un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Abu Dhabi: Mercedes păstrează locul 2 după o cursă palpitantă

27 Nov 2023  ·

AUTO  ·

13 comentarii

S-a terminat sezonul 2023, dar cu o cursă care m-a ținut cu ochii lipiți de ecran. Ferrari se afla la doar 4 puncte în spatele echipei Mercedes în clasamentul general, iar în timpul ultimei curse cele două echipe și-au inversat de câteva ori pozițiile în clasament în funcție de ce se întâmpla pe circuit. A fost un final bun de sezon și îl aștept cu plăcere pe următorul.

Înainte de cursă

Marele Premiu din Las Vegas este considerat aproape de toată lumea ca fiind unul de succes. A fost criticat înainte de start ca fiind prea mult show pe lângă circuit, dar cursa a fost spectaculoasă. Am auzit că ar fi fost cel mai mare număr de depășiri din 2016 încoace. Se pare că noul circuit din SUA a pornit cu dreptul.

Se pare că echipa Alphatauri își va schimba numele în Racing Bulls, spun zvonurile și trademark-urile înregistrate de Red Bull.

În calificări

Deci Ferrari avea de recuperat 4 puncte pentru a lua locul 2 în clasamentul general de la Mercedes, da?

Calificările nu au dat nici un indiciu privind direcția în care ar putea curge această luptă. Sainz s-a calificat abia pe locul 16, dar și Hamilton tocmai pe 11. Ceilalți doi piloți ai echipelor s-au calificat însă la top, Leclerc pe 2 și Russell pe 4, ceea ce spunea de fapt că bătălia se va da pe circuit și va fi una complexă.

În cursă

1️⃣Verstappen a plecat primul, a condus relaxat cap-coadă și a terminat pe primul loc. Am spus asta de prea multe ori în acest sezon.

Totuși, merită din nou apreciat nu doar olandezul, ci și sinergia deosebită pe care o are cu monopostul Red Bull, care în acest sezon a fost inegalabil. 21 de victorii a câștigat Red Bull în acest sezon, plus 5 curse de Sprint, iar Verstappen tocmai a înregistrat un record ce pare foarte greu de doborât: a condus peste 1.000 de tururi în acest sezon.

Dar victoria acestuia era așteptată. Lupta se dădea, ca aproape în tot restul sezonului, pentru celelalte poziții. Părerea mea este că Russell a avut contribuția principală în obținerea locului 2 pentru Mercedes, făcând o cursă excelentă.

În primele tururi situația părea în defavoarea lui Mercedes, clasamentul cursei fiind ceva de genul Verstappen, Leclerc, Norris, Piastri și apoi Russell. Russell a fost constant și rapid, l-a depășit pe Piastri, o manevră care nu este chiar ușoară, iar Norris a avut ghinion la boxe.

Norris și Russell au intrat în același tur la schimbul de pneuri. Ceva n-a mers bine la Norris, britanicul a stat vreo 3 secunde în plus la pit stop (5,1 secunde timp oficial) și Russell l-a depășit chiar acolo, pe linia boxelor, cei doi ieșind trenuleț din standuri. A fost însă suficient pentru ca 3️⃣Russell, în formă bună astăzi și cu un monopost performant, să ajungă pe locul 3, în spatele lui 2️⃣Leclerc.

În toate aceste manevre, plus câteva depășiri de-ale lui Hamilton în coada clasamentului pentru puncte, poziția 2 în clasament trecea de la Ferrari la Mercedes și invers. Treimea din mijloc a cursei a fost palpitantă.

4️⃣Perez s-a ridicat mult prin clasament. A venit din urmă și l-a depășit pe Russell pentru locul 3. Mexicanul avea însă o penalizare de 5 secunde (mie mi s-a părut nemeritată după un incident de cursă cu Norris), iar Leclerc a decis să-l lase să treacă pe locul 2, sperând apoi să-l încetinească pe Russell suficient astfel încât Perez să se distanțeze la mai mult de 5 secunde de acesta, ceea ce l-ar fi coborât pe Russell de pe locul 3 pe locul 4 la final.

N-a fost să fie. Leclerc a terminat pe locul 2 și Russell pe locul 3. Ferrari avea deci +3 puncte de aici față de Mercedes.

Problema a fost că, în spatele clasamentului, Hamilton s-a descurcat un pic mai bine decât Sainz. Hamilton a plecat de pe locul 11 și a terminat pe 9. Pe final l-a depășit și pe Tsunoda, dar japonezul a revenit aproape imediat. Hamilton a strâns însă 2 puncte pentru Mercedes, reducând deci avantajul lui Leclerc la doar +1 din cele +4 minim necesare.

Sainz n-a făcut nimic. A plecat de pe 16, unul dintre puținii piloți cu anvelope Hard. La primul schimb de la boxe, a trecut tot pe Hard. Mulți au fost uimiți când, cu vreo 3-4 tururi înainte de final, când era destul de sus în clasament, echipa l-a chemat din nou la boxe. Eu observasem însă că a avut Hard-Hard până în acel moment, iar regulamentul obligă piloții să folosească minim 2 tipuri diferite de anvelope, deci era de așteptat că va mai face încă un schimb. Nu mi-e clar ce a făcut la boxe, nu a mai plecat de acolo și apare cu Did Not Finish în clasamentul oficial, dar oricum nu avea cum să ia puncte.

În turul 47 din 58, de exemplu, grafica arăta că Ferrari este pe 2 și Mercedes pe locul 3. Leclerc și Russell erau pe locurile 2 și 3. Sainz era pe locul 9, însă grafica era înșelătoare pentru că spaniolul mai avea obligatoriu de făcut încă un schimb de pneuri.

Cred că echipa Ferrari a sperat la un safety car pentru a face acel schimb într-un moment în care Sainz ar fi putut rămâne totuși în puncte, dar nu a apărut niciunul.

La top, atunci, singura șansă era ca Perez să urce în clasament și să-l depășească pe Russell, dar nu și pe Leclerc. 18 puncte pentru Leclerc și 12 puncte pentru Russell ar fi adus echipei Ferrari punctele necesare.

Perez, însă, a avut un mic acroșaj cu Norris și a primit 5 secunde de penalizare. La final, cursa chiar s-ar fi putut termina cu Perez intercalat între Russell și Leclerc în clasament, dar cele 5 secunde de penalizare l-ar fi împins oricum pe mexican sub Russell. Acea penalizare a lui Perez, practic, a însemnat că Ferrari a pierdut locul 2 la constructori în acest sezon.

Perez locul 4, apoi 5️⃣Norris, Piastri, Alonso și Tsunoda. Cele două McLaren-uri au fost sub așteptările mele, au plecat 3-5 și au terminat 5-6. Tsunoda a luat puncte, pe când Ricciardo nu. Ambele Alpine s-au clasat în afara punctelor.

Tsunoda a luat votul publicului, apropo. A plecat de pe 6, a terminat pe 8, n-a reușit să aducă echipei sale locul 7 în clasamentul general, dar a dat tot ce a putut. Eu îl votasem pe Russell. Puteți vedea rezumatul cursei pe YouTube.

Clasamentele finale

Alonso a fost o surpriză plăcută, reușind să păstreze locul 4 în clasamentul general. Este la egalitate cu Leclerc acolo, dar probabil are mai multe clasări pe locul 2 decât acesta. La vârsta lui și cu un monopost de clasa a 3-a (zic eu), este un rezultat excelent.

Norris a terminat la un punct în urma lui Leclerc, pe locul 6 general. Dacă s-ar fi clasat cu doar un loc mai sus în cursa din Abu Dhabi, ar fi terminat pe locul 4 în clasamentul general.

La constructori, McLaren are vreo sută de puncte în urma Mercedes și Ferrari. Dacă McLaren ar fi început sezonul cu monopostul performant pe care l-au adus abia pe la runda 9 pe circuit, cred că ar fi avut locul 2. Cu siguranță la anul va fi o luptă foarte tare acolo sus.

Williams a terminat pe locul 7 din 10, după ce în ultimii 4 ani au fost de 3 ori chiar ultimii în clasament. Este în întregime meritul lui Albon, care a adus 27 de puncte față de Sargeant, cu 1 punct. Cu toate acestea, un mesaj radio de la finalul cursei a dat de înțeles că echipa îl va păstra pe Sargeant și în anul următor. Probabil americanul atrage audiențe și sponsori.

Scriu în curând un articol mai larg despre cum mi s-a părut întreg sezonul 2023. Acesta este, de fapt, doar despre Abu Dhabi.

Următoarea cursă: Bahrain, pe 2 martie 2024.


Această serie este susținută de Bitdefender.

La fel ca în Formula 1, fiecare secundă contează atunci când vorbim despre prevenție, detecție și oprirea atacurilor cibernetice.

Aflați mai multe despre parteneriatul Bitdefender cu Scuderia Ferrari aici: https://www.bitdefender.ro/scuderiaferrari

    13 comentarii

  1. N-am prins startul asa ca nu m-am mai uitat deloc la cursa.

      (Citează)

  2. Deci ai observat că Sainz a schimbat hard-hard dar nu ai văzut scris mare pe ecran discuția cu echipa “ce facem? Mergi așa și sperăm la un safety-car”?
    Echipa Ferrari penibilă ca în tot sezonul – cum să îți gândească pilotul strategia, la 300km/h în timp ce mai are zeci de alte lucruri la care trebuie să fie atent? Trebuiau să facă aia măcar cu un tur mai repede. Dar probabil atunci îl pierdeau și ei pe Perez din alea 5 secunde.

    Penalizarea lui Perez a fost bine-venită, chiar aș duce astfel de penalizări la 10 secunde sau drive-thru (nici nu mai știu când am văzut ultima dată așa ceva) dacă afectează vizibil mașina oponentului (nu a fost cazul aici) sau îl face pe acesta să piardă mai mult de 1 loc. Trebuie să se descurajeze mentalitatea asta de Verstappen – îmi faci loc sau te iau cu mine.

    Și ce a făcut Alonso e de porc, mai și râde mândru la interviul de după.

      (Citează)

    • Și eu sunt de acord cu penalizările mai aspre dar în cazul ăsta nu sunt de acord ca Perez a meritat! Atât timp cat pilotul care depășește lasă loc pe circuit nu văd de ce să fie penalizat… atunci când forțezi pe cineva în afara circuitului sau intri camicaze în el e alta poveste, aici Noris a virat intenționat în Perez căutând contactul… eu cred ca soluția ideală ar fi fost să nu se penalizeze nimic, dar aș fi înțeles și dacă Noris încasa 5 secunde.

      PS: sunt fan Noris și dețin și echipament cu el, dar trebuie să fim corecți… mă uit la sportul ăsta din 1992 și pt mine Verstapen se află pe primul loc la piloți pe care îi detest…nu contest “talentul” dar consider ca a vut și norocul să se construiască această super mașină fix pe “calapodul” sau…în alt context Max ar fi fost unde este și Noris…

        (Citează)

    • Eu cred ca a fost corecta penalizarea lui Perez. A fost un divebomb “nesimtit” in care arunci masina, nu poti sa faci virajul pe linia normala, si speri ca cel de pe exterior sa te fereasca. Si Verstappen face din astea, vezi startul din Las Vegas.

        (Citează)

    • In Vegas a fost alta poveste…Max nu a lăsat deloc loc lui Charles, ba chiar nici măcar el nu a rămas în limitele circuitului…aici Perez a putut să facă virajul lăsând mai mult de o mașină spațiu pe exterior…până la urmă vrem să vedem depășiri în sport…dacă penalizezi ce a făcut Perez, nici un pilot nu o să își mai asume nici un risc și o să vedem numai curse boring de la un cap la altul…

        (Citează)

    • Dan: aici Perez a putut să facă virajul lăsând mai mult de o mașină spațiu pe exterior

      si lando a facut virajul lasand mai mult de o masina pe interior.. de ce nu s-a incdrat perez acolo?
      sau unde tragem linia?

        (Citează)

  3. Care sunt premiile (sumele) la categoria constructori? Sunt afisate pe undeva?

      (Citează)

    • 1st: $140m – Red Bull have dominated the season and won the constructors’ championship. They will earn approximately 14% of the overall pot.

      2nd: $131m – Mercedes claimed this sum in the F1 Abu Dhabi Grand Prix, a $9m bonus from the third-place that they avoided.

      3rd: $122m – Ferrari were forced to settle for third.

      4th: $113m – The sum set to go to McLaren. The British team didn’t always look certain to claim fourth, but mid-season upgrades powered them on.

      5th: $104m – Aston Martin’s biggest-ever prize money.

      6th: $95m – Into the pocket of Alpine.

      7th: $87m – The sums of money arguably get more crucial, the lower down the table you go. Williams securing this sum represents a major boost.

      8th: $78m – To AlphaTauri, who have had a rollercoaster year including Daniel Ricciardo’s comeback.

      9th: $69m – An extra $9m is at stake for Alfa Romeo who avoided finishing last.

      10th: $60m – Approximately 6% of the pot will go to Haas, who prop the table up.

        (Citează)

    • Multumesc pentru info!

        (Citează)

  4. eu nu inteleg ce vrei sa exprimi prin “condus” in contextul de aici (considerand si “sofatul” din textele trecute)..
    dar daca vrei sa spui ca a fost primul (i-a ghidat pe ceilalti din fruntea plutonului)..
    ver nu “a condus relaxat cap-coada” (vezi yuki).
    daca prin condus te referi ca a sofat / a condus masina (nu grupul).. atunci da, a facut-o relaxat cap -coada, dar care mai e relevanta celor 1000 de tururi conduse?

      (Citează)

  5. După părerea mea titlul articolului ar trebui să fie: Mercedes păstrează locul 2 după o cursă palpitantă, cu ajutorul comisarilor de cursă.

      (Citează)

  6. Era bun linkul cu rezumatul video al cursei…

      (Citează)

  7. AMR 87 zile :))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus