un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube! Un subscribe ajută enorm.

Jumbo este exemplul perfect de magazin care suferă pentru că n-a investit la timp în comerț online

22 Iun 2021  ·

GÂNDURI  ·

24 comentarii

Jumbo este exemplu de magazin care a investit târziu spre deloc în comerț online și acum suferă din cauza asta.

Au ei o colaborare cu Profit.ro și la fiecare două săptămâni apare câte un articol despre evoluția lanțului de magazine. Eu sunt fan Jumbo și le-am urmărit pe toate în ultimul an. Pe scurt, laitmotivele articolelor au fost “au scăzut vânzările din cauza pandemiei” și “vrem să lansăm magazinul online, dar mai durează câteva luni”.

Ultimul articol spune:

“Jumbo amână lansarea magazinului online din România până anul viitor și împinge termenul de deschidere a magazinului din Craiova până spre luna octombrie, catalogând anul 2020 al pandemiei drept unul pierdut și constatând cu îngrijorare că, deși inițial exista o așteptare ca normalitatea să revină în 2021, evoluțiile nu confirmă în prezent așteptările.”

Gloomy. Jumbo are produse atrăgătoare, o tonă de jucării și două tone de diverse accesorii de bucătărie, baie și alte nimicuri de casă. E genul de magazin în care te duci să vezi ce au și cumva pleci cu două sacoșe de produse. Și toată păreau ieftine la raft, gen 7,35 lei bucata, dar cumva ai dat 320 de lei acolo.

Problema lor este și că magazinele sunt foarte mari și organizate ca un circuit ce este mai lung decât unul prin IKEA. Nu poți să intri, să iei ceva și să pleci, trebuie să parcurgi tot magazinul. O fi profitabil pentru business? O fi, că te mai lipești de ceva în acest circuit. În același timp, eu și Matilda am vrut să mai mergem din când în când prin Jumbo, dar ne-a descurajat mereu ideea acestui traseu.

Iar în pandemie, ideea de a-l parcurge a fost și mai neatrăgătoare.

Problema adevărată a fost următoarea: nu au magazin online. Nu au nici măcar site (nu glumesc).

În 2020, să nu ai vânzări online este o scăpare mare. Gândiți-vă la ce vinde Jumbo. Pun pariu că oamenii care au stat în wfh în 2020 și 2021 au avut nevoie de mai multe jucării ca să-și distreze copiii sau să și-i ia de pe cap și Jumbo ar fi putut să le vândă.

Se mai spune și că oamenii au cumpărat în draci produse home-deco în aceste luni. Jumbo ar fi putut să ia o cotă mai mare și din această piață, dar nu a avut cum. Magazinele au fost închise în lockdown, apoi lumea a fost reticentă să meargă acolo, iar online nu au avut nimic.

Au raportat vânzări mai mari decât în 2020 după redeschiderea societății din ultimele luni, dar amânările de investiții arată că vânzările n-au fost totuși suficiente, mai ales că magazinele din Grecia, țara de origine a Jumbo, au stat mai mereu închise.

În același timp, magazinele care au investit din timp în comerț online au avut de profitat anul trecut.

Un exemplu bun de succes este IKEA. S-au adaptat cu greu la comerțul online pentru că ideea lor de business era aceeași, “lasă-i să vină în showroom, să parcurgă tot magazinul, că se mai lipesc și de alte produse“. Magazinul online a pornit deci lent și ușor improvizat, eu am avut senzația că-l fac pentru că așa e moda, dar nu cu mare entuziasm.

Cifrele pe 2020 încă n-au apărut, vor fi anunțate prin septembrie, dar uitați ce zice comunicatul lor oficial despre 2019: “o creștere de 15,2% în vânzările totale și 35% în comerțul electronic, comparativ cu anul precedent. Ponderea vânzărilor online în totalul cifrei de afaceri se ridică la aproape 25%, ceea ce plasează România pe poziția de lider în Ingka Group”.

Deci în 2019 un sfert din venitul IKEA se mutase deja în online. Probabil creșterea va fi și mai mare pe 2020. De ce? Pentru că e mișto și să mai dai câte o tură prin showroom, din când în când, dar în majoritatea timpului știi ce vrei să cumperi și vrei să-ți fie livrat la botul calului.

Și pentru că are sistem online, anul trecut IKEA s-a adaptat mai ușor la pandemie. Una dintre primele măsuri introduse a fost click & collect, adică achiziționai online și apoi te duceai să ridici marfa din parcarea magazinului. Îți scoteau ei pachetele afară, într-un cărucior, și apoi angajații fugeau imediat înăuntru să se igienizeze cap-coadă. A mers, am folosit și eu o dată sistemul, am ridicat marfa comandată în mai puțin de 5 minute.

Cu cine mai concurează Jumbo? Cu Jysk. Jysk are vânzări online cu livrare acasă sau ridicare din magazin. Pepco? Nu are vânzare online, dar are un site pe care vezi produsele și prețul lor.

Jumbo, prin comparație, nu are nici măcar site. e-jumbo.ro este pe coming soon. Există site-ul corporate.e-jumbo.gr pe care măcar poți vedea orarul magazinelor din România și adresa lor, că altfel foloseai Google Maps pentru informare.

    24 comentarii

  1. Stiu ca era un site gen jumbo.ro sau ceva de genul unde erau niste traduceri de te durea mintea…. Mai mult ca sigur nu era asociat brandului, dar era o imagine urat pentru Jumbo in mediul online.

      (Citează)

  2. La ce mizerii de produse au, o să aibe o rată de retur foarte mare. Mai ales jucăriile sunt de unică folosință.

      (Citează)

  3. Eu cred că raportat la modelul de afaceri al Jumbo era complicat.
    Ei au mii sau poate zeci de mii de produse (pentru că un produs poate să fie în 5 culori diferite) care au în general preturi mici și care ar fi trebuit fotografiate, încărcate pe un site, făcut/cumpărat un program care sa tina evidenta produselor pe care le vinzi și pe care le mai raportat la livrări, la retururi etc.

    Valoarea produselor este mică și nu cred că există o constantă, adică nu au exact același tip de produse mereu, probabil cumpără jucării de care găsesc (adică azi poate au roșii iar peste o lună vișinii) caiete care au coperțile care se nimeresc etc.
    In magazinul fizic nu e o problema, că omul vede,daca îi place pune in cos și la casa plătește, doar că la online dacă tu ai un produs roșu pe site nu poți să trimiți unul visiniu.

    Adică în concluzie eu cred că pentru ei costul de implementare a unui magazin online ar fi fost foarte mare și probabil nu au acești bani.

      (Citează)

    • Daca nici companiile de marimea asta n-au bani pentru un magazin online, atunci ce sa mai zicem de restul…

        (Citează)

  4. Ce este de vazare in Jumbo intra, cu mici exceptii, dupa parterea mea, in categoria mizerii! Rebuturi. Poate ceva pe la linguri, cani si alte chestiuni sa prezinte cat de cat interes si sa fie folosite mai mult de 2 zile. Faza cu labirintul ala mi se pare de o jegosenie crunta. Pitica mea avea nevoie la toaleta….s-a scapat pe ea pana am reusit sa ies din labirint. Acolo cu copilul de mana (3,5 ani) nu mai intru. Punct! si IKEA avea cam acelasi sistem la inceput cu mici exceptii ca puteai sa mai scurtezi un pic din loc in loc. Acum sunt mult mai multe treceri. Jumbo, moarte placuta.

      (Citează)

  5. Jumbo merita sa moara cat mai repede si in chinuri :).
    Nu inteleg cum cineva poate fi fan Jumbo.

      (Citează)

  6. sa vedem ce parere o sa mai ai cand copilul tau va primi cadou doar jucarii din jumbo

      (Citează)

  7. urmează să fiți părinți.
    să nu intrați in jumbo cu copilul. e horrorrrrr

      (Citează)

  8. Jumbo online e precum Lidl online: prea multe produse, prea ieftine, care se schimba prea des sa merite sa le incarci pe o platforma online. Altfel, de acord cu ce s-a zis mai sus, din Jumbo merita sa cumperi lucruri de unica folosinta, gen accesorii de petrecere sau gonflabile pt mare, pe care le folosesti o data (sau intr-un concediu) si apoi le arunci.

      (Citează)

  9. Aparent cei de la jumbo au poze cu produsele. Am senzația că folosesc pe niste PDA-uri / telefoane o aplicație de recunoaștere a produselor (inteligenta artificiala) la casa, in cazul in care nu au cod de bare.

      (Citează)

  10. daca stii ce vrei, in 5 minute ai intrat si ai iesit. asta nu e motiv. stim toti de ce nu mergem de fapt: intri sa iei o chestie cu 3,5 lei si la casa te trezesti cu 17 chestii si nota de plata este 493,33 lei

      (Citează)

    • Ok, înțeleg foarte bine ca un blogger trăiește din advertoriale, dar articolul acesta este fabulos: tot, absolut tot din Jumbo miroase a petrol și ieftin. Lipsesc din boxe doar manelele . Dacă m-am înșelat, te rog sa faci o comparație între produsul X cumpărat din Jumbo și același produs cumpărat din Y/K/Z

        (Citează)

  11. Am fost de vreo 2 ori un Jumbo o data sa vad cum e si a doua oara cautam niste jucarii cadou si m-am propus sa nu mai merg pt ca de fiecare data a fost extrem de aglomerat si neplacut plus ca 90% dintre produse mi s-au parut junk culmea am mai cautat sa vad daca au deschis magazin online pt chestii de Craciun care mi s-au parut decente/variate si ce sa vezi nimic, ei si Pepco nu sunt in stare sa isi vanda prostiile online :)
    Dar cu pandemia am descoperit Yalco, Sinsay pt prostioare de casa (livrarea a durat mai putin de 24 h ) si H&M unde am gasit chestii care nu sunt in magazinele fizice (?!) deci se poate

      (Citează)

  12. Jumbo este exemplul perfect de magazin care ar trebui sa dispara. O gramada de lucruri complet inutile, plastice ieftine & kitsch-uri care ajung aruncate pe camp, in mari si oceane. O singura data am intrat acolo, din curiozitate, si aveam impresia ca nu mai pot iesi, din cauza aglomeratiei si a modului cum sunt dispuse raioanele.

      (Citează)

  13. Merg acolo in general de 2 ori pe an, inainte de paste si craciun. Ii blestem de fiecare data :). Preturi mici, daca ai multi nepoti pentru care cumperi cadouri, se simte la buzunar. In final i-au ajuns blestemele mele. Nu numai pentru labirintul lor, ci si pentru ca culoarele sunt din ce in ce mai inguste si pur si simplu nu poti trece de oameni. Cumperi jucarii de la intrare, apoi trebuie sa mergi 30min sa iesi de acolo, incercand sa nu darami toate cacaturile lor de pe rafturi cu carutul.

      (Citează)

  14. Jumbo e absolut odios, am fost acolo doar de 2-3 ori și m-am lămurit. Decât să cumperi jucării de acolo cu toptanul (plastice mizerabile), mai bine cumperi 2-3 jucării educative de calitate și cărticele interactive. Oamenii cheltuie excesiv pe jucării care nu mai prezintă niciun interes a doua zi.

      (Citează)

  15. Apropo de IKEA: si-au schimbat relativ recent softul de facturare pentru clienti. Acela de la self-service. Noul soft insa e dezastru:
    – in primul rand ca nu te recunoaste ca si client vechi. Trebuie mereu si mereu sa introduci toate datele firmei. Cel vechi, dupa introducerea CUI-ului, iti recunostea toate datele.
    – cel vechi era foarte intuitiv, avea butoane mari, era vizibil. Cel nou e foarte ingramadit si o groaza de text scris mic-mic.
    – la cel nou, trebuie sa introduci in prima faza asa: suma (si nici acum nu stiu daca trebuie sa o introduci 800 sau 800,00 sau 800.00), ora exacta (ora:minut:secunda), si sa scanezi bonul fiscal. Inainte, la scanarea bonului fiscal, se completau automat toate aceste informatii
    – dupa introducerea datelor, de cele mai multe ori, bonul fiscal nu este gasit. Daca apesi de 8-9-10 ori, abia atunci iti ia datele (completate la fel, de la bun inceput).

    Nu inteleg cine a putut gandi noul soft de facturare, insa a facut o treaba dezastru. Vechiul soft era mult mai ok, din toate punctele de vedere. Pacat. Face experienta finala la IKEA foarte neplacuta.

      (Citează)

  16. Radem de Jumbo ca nu au site cu produse la 2 lei si ca nu au mai multe magazine in tara dar sa ne amintim ca si Ikea avea vanzari record in fiecare an si dupa vreo 10 ani s-au hotarat sa mai construiasca un alt magazin.

      (Citează)

  17. În magazinul fizic Jumbo lași mai mulți bani decât ai vrea pentru că vezi produsele, ești cu copiii, îți aduci aminte că pe lângă plastelină parcă mai trebuie să iei o rolă de hârtie și încă ceva și așa ajungi la casă cu produse de 150 lei.
    În magazinul online nu cred că vei avea același comportament și după de pui 2 prostii în coș iți dai seama că nu vrei să plătești transport 18 lei pentru ele și nici nu vrei să aștepți 3 zile după ele așa că închizi pagina și iți vezi de viață.

      (Citează)

  18. Porcarie mai mare de magazin nu am vazut de cand eram copil si mergeam in europa/dragonul rosu cu parintii care aveau un magazin cu tot felul de boarfe…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus