un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

S-au supărat companiile tech pe leakuri

19 Aug 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Este un articol amuzant pe Frontpagetech (și unul mare pe Vice) despre un redactor al site-ului 9to5mac care a plătit un angajat Apple pentru niște leakuri despre produse viitoare, iar angajatul Apple era de fapt un soi de agent dublu care avea jobul de a găsi angajați care leakuiesc informații sau ziariști care le vor. Spun “articol amuzant” pentru că este un fel de first world problem, totuși.

Nu sunt multe de zis. Redactorul 9to5mac a plătit 500 de dolari pentru informații despre viitorul iPad Pro. Câteva zile a publicat un articol pe baza acestor informații cu zvonuri despre specificațiile tabletei. Site-ul 9to5mac se jură că ei interzic plătirea surselor, iar redactorul a acționat pe cont propriu (avea 500 de dolari care nu-i trebuiau, probabil). Totul se întâmpla în 2018.

Oficial Apple se luptă împotriva leakurilor. Recent niște leakeri celebri au primit scrisori avocățești despre cum Apple va lua măsuri împotriva lor dacă mai lansează informații pe net. Samsung a început să ceară ștergerea leakurilor pe motive de copyright infringement, dar nu ia măsuri împotriva site-urilor care fac materiale pe baza acelor imagini publicate pe Twitter sau forumuri de diverși insider. Xiaomi face același lucru.

Treaba asta mi se pare amuzantă și pentru că totul are un aer… fake. Companiile susțin oficial că aceste leakuri diseminează informație falsă sau le afectează business-ul pentru că oamenii nu se mai uită la anunțurile oficiale de lansare.

Scuzele par cusute cu ață albă. La lansarea iPhone 12 erau sute de mii de oameni pe livestreaming-ul din YouTube și cine știe câți alții direct în site-ul Apple. Oamenii se uită pentru că, deși specificațiile hardware sau dimensiunea ecranelor este leakuită, mai interesante sunt noutățile software și bineînțeles prețurile.

Iar dacă există o scădere a interesului pentru anunțul oficial, probabil este și din cauză că oamenii s-au obișnuit să se uite direct la youtuberi care au deja telefonul în mână. De ce să mă uit la lansarea Samsung sau Huawei când The Verge are deja review-ul publicat pe site? De ce să mă uit la un stream de 4 ore, cum face Xiaomi într-o logică ce mie îmi scapă (amintiți-vă despre cele 30 de minute despre noul logo), și nu la un rezumat de 15 minute făcut de altcineva care știe să vadă dincolo de lauda de marketing și să și vorbească într-o engleză ușor de înțeles?

Sau alt exemplu: aici în România am fost vreo 20 la NDA-ul Samsung despre Z Fold3 și Z Flip3. De ce să mai dai atenție la prezentarea oficială când oamenii s-au obișnuit că vor vedea direct materiale și articole imediat după acestea?

Eu unul sunt și convins că majoritatea companiilor adoră leakurile. Sunt multe leakuri, cred că nu-i zi la știri când să nu pun una de genul “leak despre…”. Aceste leakuri întrețin atenția publicului pentru acele dispozitive, build hype cum s-ar zice. Pe 15 iunie au apărut primele informații despre ecrane mai mici pe viitoarele Samsung S22. Pe 17 august a fost un leak foarte mare despre toate trei modelele, S22, S22 Plus și S22 Ultra, detaliind bateriile, ecranele și camerele foto.

Telefoanele respective se vor lansa cândva în ianuarie-martie 2022, deci mai aveam minim 5 luni până atunci! Cu toate acestea, pun pariu că vor fi publicate săptămânal astfel de zvonuri și leakuri de către diverse siteuri, fiind cea mai bună formă de publicitate pentru Samsung, cel mai bun reminder de tipul “hei, mai așteaptă un pic cu o achiziție, că uite ce se pregătește”.

Singurele leakuri rele sunt cele în care se anunță că viitorul iPad va avea și aparat de popcorn integrat pe spate și apoi, când se lansează fără aparatul de popcorn, oamenii sunt dezamăgiți de Apple. Din experiența mea, însă, care le citesc pe toate și le bag la dosar, 95% din informațiile din leakuri sunt adevărate. Cele neverosimile miros astfel de la o poștă, anunță reducerea prețului la jumătate sau ceva de genul acesta.

    14 comentarii

  1. “fiind cea mai bună formă de publicitate pentru Samsung, cel mai bun reminder de tipul “hei, mai așteaptă un pic cu o achiziție, că uite ce se pregătește”.”

    Asta nu e deloc bine. De ce sa se bucure Samsung ca nu cumperi acum S21? Din S21 isi scot ei banii nu din viitorul S22. Poate pana atunci apare altceva de la concurenta si te face sa cumperi de acolo.

      (Citează)

    • E un cerc vicios. Dacă vezi doar leakuri despre concurență, poate decizi să nu iei S21 acum, ci să mai aștepți până prin decembrie pentru Xiaomi Mi12 sau ceva.

      Așa că poate fi cum zici tu, dar poate fi și la modul “dacă o fac ceilalți, facem și noi”.

        (Citează)

  2. Pentru ca Apple. Sunt singurii care au recorduri de vizualizari in timpul keynote-urilor, in ciuda leak-urilor care in ultimii ani au fost de peste 95%.

      (Citează)

  3. Leak-urile sunt utile doar presei, că review-uri sunt deja peste tot și după 2-3 luni de la lansarea unor telefoane nu prea mai ai ce să spui despre ele. Nu cred că Samsung are vreun interes să se tot spună „hai mai așteaptă”, cred că mai degrabă ar prefera să se cumpere tot timpul. Și la Apple e la fel și mi se pare normal să fie așa, că doar sunt terminale în producție, de ce ai vrea ca lumea să aștepte? Hype-ul aduce trafic și atenție, nu e benefic nici pentru consumator și nici pentru producător.

    Cu 5 luni înainte de o nouă lansare noile dispozitive sunt deja în producție, practic design-ul și aprobarea lor se face cu vreun an înainte – așa era la OnePlus. Leak-urile disemniează informație falsă pentru că uneori e vorba de prototipuri sau variante ca nu ajung să fie lansate. Nu prea văd ce beneficiu ar avea o companie din faptul că i se fac publice încercările.

    Lumea nu se uită la lansări pentru că sunt proaste, mai ales astea ultimele online. Normal că te uiți la un iutubăr, că ăla zice în 10 minute ce spune producătorul într-o oră.

    Așa zisul agent dublu voia să fie băgat în seamă, cam asta e principala caracteristică a celor care se luptă să dea leak-uri în sânga și-n dreapta.

      (Citează)

    • dam167: Nu cred că Samsung are vreun interes să se tot spună „hai mai așteaptă”, cred că mai degrabă ar prefera să se cumpere tot timpul.

      Așa este, dar mă gândesc că oricum mulți zic “o să iau S21 când apare S22, că poate scade prețul”. Sau îi convingi să cumpere acum prin reduceri de preț, astfel încât să ajungă la bugetul pe care-l au ei.

      dam167: Și la Apple e la fel și mi se pare normal să fie așa, că doar sunt terminale în producție, de ce ai vrea ca lumea să aștepte?

      La Apple situația este un pic diferită prețurile lor sunt cam aceleași tot timpul anului, iar unele reduceri sunt date doar de magazin, pe barba lui. Alți producători reduc treptat prețurile de-a lungul anului.

      Ai dreptate însă că leakurile sunt utile mai mult presei, care face și un clickbait de obicei din asta și bagă în fiecare săptămână câte un articol nou pornind de la cel mai mic zvon.

      Cred că companiilor le-ar conveni mai mult să nu fie deloc leakuri. Ele însă există, așa că might as well ride it.

        (Citează)

    • E si vorba de mindshare: cat din “mintea” utilizatorilor ocupi tu ca brand sau ocupa produsul tau. Gandeste-ca ca Samsung lanseaza S22, e tam tam la lansare, tu care citesti site-uri de stiri vezi peste tot 1-2 saptamani chestii de S22 dupa care un an nu mai auzi nimic de Samsung. In mintea ta, si a celorlalti cumparatori, Samsung incet dispare ca optiune, pana la lansarea urmatoarea. De aia leak-uri din astea, scandaluri mici si medii, diferite anunturi de tot felul, lansari de telefoane si alte produse de tot felul, sunt extrem de benefice pentru imaginea si prospetimea brandului. Sunt facute sa tina pagina ziarelor si sa tina brand-ul activ in mintea cumparatorilor. Poti compara, daca vrei, Sony cu Samsung. Cand vrei sa iti cumperi un telefon mai de top, Samsung iti sare in minte inaintea lui Sony.

        (Citează)

    • @BogdanM: Câte modele de telefoane vinde Samsung și câte lansează în fiecare an? Percepția mea e că majoritatea terminalelor din jur sunt Samsung, ar fi culmea să-mi vină Sony în minte, dar asta nu din cauza leak-urilor, care oricum sunt urmărite doar de pasionați. Ca să nu mai spun că pentru marea majoritate sunt n campanii gen „nu știu ce filmat cu Samsung Galaxy Sxx”.

      La Sony uiți că vrei telefonul până îl poți cumpăra efectiv.

        (Citează)

    • @dam167: cea mai mare creștere o are Xiaomi, deci nu strică nici un truc în plus.

        (Citează)

  4. Când s-a lansat iPhone 12, peste 2 milioane erau prezenți doar pe YouTube, nu câteva sute de mii.

    Marques Brownlee a spus: companiile pregătesc produse pe baza leak-urilor apărute despre viitoarele produse Apple.

    Just…wow! 🤯

      (Citează)

    • Așa țineam și eu minte, dar nu mai eram sigur.

      Companiile pregătesc de fapt software cam la un an după Apple. Pe hardware, de obicei telefoanele Android sunt mult mai în față, iar la procesor este greu de comparat.

        (Citează)

  5. Trebuie să-și câștige pâine și armata de avocați care reprezintă Apple. Altfel nu văd de ce s-ar chinui atât de mult să dea Cease&Desist în stânga și în dreapta. Poate îi deranjează puțin faptul că nu e un întreg blackout legat de noile lor aparate (telefoane, tablete, whatever). Nu am văzut să se plângă nici o companie că a avut comenzi mai puține din cauza leak-urilor.

      (Citează)

  6. Se numește piscotareala.
    PIȘCOTURI

    asta include și primit de telefon pt “review”

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus