►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
17 Jan 2023 ·
GÂNDURI ·
Se dă următoarea situație: pe 29 noiembrie descopăr că nu mai am bani pe cardul de credit, așa că transfer suma lipsă din contul meu personal în cel al cardului de credit.
Treaba asta se întâmpla însă după-amiaza, ceea ce din motive misterioase înseamnă că transferul urma să se proceseze a doua zi.
A doua zi a fost însă 30 noiembrie, Sf Andrei, zi nelucrătoare și nebancară în România, deci nu s-a făcut nici atunci transferul.
Ziua următoare a fost 1 decembrie, altă zi nebancară, deci nu s-a făcut nici atunci transferul.
💶 Banii au plecat din contul meu personal pe 2 decembrie, a treia zi după ce eu am ordonat tranzacția. Plecând la prima oră din ING, au ajuns în BT în timp util pentru a fi puși pe cardul de credit tot în acea zi, că altfel mai așteptam o zi.
Și aici norocul a fost că 2 decembrie era vineri, zi lucrătoare. Dacă, de exemplu precum se va întâmpla în 2023, ziua de 1 decembrie ar fi picat vineri, atunci transferul nu s-ar fi efectuat nici pe 2 și nici pe 3 decembrie—sâmbătă și duminică—, ci abia luni pe 4 decembrie. Un transfer făcut de mine într-o zi de miercuri s-ar efectua de fapt abia lunea următoare.
De ce mai avem astfel de zile nebancare? Înțeleg originea lor. Pe vremuri, operațiunile de cont erau realizate de oameni care le introduceau manual în registre bancare sau în computere simple, neconectate. Când era o zi liberă, aveau liber și acei oameni, iar băncile înghețau orice activitate.
Astăzi, însă, totul este efectuat de computere. Nu este un angajat al băncii care aprobă tranzacția mea. Nu sună un angajat ING pe un angajat BT ca să-i spună “vezi că am transferat 58.000 de lei către tine, să-i aloci pe contul lui nwradu pe cardul de credit”. Ce rost mai au zilele nebancare? De ce pun BNR și băncile un fel de frână circulației banilor și învârtelii lor rapide, așa cum ar fi normal într-o societate modernă și tehnologizată?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
52 comentarii
17/01/2023 la 6:22 AM
E in mister care mă frământă și pe mine de multă vreme.
Adrian(Citează)
17/01/2023 la 6:40 AM
Zi mersi că nu există și concediu de odihnă bancar
Vali(Citează)
17/01/2023 la 6:49 AM
In Europa de Vest zilele nebancare au rang de sarbatoare nationala, nu de putine ori furnizori din Germania sau Olanda ma anuntau ca in data de x ei nu lucreaza pentru ca este “bank holiday”. Nu zi de independenta, nu ziua regelui (astea au fost separat), doar zi nebancara pentru ca… motive.
Probabil ca au ramas ca zile libere ca sa aiba pretext restul afacerilor sa nu faca nimic impreuna cu bancile.
Dar este complet stupid sa setezi intentionat serverele sa *nu* proceseze *unele* operatii in acele zile. Pentru ca plata cu cardul, aia merge in continuare si in zilele nebancare, presupun ca de acolo isi trag comision. Iar scandalul ar fi imens, desigur.
Gaelex(Citează)
17/01/2023 la 9:02 AM
Esti tu printre primii la comentarii dar bati si campii rau de tot.
Mai bine stai in banca ta si doar citeste.
“A bank holiday is a national public holiday in the United Kingdom, Republic of Ireland and the Crown Dependencies. The term refers to all public holidays in the United Kingdom, be they set out in statute, declared by royal proclamation or held by convention under common law.[1][2]
The term “bank holiday” refers to the fact that banking institutions typically close for business on such holidays, as they once used to do on certain saint’s days.[3]”
dny(Citează)
17/01/2023 la 10:13 AM
@dny bate campii pentru ca e versiunea beta de la ChatGPT
SirNeo(Citează)
17/01/2023 la 10:13 AM
Eu zic de Olanda si Germania, tu de Regatul Unit. Succes in viata iti doresc.
Gaelex(Citează)
17/01/2023 la 10:52 AM
Ăia din Germania și Olanda încercau să îți explice că e zi liberă. Nu toate public holidays sunt zile libere, dar toate bank holidays sunt zile libere. Și pentru că se comunică în engleză, se folosesc termeni din engleza britanică.
Ți-aș ura succes în viață, dar e prea târziu pentru tine.
Costin(Citează)
17/01/2023 la 11:12 AM
Oamenii stiau de national holiday, public holiday, day off si alte variante, iar unele zile libere in mod specific erau bank holiday, nu altceva. Probabil vestigii ramase din vremuri cand daca bancile nu operau fizic cu publicul, nu puteai face nimic.
Gaelex(Citează)
17/01/2023 la 12:28 PM
Probabil era vorba de sarbatori la nivel de landuri, care chiar daca nu sunt la nivel national, tot implica zile libere pentru angajati.
Andrei G(Citează)
17/01/2023 la 12:33 PM
@Gaelex, nu există bank holiday în Olanda și Germania care să nu fie o sărbătoare națională sau religioasă. Termenul doar definește zilele alea de sărbătoare care sunt și libere în mod oficial. Am mai văzut oameni care să se refere la public holiday ca bank holiday, e o chestie random. Nu e alt gen de sărbătoare, e doar alt mod de exprimare.
Giani Mucea(Citează)
17/01/2023 la 1:54 PM
Nu doar in Olanda si Germania bank holiday = national holiday. Am vazut formularea asta si in Spania, Italia, Irlanda, nu sunt sigur, dar pare a fi un mod corporatist de a zice ca e zi libera.
N(Citează)
17/01/2023 la 7:01 AM
ING e o banca din lumea a treia, refuza sa intre in sistemul de plati instant. De la BRD la Libra, am trimis instant. La fel si de la BCR la BT.
La ING am renuntat de cand au devenit aroganti.
Gigel(Citează)
17/01/2023 la 12:29 PM
Ce sa mai zic de Raiffeisen care refuza sa implementeze Google Pay.
Andrei I(Citează)
17/01/2023 la 9:00 PM
Ce mai faci cu Google Pay? Nu e suficient Rai Pay?
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 7:35 AM
Nu pot sa înțeleg treaba asta. De asemenea, implementează nene la toate bancomatele retragere prin contactless să nu mă mai plimb cu cardul după mine.
Bogdan(Citează)
17/01/2023 la 7:36 AM
Foarte rau ca restul afacerilor nu fac nimic. Angajatii trebuie exploatati mereu, chiar si sambata, duminica precum si in zilele libere.
Stai putin, am zis libere? Ce-i aia?? Nu exista asa ceva. La munca, capitalistul are nevoie sa isi schimbe masina! Si vila .
ElvG(Citează)
17/01/2023 la 9:07 AM
Oh, nu, e Sfanta zi de sâmbătă. Cum să muncești atunci? Cum să produci ceva sâmbătă, unde s-a mai auzit asa ceva?
Oh, nu, cum să ai liber luni? Nu e creștinesc in primul rând.
nashu_mare(Citează)
17/01/2023 la 7:54 AM
Exista banci care au Instant Payments (BCR, RZB…) activat. Cand ordonezi o plata se proceseaza instant indiferent de ora/zi si de banca destinara. Nu mi-e clar de ce nu au toate, probabil sunt modificari de facut prin sistemele informatice
F.(Citează)
17/01/2023 la 8:47 AM
Of. Sa zicem ca 100000 de oameni fac plati pe 29 decembrie. Angajatul de la trezoreria ING care a plecat vineri in concediu vine pe 2 decembrie si descopera ca ING nu mai are bani in cont la BNR, deci buba.
Platile le facw computerul, dar managementul lichiditatilor unei banci il fac oamenii.
Marean(Citează)
17/01/2023 la 9:17 AM
Si daca cei 100.000 de oameni fac plata luni cand este toata lumea la munca, ce face trezorierul de la ING ca sa rezolve lipsa de bani in cont? Il suna pe trezorierul de la BCR si il roaga sa-l imprumute cu niste bani?
Andrei G(Citează)
17/01/2023 la 9:21 AM
@Andrei G
Luni se ruleaza si banii de la firme, ca intr-o zi normala.
nashu_mare(Citează)
17/01/2023 la 9:42 AM
@andrei
Exact, imprumuta de la alte banci sau de la BNR sau vinde valuta sau vinde titluri etc
Plus ce a zis nasu mare, intra bani de la firme etc.
Asta se numeste managementul lichiditatilor intraday.
Marean(Citează)
17/01/2023 la 9:55 AM
Platile intre conturi la aceeasi banca ar trebui sa functioneze in zilele care sunt bank holiday, pt ele ca nu modifica lichiditatea bancii.
Puteti testa, dar eu stiu ca ING la ING merge si in weekend.
Marean(Citează)
17/01/2023 la 11:22 AM
Platile alea facute de cei 100.000 de clienti nu se fac majoritar in conturile firmelor? Si chiar daca se fac in conturi de persoane fizice, este exact acelasi lucru, banii tot in trezoreriile bancilor ajung.
Nu zic ca nu exista o explicatie dar cu siguranta nu are legatura cu firmele care fac plati in zilele de Luni.
Andrei G(Citează)
17/01/2023 la 12:19 PM
Mai zic o data: lichiditatea unei banci trebuie gestionata la minut.
Daca nu ai bani suficienti pt plati, trebuie sa imprumuti, chiar si numai pana la finalul zilei. Daca ai prea multi bani ca ti-au venit incasari mai mari ca platile, trebuie sa plasezi acei bani, pentru ca altfel pierzi dobanda, adica pierzi profit.
De asemenea, la finalul zilei, trebuie sa ai in cont la BNR un sold cel putin egal cu rezerva minima obligatorie, altfel ti-o iei rau de tot, nu e de gluma.
Si mai sunt si alte lucruri mai tehnice.
Ideea e ca din aceste motive, e nevoie de oameni care sa faca acest management intraday al lichiditatii, nu se pot lasa platile si incasarile la liber.
Si nici nu se poate automatiza, pentru ca e vorba de decizii de business (unde plasezi, de unde imprimuti, la ce termen etc etc)
Marean(Citează)
17/01/2023 la 4:24 PM
@Marean: trimite-mi un email cu email-ul pe care pot să-ți trimit un card cadou eMAG. Ăla de pe care comentezi pare mort.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 9:03 PM
Ce ziceți despre bănci sună oricum ca și cum s-ar putea introduce niște praguri, niște derogări, niște reguli mai relaxante. Uneori ai de plătit 35 de lei și banii intră abia peste 5 zile.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 9:09 AM
Cum adica nu mai aveai bani pe cardul de credit ? De ce ai nevoie sa pui instant bani pe el ?
Alin(Citează)
17/01/2023 la 9:27 AM
Adică s-a întins cât îi era plapuma, a cheltuit tot creditul disponibil.
Poate are cardul ăla băgat pentru niște plăți recurente, gen Netflix, și în lipsă de fonduri i se taie accesul la serviciu.
alunelu(Citează)
17/01/2023 la 9:03 PM
Voia Facebook sa ia bani de pe el și dacă nu găsește suficienți începe să facă urât, să ceară să introduci alt card etc. Nu poți să-i zici “încearcă peste 3 zile, că va fi ok”.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 9:13 AM
Oare pentru ca atunci cand majoritatea firmelor nu lucreaza nici banii nu se misca ca de obicei? Si atunci mai bine pui pauza ca sa nu apara chestii imprevizibile.
nashu_mare(Citează)
17/01/2023 la 9:28 AM
Pentru ca peste noapte se fac anumite procesari, se calculeaza dobanzi etc. Majoritatea bancilor folosesc niste sisteme software foarte vechi bazate pe OS 400, core banking-ul, chiar daca deasupra pot pune un alt ERP.
O modernizare intr-o banca presupune multi bani si mult risc, lucru pe care conducerea bancii si-l asuma doar daca este neaparata nevoie sau se modernizeaza software-ul din tot grupul si trebuie sa se alinieze la acele standarde.
Plata instant a fost implementata de curand si este un pas inainte.
Avand in vedere ce am scris mai sus uneori pot aparea probleme care trebuie rezolvate de oameni iar daca tu ai majoritatea oamenilor in concediu, nu pot sa rezolve.
Icegrandpa(Citează)
17/01/2023 la 10:16 AM
De curand .. 2019.
Gigel(Citează)
17/01/2023 la 9:05 PM
OK, să o aplice toți. Dacă 5 bănci pot avea plăti instant între ele, pot și mai multe.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 9:34 AM
Nu e totul așa automat în bănci cum ați crede. Așa în mare, nu se riscă nimeni să aibă totul atât de automat, cam ăsta e motivul. Cel puțin fraierii de elvețieni nu se riscă cu din astea. Și la nemți sunt blocate chestii in zile nelucrătoare.
Teniescu(Citează)
17/01/2023 la 9:45 AM
In plus fata de cele de mai sus, as adauga ca deobicei mentenanta se face in weekend.
Indiferent ca-i patching, upgrade la vreo baza de date sau schimbat niste ram sau hdd care e pe duca. La fel si pentru upgrade-uri la hardware-ul din spate.
Pyro(Citează)
17/01/2023 la 10:07 AM
Bancile opereaza transferuri nu doar pentru cetateni unde nu conteaza ca ai transferat 100 ron intr-un cont gresit. Din cauza asta sunt banci care inainte de a opera transferul fac anumite verificari si confirma transferul si abia apoi il opereaza. Pentru aceste verificari e nevoie ca cineva sa lucreze fizic.
Alexandru(Citează)
17/01/2023 la 9:08 PM
OK, dar eu sunt cetățean care transferă 100 de lei. Poate că s-ar putea face alte reguli pentru astfel de sume.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 10:12 AM
Problema e la ING ca nu foloseste sistemul de plati instant al Transfond si la BNR ca nu impune tuturor bancilor folosirea acestui sistem. E absurd in era internetului sa faci o plata interbancara vineri si sa ajunga luni in contul destinatarului.
vio(Citează)
17/01/2023 la 11:57 AM
Asta e o viziune naiva. Sunt o gramada de operatiuni manuale care sa fac la banci. Da, nu il suna gigel pentru transferul tau specific, dar ai un X% procent de operatiuni care trebuiesc facute manual pentru fiecare 100 (sau 1 million) de tranzactii.
Operatiunile alea nu are cine sa le faca. Altfel, ai putea sa spui ca partea de transferuri ar merge automat cu 0 angajati, ca na, e totul pe calculator, la ce iti mai trebuie oameni.
Boris(Citează)
17/01/2023 la 9:09 PM
Ce operațiune manuală se face la transferul descris de mine?
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 1:39 PM
Fiindca platisera deja pentru RaiPay. Doar nu era sa arunce bani pe geam.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
17/01/2023 la 2:06 PM
Este exact asta. Tranzactiile instant intre banci (BCR/BT/Libra si parca mai erau doua) se fac pentru sume mici care nu impacteaza lichiditatea.
Ne putem gandi ca exemplu la urmatorul scenariu:
Banca detine 1000 de lei lichiditate in ziua X(calculat de trezorier sau conform limitei impuse de BNR) si oamenii vor sa transfere 1100 de lei catre alte banci, banca trebuie sa se imprumute la alte banci sau la BNR (pentru 1 zi, 2, 1 saptamana, you name it). Nici nu e fun sa iti puna in contract transfer instant si sa te trezesti ca iti da mesaj cu “Ups! Ne pare rau, nu mai avem bani acum, asteptam sa plateasca 3 gigei un credit, asa ca isi iau masurile necesare pentru a nu ramane descoperiti.
In banci exista niste omuleti care urmaresc fluxurile de bani (din casierii, transferuri, plati de credit scadente) si fac calculele: Daca intra prea multi bani in banca trebuie sa ii plaseze, sa imprumute alte banci etc). Daca intra prea putini, trebuie sa se imprumute ei la randul lor.
Exista doua ore limita de transfer interbancar EX: (11-14, 9-16) depinde de cum a ales banca. Daca trimiti bani catre alta banca pana in ora 16, transferul se realizeaza in aceeasi zi, altfel…se duce la T+1)
Nu mai zic de SWIFT, TransFond si alte systeme care au si ele regulile lor.
Noi ne gandim doar la faptul ca se muta niste cifre pe un ecran sau din George in ING, ce mare scofala… Doar ca logicile din spate sunt mult mai complexe. Sa intram si in fluxul de cash si ce se intampla dupa ce se muta cifrele de la BCR la ING, cine detine si banii fizic, etc?
Alex(Citează)
17/01/2023 la 2:35 PM
Exista niste praguri peste care fiecare tranzactie este verificata si imi inchipui ca este verificata fizic de catre o persoana. Softul nu face decat sa filtreze si sa aplice niste conditii (gen suma peste un anumit prag, operatiune repetata de un numar de ori intr-un anume interval de timp …) din acest motiv cred ca unele tranzactii sunt oprite pe perioada de “bank holiday”. Ce nu inteleg este de ce toate tranzactiile sunt oprite.
Acum si noi ne-am dori un serviciu 24/7 pentru ca noi consideram ca banii sunt importanti si asemeni unui serviciu de telefonie ar trebui sa avem acces la ei dupa cum dispunem noi este o alta treaba pe care bancile banuiesc ca nici nu vor sa o auda.
un om(Citează)
17/01/2023 la 9:11 PM
Da, dar la carduri de credit deja este așa. eMAG îți trimite produsul când tu plătești cu cardul de credit, deși banii sunt transferați efectiv după vreo 3 zile.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 3:05 PM
7 litere: Revolut.
Nu ai zile nebancare. Totul e instant.
Bancile vor pierde daca nu inteleg sa se transforme.
Adrian Boioglu(Citează)
17/01/2023 la 9:11 PM
Nu poți lucra doar intra-Revolut. La un moment dat tot la bănci ajungi.
nwradu(Citează)
17/01/2023 la 8:49 PM
Confirm.
Tranzactiile intrabancare nu au nicio treaba cu zilele libere, bancare sau nebancare. Merg instant. Au treaba doar cu perioadele cand se face mentenanta la servere de regula 30min- 1ora la miezul noptii.
Regula valabila cam la toate bancile cu care am lucrat, inclusiv la ING, doar ca acolo servers down din motiv de mentenanta sau incident erau mai frecvente decat zilele libere, bancare sau nu. Asta, pe langa o suma intreaga de alte motive care vizau sisteme arhaice, nefunctionale si dificultatea de a accesa operator uman pentru a fi “depanat”, m-au facut sa renunt la ei acum 3 ani dupa o colaborare de aproape 15 ani.
Tom(Citează)
17/01/2023 la 11:09 PM
Relaxante cu ce bani? Lichiditatea e… lichiditate. Fix cand esti relaxat se blocheaza lucrurile. Ca nu mai e lichiditate.
S(Citează)
18/01/2023 la 7:52 AM
Prin august anul trecut, ING se lauda pe mail ca in decembrie anul trecut vor adera si ei la sistemul de plati instant, in cele din urma. BT, BRD, BCR, chiar si CEC si alte cateva banci, sunt deja.
Daca ar fi aderat, nu mai aveai problema asta.
Alex(Citează)
18/01/2023 la 10:26 AM
Citind comentariile, mi se pare ca Radu nu e neaparat interesat “de ce exista zile nebancare/cut off”- ca s-a explicat. El vrea instant payments si aia e.
F.(Citează)
18/01/2023 la 12:23 PM
Sunt convins ca in viitor se va ajunge la plati inclusiv in weekend, este nevoie doar de 1-2 banci mari care sa implementeze asta si sa le scoata pe celelalte din amorteala. Inertia in domeniul bancar este foarte mare, dar lucrurile se schimba pana la urma.
Andrei G(Citează)