un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Azerbaidjan: revenirea Ferrari la o formă bună

5 May 2023  ·

AUTO  ·

6 comentarii

Cursa din Baku mi s-a părut plictisitoare și mai degrabă contează ce impresie au lăsat monoposturile pentru viitor, având în vedere că unele echipa au introdus upgrade-uri.

Cursa întâi: circuitul din Baku este stradal, îngust, iar depășirile sunt posibile de obicei într-un singur loc și sub DRS între mașini cât de cât similare ca performanță. Așa că era de la început știut că va fi o cursă fără evenimente, iar locurile se vor câștiga sau pierde în caz de accidente, cu safety car și cine intră mai rapid la boxe.

Cu atât mai mult nu înțeleg decizia FIA de a organiza aici în Baku și o cursă sprint. Vineri au fost calificările pentru cursa mare de duminică. Sâmbătă dimineața au fost “calificări” pentru cursa sprint de sâmbătă după-amiază.

Despre cursa sprint nu sunt multe de zis. S-au dat puncte de la 8 la 1 în ordinea de mai jos și puteți observa deja ceea ce am spus în titlu: Leclerc a fost pe locul 2 și a luat 7 puncte în cursă. Felicitări lui Perez pentru că a luat 8 puncte sâmbătă.

Și a venit cursa mare de duminică. Nu s-a întâmplat mai nimic. S-a plecat fără incidente, iar Verstappen părea că este la conducerea pentru victorie.

Apoi De Vries a avut un pic accident, a lovit parapetul și a fost nevoie de safety car. Aici au început problemele și ghinionul pentru unii piloți.

Verstappen a fost chemat primul la boxe, iar Perez a trecut la conducerea cursei. A avut noroc acolo. Jumătate din turul de după accident l-a făcut cu viteză maximă pentru că zona de intrare a safety car-ului a fost mai îndepărtată. Verstappen a revenit ulterior pe locul 2, dar la pachet cu câteva probleme minore ale monopostului, Perez a rămas la conducere și a câștigat cursa.

Ferrari a avut o cursă bună. Leclerc a plecat din pole position, dar a fost rapid depășit de ambii piloți Red Bull. A terminat însă pe locul 3, primul său podium în acest an, și a luat 15 puncte. Împreună cu cele 7 din sprint, a sărit în clasamentul general de pe locul 8 pe 6, de la 6 puncte la 28 de puncte într-un singur weekend.

Sainz a pornit de pe locul 4 și a terminat pe locul 5, dar nu avea ce face mai mult. Mi-a lăsat aceeași impresie pe care am avut-o în celelalte curse din 2023: Sainz Jr s-a maturizat, rezistă mai bine sub presiune, ține piept celor care vor să-l depășească și obține rezultate bune. Este în clasament în fața lui Leclerc.

L-am auzit pe Leclerc declarând ceva interesant după cursă: monoposturile Red Bull și Aston Martin sunt foarte rapide. N-a inclus și Mercedes în listă și cred că cei de la Ferrari se văd egali cu Mercedes și îngrijorați doar de celelalte două echipe. Interesantă viziune. A mai declarat și că ei de la Ferrari sunt rapizi în calificări, dar calificările sunt un joc al pneurilor și al reglajelor, pe când în cursa de durată contează cum se uzează pneurile și cum se comportă mașinile cu rezervorul plin, iar acolo sunt problemele ce trebuie să le rezolve Scuderia.

Oricum, este clar ca un pachet de upgrade adus de Ferrari, pe care tot Leclerc l-a descris ca fiind nu foarte substanțial, a îmbunătățit performanța.

Hamilton a avut ghinion în această cursă. A plecat de pe locul 5. A avut pneuri proaste și a intrat la boxe cu un tur înainte de accident și safety car. Altfel  spus, el a pierdut cam 25 de secunde cu acel schimb, în timp ce sub safety car ceilalți au pierdut doar vreo 13 secunde. A ieșit de la boxe și în spatele a patru monoposturi mai lente, pe care s-a chinuit apoi să le depășească. A terminat pe locul 6 și asta cu un pic de noroc, deoarece a putut să-l depășească pe Stroll când acesta a făcut o mică greșeală.

Aston Martin a arătat din nou că este surpriza plăcută a sezonului. Alonso a terminat pe 4, Stroll pe 7, plecând de pe 6 și respectiv locul 9. Alonso a impresionat plăcut pe toată lumea oferind prin radio sfaturi despre cum să-și regleze Stroll mai bine frânele, într-o competiție în care de obicei coechipierul îți este dușman.

Părerea mea este că pe Alonso nu-l interesează musai să fie locul 3 în campionat la final, ci vrea ca Aston Martin să fie pe locul 2 la constructori, ceea ce ar fi o victorie personală la fel de mare.

McLaren a venit cu un pachet de upgrade și n-a obținut decât locul 9 cu Norris. Sunt pe locul 5 în clasament, cu 14 puncte după 4 curse, dar asta doar pentru că Alpine și Haas și restul par a fi anul acesta într-o criză și mai puternică.

Mai jos este clasamentul la piloți și la constructori după Azerbaidjan. Observați câteva lucruri interesante. Verstappen a pierdut din avansul pe care-l avea în fața coechipierului Perez. De la 15 puncte, acum îi mai despart doar 6 puncte.

Perez are practic șanse să câștige titlul mondial. Într-o înfruntare normală, echipa îi va cere mereu să-l lase pe Verstappen în față pentru că olandezul este vedeta echipei, pilotul lor tânăr și admirat, pe când Perez este aproape de retragere. Șansa lui este să piloteze atât de bine încât Verstappen să nu-l poată prinde din urmă, eventual ajutat ca în Baku de câte un safety car norocos sau alte împrejurări.

Personal nu cred că se va întâmpla așa ceva, dar va fi ceva spectacol și la vârf.

Alonso și Hamilton se luptă momentan pentru locul 3. Sainz și Leclerc se luptă între ei pentru a stabili care este pilotul principal al echipei.

Clasamentul echipelor arată însă o situație un pic tragică. Red Bull are deja mai mult decât dublul punctelor echipei de pe locul 2, iar asta după doar 4 curse!

Mai mult, pentru locul 2 se luptă Mercedes, Aston Martin și Ferrari. Diferența între locul 4 și locul 5 este deja imensă, McLaren are doar 14 puncte după 4 curse, iar uimitor este că alte 5 echipe au mai puțin de 14 puncte după acest început de sezon. Alpine pare ca nu se regăsește, la fel și Alfa Romeo.

Prin comparație, în 2022 McLaren avea 46 de puncte după primele 4 curse, iar Alpine avea 22. Acum francezii au 8.

Următoarea cursă: Miami, 7 mai, ora 22:30.

    6 comentarii

  1. Sa imi explice cineva motivul ptr care inca se mai insista cu circuite stradale, monotone, si cu putine posibilitati de depasire. Ce spectacol e ala in care astepti sa greseasca unul ca sa intre masina de siguranta si apoi sa fie olecuta de haos?
    Imi aduce aminte de Cupa Mondiala de fotbal 1994 cand transmisia insista pe fault (ca la americani trosneala le place! ca la fotbalul lor) si mai putin pe joc.
    Inteleg ideea de audienta, dar se pare ca uitam esenta F1 – RACING.

      (Citează)

    • Păi circuitele alea sunt făcute/puse în calendar pentru spectatorii care merg pe circuit, pentru orașul respectiv etc. Sunt mulți bani în joc, sponsorii capătă expunere în fața multor oameni cu bani – ăia care-și permit și insistă să fie cursă în oraș. Probabil câștigă mult ulterior când lumea merge să viziteze turnul din Baku sau mai știu eu ce viraj faimos de la Monaco.

      Pentru pasionați nu au nici un sens, mai degrabă sunt cele mai periculoase și riscante circuite și fără spectacol. Dar noi nu contăm în marea schemă și cred că niciodată nu am făcut-o.

        (Citează)

    • Nu stiu cat de interesanta este pentru spectatori, dar cursa de la Monaco este considerata una dintre cele mai prestigioase curse din automobilismul mondial. Si cred ca nu exista pilot de Formula 1 care sa nu viseze la o victorie pe celebrul circuit stradal.

        (Citează)

  2. Am folosit Bing sa vad ce afiseaza despre subiect. Iata o parte din raspuns:
    “Salut, acesta este Bing. Pot să îți fac un rezumat al ultimei curse de Formula 1 de la Baku, care a avut loc pe 30 aprilie 2023. Câștigătorul cursei a fost Max Verstappen de la Red Bull, care a terminat în 1:34:05.941, cu două opriri la boxe1. Pe locul doi s-a clasat Charles Leclerc de la Ferrari, care a plecat din pole position și a condus o mare parte din cursă1. Pe locul trei a venit Sergio Perez de la Red Bull,”
    Nu ma asteptam sa greseasca asa de mult.

      (Citează)

  3. Corupție și lăcomie. Doar de aia există acest circuit în calendar. Și nu e singurul de genul.

      (Citează)

  4. Nu cred ca intre Alonso si Stroll este o concurenta directa. Mai degraba este o relatie intre maestru si elev.
    In plus, cu cat juniorul are rezultate mai bune, cu atat Stroll Senior va fi mai multumit si va investi mai multi bani in echipa si in salarii.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus