un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Am condus o Tesla Model Y și mi-am schimbat părerea despre mașină

20 May 2023  ·

AUTO  ·

62 comentarii

Acum câteva luni mi-a scris un cititor al blogului cu o propunere uimitoare. S-a oferit să-mi împrumute propria sa Tesla Model Y pentru câteva zile, ca să văd cum se conduce la un drum mai lung prin țară. Am spus uimitor pentru că nu cred că mulți oameni ar da mașina lor personală câteva zile unui necunoscut, până la urmă, chiar dacă-i citești articolele pe blog.

Am refuzat pentru că Alice nu rezistă mai mult de 3 ore în mașină și n-ar fi fost o călătorie frumoasă. A rămas însă că ne vedem cândva ca să-i dau un autograf pe mașină. El locuiește în Brașov, dar recent a venit în București, ne-am văzut și am condus câteva ore mașina lui, un Model Y long range roșu. A fost o experiență importantă, în special pentru portofelul meu.

Practic, Model Y a trecut pe primul loc în preferințele mele, este my new BFF. Mașina este cu un nivel peste concurență ca software și funcții de quality of life, cum le numesc eu, iar asta contează aproape în fiecare minut petrecut la volanul ei. Știam ce face Tesla, dar când ți le explică un proprietar și îți arată unde sunt utile, parcă le vezi cu alți ochi.

Culmea, despre cum se conduce mașina am cele mai puține de spus. Pe scurt, excelent. Mi s-a părut foarte stabilă, cu o direcție foarte precisă. Accelerează foarte bine, modelul LR bagă suta în 5 secunde și se duce liniar până la viteze de autostradă și mai sus. Accelerația este foarte bună și pentru depășiri din scurt, mi s-a părut o mașină capabilă să se înfigă bine în situații când ai o oportunitate rapidă să depășești un TIR la deal.

Grija mea era pentru poziția la volan, că îmi plac mașinile stil SUV, de unde vezi mai bine drumul, gropile și oportunitățile de depășire. M-am liniștit și cu asta. Model Y este suficient de înaltă. Capul meu stă un pic mai jos decât la Jeep, dar nu cu mult, iar diferența nu contează.

Mi s-a părut și foarte spațioasă în interior. Pasagerii din spate au loc mult. Portbagajul este suficient de voluminos. S-a dovedit mai îngust decât mă așteptam din cauza carenajului roților din spate, dar per total probabil cât pe Jeep. În plus, pe Model Y ai și frunk, portbagajul din față, unde încap un troller de cabină sau 2-3 sacoșe de cumpărături.

Spațiul acesta mare din interior cred că vine și prin prisma bordului minimalist. Credeam că nu-mi va plăcea un bord simplu, cu doar un ecran amplasat central în mașină, dar imediat ce-am plecat la drum mi s-a părut super. În primul rând, devine incredibil cât de aglomerat este bordul unei mașini clasice față de simplitatea din Tesla. M-am urcat la loc în Jeep și m-am simțit înghesuit de bord, consola centrală, rânduri de butoane în jos și restul elementelor.

Apoi, faptul că nu ai un bord propriu-zis pe Model Y, nu ai nici un afișaj sau ceas în spatele volanului, crește vizibilitatea în față și parcă m-a conectat mai bine cu drumul.

Și apoi vin micile elemente de quality of life, după cum le spun eu. Majoritatea sunt făcute din software-ul excelent. Le enumăr în ordine aleatoare.

Mi-a plăcut aplicația de control. Vezi camerele mașinii de la distanță, inclusiv cea de interior, și poți să te asiguri astfel că mașina este ok atunci când o lași undeva la încărcare. Nu mai zis de pornit climatizarea de la distanță și alte avantaje, că acestea sunt pe multe electrice.

Mi-a plăcut volanul minimalist. Ai două rotițe-joystick și atât, nu 8-10 butoane cum este moda acum. Umbli la volum și la viteza pilotului automat, iar la o apăsare lungă mai poți alege alte funcții de configurat.

Software-ul mi s-a părut foarte bun. Ieși din parcare și îți arată pe ecran și camera video din partea stângă a mașinii. La viraje prin oraș face același lucru, ceea ce uneori ajută să ții distanța potrivită față de restul benzilor sau să te uiți după bicicliști.

Autopilotul avansat, cum îi zice Tesla unei funcții de adaptive cruise control și parcare automată și Summon, funcționează foarte bine. Camerele mașinii detectează orice ai în jur și ți le arată pe ecran, inclusiv jaloane și semafoare. Când semaforul se pune verde sau mașina din fața ta pleacă, Tesla face un bip discret. Asta elimină practic nevoia de a sta cu ochii pe semafor.

Adaptive Cruise Control ține bine distanța, frânează, accelerează, respectă automat limitele de viteză detectate din semnele rutiere. Schimbă și banda de circulație, dacă îi zici asta. Am încercat o parcare laterală, s-a descurcat bine. Totul a funcționat foarte bine.
(Full Self Driving nu are rost acum, cred că nici nu există cadru legal pentru asta și n-aș avea atâta încredere în software.)

One pedal driving funcționează de asemenea foarte bine. Mașină frânează singură regenerativ când iei piciorul de pe accelerație. În vreo 2 ore de condus, am apăsat frâna o singură dată, când o mașină din față a frânat de asemenea brusc. În rest, de la trafic bară la bară și până la mers pe DN1, îi variam viteza până la oprire totală doar din pedala de accelerație.

Sunt foarte multe de zis despre software-ul central. De exemplu, nu mă interesa prea tare că are niște jocuri la bord, dar se pare că sunt utile pentru copii, când ai de așteptat pe undeva în mașina. Mașina este și foarte configurabilă în multe aspecte și setări, chiar dus la extrem acest aspect.

Nu sunt foarte fericit cu navigația integrată. Eu sunt fan Android Auto și Waze direct pe ecranul mașinii, cum folosesc de 5 ani pe a mea. Navigația de pe Tesla este un soi de Google Maps cu rutare bună și informații despre trafic, dar mai dă și rateuri. Ne-am dus la Mabo pentru o cafea și ne băga pe sens interzis pe strada de acolo, deși a devenit cu sens unic acum câteva luni.

Pe de altă parte, la o electrică ești forțat să folosești navigația mașinii pentru că este integrată cu starea bateriei și încărcarea ei. Navigația din Tesla îți spune cu cât la sută din baterie vei ajunge la destinație și inclusiv dacă faci și drumul invers înapoi. Dacă ai un traseu lung, îți configurează automat opriri la stații de încărcare și estimează cât timp trebuie să stai acolo.

Bateriile mașinii au o temperatură optimă la care trebuie să se afle înainte de încărcare. Dacă pui pe navigație că mergi la un încărcător, mașina începe automat să încălzească și bateriile, funcție foarte utilă iarna.

Așa că înțeleg de ce Waze nu mai este cea mai bună opțiune. Probabil mulți șoferi îl folosesc în paralel doar pentru a afla despre poliție, gropi și accidente.

Apropo de încărcare, am fost convins că să ai propria rețea de încărcare, Superchargerele Tesla, este un avantaj mare. În București este unul în Promenada și poate că se va deschide și la Mega Mall. Prin țară sunt la Pitești, Sibiu, Constanța, Cluj-Napoca. Practic poți încărca Tesla la orice încărcător electric public, ca pe alte mașini electrice, dar și la rețeaua proprie, care este de mare viteză și are prețuri bune la energie.

La câte Tesla se vând în România, probabil mii de automobile pe an, vor fi cu siguranță mai multe.

Toate mașinile vin cu filtru HEPA de calitate bună. Chiar părea aer curat în mașină, pe când la a mea mă deranjează uneori în trafic că trebuie să trec de pe Auto pe A/C ca să obțin o filtrare mai bună a aerului în poluarea din București. Toate modelele includ și plafon panoramic de sticlă, ceea ce este un bonus plăcut.

Dacă apeși o dată pe Park, mașina cuplează frâna de mână. Dacă mai apeși o dată, se deblochează portierele. Practic oprești și deblochezi portierele cu o dublă apăsare a aceluiași buton, ca să coboare pasagerii.

Are dashcam integrat. Îi pui un stick USB în portul USB și salvează automat acolo înregistrările din camera de bord.

De fapt, nu sunt niveluri de dotare de configurat. Volanul încălzit, plafonul panoramic, scaunele electrice, profilurile pentru șoferi multipli și alte asemenea funcții sunt în dotarea de bază. Nu poți alege decât culoarea și performanța vs autonomie la configurarea mașinii.

Sunt și elemente poate prea tehnologizate. Torpedoul se deschide din ecranul tactil, nu are un buton clasic pe el. Ușile nu au mâner de care tragi, ci tot un buton pe care apeși. Direcția aerului condiționat se reglează tot din ecranul tactil. Bonus pentru minimalism, dar neobișnuită posibilitate.

Per total, însă, aceste mici probleme nu mi se pare că sunt importante pentru că avantajele sau funcțiile cool ale mașinii înclină mult balanța în partea cealaltă. Și cam aceasta mi s-a părut mie concluzia. Tesla este o mașină foarte cool.  Îmi place mai mult aspectul general al lui Ford Mustang Mach-E, dar interiorul și software-ul nu sunt la același nivel. Iar VW ID4, după ce am condus Tesla, mi s-a părut prea… Volkswagen, prea cu același aspect de mașină “safe”, pentru oameni ultra-practici. Tesla mi-a inspirat mai degrabă genul de mașină în care simți mai mult că trăiești, că riști un pic pe un aspect și un concept diferit, dar uneori este plăcut să faci și asta.

Pozele de mai jos sunt de la reprezentanță, că m-am suit într-una și am început să urlu și să mă țin de volan când m-au invitat să plec:

    62 comentarii

  1. Tesla Vision la parcare cu spatele cum functioneaza? Am tot citit ca e praf si pulbere.

      (Citează)

  2. Cum ti-ai schimbat pararea dacă tu ai fost mereu Tesla fan boy?

      (Citează)

  3. Explica-mi te rog de ce apesi AC sa “filtrezi” aerul? Racesti si dezumifici aerul nu-l filtrezi. Nu functioneaza precum filtrarea prin apa ca la aspiratoare. Aerul trece prin acelasi filtru ca folosesti sau nu AC-ul. Cel mai probabil odata folosita functia Auto compresorul este activ mereu dar nu la capacitate(depinde daca e cu volum variabil sau on-off). Mai degraba as recomanda folosirea recircularii pe zonele unde e poluare.

      (Citează)

  4. Un mit urban zice că în București ar trebui schimbat filtrul de habitaclu la 5000 de km din cauza poluării excesive. 🙄 Bine, e doar un mit și realitatea este simplă, unde e poluare în București?

    230v:
    Explica-mi te rog de ce apesi AC sa “filtrezi” aerul? Racesti si dezumifici aerul nu-l filtrezi. Nu functioneaza precum filtrarea prin apa ca la aspiratoare. Aerul trece prin acelasi filtru ca folosesti sau nu AC-ul. Cel mai probabil odata folosita functia Auto compresorul este activ mereu dar nu la capacitate(depinde daca e cu volum variabil sau on-off). Mai degraba as recomanda folosirea recircularii pe zonele unde e poluare.

      (Citează)

  5. Torpedoul deschis din tableta e buzz kill. Aparent exista workaround-uri: butoane fizice de vanzare, mufate la OBD
    https://enhauto.com/

      (Citează)

  6. 13k euro schimbarea bateriei (cu toate costurile incluse)

    ieftin!

      (Citează)

    • Și schimbarea unui motor sau a unei cutii de viteze cat costa?

        (Citează)

    • 8 ani sau 180 000 km garantie la baterie.

      La o masina clasica daca se strica motorul mergi la reprezentanta sa iei unul din fabrica? sau il repari undeva?

      la fel si acumulatorii, sunt deja ateliere specializate cade demonteaza bancul de Lacumulatori si schimba doar celulele defecte. cu preturi in tre 800 si 5000 dolari.

        (Citează)

    • @andrei… vai de capul tau :))))))) te rog eu nu vota niciodata. Si mai important, sa nu faci copii!

      @florin: multumesc, am aflat ceva nou, asa mai venim de acasa, cum s-ar spune :)

        (Citează)

    • @Mihai e ok sa nu știi nimic despre nimic, nu trebuie sa te agiți așa când îți arată alții asta.

        (Citează)

    • Mihai exagerezi, e urât sa vorbești așa de Andrei, el nu te-a jignit /atacat, n-ar trebui sa faci nici tu asta, nu contribuie cu nimic la discuție.

      Florin – nu facem noi ever 180k km. Cu Jeepul în 5 ani avem vreo 35000 parcă.

        (Citează)

    • @andrei: comentariul tau este fix necoplanar, ne-ai aratat cat de util esti, multumim.

        (Citează)

    • Dupa 160k km degradare ~12% (https://www.tessie.com/stats + alte studii)
      Adica in loc de 522km mai faci 460km.

      Nu prea vad unde e acea schimbare de baterie, mai ales ca 8 ani si 180k km oricum ai garantie…

        (Citează)

    • Îmi pare rau, Mihai, am încercat sa ma cobor la nivelul tău, dar se pare ca nu am reușit.

        (Citează)

    • Mihai: 13k euro schimbarea bateriei (cu toate costurile incluse)

      De ce aș schimba bateriile? Probabil va avea 10-15% degradare în 8-10 ani, iar atunci costurile oricum vor fi mai mici.

      Cred că mulți au impresia că bateriile astea țin 2 ani, ca la telefoane.

        (Citează)

  7. Te ajut și cu o Kona sa îți faci o idee? Clar, e departe rău de Tesla…

      (Citează)

  8. Sunt curios ce model ai testat, pentru ca pe cele din 2023 (fără senzori ultrasonici) multe funcții gen parcare automata si Summon nu sunt încă reactivate https://electrek.co/2023/03/24/tesla-rolls-out-vision-based-park-assist-but-it-could-still-use-some-work/

    Eu am mers cu un MY 2022 cu senzori si parcarea laterala a fost Ok, dar cea perpendiculara nu mergea decât dacă existau linii clare care sa delimiteze spațiile. Iar suspensia a fost un alt deal breaker, pe o bucata de autostrada in Germania aveam senzația ca are ceva personal cu coloana si gâtul meu (cu o Skoda pe acolo nu am avut niciodată senzație așa de nasoala).

    Chiar si așa, daca nu ar fi renunțat la senzori (118 euro economiti) probabil as fi dat comanda mâine. Așa mai aștept, deși nu știu ce.

      (Citează)

  9. Ochii vad, inima cere.

      (Citează)

  10. Cum faci cu incarcarea, daca stai la bloc? Nu se pierde prea mult timp? Si noi ne am uitat la o electrica, sa inlocuim actuala masina, dar eu cred ca deal breaker daca nu o poti incarca acasa.
    P.S. cozile vazute la superchargerele tesla din promenada sunt fenomenale :)).

      (Citează)

    • ei lasa, in 20 de ani vom avea si noi statii peste tot cum au nemtii

        (Citează)

    • Sunt stații la parcul tineretului, 5 min de mers pe jos de noi și momentant sunt mai tot timpul libere. Ocazional o sa o încarcăm acolo. Sau când găsim liber la Mall sau la cumpărături. Ne descurcăm 😄

        (Citează)

    • Cozile alea de la Promenada sunt foarte overrated. In primul rand au mai scazut de cand e pe bani.
      Dar practic am mai prins si de curand… Insa niciodata nu am stat mai mult de 15m. Deobicei sub 5m…

        (Citează)

    • n-or sa mai fie saraci si-or sa-si ia si casa daca tot… :)

        (Citează)

    • Poti incarca gratis la statiile Renovatio din parcarile Kaufland. O incarcare 10%-80% dureaza acolo o ora si 10 minute.
      Daca nu mergi des cu masina, un plin (80%) te tine macar doua saptamani.
      Cand o sa vrei plimbari mai lungi, atunci mergi la statii DC serioase si incarci pe bani pana la 100%. Folosti aplicatia Plugshare ca sa gasiti statiile de incarcare.

        (Citează)

    • @Alin: nu presimt o problemă. Am la 5 minute distanță stații de încărcare la MOL, Polyfazer la Palatul Copiilor și Enel X lângă parc. Polyfazer este chiar ieftin, 1,3 lei parcă.
      În cel mai rău caz, o duc pe Alice la grădiniță într-o zi cu mașina, o las la încărcat, după câteva ore merg după ea.

      De când cu grădinița, ieșim zilnic din casă oricum.

        (Citează)

  11. Trec să te iau la plimbare cu un Logan 2023? Fac pariu că nu ai condus așa ceva.
    Nu cred că există riscul să devii fan, dar ai putea avea niște surprize. Unele chiar placute. 😉

      (Citează)

  12. Elon Musk este un gunoi al omenirii, e o prostie sa ii dai bani acestui sociopat.

      (Citează)

  13. Am căutat si eu alternative dar Hyundai/Kia par sa fie cu 10K mai scumpe la aceleași dotări (EV6 LR GT line vs Model Y LR) si ajungi sa îmi mai lipsească anumite funcții (plafonul panoramic, 2 locuri de încărcare telefoane wireless, camerele laterale si Sentry, printre altele). Plus autonomia care este mai mică cu 15% (pe hârtie si in teste). Deci cum ziceam, nu știu ce aștept 😀

      (Citează)

    • Pentru mine, deocamdata, e intre Polestar 2 si MY desi trebuie sa testez MY. Am taiat Mach-e de pe lista ieri, scaunele sunt meschine daca nu cumperi un pachet, iar directia e cam fiddly.

      Polestar e de departe cea mai misto masina testata pana acum (cu exceptia i4, la care taxele sunt enorme). Problema e ca are portbagaj mic si ca e mai scumpa decat MY.

        (Citează)

  14. Cat costa dracovenia? As vrea sa fac o comparatie cu ceva de aceeasi clasa de la marci de genul Audi, Volvo sai Mercedes cu motor termic, sa vad cam ce castigi la capitolul calitate si dotari interioare (diferentele electroic vs termic sunt clare). Am mers cu o singura masina Tesla, nu stiu daca era ea configurata ieftin, dar interiorul mi s-a parut foarte generic, parca era din piese off the shelf.

      (Citează)

  15. Momentan chestia cu ev e o prostie.eu nu am timp de asa ceva și nici nu vreau sa mi bat capul cu ele. kw e foarte scump la statiile de incarcare rapide . Pana când nu se vine cu alta tehnologie la baterii nu are nici un rost.imi ajunge ca îmi încarc zilnic telefonul

      (Citează)

    • Nu auzi ca e simpla, are doar un ecran. Ff in ecranele lor, bagi degetul in 3 meniuri sa dai temperatura 1 grad in plus. Si iti pierzinatentia de la drum in mod serios, grav chiar; macar tine masina drumul pentru tine..
      E doar jupuiala de bani, o tableta mai buna decat ce e in masina costa max 500 eur.
      Masinile acestea cu baterii incarcate la priza ca telefonul nu au nici un viitor. Deja incepe sa se vada zidul din fata lor.
      Cei care le folosesc de regula mai au inca o masina (diesel:)), adica dubleaza poluarea. Oare si cel care a imprumutat masina face la fel? Tesla pentru “impresie” si diesel pentru real life?
      Nici macar in Germania nu le poti folosi la drum lung, e deja presiune mare pe statiile de incarcare, am vazut si scandaluri, saraci cu tesle care incarca doar la serviciu ca acasa e scump, concedii facute cu dieselul inchiriat, cumparaturi doar la magazinele unde exista chargere in parcare, practic o limitare absolut gratuita, telefonul in mana si alergat dupa incarcare, asta e ocupatia de baza in timpul unei calatorii ce depaseste 100km.

        (Citează)

    • Add noi în Germania am luat mașina electrică a unui prieten, cu autonomie absolut infimă, ca era model mai vechi, și nu am avut de așteptat nicăieri la încărcare. A trebuit sa oprim ocazional, dura câte 15 – 20 min la chargerele rapide sa se încarce, plecam frumos mai departe. Noi ne-am plimbat asa prin zona Bavariei, fără probleme.

      Cât despre drumuri lungi, povestea ca tot cu mașina lui pleacă, prin Europa, chiar dacă prietena are mașină mult mai încăpătoare, pe benzina.

        (Citează)

    • Ninu: kw e foarte scump la statiile de incarcare rapide

      Este mai ieftin decât benzina. La stațiile din cartier, este echivalentul unui consum de 3 litri/100 km. Chiar și dacă ajungi la echivalent de 5 litri, tot electrică este, adică silentioasă, accelerație bună, tehnologie de precondiționare șamd.

        (Citează)

    • Add: Ff in ecranele lor, bagi degetul in 3 meniuri sa dai temperatura 1 grad in plus

      Not true.

      Add: Nici macar in Germania nu le poti folosi la drum lung

      Also not true.

      Trebuie să conduci chiar tu și să vezi cum te descurci cu încărcarea. În curând o să-ți spun cum mă descurc eu.

        (Citează)

  16. De ce sa-ti complici viata inutil? Mai intai poti sa-ti cauti o casa – te muti frumos si dupa iti iei electrica. Sau apartament in bloc nou cu statie de incarcare al locului de parcare. In fine, mi se pare doar ca e mai mult ca o investitie sa ai despre ce scrie.

      (Citează)

  17. Daca v-ati decis pe Tesla – Felicitari!!! eu zic clar ca e decizia buna.
    Eu tot pe Tesla m-as duce – e ca iphone vs android – tesla si restul

      (Citează)

  18. “nu mi se potriveste mie, deci e o prostie” :)

    la momentul asta, MYLR mi se pare cea mai ok masina electrica pe care o poti lua de banii aia. Sunt si mai iaftine, sunt si mai faine, sunt si cu range mai mare, sunt si mai spatioase, dar compromisul cel mai ok asta e.

    Imi zici cand faci order sa-ti dau link de referer. :))

      (Citează)

  19. Add:
    Nu auzi ca e simpla, are doar un ecran. Ff in ecranele lor, bagi degetul in 3 meniuri sadai temperatura 1 grad in plus. Si iti pierzinatentia de la drum in mod serios, grav chiar; macar tine masina drumul pentru tine..
    E doar jupuiala de bani, …

    Nu e chiar asa, Model 3 LR si Model Y LR au lejer peste 400km autonomie.
    Am mers recent la Istanbul cu Model 3 LR. Am incarcat doar la Superchargerele Tesla din Turcia. La ei nu e populara marca, asa ca sunt goale. Am stat maxim 50 de minute pentru incarcat.
    Referitor la electricitate scumpa, mersul cu electrica si incarcarea la statii rapide/scumpe echivaleaza cu cost combustibil motorina/benzina pt masina cu consum de 5 litri, fara a mai lua in calcul banii (multi) dati pe revizii la acea masina (la electrica nu ai costuri cu revizii). Daca incarci acasa, reduci costul la 1/3 🙂.
    Deci ideea de masina electrica este fezabila.

      (Citează)

  20. polestaru avea google maps integrat. La fel: traseul iti arata si la ce statii sa te opresti.
    Not bad

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus