un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Metroul bucureștean nu-i deloc pregătit pentru cărucioare de copii sau scaune cu rotile

30 Sep 2022  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

19 comentarii

Teoretic, s-au montat lifturi prin stațiile de metrou. Până să o avem pe Alice trăiam deci cu impresia că gata, metroul bucureștean este accesibil acum pentru cărucioare de copii și, mai important, scaune cu rotile pentru persoane cu handicap. În fond, un bebeluș îl mai ții și în brațe, un cărucior îl mai urci câteva trepte și manual, dar o persoană în scaun cu rotile, mai ales singură, nu are cum să se descurce fără lift.

Și țeapă, evident. Metroul este foarte slab pregătit și accesibil pentru astfel de dispozitive. Acum că o avem pe Alice și că am început să mergem cu metroul cu ea, am putut și observa cât de slabă este situația din teren.

De exemplu, aici la noi la Tineretului există un singur lift, dar este undeva la shaormăria Dristor Doner. Dacă vii dinspre Tineretului, ca noi, ai de ales: cobori copilul în brațe și căruciorul cumva pe scări, pe două seturi de scări foarte lungi, sau mergi în plus vreo 10 minute până la acel lift.

Durează 10 minute pentru că trebuie să traversezi pe partea opusă a bulevardului față de direcția din care venim noi și să mai mergi apoi mai mult de o lungime de stație de metrou pe la suprafață până la acel lift. La propriu au făcut liftul în partea opusă gurii de intrare prin care intră 85% dintre călătorii de la acea stație.

Cum facem, deci? Păi Matilda o ia pe Alice în brațe și eu iau căruciorul în brațe și coborâm astfel în tandem. Doar unul dintre noi n-ar reuși pe scări normale să coboare cu Alice și cărucior.

350 de metri de mers în plus pe jos ca să ajungi la lift. 5 minute zice Maps, mai mult dacă prinzi roșu la pietoni.

 

 

Într-o zi ne-am dus la Dristor și am schimbat acolo la celălalt Dristor. Între cele două stații sunt vreo 3 rânduri de câte 10-15 trepte. Nu au rampă, nu au lift. Am luat eu căruciorul de la un capăt și Matilda de la celălalt capăt, că nu am mai dat-o jos pe Alice din el pentru 10 trepte, și le-am urcat așa.

În altă zi, am luat metroul de la Piața Muncii. Ne-am uitat după lift, nu l-am văzut. O problemă a metroului este că la intrarea în stație nu ți se spune unde este liftul, în caz că este la vreo altă gură de intrare. Măcar să știi unde să mergi.

Nu am zărit nicăieri liftul, deși am traversat intersecția ca să cercetăm și intrarea dinspre sud. Am luat-o iar la picior pe trepte cu 18 kg.

 

În altă zi am coborât la Aviatorilor. Aveam treabă la Herăstrău, dar ieșirea de la parc nu are lift, așa că am ieșit la fostul sediu Vodafone. Există lift de la nivelul peronului până la nivelul turnicheților, apoi urmează un set de vreo 20 de trepte. Lângă ele este o platformă pentru coborât și urcat scaune cu rotile. Am vrut să o punem în funcțiune, de curiozitate, și nu am reușit. Am apăsat toate butoanele posibile, apoi am plecat pe scări, că și așa pierdusem prea mult timp. Nici nu știu dacă funcționează acele platforme.

Mai urmează acolo încă un set de scări și apoi un lift către suprafață, la fostul sediu Vodafone. Ce faci însă dacă ai treabă pe partea cealaltă a bulevardului, la zona cu Steam și Bob? Păi bulevardul nu se poate traversa pe la suprafață, ci doar prin pasajul pietonal subteran, care are lift doar unde v-am spus eu, la clădirea Vodafone. În partea cealaltă o iei pe scări, vreo 40 la număr.

Iar când ieși la clădirea Vodafone și tu ai treabă la Herăstrău, trebuie să traversezi apoi întreg rondul de la Charles de Gaulle, adică traversezi Calea Dorobanți, Primăverii și apoi Aviatorilor. Semafoarele sunt lungi, durează vreo 10 minute treaba asta. Ne-a luat 15 minute în plus de la ieșirea din tren și până să ajungem la parc, pentru că am făcut acest ocol cu trepte, lifturi și traversări.

Piața Victoriei. Vedeam dinspre Kiseleff. Este gură de metrou chiar acolo la parc, lângă Guvern, dar nu are lift. Cum spuneam, semnele sau intrările nu îți spun în nici un fel unde este liftul, iar Piața Victoriei este o zonă extra-uriașă. Dacă nu știi că este lift în partea opusă, la intrarea pe Lascăr Catargiu la Europa House, nu ai cum să afli asta. Ca să ajungi acolo traversezi treptat toată piața, cu multe minute de așteptare la fiecare semafor.

Am întâlnit și stații bune. De exemplu, Timpuri Noi are liftul clar vizibil în centrul intersecției, apoi sunt lifturi către fiecare peron. Este o stație ușor de folosit. A fost ok și pe la Aurel Vlaicu.

 

Și nu țin musai la lifturi pentru mine și căruciorul lui Alice. Mă descurc foarte bine și cu scări rulante. La urcare este cel mai simplu, proptești căruciorul în scările rulante și îl ții cu mână la nivel, că nu-i vreun mare efort. La coborâre este mai complicat pentru că treptele au viteza lor mărișoară și nu ai în ce “propti” căruciorul ca să-l pui bine pe o poziție sigură. Eu cobor cu spatele, adică intru cu spatele pe scări și trag căruciorul, și el întors cu spatele la coborâre, pe trepte, apoi când acestea se separă am grijă să nu prindă roțile între trepte. Sper să nu cad într-o zi. Dar cu un scaun cu rotile ce faci? Sau altă problemă locomotorie.

 

Acum vreo 10 ani am fost în Londra. Un lucru care mi-a plăcut acolo era cât de bine marcate erau stațiile de metrou sau de autobuz. Adică în fiecare stație era și o hartă mică a zonei, pe care erau marcate restul stațiilor din acea intersecție, autobuzele și metrourile lor, intrările șamd.

De exemplu, la noi ți se poate spune că autobuzul X se ia din Piața Unirii, dar sunt 10 stații diferite acolo, pe toate părțile pieței. Dacă nu știi direct unde să te duci, poți pierde 20 de minute dând o tură a pieței ca să găsești de unde pleacă autobuzul căutat de tine. La alții s-a rezolvat asta din prima. S-a putut. Este simplu.

La noi nu are nimeni interes să facă asta. Nici un director de RATB sau Metrorex nu este plătit în funcție de indicatori care arată satisfacția clienților, care arată dacă a îmbunătățit sau nu ceva în stații, în circulația materialului rulant șamd. Este pus acolo de partid și prieteni și asta e tot. Poate nici să nu vină la birou, că nu-i ia nimeni scaunul de sub fund.

 

De trotuare cu zone de urcare sau coborâre la nivel cu strada nici nu vreau să vorbesc. O fi rocket science de-i așa greu să le iasă bine una.

    19 comentarii

  1. De cand ai scris intr-un articol ca lifturile la metrou se pot folosi de catre toata lumea, dar au prioritate au persoanele cu dizabilitati, le-am folosit din cand in cand. Pana atunci credeam ca sunt exclusiv dedicate persoanelor cu dizabilitati.

    Ce am remarcat este ca nu prea exista lifturi sa te duca de la suprafata la peron. Sunt sau de la suprafata la turnicheti sau dupa turnicheti la peron.

    Daca exista lift la Munci, eu nu l-am vazut vreodata si folosesc statia de zeci de ani. Si nu cred sa fie la intrarea cealalta, pe care nu o folosesc :P. Ma mir ca nu isi ia Romania infringement de la UE pe tema asta sau amenda zilnica pana rezolva.

      (Citează)

  2. Eu am fost in Londra unde urma sa ma vad cu o prietena cu copil. A stabilit ea unde ne vedem pt ca nu toate statiile au lift. Deci si acolo e la fel.
    Tinand cont ca intai au fost statiile (si la noi si in Londra) si apoi s-au facut lifturile relativ recent este destul de clar ca le-au pus unde s-a putut constructiv sa fie, nu unde era ideal la unele statii nu s-au putit pune deloc.
    Eu sper ca macar stațiile noi sa aiba lifturi pozitionate bine dar nu prea am fost in drumul taberei

      (Citează)

  3. Stai să vezi la Piața Victoriei oameni în putere care se înghesuie la liftul ăla când e cu mult mai rapid să urce scările…

      (Citează)

  4. Am un comentariu in moderare si nu inteleg motivul.

      (Citează)

  5. Nu.mai este sediul.Vodadone în clădirea marea de la Charles de Gaulle?

      (Citează)

  6. Tocmai ce am vizitat Barcelona, liniile vechi de metrou nu doar ca au lifturi din doua în doua, dar nici la capitolul scări rulante nu stau bine, sunt un fel de Dristor, unde ba mai urci câteva scări, ba cobori altele.
    Liniile noi (cel puțin una dintre ele cu care am avut ocazia sa merg) se vede ca sunt construite diferit, iar accesibilitatea persoanelor cu deficiente de mobilitate este luata în calcul din stadiul de proiect.
    PS: am vizitat și câteva stații unde turnichetii de ieșire erau de pe vremuri, și constau în 2 uși cu un arc ce se deschid doar în sensul de ieșire, și de care unii călători profitau seara când nu era paza pentru a întra foarte ușor fără a plăti călătoria : https://images.app.goo.gl/ZJVAwoSVA3JWCCpm6

      (Citează)

    • Mi se pare normal sa profiti de orice poti. Pana la urma, tot ce se face intr-o tara este pe banii cetatenilor.

      Eu as face transportul public gratuit peste tot. Si asa este subventionat masiv, macar sa nu mai existe capuse si sa poata merge lumea gratis unde are nevoie.

        (Citează)

  7. daca nu consideram ca teroretic nu ai voie cu caruciorul pe scarile rulante..

    pentru mine era mai simplu sa intru cu fata la coborare si sa il tin din maner in echilibru pe rotile din spate “tras spre mine” (la fel ca la urcare, rotile fixate intre trapta si contratreapta, doar ca prin tragere, nu prin impingere).

    evident, lasi ceva spatiu in fata ca sa nu ai surprize la final (uneori lumea uita ca exista flux de oameni care vin din spate pe scara si se opresc fix la iesire).

    riscul aici nu mai e sa cazi tu si caruciorul peste tine, ci tu peste carucior daca e ceva buluceala (dar si invers.. ar cadea altii peste voi – motiv pt care nu ai voie de fel pe scari cu asa ceva).

      (Citează)

  8. Ma distreaza cum lumea incepe sa observe lucruri dupa ce are copil. Mai era o doamna acum cateva luni care zicea ca ei ii placea Bucurestiul inainte sa aiba copil, dar acum nu ii mai place pt ca nu are loc pe trotuar cu carutul din cauza masinilor.

    Inteleg ca asa functioneaza mintea umana, respectiv nu vezi ce nu te afecteaza, dar tot e un pic amuzant si un pic trist.

    Multi romani ajung in vest si se mira prima data cand vad pe strada f multi oameni cu dizabilitati. Si dupa o vreme inteleg ca nu sunt mai multi oameni cu dizabilitati in vest, explicatia e ca in Ro ei sunt obligati sa stea in casa pt ca nu pot folosi spatiul public, deci nu ii vedem, deci credem ca nu exista.

      (Citează)

  9. Laughing in “life with twins”

      (Citează)

  10. La Victoriei cum cobori de la Vodafone nici nu poti ajunge jos direct cu lift. Ai cateva trepte fara. De ma rog mereu de oameni sa ma ajute. Dap, trecem prin asta zilnic mai ales ca nu avem masina. Mereu ma gandesc cum se descurca mamele singure de 1, 2, 3 copilasi cu carucior copilas bagaje etc …

      (Citează)

  11. Marean:
    Multi romani ajung in vest si se mira prima data cand vad pe strada f multi oameni cu dizabilitati. Si dupa o vreme inteleg ca nu sunt mai multi oameni cu dizabilitati in vest, explicatia e ca in Ro ei sunt obligati sa stea in casa pt ca nu pot folosi spatiul public, deci nu ii vedem, deci credem ca nu exista.

    Bine punctat.
    Asa am patit si eu, cand a trebuit sa duc scuterul de coarne pana la service, pe trotuar. Masini parcate, obiecte de vegetatie / mobilier urban, borduri inalte, trotuare care se termina in cladiri sau garduri, mizerie, balti, toate fac imposibila deplasarea celor care nu pot merge pe 2 picioare.

    Toata Romania e disabled not-friendly, nu doar la metrou (ba metroul este chiar un caz fericit. Sa vezi la STB…). Aici daca esti disabled, esti mancat.

    Nu degeaba se spune ca nivelul de civilizatie si bunastare intr-o societate se masoara prin capacitatea de a avea grija de cei mai putin capabili (batrani si persoane cu dizabilitati).

      (Citează)

  12. Deci pe scurt statiile de metrou au in mare majoritate lifturi, dar nu au la iesirile unde ai tu “treaba” (shaorme si cafele). Exista si o harta speciala in google maps fix pentru asta, trebuie doar sa cauti.

    Soc si groaza ca unii au crescut copii cand nu era nici un lift la metrou (si asta nu era acu 100 de ani, mare majoirtate s-au facut in ultimii 10 ani). Vrei lifturi ca la botul calului, plimba-te pe magistrala nou de la drumul taberei ca aia a fost facuta din start cu plan de lifturi.

      (Citează)

  13. @Radu: ai un typo la “Romania nu e deloc pregatita….”

      (Citează)

  14. Soția mea folosește un scuter electric pentru deplasare, unul similar cu acesta: https://rehaker.hu/termekek/mobilitas-eszkozei/elektromos-mopedek/el-go-moped/
    Acest lucru îi permite să ducă o viață normală, atât de normală cât se poate la noi. Scuterul are o autonomie de circa 60 km după o încărcare completă.
    Ne-am mai civilizat și noi puțin (inclusiv la nivel de mentalități), multe stații au lifturi, iar unde nu s-a putut construi un lift încă sau nu se poate construi, pot fi ocolite.
    Există o hartă a metroului unde sunt marcate lifturile, dar nu știu cât este de exactă, noi întrebăm la casa de bilete, iar aceștia sună la stația de destinație și ne spun dacă există cu adevărat lift funcțional.
    Din păcate nu poate folosi acele platforme care înlocuiesc în unele stații lifturile, scuterul este mai mare decât platforma.
    O altă rugăminte aș avea (adresată celor care își parchează mașinile), nu mai parcați în acele zone cu bordura lăsată, pe unde un astfel de scuter sau cărucior ar putea să urce sau să coboare.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus