un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Unde te înregistrezi ca să parchezi gratuit cu mașina electrică sau hibridă în București

13 Oct 2023  ·

AUTO  ·

14 comentarii

Conform unei hotărâri a Primăriei București, parcarea este gratuită în București pentru vehiculele electrice și hibride înregistrate în București. Vorbim despre parcarea în parcările primăriei generale, desigur, unde altfel ar costa 5 lei pe oră.

Cum îmi închipuiam eu că se va întâmpla treaba: parchez oriunde în parcările primăriei și plec fluierând. Angajatul parcării vede că este o mașină electrică și mă lasă în pace. Sau vede plăcuțele verzi de înmatriculare, că nu trebuie să știe personal toate modelele de mașini electrice.

Ei bine, nu este așa. (Lăsăm la o parte faptul că, la înmatriculare, trebuie să ceri tu plăcuțe verzi, care nu sunt by default acordate). Trebuie să te înregistrezi la Primăria Municipiului București în “Registrul informatic al autovehiculelor electrice și hibride”. Mă așteptam ca denumirea să continue cu “întru vederea parcării în spațiile amenajate ale orașului” sau ceva. De ce nu iau ei direct datele de la Serviciul înmatriculări auto București? Nu știu. De asta ne trebuie digitalizare și mai bună.

Înregistrarea aceasta este însă foarte simplă. Intri pe registru.cmpb.ro, completezi numărul de înmatriculare și uploadezi talonul automobilului în formularul de acolo.

Acum câteva luni, când am făcut eu asta, procedura era să trimiți un email la adresa CMPB, atașând talonul mașinii. Am primit aproape imediat răspuns că am fost introdus în registru și, conform legislației, am parcare gratuită până la final de 2024. Poate se prelungește și după aceea, nu se știe.

Înainte înțeleg că se dădeau niște viniete de lipit pe parbriz care să arate dreptul de a parca fără plată. Acum scrie pe site că nu se mai dau viniete, iar angajații parcării verifică numărul mașinii în registrul oficial folosind smartphone-urile lor și asta este tot.

Este un bonus plăcut la a avea mașină electrică. Nu contează ca sumă, eu unul parchez prea rar în centru ca să se adune vreo sumă semnificativă pe lună, dar avantajul cel mai mare s-a dovedit la comoditate. Parchezi și pleci fără să mai cauți codul de SMS sau aplicația de plată sau altceva de acest tip.

 

Ar trebui notat și că poți parcurge un lanț foarte românesc pentru a ajunge pe site-ul care trebuie. De exemplu, unul dintre primele rezultate din Google privind parcarea gratuită te duce pe site-ul pmb.ro, ceea ce pare logic. Acolo găsești o pagină simplă care spune că secțiunea s-a mutat pe site-ul aspmb.ro al Administrației Străzilor, iar pe acel site găsești o altă pagină care spune că secțiunea s-a mutat pe cmpb.ro, Compania Municipală Parking București. Dar na, măcar merge totul repede după aceea.

 

De asemenea, până acum a fost vorba de parcările primăriei generale. Trăim în orașul cu 7 primării și deci fiecare sector are regulile sale. În sectorul 4, de exemplu, Primăria de Sector a amenajat propriile sale parcări pe care cere bani.

Și Sectorul 4 permite parcarea gratuită a automobilelor electrice. Pentru asta, am instalat aplicația oficială a Primăriei Sector 4, o aplicație care s-a dovedit utilă în multe alte situații (am făcut de acolo diverse cereri, am raportat probleme în sector, am plătit parcarea cu alte ocazii etc). Referitor la mașina nouă, din aplicație am făcut două solicitări:

  • transferarea locului meu de parcare de reședință pe noul automobil.
  • înscrierea în registrul primăriei sector 4 pentru parcare gratuită în parcările publice.

Ambele au fost validate în câteva zile. Am primit acasă inclusiv un card cu un cod QR pe care probabil trebuie să-l las în geamul mașinii când parchez în sectorul 4. Numărul de înmatriculare a fost însă introdus în sistemul informatic pentru că la intrarea în marea parcare de la Palatul Copiilor, unde merg uneori să încarc mașina, bariera se ridică automat când ajung în fața ei. Nu toate parcările Primăriei Sector 4 au barieră (de fapt, puține au, pentru restul am probabil acel card primit), dar acolo unde există una și au și camere video pentru recunoașterea numerelor de înmatriculare, par să funcționeze cum trebuie.

Despre celelalte sectoare nu știu nimic. Inclusiv la Sector 4 am făcut-o doar pentru că era un simplu click în aplicația de mobil pe care o aveam oricum instalată.

    14 comentarii

  1. “Numărul de înmatriculare a fost însă introdus în sistemul informatic pentru că la intrarea în marea parcare de la Palatul Copiilor, unde merg uneori să încarc mașina, bariera se ridică automat când ajung în fața ei.”

    Eu când am parcat acolo cu electrica am plătit, nu s-a ridicat nicio bariera. Am crezut că nu e gratuit acolo. Am introdus mașina in app și e confirmată acolo, acasă in schimb nu a venit acel card

      (Citează)

  2. Eu am inteles, din informatiile de pe site-ul cmpb, ca cei care au deja vigneta lipita in parbriz si valida nu trebuie sa mai treaca prin procesul asta. Dar ca perioada de gratuitate la parcare este finalul lui 2024 (momentan).

      (Citează)

  3. Până în 31 decembrie 2022 vinietele de parcare se dădeau pentru 5 ani, au schimbat de anul ăsta?

      (Citează)

  4. Deci stai asa, ca pana la urma nu poti parca unde vrei(loc public) electrica fara sa platesti in Bucuresti, numai doar daca esti din Sectorul 4, eu asta inteleg.
    1. Ceri sa fi introdus in baza de date a CMPB, care se pare ca administreaza locuri doar in Sectorul 1,2,3 si cateva in 4, harta https://parkingbucuresti.ro/
    2. Pentru Sectorul 4, faci alta cerere doar daca esti din Sectorul 4 fiind din aplicatia locala, ca sa poti parca pe langa parc, Berceni, etc…

    Si atunci eu care stau in Sectorul 6, cand ajung in 4 trebuie sa platesc pentru ca nu intra in administratia CMPB si nici nu ma pot inregistra la Sectorul 4, dar cel din Sectorul 4 poate sa parcheze gratuit cand merge in alte sectoare.

      (Citează)

  5. Doamne ce insider’s tip. Deci dacă tu vii ca turist in București nu poți beneficia de parcare moca, ca oricum ar trebui sa faci 10 pași și i-ai face oricum degeaba. Dar mna, turistul e prost, tre’ sa scoată banul.

      (Citează)

  6. Vedeți că revoluția parcărilor din acest an a avut ca rezultat scumpirea parcării la periferie (locuri mai multe) și ieftinirea parcării în centru (locuri foarte puține).
    Cum strategia anti poluare era decongestionarea traficului din centru, e clar că revoluția nu a mai ținut cont de problemele de mediu, ci a avut ca unic scop majorarea veniturilor la PMB prin CMPB.
    Iar milogeala asta a posesorilor de electrice / hibride este adorabilă în acest context.

      (Citează)

    • Germania, număr cu E la sfârșit parchezi 2 ore gratis, acolo unde e scris explicit pe parcometru (adică 99% din parcări publice).

        (Citează)

    • “Iar milogeala asta a posesorilor de electrice / hibride este adorabilă în acest context.”

      Sunt cam scumpe masinile alea. Mai cu o parcare gratuita, mai cu un consum de 15 Kwh/100 de kilometri, te scoti pana la urma.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus