un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Comedie cu descalificări înaintea cursei de Formula 1 din Brazilia

14 Nov 2021  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Cursa de diseară de la Interlagos, la ora 19, ar putea decide campionatul mondial de Formula 1. Sigur că “șanse matematice” vor tot fi până la final, dar părerea mea este că, dacă Verstappen câștigă acum și Hamilton nu ia multe puncte, it’s over.

Înainte de cursă, Verstappen are 314,5 puncte, Hamilton are 293,5 puncte. Diferență de 21 de puncte. În cursa de astăzi, Verstappen pleacă de pe locul 2, Hamilton de pe 10.

Întreaga etapă de calificări pentru cursă a fost o comedie a greșelilor. Întâi, Hamilton a primit o penalizare de 5 poziții pe grila de start a cursei pentru că a schimbat motorul mașinii. Există un număr limită de motoare pe care le poți folosi într-un sezon; dincolo de acest număr iei penalizări pentru fiecare schimbare. Hamilton a fost nevoit să-l schimbe, mai bine o penalizare decât o defecțiune în cursă.

Apoi, însă, în timpul calificărilor normale de vineri, inspectorii F1 au găsit o problemă la aripa spate a mașinii sale. Aripa trebuie să aibă, conform regulamentului, o deschidere maximă de 85 mm între partea superioară și cea inferioară. Hamilton avea 85 într-o laterală, 85 pe centru… și mai mult de 85 în cealaltă laterală a aripii. Câțiva milimetri în plus.

Conform regulamentului, deschiderea mai mare înseamnă avantaj tehnic și pilotul este descalificat din calificări, ceea ce i s-a aplicat. În cursa Sprint de calificare, Hamilton a pornit ultimul și a recuperat până la locul 5. Cu penalizarea cealaltă de 5 locuri, va pleca în cursa reală de astăzi de pe 10.

Penalizarea însă mi se pare meritată. Din declarațiile echipei, am avut impresia că știau de această problemă, dar au crezut că nu vor primi o pedeapsă de acest gen pentru ea.

Șeful de design al Mercedes a spus că ei au proiectat aripa conform specificațiilor, dar s-o fi deplasat ea de la forțele aerodinamice sau de la motorașe incorect setate.

additional play either in the DRS actuator or the pivots at the end, or some combination or other fault with the mechanism, or incorrect assembly of the parts.

Iar Toto Wolff a fost și mai ciudat în declarații, practic spunând că știau de problemă, că aripa era de fapt un dezavantaj pentru ei și deci credeau că este în regulă, că vor fi doar instruiți să o înlocuiască:

But to be honest until late this afternoon, we believed that it was OK, because the wing was damaged, one side was OK, the middle was OK; the right-side was not OK. That means we actually had a performance disadvantage and we thought that in consideration of all these aspects, the FIA would say there was damage and therefore we weren’t in breach of the regulations.

We failed successive consecutive tests by the tiniest of margins, and in the past that would have meant ‘fix it’,

Țeapă, le-a dat penalizarea maximă.

Verstappen a luat și el penalizare pentru că a atins mașina lui Hamilton. Nu pe circuit, ci la final, când au parcat-o în parc ferme. În parcul închis n-au voie decât inspectorii să atingă mașinile. Verstappen s-a dat jos din a lui, s-a uitat la aripa lui, apoi s-a dus și a pipăit aripa monopostului lui Hamilton.

A luat 50.000 de dolari amendă pentru asta. Oficialii au văzut că nu a făcut ceva aripii, ci doar a atins-o probabil spunând blesteme în capul său.

Nu că ar conta 50.000 de euro pentru Verstappen, care-i plătit cu milioane de dolari.  Olandezul a declarat:

“It’s quite a big fine,” he said, “so I hope they have a nice dinner and a lot of wine. I hope good, expensive wine, that would be nice. They can invite me for dinner as well – I’ll pay for that dinner too.

“I do have to pay, so that is a bit less FIFA points for me, then, on my laptop,” he quipped.

De unde tragem concluzia că joacă FIFA Ultimate Team sau ceva așa.

Cursa este la ora 19.

    10 comentarii

  1. Cred ca s-a strecurat o eroare de tehnoredactare. Este vorba de 50.000 de dolari, nu de euro.

    “A luat 50.000 de dolari amendă pentru asta. Oficialii au văzut că nu a făcut ceva aripii, ci doar a atins-o probabil spunând blesteme în capul său.

    Nu că ar conta 50.000 de euro pentru Verstappen, care-i plătit cu milioane de dolari. Olandezul a declarat:”

      (Citează)

  2. FIA e pus pe Mercedes si mai ales Hamilton sa nu il lase sa ia campionatul asa ca vin cu motive imbecile de penalizare.

    Atata timp cat nu au gasit inainte de calificari ca aripa spate are spatiul mai mare decat prevede regulamentul nu au ce penaliza. S-a stricat in timpul cursei pe pista, a devenit neconforma.

    Penalizarea pentru schimbat motor ar trebui sa tina cont de motiv, daca este ceva dovedibil legat de securitatea si siguranta desfasurarii cursei ar trebui anulata penalizarea sau sa fie foarte redusa.

    Mercedes ar trebui sa se retraga din competitiile de F1, nu au nevoie de ele, si sa isi ia si fanii si sponsorii care ingrasa FIA cu ei.

      (Citează)

    • Nu prea te înțelegi cu regulamentul din Formula 1, așa-i?

        (Citează)

    • Gaelex are propriul regulament. Mai face si ceva reguli pe loc daca e nevoie.

        (Citează)

    • Nu prea intelegi ca la 300 de km la ora presiunea aerului poate deforma acel spoiler, nu?

        (Citează)

    • @Gaelex, imi place cum iei tu decizia ca un producator care investeste sute de milioane de euro in Formula 1 ar trebui sa se retraga.

      1. Daca presiunea aerului a deformat acel eleron, inseamna ca materialele folosite nu erau suficient de rezistente. Un motiv pentru a folosi materiale mai slabe ar fi reducerea greutatii masinii. Din pacate asta inseamna ca acel angrenaj poate sa cedeze; este un risc pe care echipele si-l asuma.

      2. Daca ar fi tinut cont de motiv, penalizarea pentru schimbatul motorului ar fi trebuit sa fie mult mai mare (nu doar 5 pozitii in calificari). Mecanicii de la Mercedes au declarat ca au observat o degradare a performantei motorului si din cauza asta au decis sa il schimbe. Nu era nicio problema de siguranta.

        (Citează)

    • Nici cauciucurile nu sunt făcute din materiale conforme, de trebuie schimbate 2~3 seturi în fiecare cursă, nu-i așa? Cum nu vrei să înțelegi că verificarea de conformitate corectă este înainte de cursă, nu după ce ai stresat mașina, probabil îmi pierd timpul.

      Fantastic, avem un specialist în motoare de formula 1 și asta în ciuda faptului că nu înțelege conjuncția “dacă”, rolul și sensul ei. Exemplul clasic de analfabetism funcțional. Degradarea performanței poate avea multe cauze, unele sunt neimportante si altele se pot termina cu explozia motorului.

        (Citează)

    • @Gaelex, nu te lua dupa mine cand este vorba de motorul celor de la Mercedes, cum nici eu nu ma iau dupa aberatiile pe care le spui tu. Pentru ca niciunul dintre noi nu are pregatirea necesara sa dea un verdict si nici acces la datele tehnice ale masinilor.
      Dar cred ca este relevant cand echipa de mecanici a Mercedes spune clar ca nu era niciun pericol sa cedeze motorul, dar ca performantele acestuia au scazut mai repede decat se asteptau. Si ca au facut un calcul, iar asta a fost cursa ideala in care sa schimbe motorul (cursa in care ei au considerat ca sanctiunea respectiva ii va afecta cel mai putin).

      Regulile de a folosi 1-2-10 motoare pentru tot campionatul sunt impuse pentru toata lumea. Daca fiecare echipa ar justifica defectarea motorului si riscuri de siguranta fara sa primeasca nici o sanctiune, ce i-ar impiedica sa schimbe motorul dupa fiecare cursa?

      Dar revenim, nu stiu de ce prostii aia de la Mercedes mai investesc sute de milioane in Formula 1 si nu asculta sfatul tau sa se retraga din competitie. Ca doar ai mereu idei bune, esti un om de succes, etc.
      Sigur directorii lor nu au facut nicio analiza costuri/beneficii pana acum.

        (Citează)

    • In urma cu cativa ani echipele schimbau motorul dupa fiecare cursa, literalmente erau “de unica folosinta”. Piesele unui motor de F1 sunt subdimensionate la maxim pentru a fi cat mai usoare, raportul eficienta/fiabilitate era dus doar in directia eficientei. Pe acea vreme era o vorba ca “cel mai bun motor e cel care crapa dupa ce treci linia de sosire”. Abandonuri tehnice prin cedarea motorului in timpul cursei erau mult mai dese decat acum, tin minte o cursa cand lui Hakkinen ii ceda motorul in ultima tura pierzind locui 1 in favoarea lui Schumacher. Decizia FIA de a folosi un motor mai mult curse a fost pentru a reduce costurile si astfel echipele sarace sa reziste financiar.
      Ideea ca o masina trebuie sa fie conforma doar la inceputul cursei e atat de stupida ca nici nu merita sa o mai comentez.

        (Citează)

  3. Mie mi se pare ca F1 ii cam tine in brate pe astia de la Mercedes.. Finalul de an va fi spectaculos.. bataie mare pe locul 1 si 2 atat la piloti cat si la constructori, iar Ferrari, emblema F1 sta doar in locurile 5-6 pentru puncte la constructori.. poate de anul viitor va fi mai interesant avand in vedere ca se schimba radical F1.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus