un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 refuză intrarea echipei Andretti în campionat și motivul pare stupid

1 Feb 2024  ·

AUTO  ·

12 comentarii

Formula One Management (FOM) a refuzat intrarea echipei Andretti-Cadillac în competiție, deși organizația superioară FIA își dăduse anterior acordul.

Treaba asta pare ridicolă având în vedere că Formula 1 are nevoie de mai multă diversitate pentru a crește nivelul de competitivitate din campionat și pentru a genera potențiali concurenți pentru dominația pe care o are acum Red Bull la vârf.

Andretti este o echipă americană, un nume mare și cu tradiție în sporturile cu motor din SUA. Venirea lor în Formula 1 ar fi trebuit să fie un semn bun pentru intrarea puternică a F1 în piața din SUA. Pentru mai multe decenii la rând, SUA nu a fost interesată de Formula 1 (ba chiar a fost un fiasco precum la cursa cu doar 6 monoposturi la start din era Schumacher). Formula 1 părea însă că a reușit să intre acolo după ce Drive to Survive le-a făcut publicitate bună, iar anul trecut au avut 3 curse separate în SUA.

Și totuși, FOM nu vrea pe Andretti. Echipele deja în campionat au vrut întâi ca Andretti să le dea 200 de milioane de dolari, taxă de intrare, iar americanii au strâns banii. S-a cerut susținerea unui constructor mare, iar Andretti a încheiat un parteneriat cu General Motors prin brandul Cadillac. Americanii urmau să dezvolte propriul motor pentru 2028, iar până atunci echipa putea pur și simplu să cumpere motoare de la altcineva sau, conform regulilor din F1, cel mai mic producător din campionat ar fi fost chiar obligat să le ofere motoare, contra-cost desigur.

Altfel spus, F1 părea să aibă reguli care să ajute echipe noi să intre în campionat. Cum motivează totuși FOM refuzul?

Procesul nostru de evaluare a stabilit că prezența unei a 11-a echipe nu ar aduce, de la sine, valoare campionatului. Cel mai semnificativ mod în care un nou participant ar aduce valoare este prin a fi competitiv. Nu credem că aplicantul ar fi un participant competitiv.

Altfel spus, FOM a decis că Andretti-Cadillac nu par a fi buni și mai bine nu îi primește deloc. Get gud, Andretti!

Asta este o decizie ciudată, având în vedere că în sezonul trecut nu mai puțin de 4 echipe nu au reușit să obțină mai mult de 30 de puncte, iar două dintre ele au obținut sub 20 de puncte.

Sunt destule echipe care nu sunt competitive în campionatul actual. Cu toate acestea, eu aș spune că aduc suficientă valoare campionatului în felul lor. Se luptă pe circuit între ele, chiar dacă nu pentru locurile 1-2, ci pentru 14-15. Cresc piloți noi și de viitor. Asigură spectacol în curse, chiar dacă doar prin faptul că Verstappen are mai multe monoposturi întârziate de depășit.

Dacă FOM vrea ca circuitul să fie mai mult gol pentru ca Verstappen să se lupte cu Hamilton, Leclerc și Norris și atât, nu cred că este o idee bună. Este ca și cum ai avea un campionat de fotbal cu doar 4 echipe, că restul oricum nu contează de fapt. Și sigur că alte sporturi au ligi inferioare pentru echipe noi sau mai slabe. Le are și Formula 1. Campionatul curent are însă doar 10 echipe și pare că ar putea suporta încă una.

Și, repet, nu este ca și cum le-ar fi dat un examen de admitere și n-ar fi luat punctaj de trecere. Prin regulament, Andretti-Cadillac ar fi avut garantat unitate propulsoare de la un constructor deja existent în F1, deci putem considera că acesta este suficient de competitiv. Apoi, echipa în sine are suficientă experiență în alte sporturi cu motor pentru a putea proiecta un șasiu competitiv, mai ales că ștacheta setată de Haas și Alfa Romeo în sezonul 2023 nu era prea înaltă.

Și ce înseamnă echipă competitivă, de fapt? Cum ar trebui să arate ea înainte de intrarea în F1? Să aibă deja piloți de renume sub contract? Să investească dinainte sute de milioane de euro pentru a arăta pe cont propriu timpi apropiați de cei ai Red Bull sau Ferrari, echipe care au experiență de ani de zile în sport? Cum poți fi competitiv dinainte de a intra pentru prima oară pe teren?

 

F1 are nevoie de bani americani. De asta Logan Sargeant va concura și în 2024, deși în 2023 a luat un sigur punct: aduce audiență americană în fața televizoarelor și deci și sponsori și publicitate. De asta Formula 1 concurează în SUA în Miami, Austin și Las Vegas: americanii sunt spectatori cu bani și există sponsori mulți și multe calupuri de publicitate de vândut, atât de multe încât au ajuns la 3 curse în SUA.

Cu atât mai ciudat este că nu vor o echipă americană, care cu siguranță ar fi crescut audiența întregului campionat.

Apropo de audiență, am citit acum câteva zile un articol bun care spunea că F1 are nevoie de schimbări radicale pentru a rămâne în atenția oamenilor. Sunt foarte multe sporturi care difuzează competiții importante duminica, așa că spectatorii au de unde alege.

Fotbalul, de exemplu, poate oferi o răsturnare de situație până în ultimul moment. Vorba aia, Dinamo-Foresta 4-5, dar și meciuri de Champions League răsturnate complet în prelungiri. În Formula 1, dominația Red Bull este atât de puternică încât parcă știi dinainte cum se va termina cursa, iar pentru mulți potențiali spectatori este un motiv să petreacă acele 2 ore pe un alt canal de sport sau în parc sau la mall.

Sunt deci voci din domeniu care cer schimbări radicale de regulament. Vor introducerea unor obstacole sau limitări care nu au alt rol decât de a introduce de fapt neprevăzutul în curse, hazardul, pentru a crește artificial suspansul în campionat.

Nu știu dacă sunt de acord cu asta. Mi se pare că orice sport trebuie să fie despre ce poți da mai bun și atât. Nu-i Mario Kart, ca să-ți introducă pe circuit gropi sau coji de banană la întâmplare. Pe de altă parte, vorba aceluiași articol: statistic vorbind, monoposturile sunt tot mai fiabile și a scăzut numărul abandonurilor tehnice. Pit stop-urile au devenit atât de rapide încât nu mai au miză. Acolo tragedia este dacă le faci în 3,5 secunde în loc de 2,5 secunde, dar pentru telespectator asta aduce prea puțină implicare emoțională în desfășurarea cursei.

sursa: Jalopnik.

    12 comentarii

  1. Uneleo modificari de reulament ar putea ajuta si echipele existente, hai sa fim seriosi ca sunt 3-4 echipe care fac spectacol restul sunt de umplutura… pe cata popularitate a prins F1 pe atat de plictisitoare poate deveni…

      (Citează)

  2. Cel mai dezamagitor e ca echipele actuale nu au fost de acord cu un nou competitor si au facut tot ce le-a stat in putinta pentru a bloca aces demers.

      (Citează)

    • Cum au facut asta? Ca echipele nu au niciun cuvant de zis in privinta asta, e exclusiv decizia celor ce conduc F1.
      Iar aia din F1 vor sa aduca un constructor nou de motoare, de aia au zis de GM ca alta ar fi fost evaluarea daca veneau cu GM ca motor nu doar ca sponsor, de aia tot incearca cu Audi (VW). Ca doar cu Mercedes si Ferrari e greu, Honda a plecat (mai trage RB de motorul curent pana la schimbarea de regulament din 2026, dar n-au capacitate sa dezvolte unul nou), Renault nu mai are clienti.

        (Citează)

    • „[…] campionul britanic cu opt titluri mondiale. […]”. Și am dat scroll să văd cine a scris inepția asta și ce să vezi? Aplaud înverșunarea cu care te autopromovezi. Alt site pe care nu o să-l vizitez.

        (Citează)

  3. La fotbal e Play-Off și Play-Out. În Play-Off intră mai puține echipe, meciuri mai competitive.

    În Champions League se luptă echipe de top, care se tot filtrează, și până la urmă cele mai multe meciuri le au echipele care ajung în finală.

    La Olimpiadă doar pentru a te califica ai nevoie să fii la un nivel înalt.

    Are sens să nu primești pe oricine în campionat.

    Însă consider că au impus regula greșit, cu toate că principiul lor de gândire nu mi se pare greșit.

      (Citează)

  4. Olivian Breda:
    La fotbal e Play-Off și Play-Out. În Play-Off intră mai puține echipe, meciuri mai competitive.

    În Champions League se luptă echipe de top, care se tot filtrează, și până la urmă cele mai multe meciuri le au echipele care ajung în finală.

    La Olimpiadă doar pentru a te califica ai nevoie să fii la un nivel înalt.

    Are sens să nu primești pe oricine în campionat.

    Însă consider că au impus regula greșit, cu toate că principiul lor de gândire nu mi se pare greșit.

    Pe principiul ăsta, de ce mai avem Haas, Alfa Romeo, Alpha Tauri…? Andretti avea șanse să concureze cel puțin cu astea, dacă nu chiar mai sus. Să fim serioși, echipele existente țin doar la împărțeala banilor, li se rupe lor de competitivitate și potențial.

      (Citează)

    • Asa este, toata lumea se gandeste doar la bani. Si este normal sa fie asa. Cand esti seful unei echipe de Formula 1, iar salariul tau este legat direct de veniturile pe care le aduci actionarilor, nu prea vrei sa risti sa accepti o echipa care este posibil sa-ti “fure” locul in clasament.

      In plus, nu exista nici o garantie ca intrarea Andretti in F1 va duce la cresterea semnificativa veniturilor din publicitate si din drepturile de difuzare ale competitiei.
      Tinand cont ca aceste venituri se vor imparti la 11 in loc de 10, chiar si echipele de pe primele locuri risca sa castige mai putini bani.

        (Citează)

  5. GuestStar:
    „[…] campionul britanic cu opt titluri mondiale. […]”. Și am dat scroll să văd cine a scris inepția asta și ce să vezi? Aplaud înverșunarea cu care te autopromovezi. Alt site pe care nu o să-l vizitez.

    excelent :))

      (Citează)

  6. ai zis-o bine. prefer un meci de champions league marti sau miercuri in locul unei curse de F1 duminica 😂

      (Citează)

  7. la mtb cand un concurent e prins cu o tura din urma (sau chiar un pic inainte) este eliminat. Cred ca solutia asta ar fi buna si la F1.

      (Citează)

    • Un tur la MTB durează măcar 10 minute la o cursă de aproximativ o oră. Dacă păstrezi proporțiile echivalentul aici ar fi vreo 10 ture, cred ca nu am ajuns chiar așa de rău.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus