un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

România are în continuare cele mai multe accidente rutiere mortale din UE

19 Oct 2022  ·

AUTO  ·

75 comentarii

Raportul a apărut ieri. România rămâne țara cu cele mai multe accidente mortale pe șosele, cu 92 de decese la milionul de locuitori. Prin comparație, Bulgaria are 82 de decese/milion și, la polul opus, Suedia are 20 de decese/milion.

Datele acestea erau știute cam din primăvară, dar înțeleg că acum Comisia Europeană a publicat raportul final (final final rev2).

Partea și mai proastă este că în România a crescut mortalitatea rutieră. A fost la 85 decese/milion în 2020 în România, acum a urcat la 92 decese/milion. 1.735 de români au murit anul trecut in accidente rutiere, aproximativ 5 pe zi. Prin comparație, Germania, cu o populație de 4 ori mai mare și mult mai mulți kilometri parcurși anual de fiecare neamț, a avut în total 2.562 decese în anul anterior.

Probabil că cei din Poliția Rutieră au văzut aceste statistici noi, au ridicat din umeri și au trecut mai departe. Mie numărul de decese în accidente mi se pare un indicator foarte bun pentru a măsura activitatea Poliției, strategia gândită de șefii ei și ce efecte a avut în stradă, ce impact au acțiunile poliției de prevenire a accidentelor șamd. Acest indicator arată că treaba nu merge.

Nu vă așteptați însă ca vreun șef din Rutieră să-și dea demisia spunând “este clar că nu sunt omul potrivit la conducere, poate altul are idei mai bune”. Nu se face așa la noi. La noi sunt preocupări despre licitații trucate pentru 600 de BMW-uri, cu caiet de sarcini atât de ridicol făcut încât Auto Bavaria a trimis un comunicat de presă fără a putea găsi nici o scuză sau justificare pentru “specificațiile” cerute.

    75 comentarii

  1. Mie numărul de decese în accidente mi se pare un indicator foarte bun pentru a măsura activitatea Poliției, strategia gândită de șefii ei și ce efecte a avut în stradă, ce impact au acțiunile poliției de prevenire a accidentelor șamd.

    Este de fapt un indicator al starii infrastructurii. Politia este doar un element de ajustare.

    Altfel, nu mi se pare crestere mare fata de 2020. In 2020 a fost carantina aproape jumatate de an si a stat lumea acasa.

      (Citează)

    • Nu, e un indicator al derbedeismului la volan, care poate fi ponderat prin acțiunile poliției.

        (Citează)

    • Asta e o gandire simpla: “e aia nebuni si de aia”.
      Nu, lipsesc drumuri capabile sa asigure capacitatea de transport necesara in 2022. Lipsesc pana si marcajele.

      De ani de zile, gandirea asta “e aia nebuni” este modul de operare al politiei rutiere. Niste incompetenti de acolo masluiesc date (ca mi-e greu sa cred ca sunt chiar atat de prosti) ca sa cumpere radare. Pana anul trecut trecusera neadaptarea vitezei la conditiile de trafic (principala cauza a accidentelor) ca fiind motiv sa achizitioneze radare, in conditiile in care oricine a fost lovit vreodata din spate la semafor stie ca aia e cauza declarata de politist chiar si la 15km/h.

        (Citează)

    • @Ovidiu, ca sa intelegi ca de fapt infrastructura este principalul vinovat pentru decesele pe sosele nu trebuie decat sa te gandesti ca 25% dintre acestea au loc doar pe rahatul ala de E85.
      Adica daca am avea o autostrada in zona respectiva, probabil numarul de decese ar scadea de la peste 400 pe an la cel mult 100. Cam asta genereaza incompetenta si coruptia autoritatilor: 300 de morti in fiecare an doar pe o singura sosea.

        (Citează)

    • Da, nici o legatura cu calitatea soferilor, cu cazanele de pe strazi, cu faptul ca poti sa faci orice in fata politiei ca nu ii intereseaza…. sigur e fix doar din cauza ca nu-s autostrazi

        (Citează)

    • @Boris,

      Sa vezi chestie, prin Luxemburg nu vezi picior de politist pe strazi, au doar camere de radar. Mergand pe ideea ta, ar insemna ca aia acolo au ditai rata de accidente, ca nu ii vede nimeni.

      Sa dea vina pe “soferii diavolului/nesimtitii aia” este cea mai simpla metoda de scapare de responsabilitate. Au inradacinat asta in mentalul colectiv. Pai nu e mai simplu ca poporul sa tipe “sa vina, domne, politia sa dea amenzi ca nu se mai poate” decat sa tipe “construieste, bă, infrastrctura, FGM”

        (Citează)

    • Nashu, pai eu am dat exemplu ca poti sa tai linia continua cu politistul de fata si tot nu patesti nimic, tocmai ca sa evidentiez ca nu exista nici un respect fata de lege nici cu politistul acolo. Sigur ca respectul asta ar trebui sa existe oricand (mai impus mai de bunavoie), iar faptul ca nu exista tine de soferi.

      Dar hai sa lasam povestea cu “sa se faca infrastructura”, ca sta parcarea de la universitate goala, si masinile claie peste gramada pe Doamnei. M-a depasit masina pe linia de tramvai, pe dincolo de refugiu, cand eram 3-4 masini la semafor, si o inca o mie de exemple de cat de civilizati suntem.

        (Citează)

    • @Boris, cati oameni au murit din cauza masinilor care te-au depasit pe tine pe linia de tramvai? Ca pana la urma despre asta discutam aici, despre decese in trafic.

        (Citează)

    • Tot de infrastructura tine si ce spui tu. Atat timp cat infrastructura de transport in comun din Bucuresti e praf, oamenii vor folosi masina mica. Si va fi inghesuiala pe strazi. Si unii (putini statistic, ca altfel ne-am bloca) vor face chestii din astea.

      Nevoie de transport este un fapt si este satisfacuta in diverse feluri, unele mai OK si altele nu. Principala vina aici este ca statul este incapabil sau nu vrea sa satisfaca aceasta nevoie, nu ca nu vrea sa spuna care metoda e OK sau nu.

      PS: Rolul politistului din intersectie nu e sa dea amenzi. Are alta misiune acolo si pot sa inteleg de ce nu intervine in cazuri benigne, desi lumea se isterizeaza din cauza asta.

        (Citează)

    • Ce se intelege mai precis prin infrastructura?

      Daca e vorba de camere si radare fixe sau de separarea sensuriliror da, de acord ca e vorba de infrastructura, dar pana la urma astea-s facute ca sa usureze munca politiei, deci cumva ajungem la ce a spus Radu.

      Daca e vorba ca lipsesc autostrazi, nu, e incorect. Romanii nu stiu sa foloseasca autostrazile, se comporta ca niste animale si pe autostrazi la fel ca si pe E85.

        (Citează)

    • nashu_mare:
      Asta e o gandire simpla: “e aia nebuni si de aia”.
      Nu, lipsesc drumuri capabile sa asigure capacitatea de transport necesara in 2022. Lipsesc pana si marcajele.

      De ani de zile, gandirea asta “e aia nebuni” este modul de operare al politiei rutiere. Niste incompetenti de acolo masluiesc date (ca mi-e greu sa cred ca sunt chiar atat de prosti) ca sa cumpere radare. Pana anul trecut trecusera neadaptarea vitezei la conditiile de trafic (principala cauza a accidentelor) ca fiind motiv sa achizitioneze radare, in conditiile in care oricine a fost lovit vreodata din spate la semafor stie ca aia e cauza declarata de politist chiar si la 15km/h.

      Da man, mereu sunt altii vinovati! sa ni se dea, sa ni se faca, de aia nu conducem noi bine si de aia murim pe capete. Ca n-avem drumuri si marcaje.
      Dar baietii aia de merg pe contrasens pe autostrada, tot din cauza calitatii drumurilor si marcajelor?
      Sau cei care de depasesc pe banda de urgenta?
      Dar cei care de trec pe rosu la semafor?

      Fact: Amsterdam este un oras cu raportul intre locuri de parcare disponibile (si accesibile decent) si posesori de masina foarte defavorabil.
      Rezultat? Sunt 0 masini parcate ilegal. De ce crezi ca se intampla asta?
      O sa zici ca nu vezi politie pe drum? Ei nu, stii cum trece masinuta aia cu camera video? Amenda o primesti garantat si trebuie sa o platesti garantat.

      Hai sa o mai lasam pe asta ca noi suntem ingerasi dar nu ne place cel de sus. Ne imbatam cu apa rece.

        (Citează)

    • Exact ce a zis Marean, daca o dam asa ca infrastructura e orice, da sa se incurajeze mersul cu orice altceva in afara de masina.
      Chiar si asa cu trenul pana la sinaia faci 2h si un pic, iar cu masina 5 vineri seara. Trenu-i gol, DNul nu.
      Da, stiu, nu sunt trenuri d-alea ca in japonia sa leviteze pe basini de virgina, ca altfel sigur ar merge romanii cu ele.

        (Citează)

    • Nu a zis nimeni ca nu ar trebui trase niste marcaje mai bine pe jos, sau facut semnele vizibile, sau pus niste limitatoare de viteza, camere si ce o mai insemna infrastructura in general. Dar de acolo pana la a trage autostrada prin munti doar ca sa ajunga bucuresteanul mai rapid pe partie la azuga, sau sa facem 600 de km de autostrada ca sa unim bucurestiul de o zona moarta (si sa mai si terminam autostrada in granita cu o tara in razboi) e cale de multe miliarde de usd.

      Noi tre’ sa avem 2 culoare de autostrada continue:
      granita de vest (nord)->sibiu ->pitesti -> bucuresti-> constanta-> garanita bulgaria (si sa speram ca or continua bulgarii spre varna)
      granita de vest (sud) ->arad/timisoara-> bucuresti -> ruse

      Astea au justificare economica. Restul, balarii.

        (Citează)

    • vladutz: Da man, mereu sunt altii vinovati! sa ni se dea, sa ni se faca, de aia nu conducem noi bine si de aia murim pe capete. Ca n-avem drumuri si marcaje.
      Dar baietii aia de merg pe contrasens pe autostrada, tot din cauza calitatii drumurilor si marcajelor?

      Da, fix aia care merg pe contrasens pe autostrada sunt motivul pentru care avem cei mai multi morti pe cap de locuitor din Europa. Fix aia!

      vladutz: Hai sa o mai lasam pe asta ca noi suntem ingerasi dar nu ne place cel de sus. Ne imbatam cu apa rece.

      Cam ce din ce am spus eu mai sus te duce pe tine cu gandul la chestia asta? Cam cum ai facut tu conexiunile? Adica daca cer infrastructura cum e in toata Europa si unde e mult mai sigur sa circuli, tie ti se pare ca ma imbat cu apa rece?

      Marean: Daca e vorba ca lipsesc autostrazi, nu, e incorect. Romanii nu stiu sa foloseasca autostrazile, se comporta ca niste animale si pe autostrazi la fel ca si pe E85.
      Fix ce am scris mai sus. Nu asta ne-a pus pe primul loc in Europa.

      Boris: ar de acolo pana la a trage autostrada prin munti doar ca sa ajunga bucuresteanul mai rapid pe partie la azuga, sau sa facem 600 de km de autostrada ca sa unim bucurestiul de o zona moarta (si sa mai si terminam autostrada in granita cu o tara in razboi) e cale lunga.

      Autostrazile nu sunt cerute pentru facilitarea turismului. Nevoia de capacitate de transport nu este generata de nevoia de a merge la munte sau la mare.

        (Citează)

    • @Marean, articolul este despre decese cauzate de accidente rutiere.
      Indiferent ca sunt soferi care se comporta ca niste animale, pur si simplu modul de constructie al unei autostrazi limiteaza considerabil numarul de decese.
      Compara decesele de pe E85 cu cele de pe A1 + A2 si o sa vezi o diferenta considerabila. Asta in conditiile in care discutam despre aceiasi soferi romani.

      @vladutz, cati oameni au murit pe autostrazile din Romania pana acum pentru ca 2 nesimtiti au depasit pe banda de urgenta? Sau si mai bine haide sa ne intrebam cati au murit in total de autostrazile de la noi comparativ cu celelalte sosele care nu au separatoare intre benzi?

      @Boris, eu ma uit pe Google Maps si daca plec Vineri la ora 19:00 cu masina de acasa din Bucuresti pana la Hotel International din Sinaia am o estimare de 3 ore.
      Tu spui ca daca pleci de acasa tot Vineri la ora 19:00 reusesti sa ajungi la o zona de cazare din Sinaia in 2 ore?

      Adica ai de facut asa:
      – drum de acasa pana la Gara de Nord cu autobuzul sau metroul;
      – imbarcarea in tren si asteptarea ca acesta sa plece (daca ai noroc si calculezi perfect traficul din Bucuresti, poate ajungi exact cu 1-2 minute inainte sa plece);
      – calatoria pana la Sinaia (in jur de 1 ora si 25 de minute);
      – coboratul din tren impreuna cu ceilalti calatori si luat autobuzul pana la hotel (din nou, poate ca ai calculat perfect si nu astepti deloc la autobuz).

        (Citează)

    • Ce infrastructura, sunt oamenii nebuni. Ti se baga in fata in depasiri din alea la limita, in oras, pe bulevarde largi. Ca pieton, se intampla des sa-i vezi ca aproape dau peste tine pe trecere (da, stiu, toti ne aruncam pe trecere, ei au voie sa viseze la volan; nope, motivul pt care nu m-au calcat a fost ca nu m-am aruncat pe trecere, doar am pus piciorul, in timp ce ei au pus frana brusca fix pe trecere). Si majoritatea accidentelor cu pietoni se intampla pe trecere.
      Iar daca infrastructura e proasta, adaptezi la ea condusul.

        (Citează)

    • nashu, noi plecam de la aceiasi idee, dar ajungem la concluzii diferite. Daca nevoie de autostrazi nu e dictata de turism si de plimbat zacusca la tara, la ce sa ceri autostrada spre brasov (unde o duci mai departe in pusta harcovista unde nici soarele nu rasare ?) Sau ditamai carnatul lung pana la suceava in plm….moldova.

        (Citează)

    • @boris

      Păi am zis eu ceva de drumul spre Brașov? Cred ca Brașov ar trebui întâi conectat la Sibiu.

      Dar un drum bun spre Moldova și Ucraina ne-ar fi adus o groază de bani în perioada asta.

        (Citează)

    • Bai nene, despre ce infrastructura vorbesti? Eram pe A2, accident la cativa kilometri in fata, se mergea relativ in coloana cu viteze de aproximativ 100km/h. Eram pe B1, aveam masina in stanga pe B2. Am fost depasiti de un X7/X8 prin mijloc, asa de grabit era. Eu am tras dreapta, ala de langa era sa intre in parapet pe stanga, ca sa facem loc pe mijloc unui gibon. Asta e problema, si aia cu permisele luate desi erau analfabeti!

        (Citează)

    • @Danyzus

      Ok, si in afara de frustrarea pe care ti-a generat-o, relevanța pentru vreun accident cu morti (ca asta e subiectul) al exemplului tau care e? Se intampla des asa ceva? Ma gandesc ca, daca s-ar intampla, nu ai povesti, ca nu ar fi spectaculos.

        (Citează)

    • Nu ai zis tu, dar astea sunt proiectele mari de infrastructura rutiera ale tarii pentru viitori X ani.

      Ca na se investeste in “drumul mortii” sa poata gogosarii sa se duca acasa si in “DN1 iar blocat” sa poata hipsterii sa se duca pe partie.

      Si nu brasovul nu are de ce sa fie unit de sibiu. granita->Sibiu-> pitesti (dacia) -> bucuresti (ca o ai deja). Nu exista nici o logica pentru traversarea muntilor prin valea prahovei ca sa intri intr-o zona care 80% incercuita de alti munti si general la fel de moarta economic.

      Iar despre ucraina, si daca aveai autostrada pentru cazul asta (desi e absurd sa faci autostrada pentru un razboi) nu ti aducea ucraina nimic prin cernauti suceava sa vina la bucuresti/constanta. Tot ce au in vestul tarii lor poate sa se duca lejer prin polonia si partial prin slovacia/ungaria cu care sunt si mai bine conectate si distante mult mai mici.

      Ucrainienii iti lasa marfa din sudul tarii lor la botul calului la galati, dar tu (romanie) nu ai nici pod peste dunare gata, nici vreun plan de a face autostrada la galati/braila/constanta sau bucuresti( pentru -> pitesti->vest).
      Ca sa nu mai vorbim de liniile de tren abandonate si la galati (care guess what e si port), si la constanta. Ca oricum de fapt pe tren poti transporta infinit mai mult, si e genul de infrastructura in care ar trebui sa se investeasca.

        (Citează)

    • Nu, Comarnic-Brasov este o himera. De aia se ventileaza de ani de zile parteneriatul ala Public Privat si nu se baga de fapt nimeni.

      Brasov este un centru industrial si are toate motivele sa fie legat de Sibiu care are deja autostrada. Nu inteleg cum vezi ca unirea Sibiului cu Brasovul s-ar face prin Valea Prahovei. :)

      Drumul mortii este un drum intens tranzitat inclusiv in timpul saptamanii. Nu stiu cine sunt gogosarii la cate te referi, dar dupa intensitate, inseamna ca acel trafic genereaza o groaza de venit, altfel nu ar merge nimeni acolo. Uneste o ditai regiunea din Romania cu Bucurestiul.

        (Citează)

    • @nashu_mare: pai se intampla des, ce am povestit initial dar si mers/depasire pe banda de urgenta, mers pe contrasens pe autostrada, dat cu spatele pe banda de urgenta ca sa revina in refugiu, intrare direct in B1 fara a folosi zona de accelerare si fara a tine cont ca pe B2 vin masini cu peste 130 km/h, depasire si apoi franare puternica in fata mea pentru a intra direct in refugiu fara a folosi banda de decelerare, aruncat punga pe geam din mers, viteza de peste 130km/h cu o roata de rezerva slim. Cam atat imi aduc aminte, toate le-am vazut in doar in 1 an si jumatate (de cand am permis). Asta doar pe autostrazi.

        (Citează)

    • romanu mergand cu 160 pe drum cu maxima 90, in conditiile in care maxima pe autostrada e 130: “De vina pentru accidente este infrastructura”.

      romanu, mergand cu 160 pe un drum cu o singura banda…”merg asa tare pe acest drum pentru ca nu am infrastructura”.

      DA

        (Citează)

    • Romanul mergand cu 90 km/h pe un drum cu limita de 100 km/h.
      Vine un dobitoc din sens opus cu 160 km/h, il loveste frontal si mor atat soferii cat si toti membrii familie care se aflau in masina. ce mergea regulamentar.

      Neamtul mergand cu 130 km/h pe autostrada.
      Vine un dobitoc cu 200 km/h, il depaseste pe banda a 3-a si merge mai departe.

      animaloo: “Infrastructura nu ajuta la evitarea accidentelor”

      DA

        (Citează)

  2. Nu mai exista politie rutiera. In afara de masini si politai de la locala, eu nu am mai vazut alti politai. Cel putin in buc.
    Ba mint, in uichendu cand a fost inchis juma de bucuresti cu maratonu sufletului, era orasul plin de masini de politie si politai care blocau traficul. Stateau pe capotele masinilor si frecau duda.

      (Citează)

    • Intr-adevar, si eu am constatat acest lucru de mult timp in Bucuresti.

      Nu ai de ce sa respecti regulile daca nu exista consecinte. Cine sa te vada / amendeze ca stai pe telefon in timp ce conduci sau treci pe rosu daca nu exista niciun politist pe strada ?
      Oare ce ar presupune instalarea unor camere care sa inregistreze automat depasirea vitezei, nerespectarea semaforului sau alte abateri ? Cred ca bugetul alocat pentru instalarea unui astfel de sistem ar fi acoperit destul de repede din amenzile ce vor fi date.

        (Citează)

  3. În primul rând, mi se pare stupid să prezinți mortalitatea la milionul de locuitori. Mult mai relevant ar fi să vezi mortalitatea la milionul de km parcurși.

    În al doilea rând, să previn valul de comentarii care vor da vina pe infrastructură: nu e aia problema. Adică e dar într-o foarte mică măsură, în cazuri particulare. Dacă nu există semn care să indice un pericol, dacă sunt gropi greu de observat care cauzează accident și așa mai departe – da, poți zice că e infrastructura de vină. Dar dacă n-ai autostradă dar tu circuli prin sat ca și când ai avea, atunci nu. Atunci infrastructura e de vină că durează mai mult drumul, iar tu ești de vină că ai intrat ca boul cu mașina în casa lui Vasile.

      (Citează)

    • @Giani Mucea, cand faci comparatie cu alte tari, iti dai seama ca pentru decesele din trafic este vina infrastructurii. Desigur ca prosti care fac accidente vor fi mereu, dar sunt cateva diferente care duc la cresterea mortalitatii:
      – cazul 1: mergi cu 100 km/h si te ciocnesti frontal cu o masina care vine din contrasens cu aceeasi viteza;
      – cazul 2: mersi cu 130 km/h pe autostrada si lovesti in spate o masina care circula cu 100 km/h.

      Energia cinetica compusa este incomparabila si face diferenta dintre o tabla indoita si decesul a 4-5 persoane.

        (Citează)

    • @Andrei G: sigur, de-aia ziceam că sunt și cazuri particulare. Dacă pe bucata aia de drum e viteza de 100km/h iar ala care a intrat pe contrasens a făcut asta pentru că era infrastructura proastă, de acord. Dacă a făcut asta intrând în depășire pentru că se grăbea și lasă bă că se dă fraierul ăla la o parte, atunci eu zic că n-are sens să dăm vina pe infrastructură.

      Ideea e să analizăm situațiile și să vedem care sunt cele mai răspândite cauze. Că dacă nu sunt alcoolul, viteza și condusul ca niște dobitoci patentați, n-am nici o problemă să îmi schimb părerea.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, corect. Pentru accident este vinovat cel care se grabea si a mers cu o viteza mai mare decat cea legala.

      Dar pentru decesul celor din masina care venea cu viteza regulamentara din sens opus “responsabilul” este doar lipsa infrastructurii.
      Daca exista autostrada, prostul ala care a provocat accidentul nu avea de ce sa intre in depasire si nu ar fi existat nici o coliziune.

        (Citează)

    • Infrastructura face transportul previzibil, care poate e mai important decât viteza. Economia depinde de oameni care traversează țara în lung și-n lat, iar faptul că nu sunt nici măcar centuri în jurul orașelor mari îi obosește și îi stresează… și greșesc. Plus că oamenii ăia trebuie uneori să ajungă la timp într-un anume loc, n-au luxul de a-și face programul fix cum vor, iar când n-ai autostradă dai de câte o coloană, un drum în lucru sau n localități. Pe transportul în comun iarăși nu te poți baza tot timpul, cu atât mai puțin pe trenuri.

        (Citează)

    • Deci Andrei, daca X e sofer extrem de prost/incepator zici ca e mai sigur sa merga pe autostrada cu limitarea de 130 decat pe un drum cu limitare de 60?
      Sau sa o luam altfel, tu cand ai luat carnetul primul drum l-ai facut pe autostrada ca era mai sigur, nu?

        (Citează)

    • Boris: Deci Andrei, daca X e sofer extrem de prost/incepator zici ca e mai sigur sa merga pe autostrada cu limitarea de 130 decat pe un drum cu limitare de 60?
      ?

      Da, e mai sigur pe autostrada. Limita pentru incepatori este 120 acolo. Si practic trebuie sa stii doar sa tii volanul drept.

      Boris
      Sau sa o luam altfel, tu cand ai luat carnetul primul drum l-ai facut pe autostrada ca era mai sigur, nu?

      De obicei nu ai nevoie sa mergi pe autostrada cand iti iei permisul ca ti-l iei din oras. Sau pleci cu masina din orase. Deci nu pe autostrada. Dar de ce nu?

        (Citează)

    • E mai sigur sa mergi pe autostrada goala, dar nu, eu cu bulina in geam nu m-as incumenta sa ma duc pe A2 ca prim drum in afara localitatii intr-un weekend de vara.

      Chiar si dupa 22 de ani de carnet, prefer sa am “ocazia” sa il evit pe unul care vine pe contrasens ca a fortat o depasire decat sa fiu in spatele unui carmabol facut de un idiot care conduce “a la rumanie” serpuind cu 160 printre masini care merg cu 110-130. Din alea ai 0 sense sa scapi.

      Ce nu vedeti voi e ca atunci cand s-o trage autostrada pana la susheava, 500.000 de moldoveno-bucuresteni dintre buzau si siret o sa fie pe ea in fiecare weekend sa-si ia zacusca de la bunelu’ si o sa ai fix ce ai pe a2 3 luni pe an.

        (Citează)

    • @Andrei: De acord că infrastructura proastă poate fi un fel de multiplicator al victimelor în accidente în care nu e cauza.

      În nici un caz NU de acord că lipsa infrastructurii poate fi considerată cauza accidentului pentru că împinge oamenii să facă prostii. Asta e o tentativă de externalizare a vinei evidentă și în plus greșită – problema e că oamenii sunt melteni, nu că n-au drumuri. Dacă ar fi melteni cu drumuri ar face accidente la 190 pe autostradă nu la 100 pe DN. Dacă n-ar fi melteni fără drumuri ar ajunge mai târziu la destinație.

      @dam167: oamenii care au de ajuns la timp undeva, iau în considerare traficul și condițiile de mers și pleacă mai devreme de acasă. Oamenii care merg în condiții dificile fac pauze suficiente, să nu obosească. Oamenii care vor infrastructură bună și întreținută bine, plătesc suficiente taxe. Oamenii care vor infrastructură bună, pe care să meargă oricum cum vor ei și pentru care să plătească nimic, sunt români.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, haide sa o luam altfel.
      Daca mergi cu motocicleta de exemplu, faci un accident si te lovesti cu capul de sosea, este posibil sa mori. In schimb, daca pe capul ala porti o casca de protectie, sansele sa supravietuiesti cresc considerabil.

      Acum cu siguranta nu putem sa spunem ca lipsa castii a generat accidentul, dar existenta acestei poate sa iti salveze viata.
      La fel si cu autostrazile. Lipsa acestora nu genereaza accidente mortale, greselile soferilor fac asta. Dar daca ai autostrada, sansele ca soferul ala prost sa genereze un accident mortal scad cu peste 90%.

      @Boris, da, este mult mai sigur sa mergi pe autostrada cu 130 km/h decat sa mergi pe un drum national cu o banda pe sens cu 100 km/h.

      Ce este mai grav? Un accident frontal cu 100 km/h sau un carambol pe autostrada cu 130 km/h.
      Daca ne uitam la incidentul din 2021 de pe Autostrada Soarelui, o sa vedem ca din cele 55 de masini implicate in 4 accidente distincte nu a existat niciun deces. Doar 16 persoane au fost transportate la spital cu rani minore.

        (Citează)

    • @Andrei G: păi la partea asta nu am obiecții. Dacă există un accident, cauza e faptul că șoferul a mers ca un dobitoc. Lipsa infrastructurii poate transforma o victimă în 3, construcția infrastructurii poate reduce numărul de victime, dar educatul dobitocului să nu mai fie dobitoc va elimina problema direct.

      Să fie clar, nu susțin aici că România nu are nevoie de infrastructură – evident că are, din motive economice. Doar resping externalizarea vinei, că tentativa asta de a arăta pe altcineva cu degetul e cea mai bună metodă să nu-ți rezolvi problemele.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, pai si nu despre asta a fost vorba de la inceput in discutie, de limitarea numarului de victime? Ca eliminarea totala a dobitocilor nu se poate face. Dovada clara este ca si tarile civilizate au in continuare victime pe sosele.

        (Citează)

    • Da, dar ce zic eu e ca reduci mai mult si mai repede numarul de victime eliminand cauza accidentelor, prin educarea dobitocilor cu politie si camere, decat asteptand 10 ani sa construiesti autostrazi. Plus ca daca ai autostrazi nu inseamna ca nu trebuie sa scapi de dobitoci.

        (Citează)

    • Atunci cred ca am sta mai rau, daca ar fi la km condusi. Apropo, nu suntem atat de supravegheati incat sa se stie cati km se parcurg intr-un an intr-o tara :)

        (Citează)

  4. Cele mai multe din accidente sunt in orase si sunt legate de pietoni
    Pentru ca sa se rezolve asta trebuie
    1 sa apara multe piste de bicicleta
    2 transport in comun mult mai bun
    3 taxe mai mari la masini. in special pe SUV uri in orase
    4 strazile dintre blocuri sa aibe o limita de 30 km/h
    5 sa nu mai existe masini parcate langa trecerile de pietoni/colt de strada

    Nu are importanta cata politie e pe strada daca noi ne batem joc de reguli

      (Citează)

    • Stai linistit, majoritatea accidentelor mortale nu se intampla in orase mari ci in satele si comunele facute de-alungul drumurilor nationale unde se circula cu 90kmh+ si se traverseaza pe unde vrea fiecare.

        (Citează)

    • Claudiu, “se traverseaza pe unde vrea fiecare.”, deci admiti ca tine de oameni, si ca daca s-ar respecta legea ar fi mai putini morti, indiferent cati km de autostrada avem

        (Citează)

    • @Boris, desigur ca ar fi mai putine decese daca pietonii ar respecta legea. Dar asta este un lucru relativ dificil de controlat, mai exista si copii care traverseaza aiurea, etc.

      In acelasi timp, daca am avea autostrazi, nu ar fi nevoie ca masinile sa circule prin sate si, indiferent de cati sateni ar traversa gresit, ar fi mult mai putini potentiali soferi care sa ii omoare.

        (Citează)

  5. Ar fi interesat de aflat cati dintre cei 1735 romani si-au pierdut viata doar pe E85(drumul mortii). Pana cand nu o sa fie gata A7 si portiunea Iasi-Pascani din A8, o sa creasca numarul mortilor constant. Deci inca 10ani cel putin o sa stam sigur in top ca numar de decese. Oricine a facut un singur drum Bucuresti-Iasi, a avut minim o sansa de accident grav.

      (Citează)

  6. Cătălin Tănase

    19/10/2022 la 2:46 PM

    La motivele enumerate mai sus aș adăuga și corupția care facilitează eliberarea de permise auto. Sunt nenumărate cazurile de șoferi analfabeți cu permis auto sau cazuri de persoane inapte medical.

    Mi-am prelungit recent permisul de conducere. La vizita medicală nu am fost testat deloc. Doar am plătit taxa și am trecut cu fișa pe la fiecare medic pentru a aduna avizele. Nu m-au pus nici măcar să citesc un rând de caractere, să vadă dacă sunt chior sau nu! Să ne înțelegem, nu am plătit vreo șpagă pentru asta, m-am dus să fac examenul medical pe bune, că nu am probleme! Toate astea la o clinică din mijlocul Bucureștiului. Hai să extrapolăm asta la nivel național

    Oameni buni, contează foarte mult infrastructura, prezența poliției, etc., dar la final tot oamenii sunt ăia care fac accidentele!

      (Citează)

  7. Andrei G:
    @Dan, in 2020 au fost 402 decese pe E85, adica un sfert din totalul anului respectiv. Pentru 2021 nu am gasit o statistica.

    @nicolae, pe ce te bazezi cand spui asta? Ai gasit vreo statistica in aceasta privinta?

    https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-25584021-miturile-legate-accidentele-rutiere-din-romania-statistica-tocmai-publicat-datele-oficiale-care-sunt-judetele-cele-mai-periculoase.htm

    https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/society/20190410STO36615/statistici-privind-decesele-cauzate-de-accidente-rutiere-in-ue-infografic

    Daca te uiti putin peste statistici vei vedea ca destul de multi sunt in orasele mari.
    In plus in orase poti sa reduci numarul de accidente cu un cost mult mai mic decat in afara lor.

      (Citează)

    • 1. Ce ar trebui sa intelegem din primul articol?
      In Bucuresti, desi concentreaza oficial 10% din populatia tarii (si neoficial undeva la 15%), au avut loc doar 63 de decese din totalul de 1735 (adica 3,6%).

      Asta inseamna ca cel mai mare oras din tara (cu trafic exclusiv in oras) are un procent de decese la milionul de locuitor de 3 ori mai mic decat restul tarii. Adica exact opusul a ce ai afirmat tu.

      Daca ne uitam doar la accidente cu victime, fara sa fie cazul de decese, vedem ca Bucurestiul are 3097 de accidente din 31.000 raportate, adica 10% la o populatie de 10-15%.

      2. Acum trecem la articolul al doilea care ne spune ca la nivel european numarul de decese in randul pietonilor este de 20% din total. Deci nu cele mai multe decese, ci 1 din 5 implica un pieton.

        (Citează)

    • @Andrei G

      Esti enervant. Tu chiar deschizi link-urile trimise de altii si incerci sa pui datele cap la cap.

        (Citează)

    • @silicon_v, nesimtit eu ca stiu sa analizez o statistica.

        (Citează)

    • @Andrei G
      În București sunt și serviciile medicale mult mai bune de aici și numărul mai redus de accidente mortale.

      “Cele mai multe accidente au loc între două mașini, urmate de cele între o mașină și un pieton, iar pe locul al treilea sunt accidentele în care sunt implicate o singură mașină (care intră într-un copac, zid sau în altă mașină parcată)”

      ideea e ca pentru ca sa construiesti o autostrada te costa câteva miliarde de euro
      pentru ca sa pui niște piste de bicicleta în toate orașele din România te costa câteva zeci de milioane de euro. Dacă mai îmbunătățești și transportul în comun între orașe le vei reduce și mai mult numărul accidentelor rutiere.

      Cum in Romania nu sunt suficienți bani pentru a face totul în același timp așa ca trebuie prioritizat în funcție de cât de eficienta fiecare măsură.

        (Citează)

    • @nicolae

      1. Din link-urile date de tine rezulta inclusiv ca numarul total al accidentelor este mai mic in Bucuresti raportat la media tarii. Asadar oricat ai vrea tu sa fie adevarat, majoritatea accidentelor nu au loc in orase.

      2. In plus, in cazul unor accidente grave, pacientii sunt transportati la spitalele mari (astea exista in toate judetele, nu doar in Bucuresti). Concluzia este ca numarul scazut de decese din Bucuresti se datoreaza faptului ca accidentele din orase au loc la viteze mult mai mici, asadar nu sunt atat de periculoase ca cele de pe drumurile nationale.

      3. Avem aproape 30 de ani de cand pe E85 mor peste 400 de oameni in fiecare an. Asta inseamna 12.000 de oameni, dintre care jumatate nu au avut nici o vina. Chiar nu s-au gasit fonduri in 30 de ani ca sa salvam viata a 12.000 de romani?

      Cand au murit 64 de persoane la Colectiv cu totii am fost de acord ca a fost o tragedie nationala. Dar cand la fiecare 2 luni mor tot atatia oameni pe E85 vin unii ca tine care sustin ca avem nevoie de autostrazi si ca solutia de fapt o reprezinta pistele de biciclete.

      Nu mai discutam de beneficiile economice pe care le-ar aduce un drum care sa lege cele mai mari 2 orase din tara, ca deja apar prea multe fracturi logice in teoria ta cu lipsa banilor.

        (Citează)

  8. Mai credeti in schimbare in orizontul de timp al vietii noastre? E bine sa ai o doza de optimism. Uite, exemplu din Timisoara – orasul are camere de supraveghere in intersectii, asta de vreo 6-8 ani, insa nu se poate semna un protocol intre politie si primarie ca sa poata fi utilizate datele video, GDPR si alte prostii. Rezultatul e simplu: treceri pe rosu, schimbari de banda, mers intr-o directie cand nu e permis samd. Trafic plin de incalcari de reguli samd. Acum recent un cunoscut a fost implicat intr-un accident si a primit de la politie inregistrarea video din intersectie, asadar sistemul functioneaza insa nu este utilizat. Probabil ca s-ar face bani buni din amenzi, ar putea face politistii home office :), stai acasa si supraveghezi camerele sau urmaresti inregistrari. Alt exemplu: prin zona rurala din Banat – au disparut de multi ani masinile cu radar, iti trebuie calificare pt utilizare, iar politistii cu calificare nu mai sunt acolo, au fost mutati samd – asa ca se merge fiecare cat de repede poate daca nu e cine sa masoare viteza. Insa cel mai tare ar fi ca sa poti trimite la politie film/ poza cu ce ai vazut, politia sa verifice si daca se confirma, ia masuri (in China pt asa ceva se da si reconpensa celui ce trimite materialul, dar na, China e ramasa in urma, e comunista, corupta, nu respecta drepturile omului etc etc, noi nu vrem asta). Drumuri bune in rest!

      (Citează)

  9. Claudiu:
    Stai linistit, majoritatea accidentelor mortale nu se intampla in orase mari ci in satele si comunele facute de-alungul drumurilor nationale unde se circula cu 90kmh+ si se traverseaza pe unde vrea fiecare.

    Majoritatea accidentelor au loc pe drumul facut fix pe unde treceau drumurile de caruta acum 100 de ani. Pentru ca comunistii nostri au fost mai prosti decat comunistii bulgarilor care au scos in afara localitatilor drumurile nationale (vezi Ruse-Sofia sau drumul paralel cu tarmul Marii Negre).
    Si in continuare politrucii/elitele care ne conduc sunt prosti de impung – Baselu a largit E85 care merge pe fostul drum de carute de acum 100 de ani in loc sa facca o sosea noua chiar si cu 1 banda pe sens in afara localitatilor. Iar imbecilii de la putere indiferent de culoare nu au fost in stare sa faca autostrazi in 30 de ani.

      (Citează)

    • Lasa comunistii, multe sosele pt masini au fost facute inainte de coministi, in prima jumatate a sec 20. Cand au venit comunistii, le-au pastrat pe alea.

        (Citează)

  10. Claudiu:
    Stai linistit, majoritatea accidentelor mortale nu se intampla in orase mari ci in satele si comunele facute de-alungul drumurilor nationale unde se circula cu 90kmh+ si se traverseaza pe unde vrea fiecare.

    Tu asa ai impresia, ca satele au fost facute de-a lungul drunurilor nationale? :)) bineinteles ca intai exista satul si dupa aia s-a decis ca drumul ala sa fie unul important pt masini. Sunt multe drumuri care erau principale pe vremea trasurilor si acum aproape nu mai exista, pt ca s-a decis ca altele sa fie soselele (uneori care nici nu existau ca altfel de drum inainte – de ex DN dintre Sibiu si Sebes)

      (Citează)

  11. Eh, macar nu mor in crime 1700 de romani intr-un an, ci vreo 15% din numarul asta. Aia ar fi fost mai grav.

      (Citează)

  12. nashu_mare: Da, fix aia care merg pe contrasens pe autostrada sunt motivul pentru care avem cei mai multi morti pe cap de locuitor din Europa. Fix aia!

    Daca voua nu va da cu disonanta faptul ca sunt si unii care merg pe contrasens pe autostrada sau depasesc pe banda de urgenta si considerati ca acestea nu reprezinta un marker al unui comportament iresponsabil si infantil pentru majoritatea soferilor, atunci eu nu mai am alte argumente.

    Daca sunt unii merg pe contrasens pe autostrada si nu au intrat la puscarie in secunda 2, inseamna ca ceilalti care fac lucruri mai marunte le pot face in voie.
    Practic fiecare face ce vrea, fara vreo grija de vreun sistem punitiv. Asta e motivul pentru care suntem pe locul 1 la decese in UE.

    Si eu vreau o tara ca afara, si eu vreau infrastructura.
    Dar inainte sa zic ca nu mi se da si nu mi se face, prefer sa ma uit in primul rand la mine.
    Daca soferii ar respecta limita de viteza, regulile de circulatie si nu ar fi bezmetici, atunci nu ar mai fi asa accidente, indiferent de infrastructura.
    Ce facem noi putem controla imediat, ce se intampla in exterior (infrastructura), mai greu.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      20/10/2022 la 11:00 AM

      “Practic fiecare face ce vrea, fara vreo grija de vreun sistem punitiv. Asta e motivul pentru care suntem pe locul 1 la decese in UE”

      Foarte adevărat…

        (Citează)

    • vladutz: Daca voua nu va da cu disonanta faptul ca sunt si unii care merg pe contrasens pe autostrada sau depasesc pe banda de urgenta si considerati ca acestea nu reprezinta un marker al unui comportament iresponsabil si infantil pentru majoritatea soferilor, atunci eu nu mai am alte argumente.

      Nu, bă, disonanta e sa vezi o problema, aia ca avem de departe cei mai multi morti din Europa in accidente rutiere, si sa crezi ca e cauzata de un tampit care a mers o data pe contrasens sau orice alt eveniment unic care face rating tocmai prin unicitatea lui.

      Disonanta e sa vezi ca avem cei mai multi morti din UE pe sosele, cu mult peste ceilalti membri, si tu sa nu folosesti chestia asta pentru a pune presiune pe decidenti sa faca ce au facut fundamental diferit ceilalti ci sa le faci jocul cerand chestii minore doar pentru ca asta iti da un sentiment de superioritate morala. Cateodata cred ca teoria reglajelor sistemelor automate ar trebui sa fie materie obligatorie la bac. Ce cereti voi este fix ca atunci cand ai o roata dezumflata si solutia ar fi incalizrea aerului din cauciuc de la soare nu utilizarea unei pompe.

      Disonanta este sa vezi ca principala cauza a accidentelor este neadaptarea vitezei la conditiile de trafic si tu sa crezi in continuare ca depasirea limitei de viteza sau artifciile in trafic sunt responsabile, nu conditiile generale de trafic dificile. Nu mai departe de saptamana trecuta, Monica Macovei a iesit pe contrasens in timpul unei curbe (subvirare) si a acrosat un motociclist (sau invers). Poti sa zici orice despre Macovei dar nu ca e vreun nebun ahtiat dupa senzatii tari. Ca accidentul asta sunt o multime.

      Pe de alta parte, crezi ca nordicii ar fi fost de acord sa plateasca cele mai mari impozite din UE daca cea mai buna metoda de imbunatatire a calitatii vietii nu ar fi fost investitiile ci ar fi tot supravegherea politieneasca si amenda?

        (Citează)

    • @vladutz, deci a mers un prost pe autostrada pe contrasens si din cauza asta nu are sens sa mai construim altele noi. Buna gandire.

      Haide sa aplica aceeasi logica si in alte domenii:
      1. Scoli: am auzit ca sunt unii care fac liceul, dar nu reusesc sa obtina diploma de BAC. Mai are sens sa construim scoli in aceste conditii?

      2. Spitale: se intampla din cand in cand ca medicul sa greseasca tratamentul si pacientul sa moara. Mai are sens sa construim spitale?
      In plus, foarte multi oameni mor au probleme cu inima datorate stilului de viata nesanatos. Ce alegem aici? Construim spitale sau facem o campanie la TV si rezolvam problema?

        (Citează)

  13. nashu_mare: Da, fix aia care merg pe contrasens pe autostrada sunt motivul pentru care avem cei mai multi morti pe cap de locuitor din Europa. Fix aia!

    Cam ce din ce am spus eu mai sus te duce pe tine cu gandul la chestia asta? Cam cum ai facut tu conexiunile? Adica daca cer infrastructura cum e in toata Europa si unde e mult mai sigur sa circuli, tie ti se pare ca ma imbat cu apa rece?

    Marean: Daca e vorba ca lipsesc autostrazi, nu, e incorect. Romanii nu stiu sa foloseasca autostrazile, se comporta ca niste animale si pe autostrazi la fel ca si pe E85.
    Fix ce am scris mai sus. Nu asta ne-a pus pe primul loc in Europa.

    Autostrazile nu sunt cerute pentru facilitarea turismului. Nevoia de capacitate de transport nu este generata de nevoia de a merge la munte sau la mare.

    Mnu, dar de aia ajung sa ma plimb mai mult prin tari straine decat in Romania, in afara propriului judet (care are aeroport). Ca autostrazi, autocare, trenuri mai bune. Nu faci pt turism, sa zicem, dar stii ca o sa ajute imens si la asta.

      (Citează)

  14. nashu_mare: Nu, bă, disonanta e sa vezi o problema, aia ca avem de departe cei mai multi morti din Europa in accidente rutiere, si sa crezi ca e cauzata de un tampit care a mers o data pe contrasens sau orice alt eveniment unic care face rating tocmai prin unicitatea lui.

    Disonanta e sa vezi ca avem cei mai multi morti din UE pe sosele, cu mult peste ceilalti membri, si tu sa nu folosesti chestia asta pentru a pune presiune pe decidenti sa faca ce au facut fundamental diferit ceilalti ci sa le faci jocul cerand chestii minore doar pentru ca asta iti da un sentiment de superioritate morala. Cateodata cred ca teoria reglajelor sistemelor automate ar trebui sa fie materie obligatorie la bac. Ce cereti voi este fix ca atunci cand ai o roata dezumflata si solutia ar fi incalizrea aerului din cauciuc de la soare nu utilizarea unei pompe.

    Disonanta este sa vezi ca principala cauza a accidentelor este neadaptarea vitezei la conditiile de trafic si tu sa crezi in continuare ca depasirea limitei de viteza sau artifciile in trafic sunt responsabile, nu conditiile generale de trafic dificile. Nu mai departe de saptamana trecuta, Monica Macovei a iesit pe contrasens in timpul unei curbe (subvirare) si a acrosat un motociclist (sau invers). Poti sa zici orice despre Macovei dar nu ca e vreun nebun ahtiat dupa senzatii tari. Ca accidentul asta sunt o multime.

    Pe de alta parte, crezi ca nordicii ar fi fost de acord sa plateasca cele mai mari impozite din UE daca cea mai buna metoda de imbunatatire a calitatii vietii nu ar fi fost investitiile ci ar fi tot supravegherea politieneasca si amenda?

    “Ba” citezi numai ce iti convine din text, faci abstractie de alte argumente, discutia nu mai e un debate, it went south.
    Pentru mine e clar ca ai parerile tale si le sustii indiferent.
    Noroc ca aici pe forum putem fiecare sa avem ce pareri vrem.
    Cu respect si avand in vedere cele mentionate mai sus, multa sanatate.

      (Citează)

    • Eu am parerile mele, e adevarat. Dar le sustin cu cifre. Si ti-a aratat si Andre G cifre mai sus.

      Abstract e sa zici ca pentru ca a mers unul pe contrasens avem cel mai mare numar de morti pe cap de locuitor din UE, ca se creeaza nu stiu ce atmosfera definita prin metafore care ne impinge la recorduri.

        (Citează)

  15. Andrei G:
    @vladutz, deci a mers un prost pe autostrada pe contrasens si din cauza asta nu are sens sa mai construim altele noi. Buna gandire.

    Haide sa aplica aceeasi logica si in alte domenii:
    1. Scoli: am auzit ca sunt unii care fac liceul, dar nu reusesc sa obtina diploma de BAC. Mai are sens sa construim scoli in aceste conditii?

    2. Spitale: se intampla din cand in cand ca medicul sa greseasca tratamentul si pacientul sa moara. Mai are sens sa construim spitale?
    In plus, foarte multi oameni mor au probleme cu inima datorate stilului de viata nesanatos. Ce alegem aici? Construim spitale sau facem o campanie la TV si rezolvam problema?

    Am detaliat de 2 ori ce am vrut sa zic cu idiotul pe contrasens pe autostrada, mai incerc odata, poate se intelege ce vreau sa spun:

    1. Nu sunt neaparat cazuri atat de rare. Cate unele ajung pe prima pagina.
    2. CHIAR SI ASA, daca intr-o societate, unul poate sa faca ASA CEVA si tratamentul este cel pe care cunoastem, ca mai mult s-au amuzat politistii, DEMONSTREAZA ca majoritatea soferilor pot sa faca (si fac) abateri mai marunte IN VOIE, fara sa fie penalizati.

    Cum ar fi sa nu vreau autostrazi? Asta s-a inteles? Departe de a fi corect.
    Insa in loc sa dau din prima vina pe ceva ce nu e in controlul meu direct (poate ne vedem la vot mai mult de 20% next time), prefer sa ma uit si la mine in ograda, ce pot sa controlez direct: comportamentul, predictibilitatea si maturitatea mea la volan.
    Ca asa, sa construim, sa facem … sunt discutii abstracte. E adevarat ca e comod sa zic ceva ce nu tine de mine, ca am gasit scuza.
    Nu uitati ca miza e sanatatea si chiar viata noastra.

      (Citează)

    • @vladutz, ai dreptate cand spui ca poti sa controlezi comportamentul tau la volan.

      Dar ce te faci cand vine vorba de comportamentul celorlalti la volan? Acolo nu mai ai pic de control. Si tocmai, pentru a evita astfel de probleme, este bine sa avem autostrazi. Acolo, indiferent cat de dobitoc este soferul care circula cu mine pe acelasi drum, sansele sa ma omoare sunt reduse cu 90%.

        (Citează)

  16. Marean: . Romanii nu stiu sa foloseasca autostrazile, se comporta ca niste animale si pe autostrazi la fel ca si pe E85.

    Corect, insa de obicei nu e fatal ca n-ajung pe contrasens sa se adune vitezele. Astept statisticile pt cand or termina expresul spre Craiova. Alt drum simpatic.

      (Citează)

  17. Eu am 20 de ani de când am luat prima categorie și 6 de la ultima.

    Am trăit și 60k km pe an în timpul ăsta.

    Dar te rog spune-mi!

      (Citează)

  18. nashu_mare: Eu am 20 de ani de când am luat prima categorie și 6 de la ultima.
    Am trăit și 60k km pe an în timpul ăsta.
    Dar te rog spune-mi!

    Am zis ca nu ne dam in concurs, dar e prea delicios :)
    Si eu am, ca si tine, experienta (22 ani) de condus, si in Ro si in tari civilizate, mai mult pe 4 dar si pe 2 roti.
    Legat de nr de km under the belt, nu stiu ce sa zic, dupa o anumita limita, mai mult ne descalifica decat ne califica pentru acest debate.

    Poate mai trebuie sa stie lumea ca suplimentar mai am experienta prin spital, de dormit cu patul pliant luni de zile in salon la neurochirurgie la Bagdasar, alaturi de pacient accidentat si operat la coloana din motive de accident auto de catre, stiti voi, un idiot neatent, doar unul, un caz de exceptie.
    Am mai zis si asta in trecut, nu doresc nimanui sa ajunga acolo. Dar va invit sa faceti o vizita pe etaj, sa vedeti cum se vede viata si cum se schimba perceptia.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus