a îndepărtat anumiți fani. Poate ṣi de aia motociclismul e mai spectaculos, vorbim totuṣi (încă) de racing, pericolul ar trebui să facă parte din atracție.

      (Citează)

  3. F1 e terminata din cauza regulamentelor.
    Fara sa vreau am vazut startul si la Moto GP, surpriza, acolo inca sunt fete frumoase cu umbrele.
    Spectacol pe grila de start nu mai e, la pitstop nu mai e (au scos alimentarea), in timpul cursei rar, dupa cursa nici atat, daca atingi masina esti penalizat.
    Singura speranta ramane cand mai ploua sau la circuite stradale.
    Ce-a fost si ce-a ajuns.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus