un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Iată câteva tehnologii pe care PENNY le folosește și efectele lor

13 Dec 2023  ·

FOOD & LIFESTYLE, PUBLICITATE  ·

22 comentarii

Acesta este un tub de lumină, un luminator cu lumină naturală montat în tavanul magazinului PENNY din Otopeni. Eram convins că este doar o altă lampă cu bec înăuntru pentru că arunca lumină foarte puternică, deși afară era o zi normală de iarnă.

M-am urcat și pe acoperișul clădirii ca să-l văd. Este ca un coș de casă, acoperit sus ca să nu intre apă și praf în el. Trucul util este că pereții interiori sunt capitonați cu un soi de material reflectorizant, cu foarte multe celule care împreună reflectă atât de multe raze de lumină încât amplifică lumina disponibilă natural. Știu că nu se văd bine, sunt greu de fotografiat prin capacul de plastic.

În partea de jos, în interiorul magazinului, pare a fi un strat de lentile cu rol de difuzie a luminii. Datorită lor, lumina de afară nu cade ca un fascicol doar sub respectivul tub, ci este difuzată uniform în jurul său.

Foarte tare ideea aceasta și face parte din strategia PENNY de a-și reduce consumul de energie electrică. Sunt zeci de astfel de tuburi în magazin. Un senzor chiar măsoară cantitatea de lumină naturală adusă prin ele și reduce sau crește intensitatea iluminatului electric.

Compania măsoară în detaliu consumul de resurse. Iată statistici despre consumul de energie electrică raportat la metru pătrat de spațiu comercial, care arată cum a crescut eficiența magazinelor PENNY:

PENNY a lansat recent Raportul de Sustenabilitate pentru anul 2022 (l-am citit pe tot, îl puteți vizualiza și descărca) și unul dintre cei trei piloni sub care acționează compania în acest sens este legat de ☀️ Energie, Climă și Resurse, zonă în care tehnologia ajută cel mai mult.

M-au chemat și pe mine la magazinul din Otopeni ca să auditez felul în care au implementat aceste tehnologii, să verific că sunt bine puse în funcțiune și își fac treaba. O fac bine!

Acoperișul magazinului este spațiu verde și întreținut bine. Frumoasă ideea. Tot pe acoperiș (și pe o laterală) sunt și o mulțime de panouri fotovoltaice, asigurând o parte din necesarul de electricitate din magazin. Din ce am înțeles, nici un magazin PENNY nu mai folosește energie termică obținută din combustibili fosili. Energia electrică consumată este fie produsă intern prin panouri fotovoltaice, fie achiziționată cu certificate care atestă originea din surse regenerabile.

În interior, pe lângă iluminatul inteligent, sunt o mulțime de alte măsuri luate pentru a micșora consumul de resurse și impactul acestuia în poluare.

(📈 PENNY estimează și emisiile poluante evitate prin folosirea panourilor fotovoltaice.)

De exemplu, frigiderele—de băuturi, mezeluri, ouă, lactate etc—au ușă. Reducerea de consum energetic este foarte mare. Frigiderele deschise răceau întreaga zonă din fața lor atât de mult încât se plângeau clienții și angajații și uneori trebuia pornită încălzirea pentru compensare.

Țin minte astfel de vremuri prin toate hipermarketurile, atunci când vara, îmbrăcat în tricou, alergam prin zona de frigidere pentru a lua rapid câteva produse. Ușile au schimbat totul, țin temperatura constantă înăuntru și se risipește foarte puțină energie. Și alimentele sunt mai proaspete pentru o perioadă mai lungă de timp.

Tot pentru pilonul de energie, climă și resurse, am văzut recipiente de reciclare pentru hârtie, plastic, sticlă și metal, puse la intrarea în magazin. În colaborare cu un ONG, PENNY strânge chiar și capace de plastic de la sticle pentru reciclare, iar contravaloarea acestora este redirecționată către cauze sociale.

În spate au o presă de balotat ambalaje, deșeuri de carton și hârtie, care generează un fel de baloți pe care PENNY îi trimite înapoi spre centrele lor logistice pentru reciclare.

În parcarea magazinului din Otopeni au și o stație de încărcare a mașinilor electrice.

Magazinul în sine arată foarte modern, chiar jos pălăria. A fost deschis în 2019 și este un exemplu de organizare interioară bună atunci când PENNY are posibilitatea să-și ridice de la zero spațiul comercial. PENNY a crescut de la 301 la 336 de magazine în 2022 și acum la final de 2023 trece de 370 de magazine, depășind din nou recordul propriu de magazine deschise într-un an.

 

(📈 Ținta PENNY este de 616 magazine în 2029.)

Un alt pilon important în strategia de sustenabilitate a PENNY este cel numit 🍎 Sortiment Sustenabil. La final de 2022, 87% din furnizorii PENNY erau companii românești, iar 69% din produsele alimentare provin din România.

Nu doar atât, dar au și programe și reguli clare pentru furnizori, de exemplu pentru agricultură sustenabilă și asigurarea că animalele de la ferme sunt tratate bine. Au și 165 de măcelării partenere ale fermierilor și producătorilor locali într-un an de la 165 la 190 în 2023. Mai mult de jumătate din magazinele PENNY au o măcelărie operată de un partener chiar în spațiul magazinului.

Am găsit chiar și o hartă a lor și numele operatorului, la nivel end of 2022:

Cel mai ambițios plan al PENNY se numește însă Triplu-RO, abreviat 3RO. Pentru ca un produs să poarte la raft eticheta 3RO, trebuie să respecte simultan trei condiții:

  1. ingredientul principal trebuie să provină din România.
  2. să fie procesat în România.
  3. să fie ambalat în România.

Apropo de Sortiment Sustenabil, acest pilon include nu doar produse și furnizori locali, dar și etică în procesele de aprovizionare (de exemplu, standarde sociale pentru locațiile de producție a produselor marca proprie din țările cu risc social, testează camioane electrice pentru transportul mărfii), managementul ambalajelor (nu doar reciclarea lor, ci contractarea de ambalaje secundare din carton, nu plastic, de exemplu pentru baxurile de făină sau alte alimente) și tratarea responsabilă a animalelor (de exemplu, vor ca din 2025 să renunțe la ouăle care provin de la găini crescute în baterii).

 

🧍‍♂️ Angajați și Societate este ultimul pilon al strategiei de sustenabilitate. La final de 2022, raportul spune că PENNY avea în România 6.596 angajați în 336 de magazine și 4 centre logistice din țară.

Majoritatea magazinelor sunt în orașe mici. 136 dintre ele, conform raportului, sunt în orașe cu între 4.000 și 25.000 de locuitori. Ușor peste 10% dintre magazine sunt în București-Ilfov.

Doar 30% rata fluctuației de personal, zice raportul. Mi se pare un procent mic. PENNY investește și în trainingul angajaților și în programe comunitare alături de diverse ONG-uri, precum în construirea unui centru comunitar în Buftea și în Plantăm Fapte Bune.

Tot în acest pilon intră și reducerea risipei alimentare. PENNY vinde la preț redus alimentele care se apropie de expirare și colaborează și cu Bonapp pentru asta. Fac donații către Băncile de Alimente Regionale. Pe cele expirate le transformă în biogaz, unde este posibil.

Mie mi-a plăcut modul în care au folosit tehnologia într-un anumit aspect al reducerii risipei alimentare. Spre exemplu, în magazinul din Otopeni pe care l-am vizitat, în zona de produse de panificație si brutărie fiecare raft are un senzor înăuntru. Senzorul pare a fi chiar o cameră video cu un software care face o numărătoare de produse și, dacă nu mai sunt multe produse disponibile, dă o alertă pentru ca un angajat să pună acel sortiment în cuptoarele din magazin.

Asta aduce avantaje în ambele direcții: PENNY coace produse atunci când chiar este nevoie de ele, nu conform unui program prestabilit care poate se potrivește, poate nu, cu fiecare zi. Clienții au deci șanse mai mari să găsească la galantar produsele pe care le vor, nu să ajungă acolo exact când nu mai sunt merdenele.

Pe lângă cei trei piloni ai strategiei de sustenabilitate, există încă un aspect numit 🖥️ Guvernanță corporativă și afacere. Aici sunt incluse tot felul de politici manageriale și de desfășurare a business-ului, dar am găsit interesante foarte multe statistici legate de salarii, statistici pe care cred că orice companie ar trebui să le facă publice pentru că angajații lor cu siguranță ar fi interesați de ele.

De exemplu, “cel mai bine plătit angajat din magazine avea un nivel al compensației de 2,37 ori mai mare decât media din magazine“. Sau raportul dintre creșterea compensației pentru persoana cea mai bine plătită și creșterea compensației mediane a tuturor angajaților, care pare un tongue-twister la început, dar de fapt arată rata de creștere a salariilor în organizație. Se pare că în 2021 au crescut uniform salariile, iar în 2022 au crescut mai mult în mediană decât la cea mai bine plătită persoană.

În categoria de Guvernanță intră și un aspect pur tehnologic și anume Securitatea Cibernetică. Mă bucur să văd că această componentă capătă o astfel de importanță.

Companiile au date personale despre clienții lor. Pot fi adrese de email pentru un newsletter, numere de telefon pentru pliantul digital care vine prin WhatsApp, dar și mult mai multe date personale pentru cei care au card de fidelitate PENNY.

Cred că trebuie să mulțumim GDPR-ului pentru că a determinat companiile să pună securitatea cibernetică ca punct important în strategia prin care își desfășoară afacerea. Chinuială mare cu GDPR-ul, dar și aspecte bune pentru clientul final.

Unele magazine și centre logistice au certificări BREEM, care este un standard pentru clădiri verzi. 23 de magazine PENNY erau certificate, 14 în curs de certificare la final de 2022. Certificarea aceasta trebuie reînnoită periodic, așa că PENNY investește și renovează magazinele actuale, nu doar construiește unele noi conform standardelor.

Și nu cred ca are legătură cu vreun standard, dar pe lateralul magazinului din Otopeni au plantat iederă la bază, care s-a ridicat natural pe perete, iar pe acel perete au montat și căsuțe pentru păsări.

    22 comentarii

  1. Pe cand o vizita inopinata la un magazin Penny de cartier, care nu a fost pregatit ca tarabele din Amzei pentru Ceausescu?

      (Citează)

  2. Macar un bax cu bere sper sa fi luat ptr efortu de a da copypaste la ce ti-au dat ei.
    Dincolo de mijtocareala, bravo lor ca implementeaza chestii d-astea cu energie verde.

      (Citează)

  3. Si la mirosul ala de vechi nu i-au facut nimic?

      (Citează)

  4. Salut Radu, cum ai reușit să faci poze in magazin? Ai avut acceptul lor? Te întreb și sper sa citească și cei de la Penny…in magazinul Penny de lângă un showroom eMag din sectorul 6 daca scoți telefonul și faci poze produselor ca sa le trimiți soției, soțului sa îi întrebi daca asta vor …ești luat pe sus de către angajați ca și cum ai fură jumătate de magazin. Trist e că ofertele sunt publice pe internet in cataloage, dar deh daca faci o Poză…le furi inteligența!

      (Citează)

    • Reno:
      Salut Radu, cum ai reușit să faci poze in magazin? Ai avut acceptul lor?

      Nu sunt sigur, dar s-ar prefigura câteva ipoteze, luând în calcul și faptul că a ajuns și pe acoperiș. Mai este și indiciul oferit de tagul „publicitate” al articolului. Dar, da, nu avem suficiente date pentru a oferi un răspuns cert la această întrebare.

        (Citează)

    • Peredehil, corect, concluzia e ca a fost o actiune sub acoperire marca nwradu in colaborare cu cia.

        (Citează)

    • A reusit pentru ca e articol publicitar.

        (Citează)

    • si nu numai in Penny (numele oricum spune totul).
      am vazut ca un aparat foto (telefon cu camera, ca un DSLR cred ca ar invita si SEALS la party) e cea mai ingrozitoare chestie pentru ticalosii care stiu ca incalca standardele de igiena… si, poate, si altele. de parca e greu sa ai un nasturas magic care inregistreaza intreaga vizita… dar de, cand esti sef/paznic de magazin, ti-ai demonstrat deja nivelul.

      cu cat incearca sa ascunda mai mult (sunt celebre imaginile cu rozatoare in vitrina), cu atat starnesc mai mult enervarea, curiozitatea sa descoperim si alte magarii, si atentie nedorita.

      @Penny&comp: lasati oamenii sa faca poze la produse, ca sa nu caute sa faca poze la ce porcarii faceti!! le stiti voi, si le cam stim si noi. hint: Cora Lujerului a inchis raionul de alimente calde in urma controalelor…

      ce ma socheaza e ca am vazut negustori din targul saptamanal sau de antichitati (erau in galeria Carrefour) care se agita daca le pozezi produsele >shocked<

      nenea, cand cineva pozeaza ceva ce ai DE VANZARE inseamna ca e interesat sau stie pe cineva interesat, se cheama reclama!! asta se plateste!!

      si cica vrem o tara ca afara… se tem ca le furi spiritul cu poza sau ce?!

        (Citează)

    • WhiteLion: se tem ca le furi spiritul cu poza sau ce?

      sau se tem ca ai dovada pt anpc?

        (Citează)

  5. La mine in sat sunt cam toate magazinele (Mega, Profi, Auchan, Lidl, Penny) pe o raza de cateva sute de metri. Lidl si Penny sunt chiar vis-a-vis unul de altul. La Lidl este tot timpul parcarea si magazinul plin, iar la Penny fix invers.
    Penny este cel mai gol si trist magazin din toata zona. Inclusiv cu iluminatul lor cel verde, ai impresia de penumbra in tot magazinul.
    La polul opus, Auchan au dechis magazin nou tot in zona, iar sigla lor luminoasa face noaptea cerul rosu de zici ca este aurora boreala.

      (Citează)

  6. Nu suna rau, in teorie, dar imi explica si mie cineva cum poate fi 3RO (ingredientul principal trebuie să provină din România, să fie procesat în România, să fie ambalat în România) produsul fotografiat de tine: “Suportero drajeuri din ciocolata neagra si lamaie”? Ciocolata neagra si lamaia nu cred ca sunt romanesti ca nu avem arbori de cacao si nici lamai.

      (Citează)

  7. Tehnologia ca tehnologia, dar sunt printre puținele magazine care au lavash, nu doar lipie libaneză. Să le dea Dumnezeu sănătate.

      (Citează)

  8. Toate bune și frumoase, dar ai uitat sa marchezi articolul ca fiind publicitate.

      (Citează)

    • Esti nou pe aici ? E titlu albastru, are tag de publicitate.
      Asta era comentariu pentru articolul cu Anvelope.ro

        (Citează)

  9. Standardul de eficienta energetica e BREEAM. Ai mâncat un A.

      (Citează)

  10. a cumparat cineva vreodata ceva de la Penny?

      (Citează)

  11. Ce sa te astepti de la zgarcitii aia de platesc salariatii mizerabil?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus