un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 reîncepe duminică, iată tot ce aduce nou acest sezon

16 Mar 2022  ·

AUTO  ·

33 comentarii

Duminică are loc prima cursă din noul sezon de Formula 1. Bahrain, la ora 17, transmis tot de DigiSport și Digi 4K. Este un an cu schimbări pe toate planurile, inclusiv în formatul unui weekend de grand prix.

Întâi, un mic sondaj, că sunt curios câți urmăriți Formula 1 și dacă ar trebui să intru în prea multe detalii:

Urmăriți Formula 1?

Loading ... Loading ...

Piloți și echipe

Echipele sunt asemănătoare cu cele de anul trecut. Modificările principale au fost:

  • George Russell a trecut de la Williams la Mercedes, unde va fi coleg cu Hamilton. În locul său la Williams va fi readus în competiție Alexander Albon.
  • Valtteri Bottas s-a mutat la Alfa Romeo. Va fi coleg cu Zhou Guanyu, un debutant chinez.
  • echipa Haas a renunțat la sponsorul rusesc Uralkali și l-a dat afară pe Mazepin, care era fiul patronului. În locul său revine în F1 pilotul Kevin Magnussen.

Simplist vorbind, Albon și Magnussen sunt cantități cunoscute, nimic legendar acolo. Russell este viitorul echipei Mercedes, probabil va deveni pilotul principal după retragerea lui Hamilton. Cât despre Guanyu, sunt curios să văd ce poate. În Formula 2 a avut rezultate bune, a terminat sezonul pe locul 3. Aduce cu el piața chineză, deci este și o mutare strategică din partea echipei Alfa Romeo.

Max Verstappen este campionul en-titre. Văd că și-a schimbat numărul cu care concurează, acum are numărul 1, nu 33 ca anul trecut. Hamilton rămâne cu numărul 44. Competiția principală va fi tot cea între Verstappen și Hamilton, plus Red Bull și Mercedes. Cred că la fel de interesantă va fi lupta pentru locul 3 între McLaren, Ferrari și Alpine, cum își spune Renault acum.

Curse

Sezonul are 22 de mari premii. Puteți downloada un calendar de pe f1calendar.com. În Google Calendar vă puteți abona de fapt la calendar (alegeți doar cursele, nu și antrenamentele libere) și se va și actualiza singur în caz că apar modificări ulterioare.

Un circuit nou în acest an va fi cel din Miami, pe 8 mai, oficial numit The Crypto.com Miami Grand Prix. În octombrie va avea loc a doua cursă din SUA, lângă Austin, Texas.

Nu va mai avea loc cursa din Qatar. Va reveni în 2023 pe alt circuit, anul acesta Qatar are treabă doar cu fotbalul. Rusia a fost scoasă din calendar. Nici circuitul din Vietnam, așteptat încă din 2020, nu debutează în acest an.

Schimbări tehnice

Majoritatea schimbărilor pentru 2022 sunt la specificațiile mașinilor. Formula 1 trece prin cele mai mari modificări de regulament din ultimii ani, iar monoposturile vor arăta diferit în acest an. Scopul este diminuarea vortexurilor aerodinamice ce apăreau în spatele unui monopost și care făceau foarte dificilă depășirea de către o altă mașină, cu excepția situației când avea putere mult mai mare. Se pare că aerul haotic din spatele unui monopost producea o pierdere de 46% a forței de apăsare pentru mașina urmăritoare la o distanță de 10 metri.

Prin schimbările aerodinamice implementate, se încurajează depășirile.

Principalele modificări sunt:

  • se trece la jante de 18 inci de la cele de 13 inci. Va fi o schimbare foarte vizibilă, roțile fiind mari și cu anvelope low-profile. Pirelli dă pneurile, BBS este furnizorul de jante.
  • aripa față este simplificată, chiar dacă are capete mai ample. Prin eliminarea unor orificii și aripioare mărunte de pe ea, aerul se direcționează mai puțin spre partea de sus a mașinii și mai mult pe sub ea. Asta este intenția majorității modificărilor.
  • aripa spate este modificată pentru a micșora efecte aerodinamice nedorite, precum niște vortexuri create de marginile ei anterioare și care destabilizau un alt monopost aflat în spatele acesteia. Acum aripa are o altă formă ce rezolvă asta.
  • podeaua mașinii permite curgerea mai fluentă a aerului pentru un efect de sol mai pronunțat. Forma aripii față și a podelei face ca aerul să accelereze când trece pe sub mașină, ceea ce micșorează presiunea și deci “lipește” mașina de sol.
  • pe lateral sunt interzise câteva elemente aerodinamice care direcționau aerul spre exteriorul mașinii.

Consecința este că monoposturile noi arată acum mai rotunjite, mai clare în design-ul lor, neîntrerupte de o mulțime de elemente aerodinamice de mici dimensiuni. Roțile mai mari complementează bine acest design.

Și cum este primul an cu aceste modificări aerodinamice și încă nu-i clară cea mai bună soluție de adoptat, majoritatea monoposturilor din acest an arată diferit. Marginile laterale, acele sidepods, sunt diferite între echipe, fiecare abordând o altă soluție.

Se modifică și combustibilul, care acum este E10, adică are 10% etanol. Asta a însemnat modificări la motoare, dar nu ceva de care să știm noi. De asemenea, piloții nu mai trebuie să înceapă cursa cu anvelopele folosite pentru cel mai bun timp din calificări, ci pot alege ce vor ei.

Formula 1 nu permite embedul de clipuri proprii din YouTube, așa că uitați-vă pe canalul lor ca să vedeți pe video aceste modificări, explicate mai bine. Acest clip este și mai detaliat.

Formatul unui Grand Prix

Formula 1 își dorește mai mult timp pe televizor, ca să se vadă sponsorii mai mult, și deci oferă mai mult spectacol în schimb. Un weekend arată altfel acum:

  • vineri: dimineață are loc conferința de presă, apoi urmează două sesiune de antrenamente.
  • sâmbătă: conferință de presă cu managerii echipelor, apoi antrenamentul nr 3 și apoi calificările
  • duminică: cursa.

Ziua de joi dispare din program.

Vor fi și trei curse sprint (Italia Emilia Romagna, Austria și Brazilia), dar sunt modificări și aici. Formatul lor rămâne similar cu cel testat anul trecut. Calificările clasice vor avea loc vineri, iar sâmbătă are loc o cursă sprint de vreo 18 ture, apoi duminică are loc cursa mare.

Schimbarea este că cel mai rapid pilot în calificările de vineri va pleca oricum din pole position duminică. Cursa sprint va da însă mai multe puncte câștigătorilor ei. Anterior se dădeau 3-2-1 punct, acum primii 8 clasați vor primi puncte în clasament, primul luând 8 puncte. De asemenea, înțeleg că ordinea la finalul sprintului determină ordinea de plecare duminică, cu excepția celui din pole position.

Monoposturile

Cel mai frumos arată cel Alpine. Schema de culori albastru-roz se potrivește foarte bine. În primele două curse, monoposturile vor fi integral roz, probabil că sponsorul BWT este mai activ în acele țări.

Mercedes se duce în mult argintiu, McLaren în portocaliu. Alfa Romeo arată foarte bine în culorile tradiționale ale constructorului italian.

Schimbări în arbitraj

După haosul din ultima cursă a lui 2021, când Verstappen a câștigat titlul în ultimul tur după o decizie foarte controversată a directorului cursei, acesta din urmă a fost schimbat. Teoretic dat afară din post, practic mutat în altul.

Cu Michael Masi out, au fost numiți doi directori de cursă, care vor face cu rândul între grand prix-uri. Se va introduce și un Virtual Control Room, un soi de VAR din fotbal, adică diverse decizii pot fi verificate de mai mulți oameni. Comunicațiile radio între șefii echipelor și directorii curselor nu vor mai fi făcute publice pentru a nu crea scandal.

Se va regândi procedura de depășire a safety car-ului, ca să nu mai fie controverse în viitor, iar pentru cursele întrerupte din cauza ploii se vor acorda altfel punctele, în funcție de cât din distanța unei curse a fost parcurs până la întrerupere.

Ce au arătat testele din pre-sezon

Red Bull au fost cei mai rapizi. Ferrari au mers bine.

Cei de la Mercedes s-au plâns de probleme și lipsă de performanță, dar de obicei așa fac în fiecare sezon, apoi câștigă. McLaren a avut ceva probleme cu aerodinamica și frânarea, dar poate au tras concluziile necesare și le rezolvă.

În general, deși presa face mare poveste din rezultatele testelor, de obicei acolo se mai testează diverse soluții aerodinamice sau piloții nu dau tot ce pot, că n-au de ce. Așa că, în mare, mie nu mi se par foarte importante. Vedem duminică în Bahrain cum arată lucrurile.

    33 comentarii

  1. Încurajat depășirile înseamnă încurajat accidentele, ultima chestie necesară pe un circuit cu un inconștient ca Verstappen.

      (Citează)

  2. De mentionat ca nici cursa din Rusia nu va mai avea loc.

      (Citează)

  3. Da chiar asa.. in Rusia nu mai are loc cursa.. Dar ma asteptam Radule de la niste predictii pentru noul sezon…

      (Citează)

    • Imposibil de zis, că se schimbă prea multe lucruri la mașină. Cine se aștepta ca Button să câștige cu Brawn GP la o altă schimbare majoră?

      Testele pre-sezon nu sunt relevate, nu dă nimeni tot ce poate, iar Mercedes de obicei se plânge și apoi vine cu mașină super.

      Personal cred că tot Hamilton vs Verstappen va fi spectacolul principal, dar cine câștigă este imposibil de ghicit de acum, sunt șanse 50-50.

        (Citează)

  4. Pacat ca l-au schimbat pe Michael Masi. Sunt curios cum a fost motivata decizia.
    Sa speram ca sezonul va fi mai strans ca anul trecut si sa castige oricine dar nu Hamilton.

    “Simplist vorbind, Albon și Magnussen sunt cantități cunoscute, nimic legendar acolo”.
    Cred ca esti cam dur.
    Most of the credible estimates (from people with a professional involvement in F1 of one sort or another) is that the car is 80% to 90% of the performance and the driver brings the rest.
    Favoritul tau, Hamilton, a fost de la inceput la o echipa buna.

      (Citează)

    • Okochea:
      Pacat ca l-au schimbat pe Michael Masi.

      Într-adevăr, i-au spulberat 50% din șansele lui Max la un nou titlu.

      Okochea:
      Sunt curios cum a fost motivata decizia.

      I-au arătat un VOD cu cursa din Abu Dhabi.

        (Citează)

    • Okochea: Pacat ca l-au schimbat pe Michael Masi. Sunt curios cum a fost motivata decizia.

      Cred că omul și-a pierdut credibilitatea și ar fi fost contestate toate deciziile lui subiective din viitor.

      Nu s-a motivat cumva. “He was offered a new position”. Dacă-l dădeau afară, practic recunoșteau că a greșit. https://www.formula1.com/en/latest/article.michael-masi-replaced-as-race-director-amid-fia-structural-changes.174xskJuXpEIAiXPQ98oPE.html

      Okochea: Favoritul tau, Hamilton, a fost de la inceput la o echipa buna.

      Da, dar îți dai seama de cât de bun este un pilot chiar dacă nu are mașină de top. Hamilton a fost de la început la o echipă bună (considerând McLaren asta în 2007) pentru că a avut rezultate excelente înainte de F1, câștigând în GP2 de la prima înfățișare.

      În plus, îți dai seama de talentul unui pilot în anumite momente. De ex Russell a demonstrat cam ce poate când s-a calificat locul 2 la Spa. Tsunoda a dovedit că este de viitor strângând multe puncte la debut. Mazepin… not so much.

        (Citează)

  5. la sondaj ar fi mers si varianta 3: uneori :) asa ca nu am votat

    am urmarit constant pe vremuri dar mi-am cam pierdut interesul in ultimii ani

      (Citează)

    • Uneori înseamnă că urmărești :P

      Ultimul sezon a fost foarte tare, va rămâne legendar. Și acum din 2022 poate fi interesant de intrat din nou în domeniu, cu toate schimbările acestea.

        (Citează)

    • Uneori sezonul trecut a insemnat doua curse pe sarite si ultima cursa mai 50% pt ca ma uitam si la un meci de fotbal. Acum doua sezoane m-am uitat 5 minute adunate.

      Pe vremuri imi faceam programul in functie de curse, duminica de duminica eram lipit de tv, ma ciondaneam cu ai mei cand aveam unul singur in casa sa am intaietate la cursa. Inclusiv cand imi faceam stagiul militar in 2003, m-am trezit devreme sa vad cursa din Australia. Imi cumparasem doua carti despre istoria F1 pentru ca dupa 90 nu aveam alte mijloace de informare in afara de ce spuneau Arnold Cobilanschi si Miki Alexandrescu. Dar incetul cu incetul dupa cele enspe mii de modificari consider aiurea ale monoposturilor si pentru ca rar mai vedeam doua-trei depasiri pe cursa, am renuntat.

        (Citează)

  6. Nu urmăresc Formula 1 (și nici alte sporturi), dar să mai citesc câte-un articol e OK.

    Îmi place foarte mult designul și tot ce ține de aspect la noile mașini.

    Arată superb, în opinia mea.

      (Citează)

  7. Eu urmaresc tot, stiu tot :) Si vreau sa spun ca sezonul 4 din Drive to Survive de pe Netflix a fost cel mai tare de pana acum. In rest, mega curioasa ce o sa faca Russell, acum ca are masina pe masura lui :) Si deja abia astept replicile dintre Toto si Horner, deliciu!

      (Citează)

  8. Sabina:
    Eu urmaresc tot, stiu tot :) Si vreau sa spun ca sezonul 4 din Drive to Survive de pe Netflix a fost cel mai tare de pana acum. In rest, mega curioasa ce o sa faca Russell, acum ca are masina pe masura lui :) Si deja abia astept replicile dintre Toto si Horner, deliciu!

    Mai exista si altii dincolo de Mercedes si Redbull in Formula 1 :)

      (Citează)

  9. Poza aia cu Redbull nu e cu masina reala, ci doar cu sasiul generic pictat in culorile echipei.

    Au dezvaluit masina doar la testele din Barcelona, iar apoi pt Bahrain au adus niste update-uri la bodywork, ca si Mercedes, care a renuntat aproape total la side pods.

    Eu sper intr-o revenire a celor de la Ferrari, dar daca nu e sa fie, o sa tin in continuare cu oricine are sanse sa il bata pe Hamilton. Probabil Verstappen, posibil Russel.

      (Citează)

  10. M-am apucat și eu ieri de Drive to Survive S4, momentan e despre ăia mici, n-au ajuns la Max și Lewis. Aștept cu nerăbdare the real thing de vineri încolo.
    Poza cu McLaren e de la Barcelona, la ultimele teste au venit cu alte culori, mai mult albastru, arată mai bine.
    Cât despre Alpine, că arată bine cu roz, se vede tăticul de fată :).

      (Citează)

  11. Am urmarit serialul facut de Netflix si din acest sezon imi propun sa vad si cursele. Imi place Sainz Jr. si sper sa mearga mai bine. Go Ferrari!

      (Citează)

  12. Gaelex:
    Care replici? Nu se mai emit in eter discutiile lor, nu?

    Le vor arata sper in Drive to Survive 5 ….

      (Citează)

  13. eBogdan: Mai exista si altii dincolo de Mercedes si Redbull in Formula 1 :)

    Ii stiu pe toti :) Eu tin cu Russel de mult, cu Norris uneori, Lecrerc etc. Ma bucur de cei tineri care au curaj si bun simt in acelasi timp. Aaa si sunt curioasa cate puncte face Hass anul asta …

      (Citează)

  14. nwradu:
    Foarte tare. Mi se pare că în ultimii ani nu mai sunt așa mulți fani Ferrari ca pe vremuri. Red Bull este acum pe val.

    Well, macar sunt super cute Sainz si Lecrerc impreuna hihi :)

      (Citează)

  15. Cred ca nu ai înțeles corect modificarea cu privire la pole în weekendurile cu sprint.

    Se va pleca în ordinea clasării în cursele de sprint, însă titlul (trofeul) pentru pole îl va primi cel care are cel mai bun timp în calificările de vineri. Anul trecut trofeul îl primea cine câștiga cursa de sâmbătă.
    E vorba doar de tinichea.

      (Citează)

  16. Mulțumesc pentru articol.
    Fan Il cavallino rampante per siempre 🤪
    Mi s-a pus pata pe Leclerc de când a apărut în marele circ și sper ca și Schumi Jr să acceadă în ring dicolo de poziția de pilot de teste.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus