un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Internetul care contează tot nu este ușor accesibil

2 Aug 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

34 comentarii

Nu mă refer la bani sau acoperire. La astea, cel puțin în România, stăm excelent. Îți iei un telefon bun cu 900 de lei și pentru 5 euro pe lună ai mai mult trafic decât poți duce.

Mă refer la faptul că foarte multe funcții sau servicii disponibile online sunt greu de înțeles și utilizat de oamenii atehnici. Chestiuni care nouă ni se par banale, gen simbolul pentru meniu sau zoom cu două degete pe o hartă, sunt mistere pentru oamenii care nu le-au utilizat încă de la început și care trebuie să le descopere fără nici un fel de instrucțiuni ajutătoare.

Și este de rău. Internetul nu mai este doar pentru poze cu pisici, ci și cu magazine, relația cu autoritățile statului, cumpărat bilete la cinematograf șamd. Și fix aici este neintuitiv.

Un mic preambul

Zilele trecute, în Mega, o femeie în vârstă m-a întrebat cum cumpără portocale. Era în fața lor, dar nu știa care-i procedura. I-am arătat eu pungile de unică folosință și i-am spus că se cântăresc direct la casa de marcat. Nu vedea sulul cu pungi, a trebuit să pun mâna pe ele ca să le ginească. Apoi a descoperit că portocalele erau la plasă de 4-5 bucăți, prea multe, prea scump.

I le-aș fi cumpărat eu, că mai fac din astea, dar n-a fost să fie din diverse circumstanțe. Nivelul de bază, însă, este acesta. Sunt oameni care nu știu ce să facă dacă nu există un piețar căruia să-i înmânezi cele 3 fructe dorite, așa cum au făcut până acum toată viața.

Interneții

Pe Internet este complicat. Operațiuni care nouă ni se par banale și le facem în 20 de milisecunde sau care ni se par atât de logice încât nu înțelegem cum de altcineva nu s-ar putea descurca sunt, de fapt, extrem de complicate pentru foarte mulți oameni.

Trecerea la mobile-first a făcut interfețele și mai neintuitive, că totul este mai mic și bazat pe simboluri sau pe gesturi pe ecran. Culmea este că exact persoanele care nu se pricep folosesc probabil exclusiv mobilul pentru acces la Internet, că n-au și laptop. Telefonul mobil le-a introdus Internetul în viața cotidiană.

Eu sesizez multe astfel de ocazii discutând cu părinții mei sau cu alți oameni de vârsta lor.

De exemplu, maică-mea nu înțelegea de ce apasă pe butonul “Pune în coș” și nu se întâmplă nimic. De fapt se întâmpla, dar coșul de produse era un simbol mic undeva în header, patru ecrane mai sus, și se modifica o mică bulă roșie pusă peste simbolul său. Nu era alt mesaj, nu îți arăta direct coșul de produse pe acel magazin sau alte asemenea opțiuni.

Un alt magazin îi cerea musai să se logheze și nu știa de unde. Eu ii spuneam să intre în meniu. M-am prins după o vreme că acel simbol de hamburger menu care nouă ni se pare banal, acele trei linii orizontale puse una peste alta, care seamănă cu rândurile unui meniu, nu au nici o semnificație pentru ea.

Eu l-am învățat pentru că l-am văzut treptat introdus prin site-uri, i-am observat “facerea”. Ea nu. De altfel, este și o recomandare oficială prin UX pentru a utiliza un buton cu textul Menu pe el în loc de cele trei linii orizontale.

Sunt însă multe alte funcții greu de utilizat. Să alegi un easybox pe hartă este complicat. Să găsești opțiunea Set Location on Map în Uber, să te prinzi pe unde ești și să potrivești pinul ăla este, din nou, complicat. Un retur de produse este un mare stres pentru majoritatea oamenilor.

Cu altă ocazie îmi spunea cineva că nu reușește să bage adresa de acasă pe site-ul unui magazin online. El scria strada, dar îi dădea eroare. Magazinul folosea genul de câmp text în care scrii primele cuvinte din adresă și îți este sugerată strada pe care stai, dintr-o bază de date, și trebuie să o alegi din sugestii, nu o poți introduce manual.

Alt magazin dădea o eroare misterioasă de genul “nu ați completat corect câmpurile obligatorii”. Problema era la o cratimă. Numele străzii avea cratimă, magazinul voia fără, dar nu explica foarte clar asta.

“Trimiteți-ne o copie după buletin prin WhatsApp” este o aventură pentru mulți oameni. Unii nu știu că primul pas este să bagi în memoria telefonului numărul unei persoane cu care vei vorbi o singură dată în viață.

Tata are un televizor pe care trebuie să bage deseori parola de la Netflix. Mă sună la un moment dat că nu mai merge. El punea corect user-ul și parola, dar apoi nu apăsa pe butonul Next, ci pe unul nou introdus pe care scria “Sign in from the web”. Și el zicea “păi nu pe sign in trebuie să dau?”. “Ba da, dar opțiunea aia este de fapt o altă metodă de login folosind un browser, nu ce cauți tu…”

Zilele trecute mi-am făcut un nou card de sănătate și am făcut asta complet online. A mers foarte rapid, dar procedura este practic imposibilă pentru oamenii atehnici. A trebuit să sap pe site-ul CASMB după informații, iar procedura este descrisă într-un PDF. Am plătit prin transfer bancar niște bani într-un cont de Trezorerie, apoi am exportat raportul de tranzacție și l-am atașat unui email alături de buletin și de o cerere de eliberare card, completată de mână și scanată (în cazul meu, am scris direct în PDF).

Pentru mine a fost banal, dar sunt sigur că majoritatea oamenilor despre care vorbesc aici nu s-ar descurca. Și care este alternativa? Păi ar trebui mers pe căldura asta până la marginea orașului, în Băneasa, plătit acolo, stat la coadă, revenit după vreo 10 zile pentru ridicarea cardului probabil de la altă coadă.

Se rezolvă și așa, dar Internetul ar trebui să reducă efortul în special pentru oamenii în vârstă.

Cumpărat bilete la cinematograf? Mult noroc să găsești la fața locului, trebuie să le cumperi online dacă vrei niște locuri bune. Programare la vaccinare, eliberare certificat digital? Știți ce probleme au fost cu platforma. Rabla pentru electrocasnice? Probabil exact oamenii care ar fi avut nevoie de o reducere de preț nu s-au descurcat cu interfața făcută de minister.

Internet banking? Complicat. Nu mai zic că ING pune punct în loc de virgulă, de parcă n-am fi în România. La ei plătești 13.9 lei, nu 13,9 lei. Clinici medicale private? Abia mă descurc eu prin interfețele lor ca să fac o programare la specialitatea dorită, darămite alții. Backup-ul fotografiilor din telefonul mobil? Greu de configurat, de fapt.

Trei probleme

Situația de mai sus nu se poate rezolva ușor. Sunt trei probleme mari peste care nu se trece de ani de zile.

Prima: celor care fac interfețele nu le pasă.

Sunt oameni tineri pentru care un hamburger menu are sens. Nu au buget de testare și optimizare. Testul acela simplu, luat 10 persoane obișnuite și puse fără instrucțiuni în fața PC-ului ca să vezi dacă se descurcă sau nu pe platforma respectivă, nu îl face nimeni.

Mai rău este că mulți consideră că nu are rost să facă schimbarea. Că nu merită efortul. De ce? Pentru că generația aceasta atehnică este ultima. Noi, când vom avea 70 de ani, o să știm cu hamburger menu și pinch-zoom. Plus că cei atehnici de acum nici nu fac parte din “publicul comercial”, dar asta contează mai puțin, că eu vorbesc inclusiv de platforme făcute de statul român pentru diverse servicii de neocolit precum plata taxelor sau programarea la vaccinare.

A doua problemă: greșelile costă în zilele noastre. Eu am învățat cu calculatoarele din greșeli. Intram prin toate opțiunile, activam și dezactivam diverse ca să văd ce se întâmplă, încercam să apăs orice. Țin minte ce bucurie a fost când am descoperit BIOS-ul și câte sunt pe acolo. Și probabil așa am învățat și cum se instalează MS-DOS 6.22 și apoi Windows.

Acum, însă, e pe bani. Un click pe un email de phishing te poate lăsa fără bani. O interfață neintuitivă pe un magazin te poate face să comanzi 3 bluze, nu una, sau, mai degrabă, să abandonezi coșul. Niște clickuri aiurea pe Facebook îți umplu feed-ul de grupuri sau pagini ciudate sau telefonul de aplicații nedorite.

A treia problemă: alternativa off-line merge prost. Pe de o parte este cu drumuri și cozi și timp mult pierdut.

Pe de altă parte sunt oamenii care nu au chef de muncă. Îmi spunea cineva că la magazinului unui operator telecom i-au spus că nu-i pot muta contactele vechi în telefonul nou, că nu sunt compatibile. Eh, cum să nu fie? I-am activat vechiul telefon, le-am copiat în contul Google, i-am activat sincronizarea și în noul telefon și au apărut imediat acolo.

Cei de la magazin nu au avut chef de muncă, de fapt. Vânduseră un telefon ieftin, clientul nu era cool, n-au stat să-și piardă timpul.

Medicul de familie al Matildei i-a zis să instaleze în telefon nu știu ce aplicație în care să-i trimită direct adeverințe și rețete. O mulțime de alți oameni se duc în continuare să stea la coadă la medicul lor pentru rețete și trimiteri.

Eu, dacă aș fi eMAG sau Facebook sau o bancă sau altcineva din domeniu cu mulți bani în cont, aș organiza cursuri gratuite care să te învețe una-alta despre telefoane mobile și Internet. Știți discuția aia clasică despre cum în școală ar trebui să-i învețe cineva pe copii despre credite, legile țării, mersul cu bicicleta și alte lucruri din acestea “de viață”? Ei bine, persoanele mai în vârstă au nevoie să-i învețe cineva cum arată un meniu, ce înseamnă swipe, cum să folosească Google Maps sau Waze pe navigație, cum să dea share unei fotografii din galerie pe WhatsApp și altele asemenea. Fiecare generație cu nevoile ei.

    34 comentarii

  1. Problema de baza e urmatoarea si din ce in ce mai intalnita: oamenii care fac produsul/serviciul, nu il folosesc. Ori sunt incredibil de dobitoci, ambele pot fi valabile. Daca as avea mega corporatia X, as forta prin contract ca gogul care face telefonul Y sa foloseasca zilnic la ce lucreaza (si sa i-l dea corporatia). Exemplul cel mai bun, Samsung – o bataie mai mare de joc la softul telefoanelor nu am vazut.

      (Citează)

    • Mi-ar plăcea și mie să lucrez la Ferrari și să fiu obligat prin contract să folosesc mașina la care lucrez.

      În altă ordine de idei, ce nu îți place la softul telefoanelor Samsung și ce ai schimba tu dacă ai fi acum șef de proiect?

        (Citează)

    • Simplu, as schimba filosofia: fara schimbari de dragul schimbarilor. Valabil si pentru Google. De extrem de multe ori am facut un update mai mic sau mai mare ca sa gasesc ACEA chestie pe care o foloseam, mutata.
      Ex: la un update lunar, un idiot de la Samsung a gandit si unul sau mai multi idioti au aprobat, ca ar fi bine sa mute controalele pt dual SIM la un swipe up mai incolo. Inainte erau la primul swipe. Apoi au ajuns in al doilea swipe. De ce? Ca sa zica ca au schimbat ceva. Odata ce lumea se obisnuieste cu ceva (vezi cei indicati in articol, care nu se pricep) ei au mutat-o pentru ca trebuie si Rajesh sa straluceasca cumva la sefii lui.

        (Citează)

    • Da, a fost o tampenie schimbarea aia. Nici eu nu am inteles care a fost logica. M-am gandit ca poate au analizat ei si au decis ca este o functie folosita foarte rar. Ce-i drept nu am nevoie de optiunile de acolo decat atunci cand plec in concediu in zone cu semnal slab si mai fac switch la internet intre cele 2 sim-uri (de la operatori diferiti).

        (Citează)

  2. Daca vrea careva mai tehnic sa experimenteze cum se simt cei mai in varsta cand acceseaza internetul, ii recomand cu caldura produsele din suite adobe. Practic tot ce e facut de adobe, parca este facut in directia sa reinventam UXul. Nici macar nu este vorba de optiunile specifice din aplicatii, ci de cele generice, sa iti faci cont, sa gasesti un fisier, sa ii dai share in mizeria de adobe cloud, etc. etc. Nici macar lista de fisiere nu au putut sa o faca “normal”, ca sa poti sa le vezi cu numele intreg, sa le sortezi dupa updated at, etc.

    Problema este in primul rand lipsa de uniformitate. E bine ca tu stiai ca la mega produsul se cantareste la casa si se pune in pungi bio, si ca la carefour se cantereste la niste oameni special pusi pe raion pentru asta in pungi de palstic, si ca la cora se cantareste singur be baza de cod, si ca la kaufland se cantareste singur pe baza de numele produsului sau poza, etc. etc.
    Mai ales pe interneti, unde lucreaza toti incompetentii si snowflakes lumii, fiecare trebuie sa aiba o idee “mai buna” decat concurenta prin care sa defineasca un flow complet diferit.

      (Citează)

  3. moare orice speranta cand in ziua de salar vezi coada la atm.
    deci dai pace

      (Citează)

    • Nu toti stau la bulevard ca sa ai POS la orice butic. La intretinere e tot cu cash in multe parti, desi e lege sa aiba contul afisat. Mai incetati cu bancomatul in ziua de salariu, e rasuflata gluma. Sunt N motive pt care la noi tot pe cash te bazezi.

        (Citează)

    • da-mi trei motive pentru care romandacul orasean isi goleste cardul la atm, apoi ia cu asalt supermarketurile, scobindu-se in portofel la casa!

        (Citează)

    • Le e frică că băncile rele și hecării de la Vâlcea îi fură banii. Plus că fenomenul de stat la coadă este un fel de sindromul Stockholm, de aducere aminte a vieții de kko, dar nici nu s-ar lăsa educați.
      Mai înțeleg și pe ăia care lichidează tot, din perspectiva faptului că la callcenter sunt numai tâmpiți, care se blochează de o procedură sau pur și simplu repetă după un script, ori rezolvarea durează zile întregi.
      Caz concret cu o minunată bancă, etalon de tembelism românesc.
      Probleme cu un card, că nu puteam plăti în afara Europei. Sun la banca și le explic, că am nevoie să fac niște plăți și să îmi treacă un interval în care pot da cu cardul. Că să mă duc la sucursală și să fac cerere. Băi cucoană sunt in capătul ălalalt de lume. Nu am cum. Că nu poate face nimic și să mă duc luni la bancă. Îmi închide telefonul in nas. Noroc că mai aveam un card separat la altă bancă și am transferat banii pe cardul ăla, de am putut plăti.
      Uit pin-ul la un card și sun să îl schimb, cu buletinul in mână, aveam nevoie de bani sa plătesc cazarea: trebuie să faceți o cerere la sucursala emitentă, începând de luni: cucoană e vineri și e inchis, plus că sunt plecat din sat. Aia e, luni. Amin.
      Face un prieten niște plăți online și la un moment dat, nu mai merge să plătească pentru că a depășit un Nr de tranzacții. Cerere scrisă la sucursală. Apoi îi e comunicat că se rezolvă. Nimic funcțional. Sună la callcenter, apoi primește răspuns că este deja o cerere in curs de a se soluționa, deși de la bancă primește răspuns că e ok. Nu putem trece peste cererea aia, ne pare rău. Nu putem rezolva noi, că e făcută local. O zi bună, reveniți mâine.
      După 2-3 episoade din astea, înțeleg de ce oamenii evita. Plus că ofițerii de la front-desk sunt chinuiți, au parte de cele mai proaste salarii și tratamente. Și motivație 0.

        (Citează)

  4. Acum cativa ani la o iesire de metrou in Bucuresti ma intreaba un tanar, un pusti de fapt intre liceu si facultate, unde este mall-ul X. Era cu telefonul in mana, o paleta din aceea de ping-pong, si nu ii dadea prin cap sa se uite in google maps.

    In cealalta extrema, maica’mea a invatat formule excel pentru administrat blocul, sa foloseasca Uber si de whatsapp nu mai zic ca sta toata ziua cu sor’mea.

      (Citează)

  5. Eu sunt interesat de aplicatia aia de la medicul Matildei, poate dezvolti intr-o zi.

    Cu tot cu scenarii de utilizare, ce faci cu ea in farmacie samd..

      (Citează)

  6. Din pacate pentru cineva pt care maximul de tehnologie il reprezinta televizorul, e f dificil sa se adapteze la era asta digitala. Caz concret, incerc sa ii invat pe parintii mei de mai bine de 10 ani sa scrie SMS-uri, si inca nu au invatat. Despre internet nici nu se poate pune problema, pt ei telefonul mobil inseamna doar sunat si raspuns, nu stiu spre exemplu salveze un numar in agenda si a fost nevoie de cateva luni sa le arat cum sa dea scroll prin agenda sa gaseasa un contact, pe care sa il apeleze, pt ca ei formau de fiecare data numarul. De cautat, cu butonul de search, nici nu se pune problema, pt ca ne intoarcem la problema scrisului.
    Ca ei sunt f multi oameni, si cred ca orice curs ar fi prea avansat pt ei, cata vreme ei au nevoie de o schita desenata cu butoanele din ecranul telefonului ca sa isi poata seta alarma din telefon.

      (Citează)

    • Prin 2010 am” învățat ” o persoană din familia extinsă în vârstă de 62 ani cum să folosească calculatorul ( chestii de baza: trimis e-mail simplu, cu fisiere atașate, messenger- în perioada aia era la modă yahoo, facebook…, editat documente în word, facut niste tabele simple în excel ), omul si-a notat toate cuvintele în engleză mai complicate ( el nu studiase deloc engleza în școală) și operatiunile pe o agendă tip caiet, după vreo 3 saptamani omul le-a dat “clasă ” copiilor lui ( copii care sunt cu 3 si 6 ani mai mari decât mine, atunci aveau 33- 39 ani).
      Am o soră de 57 ani si care refuză să folosească un smartphone, de 4 ani i-am dat telefonul meu vechi încă functional ( mă interesa doar să intre pe whatsapp să își vadă nepoții…) nimic, nu vrea, “E prea complicat “, cred ca am primit în 17 ani de când folosim telefoane mobile un singur sms scris de ea, în rest doar apelat și raspuns la apel pe telefon cu butoane.

        (Citează)

  7. De fapt asa a fost intotdeauna, doar ca depindea in ce generatie te prindeau transformarile. Ai mentionat MS-DOS, ala putea fi folosit doar de o mana de oameni (trebuia sa inveti comenzile din carti sau de la prieteni, in plus mai trebuia sa stii si engleza ca sa pricepi ce scrii acolo). Peste el a venit Norton Commander, care facea lucrurile mult mai intuitive. Apoi Windows, care a facut interactiunea mai simpla, dar totodata a complicat mai tare existenta: acum aveai chestii care se deschideau numele peste altele, multitasking, control panel, mai tarziu update-uri si upgrade-uri online.

    Marele salt de usability pe mobil va fi facut cand vom putea folosi vocea si limbajul natural pentru orice. Nu setul limitat de comenzi de acum, cand maximul posibil e “deschide site-ul ANAF in Chrome”, ci natural language pe bune: “Alexa, completeaza si trimite declaratia 230, beneficiar ONG-ul x”
    Pana atunci, ne chinuim cu totii sa folosim interfete grafice suboptime, pe un ecran prea mic, cu degete prea mari.

      (Citează)

    • Te lovesti de aceeasi problema basic de opeare a oricarui OS.

      Nu vei folosi functiile alea daca nu stii ca ele exista.
      Era mai greu in DOS cand trebuia sa ai lista de comenzi la tine, e mai usor in orice OS cu interfata grafica, ar fi mai natural cand poti folosi limbaj nativ, dar tot trebuie sa stii de functiile respective sa le poti accesa.

      Eu prind oameni in fata la ghiseu care efectiv nu stiu ce vor, descriu pe nimerite ce ar vrea sa obtina si urmeaza o pantomima cu functionarul.

        (Citează)

  8. Sorin:
    Marele salt de usability pe mobil va fi facut cand vom putea folosi vocea si limbajul natural pentru orice. Nu setul limitat de comenzi de acum, cand maximul posibil e “deschide site-ul ANAF in Chrome”, ci natural language pe bune: “Alexa, completeaza si trimite declaratia 230, beneficiar ONG-ul x”

    Nu cred, “AI”-ul mai are mult pana la nivelul ala de operatiuni nesupravegheate.

    Eu as zice ca saltul va fi cand depasim limitele ecranului – ca va fi proiectie gen Minority Report, ca va fi realitate augmentata, nici nu conteaza.

    Un alt scenariu plauzibil e ala in care toate ecranele devin tactile. Chiar daca ar fi in detrimentul mobilitatii, toti pensionarii nostri s-ar descurca ceva mai usor daca ar apasa pe un televizor de neam prost.

    Oricum, finalul de la comentariul tau e poetic :)

      (Citează)

  9. Mai exista o problema mai grava decat faptul ca oamenii batrani nu se descurca cu telefoanele (macar ei au o scuza): aceea ca oamenii in general nu se descurca cu device-urile in general.

    Exista o rata incredibila de analfabetism tehnologic la toate categoriile de varsta peste 20 de ani (despre copii nu vorbesc ca nu stiu, nu am contact direct, probabil ca ei se descurca mai bine).

    Ma refer la oameni care:

    – nu stiu sa foloseasca telefonul desi au telefon smart de 10-15 ani; exemplu: 50% dintre oameni nu stiu sa ajunga la o adresa folosind telefonul, inca sunt intrebat daca sa o ia la dreapta sau la stanga atunci cand tb sa ma intalnescu cu cineva de pe olx

    – nu stiu sa foloseasca unelte banale gen Microsoft Office desi le folosesc zilnic de 20-25 de ani; exemplu: am multi colegi care permanent nu se descurca sa faca lucruri banale in Word, email sau Chrome – de Excel nu se pune problema, ala e racheta in continuare;

    Am de asemenea multi colegi care nu stiu ce inseamna cuvintele “internet browser”, “refresh la pagina” sau “windows explorer”, desi le folosesc ZILNIC de 20 de ani; ii spui “deschide un windows explorer” si nu stie ce sa faca. Multi inca isi fac un titlu de glorie din asta: “eu nu stiu cu calcuatoarele”, which is mindblowing.

    PS nu lucrez la IT, dar inteleg de ce la noi in firma cel putin nu poti contacta direct (telefon sau chat) nici un coleg de la suport IT si pentru orice cerere trebuie facut ticket in platforma – pentru ca daca ar putea fi contactati, nu ar avea timp de nimic in afara de a explica sutelor de imbecili unde e butonul de start in windows

    Asta e paradoxul tehnologiei: cu cat tehnologia e mai avansata, cu atat utilizatorii devin mai imbecili.

      (Citează)

  10. daca inca platesti intretinerea decat cu cash, problema nu e la atm
    magazinele sunt obligate sa aiba pos, altfel inseamna ca e la negru si nu ar trebui sa existe.

    Anonim:
    Nu toti stau la bulevard ca sa ai POS la orice butic. La intretinere e tot cu cash in multe parti, desi e lege sa aiba contul afisat. Mai incetati cu bancomatul in ziua de salariu, e rasuflata gluma. Sunt N motive pt care la noi tot pe cash te bazezi.

      (Citează)

    • Magazinele sunt obligate cu POS doar peste o anumita suma anuala sau lunara, nu stiu sigur. La taranul din piata nu poti plati cu cardul. La curier nu dai bacșiș cu cardul si tot asa. Gasesti destule.motive daca nu te crezi cool ca tu platesti cu cardul oriunde. Nevoie de cash difera in functie de persoana. Doar pt ca e coada nu inseamna ca sunt toti analfabeți fata de plata online sau cashless. Si eu incerc sa folosesc cardul cat mai mult, dar e imposibil prin zona mea. Cum am zis, nu mai rade de cozile alea la bancomat ca nu stii situatia fiecaruia.

        (Citează)

    • situatia acelor oameni este data de starea lor sociala: venituri, educatie, ocupatie. sunt cu mult mai omogeni intre ei comparativ cu ceilalti trecatori prin zona.

        (Citează)

  11. cred ca inainte de toate trebuie sa te gandesti: cine e in target?
    zilele trecut mi-a aparut un post pe linkedin cu intrebarea din poza asta https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4D22AQFX1VCa63bNgw/feedshare-shrink_800/0/1627096043474?e=1630540800&v=beta&t=uJLfuLerL5CtAfJfbpxhV1H0DOiNrl7ZRrRiWTxmbp0
    eu, care lucrez in domeniu stiu de la inceput ce inseamna si prefer varianta din dreapta si ar merge pe un site ca stack overflow dar pentru cineva care este mai atehnic sau e un site pentru toata lumea (ex ghiseul.ro) e preferabil varianta din stanga
    as vrea sa cred ca la 80 de ani o sa ma descurc cu tehnologia cum o fac acum dar ramane de vazut :)

      (Citează)

  12. Azi am fost “rugată ” să instalez aplicația uber pe telefonul unei persoane de vreo 60 ani, îi zic să” tasteze ” ea ca eu o asist, a refuzat desi avea timp să o facă și în 2 minute i-am instalat aplicația, creat cont și apoi tot ea: ei…asa sunteți voi ăștia tineri ( am 40 ani) , va descurcati mai bine, i-am răspuns că și ea s-ar descurca dacă nu ar fi atât de reticenta ( folosește smartphone de vreo 6-7 ani parca).
    Ca si sora mea (57 ani) refuză tehnologia și oricât as incerca să le explic avantajele imi reproșează că nu vreau să le ajut.

      (Citează)

  13. Problema e ca oamenii acestia de multe ori nici nu au nici un fel de dorinta sa invete ceva nou. Deja au 10+ ani de cand folosesc internetul si tot ce fac pe el e sa joace Candy Crush sau sa stea pe facebook

      (Citează)

    • Esti rau. De ce ar invata un pensionar sa foloseasca internetul cand intra pensia lunar, a muncit o viata, iar acum are alte griji, specifice varstei. Si daca nu are copii/nepoti, cine il invata? Exista carti? Cine te invata ca cele 3 liniute orizontale inseamna Meniu. Sau ca poti sa scrii direct in bara de adrese, fara google. Iti zic eu. Nimeni. Daca nu “ai crescut” cu ele, e aproape imposibil sa le mai asimilezi singur fara sa ai o minima baza de plecare.

      Ai 73 ani, te duci la lidel, incerci la self, se blocheaza casa (ceva normal de altfel) din cauza cantarului prost, vine un angajat sictirit si iti zice subtil ca nu stii sa o folosesti. Te simti prost si depasit. Mai incerci a doua oara? NU.

      De asta FB, Candy Crush si altele au succes, ca se adreseaza si batranilor. Intri pe site si te indruma pas cu pas cum sa faci cont, cum sa postezi, cum sa dai like, cum sa vezi un grup, cum sa dai swipe sa aliniezi fructele.

        (Citează)

  14. daddy:
    da-mi trei motive pentru care romandacul orasean isi goleste cardul la atm, apoi ia cu asalt supermarketurile, scobindu-se in portofel la casa!

    Iti dau eu unul. Asa stie in permanenta cati bani mai are. Pentru ca nu au acces la o aplicatie de banking sa vada cati bani mai sunt acolo.

      (Citează)

  15. Ai fi surprins sa vezi cata lume nici macar nu vrea sa isi bata capul cu tehnologia, de lene si comoditate, nu ca nu s-ar pricepe..e mai usor sa intrebe pe altul.

      (Citează)

  16. Chiar mă gândeam la ceva de genul asta zilele trecute când am solicitat online radierea unei mașini vândute, pe portalul primăriei sectorului 2.
    In primul rand pentru a te lămuri exact ce documente trebuie întocmit am stat minute bune citind pe alte site-uri mai bine indexate, pentru că al primăriei era praf.
    In al doilea rând atasarea documentelor trebuie făcută doar in PDF într-un singur fișier pe fiecare câmp și de o anumită mărime (4 MB). Câți oameni știu să transforme din poze in PDF și să îl facă de o anumită mărime?
    Cred că în cazul primăriei sunt lăsate așa în bătaie de joc ca sa ajungi la ei la ghișeu unde te pot umili și pot primi o atenție ca sa se trezească din somn sau din starea de lehamite.

      (Citează)

  17. Sunt curios peste 30 de ani cat se atehnici o sa fim si noi – zmeii de azi – pe conceptele noi, gen “hamburger menu” de la vremea aia

      (Citează)

  18. anonim:
    Magazinele sunt obligate cu POS doar peste o anumita suma anuala sau lunara, nu stiu sigur. La taranul din piata nu poti plati cu cardul. La curier nu dai bacșiș cu cardul si tot asa. Gasesti destule.motive daca nu te crezi cool ca tu platesti cu cardul oriunde. Nevoie de cash difera in functie de persoana. Doar pt ca e coada nu inseamna ca sunt toti analfabeți fata de plata online sau cashless. Si eu incerc sa folosesc cardul cat mai mult, dar e imposibil prin zona mea. Cum am zis, nu mai rade de cozile alea la bancomat ca nu stii situatia fiecaruia.

    Magazinul nu vrea POS ca să vândă la negru.
    Livratorul de mâncare poate primi tips când plătești cu cardul.
    Se poate, numai să vrei. Ideea este să fii deschis la nou și să înveți ceva în fiecare zi.

      (Citează)

  19. anonim:
    Magazinele sunt obligate cu POS doar peste o anumita suma anuala sau lunara, nu stiu sigur. La taranul din piata nu poti plati cu cardul. La curier nu dai bacșiș cu cardul si tot asa. Gasesti destule.motive daca nu te crezi cool ca tu platesti cu cardul oriunde. Nevoie de cash difera in functie de persoana. Doar pt ca e coada nu inseamna ca sunt toti analfabeți fata de plata online sau cashless. Si eu incerc sa folosesc cardul cat mai mult, dar e imposibil prin zona mea. Cum am zis, nu mai rade de cozile alea la bancomat ca nu stii situatia fiecaruia.

    Și la multe piețe au POS, program Mastercard. Ce să vezi, a crescut vânzarea.

      (Citează)

  20. Cere cuiva să-ți facă “share location” in WhatsApp, cineva atehnic. Cred că am făcut asta la vreun an după ce foloseam WhatsApp și habar nu aveam unde găsesc în meniu opțiunea. Au pus-o (și e tot acolo după atâția ani) in meniul ce apare din agrafa din bara de text. Cel mai neintuitiv loc.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus