un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce cred eu că Renault încheie un parteneriat cu Geely pentru motoare

8 Nov 2022  ·

AUTO  ·

19 comentarii

Renault a confirmat zvonurile privind parteneriatul cu chinezii de la Geely pentru dezvoltarea de motoare. Pe scurt, Geely și Renault vor avea împreună o companie, cu participație 50%. Altfel spus, Geely cumpără o mare parte din divizia de motoare a Renault, un deal care include 17 fabrici, 5 centre de dezvoltare și 19.000 de angajați. Și fabricile actuale ale Geely devin 50% ale Renault, dar simt că banii trec dinspre Geely spre Renault, de fapt.

Printre ele, Uzina de Motoare de la Mioveni și centrele de dezvoltare din România, București și Titu. La Titu am fost și eu, se fac lucruri SF acolo. Cum se produc motoare la Mioveni puteți vedea aici. Dacia, ca producător de automobile, nu are legătură cu această schimbare.

De ce vinde totuși Renault un business de motoare pe care le utilizează în fiecare autovehicul de-al lor, ba le mai vând și altora?

Oficial nu s-a zis. Părerea mea este că Renault se pregătește pentru un viitor în care motoarele termice nu vor mai fi la fel de căutate pentru că inevitabil crește cota de piață a mașinilor electrice. Nu contează cât va fi aceasta. Nu cred în tranziție 100% spre electrice, dar este clar că se vor vinde mai puține motoare termice.

Practic, Renault face outsourcing de motoare în proporție de 50%. Va fi și treaba Geely să găsească clienți pentru motoare, dincolo de ce va folosi Renault, pentru a face business-ul profitabil. Și chinezii probabil au de profitat, că piața lor este în creștere continuă, au nevoie de motoare și mai ales vor investiții în lumea vestică, pentru că asta leagă China și lumea vestică într-o interdependență ce face scandalurile mai mici.

Pe termen lung, probabil că participația Geely va crește. Este o tendință pe care am mai văzut-o în piața auto, mai multe companii preferând să externalizeze activitatea de motoare.

Al doilea motiv poate fi nevoia de bani a Renault. Lumea auto se schimbă, este nevoie de cercetare-dezvoltare serioasă în electrificare, hardware și software, sisteme de control și siguranță a automobilelor. Contează foarte mult și prețul. O infuzie de bani nu strică niciodată.

    19 comentarii

  1. Și eu zic că nu vom fi niciodată 100% electric și nici nu are sens.

    Dar eu cred că Renault conștientizează că segmentul de mașini ieftine cum e Dacia va fi 100% înlocuit de electrice. Lumea va da 20k pe o electrică de oraș lejer, dar să mai iei cu combustie, dacă tot dai un ban, iei Renault care au mai multe dotări, autonomie, dinamică, etc.

    Segmentul de mașini ieftine utilitare de care nu ți-e milă cred că totuși va fi electric într-o majoritate covârșitoare și Renault asta anticipează.

    Bine, discutăm de țări dezvoltate unde Dacia este mașina aia ieftină utilitară nu de România unde o Dacie e singura mașină nouă care și-o permite omul deci trebuie să facă de toate. Dar pe Renault de țările alea bogate îi interesează.

      (Citează)

    • Corect că nu vom fi niciodată 100% electric, cum nu am folosit nici motorul cu combustie 100% până acum. Că n-au dispărut caii, nu?

      Dar da, cam ăsta va fi rolul motorului cu combustie – să tragă căruțe în țări subdezvoltate. În rest, totul va fi electric. Singura întrebare e dacă energia va fi stocată doar în baterii sau și în rezervoare de hidrogen.

        (Citează)

    • Giani Mucea:
      Corect că nu vom fi niciodată 100% electric, cum nu am folosit nici motorul cu combustie 100% până acum. Că n-au dispărut caii, nu?

      Fă calculele energetice bazate pe densitatea maximă energetică a tuturor tehnologiilor și o să vezi singur că nu e posibil. Ar fi frumos totul electric dar nu merge.

        (Citează)

    • Densitatea volumetrică a bateriilor a crescut de 8 ori din 2008 până în 2020. Din 2020 până acum au mai apărut niște inovații. BEV sunt încă la începutul curbei S, chiar dacă destul de avansate. Nu știu ce calcule faci tu, dar dacă presupui că tehnologia stă pe loc, poți să obții ce rezultat vrei.

        (Citează)

    • Este un lucru bun ca densitatea volumetrica a crescut foarte mult. Dar asta s-a intamplat in principal pentru ca au fost gasite metode de a inghesui mai multe componente in acelasi spatiu fizic.
      In domeniul avioanelor mai importanta ar fi energia per kilogram, unde evolutia a fost mult mai modesta.

        (Citează)

    • Volumetric nu prea contează. Chiar dacă ai o baterie care ocupă mult volum, o poți pune “pe lung” și nu ar avea mare influență. Gravimetric e mult mai important pentru că energia consumată pentru mișcare la 30kmh e 85% în roți și 15% în rezistența aerului. Chiar și la 90kmh greutatea e 50% din consum.

      Bateriile sunt acum la 250Wh/kg, Fraunhoffer estimează 500Wh/kg în 2040 și maximul teoretic e pe la 600-1000 Wh/kg. FYI hidrocarburile (care nu sunt toate fosile, pot fi și regenerabile) sunt pe la 10000Wh/kg.

      La un scenariu anual de 6000km oraș , 2000km drum județean, 4000km autostradă o Tesla 3 LR scoate în total ~450kg CO2 (la 250gCO2/kWh media de generare în România). Aceeași Tesla cu jumătate din baterie (rază ~250km) plus un range extender ar fi cu 180kg mai ușoară în momentul ăsta și dacă din ăia 4000km autostradă 2000km ar fi pur pe range extender (35% eficient ca la Prius), emisiile totale ar fi ~550kg CO2 pe benzină, ~520kg pe metan.

      Deci tot pe acolo. Și asta ține minte, la mașini personale care oricum sunt nimic în marea schema a emisiilor. FYI în același scenariu un Golf de ex. care e 250kg mai ușor emite 1800kgCO2 pe benzină și 2100kg diesel.

      Am putea avea ASTĂZI toți mașini electrice cu range extender pe combustibili multipli care ar ține orașele curate și silențioase, nu ar costa o avere din cauza bateriei, nu ar irosi energie din cauza greutății excesive, ar aduce flexibilitate în caz de penurie de electricitate sau combustibili (război, dezastre naturale, etc.) și multe alte avantaje. La un moment dat în viitorul îndepărtat poate nu o să fie nevoie de hidrocarburi și ok, renunți la range extender. Dar mai am începe azi să reducem emisiile cu 80% cu ceva combinat electric/hidrocarburi decât să așteptăm 20 de ani până în sfârșit mașinile electrice pot să înlocuiască 100% mașinile de azi.

      Dar nu, toți îi dau înainte dogmatic care e soluția “mai bună” în funcție de tabăra în care se află și ce interese au în spate. Cifrele nu mint.

        (Citează)

    • Problema cu ICE nu e neaparat poluarea, adica nu aia e problema mea cel putin. Problema cu ICE si motivul pentru care el va disparea pana la urma (curand zic eu) e eficienta.

      Practic, motorul electric e mai eficient decat ICE. Asta e, n-ai ce-i face, oricati bani ai baga in cercetare, oricat ai aleza pistonul ala, oricat l-ai rectifica si slefui, oricat de mult ai reduce tolerantele si folosi alte materiale si gasi amestecul optim de combustibil si aer, tot va fi ineficient sa transformi multe explozii mici in miscare. Imi pare rau, nu e decizia mea, asa a dat dumnezeu.

      Acum nu ma intelege gresit, nu zic ca o combinatie de motor electric si range extender ICE nu ar fi o solutie buna temporar. Ca e, se numesc hibride si le vezi pe strada, o sa iau si eu una anul viitor probabil. Dar cred ca e o solutie pe termen mai scurt decat crezi tu, din mai multe motive. Primul ar fi ca tehnologia BEV e la inceputul curbei ei S si creste accelerat, deja fiind aproape la paritate cu ICE ca si cost de productie. Al doilea e ca avantajul pretului dat de combustibili fosili e datorat supply chain-ului existent, care e deja destul de bine dezvoltat. Odata cu cresterea cererii de EVs, diferenta aia de pret scade – mai multi bani bagati in curent decat in petrol, deci curentul va fi mai ieftin decat petrolul (daca nu e deja). Iar al treilea e ca tehnologia ICE e la sfarsitul curbei ei S – nu prea mai ai cum sa slefuiesti pistonul ala mai bine de atat.

      Asta e, o avea hidrocarbura jdemii de Wh/kg, dar e parsiva. Ca iti da mai mult caldura decat miscare si apoi mai si dispare.

        (Citează)

    • Nu o fi problema ta dar e motivul pentru care se agită toată planeta la nivel mondial. Altfel, dacă combustibilii fosili aveau zero emisii și aveam o sursă infinită nu-i mai păsa nimănui. Aveam toți V12 de 8 litri sub capotă.
      Pentru că combustibilii fosili au problemele astea cu emisiile și resursa finită, trebuie să rezolvăm problemele.
      E puțin relevant care ce eficiență are individual. Aici contează eficiența pe tot lanțul, cât din energia chimică din petrol poți converti în mișcare (plus răcire și încălzire) și cu ce eficiență. Poate să fie ICE, motor pe aburi, turbină orice. Eu vroiam doar să zic că dacă ar vrea cineva azi cu adevărat să reducă emisiile, soluțiile există deja. Trebuie doar aplicate cu cap, fără dogmă. Se pot reduce emisiile cu cel puțin 50% doar aplicând soluțiile deja existente, la costuri comparabile cu cele de azi fără nici un compromis.

      Prețul electricelor e încă departe pentru o comparație 1:1. O electrică cu rază decentă e încă super scumpă pentru majoritatea. Mașina personală e oricum un lux. Luxul ăsta vine și cu libertatea de deplasare care încă nu există la mașini pur electrice din cauza capacității bateriei, situației la încărcare, etc. și care nu poate fi cuantificată în bani. Pot să scriu o carte la câte episoade am avut când ori n-a mers stația de încărcare, ori mi-a blocat cablul, ori era ocupată, ori nu mergea autentificarea ori pur și simplu nu exista acolo pe vârful muntelui. Dar aproape toate cazurile au fost în concediu unde oricum merg de 3..4 ori pe an și de aia în situațiile astea aș putea să ard un pic de hidrocarburi pentru liniștea mea că oricum în marea schemă a lucrurilor nu prea contează.

      Vezi că la baterii am scris maxim 1000Wh/kg ca să fiu generos că poate mai descoperă cineva ceva dar tot ce e acum cunoscut se cam oprește la 700Wh/kg limită teoretică https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density_Extended_Reference_Table și de la teorie la practică e mult rău.

      PS: hibride cum am imaginat eu mai sus nu există. I3 avea range extender dar cu rezervor prea mic și acum oricum nu se mai produce. Toyota(și restul care au cumpărat licența) au motoare eficiente Atkinson dar totuși prea mari și baterii prea mici sau deloc. Restul hibridelor au motoare mari, Otto ineficiente și baterii prea mici. Alege cu grijă.

        (Citează)

    • Da, asta e, abundența îți permite să nu inovezi. Înțeleg că lumea se agită de poluare, eu ziceam doar de ce îmi pasă mie.

      Normal că trebuie să te uiți la tot lanțul. Câtă energie convertești în mișcare, câtă energie cheltui să produci și să distribui energia convertită, câtă energie cheltui să produci, întreții și procesezi mașina după ce expiră etc. Dar și așa, costurile nu știu dacă sunt în favoarea ICE. Că și petrolul ăla trebuie scos din pământ, transformat, transportat etc. Sau dacă vrei biofuel, trebuie plantat pe pământ pe care ai crește mai bine mâncare etc.

      Îmi dau seama că există probleme acum cu mașinile electrice, deși cred că problemele alea depind de cât s-a investit în infrastructură. Adică pe aici nu sunt probleme spre exemplu, infrastructura e beton, dacă iau electrică am unde să o încarc oriunde m-aș duce în țară. Prețul e departe, dar asta doar dacă de uiți la zona mai joasă de preț și dacă nu consideri TCO.

      Hibridele sunt o variantă ok dar până la urmă tot tragi de o chestie ineficientă ca să eviți să împingi tehnologia înainte pentru chestia mai eficientă. Uită-te la progresul tehnologiei EV din ultimii ani și vezi ce înseamnă să bagi bani în ceva. Dacă găsești o soluție aproximativă, te mulțumești cu ea și oprești inovația. Că asta face abundența din om.

      Nu știu dacă există hibride cum zici tu, poate vechiul Ioniq? În orice caz, dacă mă decid la PHEV știu ce e pe listă. Motor mare și baterie suficientă să ajung până la muncă.

        (Citează)

  2. “se fac lucruri SF acolo”

    Lol

      (Citează)

  3. Cumva motoarele de Dacie tot cam slabe sunt…

      (Citează)

  4. În marea schemă a lucrurilor mașinile personale sunt responsabile pentru ~10% de CO2, care CO2 e doar jumătate din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră. Mașina personală e o expresie a independenței și orice baterie oricât de rapidă și ieftină nu bate hidrocarburile. Clar în oraș ar trebui pur electric pentru că emisiile de eșapament sunt dovedit cancerigene dar afară … e altă poveste.

    Independența aia dată de hidrocarburi e foarte greu de înlocuit și de facto nu există alternativă.

    Așa că părerea mea (bazată pe principul 80/20): mașini electrice la bază cu rază de ~200km și ceva range extender pe benzină/metan/LPG/etanol pentru cine are nevoie de mai mult.

    https://app.electricitymaps.com/map

      (Citează)

    • Cam da, așa va fi zic eu. La camioane poate șansa ar fi să poți schimba bateriile la stație în loc de a le încărca, cum a încercat Tesla mai demult o variantă.

      La mașini mici n-are nici un sens schema cu schimbarea bateriei cu una gata încărcată, dar la camioane e alta discuția pentru că în primul rând e o industrie mai bine standardizată, legiferată, etc.

      Apoi acolo oricum șoferul trebuie să ia pauze la anumite intervale deci din start ai avea oportunitatea doar că trebuie calculat ca autonomia bateriei să coincidă cu intervalele normate de pauze. Așa ajunge camionul la platformă, se schimbă bateria, continuă drumul. Da, ar dura 5 minute dar aia e. Bateriile ar putea deveni ceva insignifiant, cât timp un camion e compatibil cu standardul, folosești ce baterii vrei.

      Ce ar conta e să fie un standard deschis și legiferat ca să poată firmele concura și să nu existe un singur furnizor care să furnizeze baterii/încărcări și să abuzeze de prețuri dacă vrea, gen cum ar putea face Tesla cu superchargerele la orice oră.

        (Citează)

    • Pentru distanțe lungi >200km există camioane electrice, se numesc trenuri. Un tren consumă/emite CO2 de 4 ori mai puțin pe tonă ca un camion. Pe distanță lunga e stupid rău să transporți marfa cu camionul (în teorie cel puțin).

      Problema e de flexibilitate și predictibilitate. Chiar dacă pe hârtie, trenul e superior energetic camionul există pentru că poți să trimiți sau să primești marfă de pe o zi pe alta. Mai ales transfrontalier. Cu camionul ai șoferul care o scoate la capăt cumva dacă sunt probleme. Cu trenul oricât de bine planifici, orice problemă mică strică tot planul.

      Toate liniile ar trebui probabil triplate ca să preia transportul de marfă plus o altă mentalitate e necesară. Ceva gen Uber pentru trenuri unde poți să rezervi un loc pentru containerul tău de pe o zi pe alta. Dacă ai probleme să ai agenți locali care să transfere marfa rapid. E complicat. Dar nu imposibil.

      Poate o combinație gen camion pe tren…. nu știu. Dar oricum matematic, emisia de CO2 pe tonă transportată pe roți de cauciuc o să fie întotdeauna mult mai mare ca pe roți de metal.

        (Citează)

    • Sunt 100% de-acord la faza cu trenurile, chiar am pus asta în comentariu dar am șters că era prea lung :))

      Da, trenul este de departe cel mai eficient mod de a transporta marfă. Cred că și în domeniul ăsta al transporturilor s-ar putea ca inovația să vină din exterior nu din interior. Chiar și dacă e pe diesel și nu e electric, tot e mult mult mai eficient.

      Gen s-ar putea pur și simplu să nu mai avem nevoie de transport cu TIR pe distanțe lungi dacă trenurile se vor dezvolta dincolo de un punct în care nu mai merită.

      Acum o problema cea mai mare e și încărcarea și descărcarea dar cu noile avansuri în tehnologie, software și robotică ca marfa să fie încărcată/descărcată eficient. Și fix cum zici tu, o standardizare ca să pot intra pe un site, și să pot rezerva slot pe tren direct. Îmi zice la ce oră trebuie camionul să fie acolo cu containerul pentru preluare și aia e.

      Așa și containerul standard a revoluționat traficul maritim și a făcut posibil mutarea producției în China, chiar văzusem un clip pe tema asta și lumea habar nu are ce diferență a făcut o banală standardizare.

      Și atunci un camion mai mic electric poate duce containerul la următorul hop care probabil e ceva warehouse regional, iar de-acolo last mile spre client deja sunt dubițe destule capabile și care se potrivesc perfect cu ciclul de încărcare noaptea, utilizare ziua.

      Cred că așa cum Amazon a venit cu inovație cu AWS, cred că prin cum își gestionează ei logistica pot apărea inovații la care azi nu ne gândim.

        (Citează)

    • E multă pâine de mâncat aici. Vagoane cu motor și baterie proprie pentru triere. Cuplare decuplare automată “din mers” ca să zic așa. Liniile, triajele, depourile sunt medii destul de controlate și teoretic perfecte pentru autopilot (ca alea din Half Life). Încărcarea, descărcarea nu e ceva nou, fix ca-n port.
      Ținând cont că da, energia electrică se ieftinește din cauza regenerabilelor (care nu sunt predictibile dar scad media de preț), o să fie mai lucrativ electric decât diesel. Probabil industria camioanelor o să încerce tot felul de artificii gen hidrogen, baterii, cabluri și pantograf pe autostrăzi că na, doar asta știu, camioane (când ai doar un ciocan vezi numai cuie). Dar ăla care vine primul cu un sistem din ăsta avansat de trenuri le dă la temelie. Problema aici e că trebuie să discuți cu entități gen CFR și aici se rupe filmul. Vom vedea…

        (Citează)

  5. Geely detine Volvo, Lotus si are o participatie minima in Aston Martin. Au deja access la motoarele si tehnologie “europeana”. Ce alta motivatie mai poate fi la mijloc?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus