un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Nikola Motor Company devine la fel de valoroasă ca Ford și FCA

11 Jun 2020  ·

AUTO  ·

13 comentarii

Un nou nume ajunge în prim-planul industriei automobilelor electrice: Nikola Motor Company, tot o companie americană, care activează în primul rând în domeniul camionetelor (trucks) și cap-tractoarelor (semis) electrice.

Compania s-a lansat într-un IPO pe bursă pe 4 iunie. Pe 9 iunie, acțiunile deja valorau dublu, iar fondatorul companiei, un tip numit Trevor Milton, are deja o avere de 9 miliarde de dolari în astfel de acțiuni. Altfel spus, piața are încredere în planurile de viitor ale companiei. În acest moment, valoarea de piață este sub Ford, dar peste Fiat-Chrysler.

Planurile includ mai multe camionete și camioane. Cel mai recent model este Nikola Badger, o camionetă cu aspect de Ford F-150, adică genul de autovehicul care se vinde foarte bine pe piața americană. Badger poate fi precomandat de acum, dar cu livrare poate în 2021, având în vedere că Nikola Motor încă nu are nici măcar fabrica ridicată.

Badger va avea peste 900 CP și o autonomie electrică de aprox 500 km. Poate fi echipat și cu celule de hidrogen, care ar ridica autonomia totală la 1000 km. Asta înseamnă că este un autovehicul hibrid, dar nu în sensul în care ne-am obișnuit până acum, adică benzină-electric, ci electric-hidrogen. Trăim vremuri interesante.

Concurează pe piață direct cu Tesla Cybertruck, deși mi se pare că Tesla (btw, Nikola era prenumele fizicianului Nikola Tesla) s-a diferențiat deja de Badger prin acel design avangardist al Cybertruck-ului, evitând astfel o comparație direct pe specificații.

Nikola a dezvoltat și camioane numite One, Two și Tre. One funcționează pe hidrogen, Two este electric-hidrogen, Tre este gândit pentru piața europeană și asiatică, având o formă mai mică a cabinei (adică cea uzuală pe drumurile noastre, spre deosebire de cap-tractoarele mari americane). Au deja multe precomenzi, iar primele modele sunt fabricate sub specificațiile Nikola în fabricile altora.

Piața de camioane este foarte mare și acest domeniu poate fi revoluționat de tehnologia electrică, care elimină principalele dezavantaje ale camioanelor din prezent. Un TIR electric va putea accelera rapid, are un cuplu motor mult mai mare, are un consum ceva mai mic și frânarea regenerativă poate fi mai eficientă decât cea mecanică tradițională.

S-au făcut de mult primii pași în acest domeniu, Tesla prin Semi, Nikola cu ale lor, încă vrei trei producători cu alte prototipuri de cap-tractoare electrice.

    13 comentarii

  1. Cam de cancan titlul. Compari companii cu generatii in spate cu una ce nu are nici fabrica ridicata, dar merge pe principiul tesla de a crea hipe inainte de lansare. Ce interesanta e bursa.

      (Citează)

    • hai ma ca are CGI-uri frumoase..

        (Citează)

    • De ce de Cancan? Este o realitate a bursei, că le-am verificat valoarea când am scris.

      Bursa nu reacționează la numărul de fabrici sau de angajați, ci la potențialul unei companii în viitor. Ford și FCA sunt cantități știute, evoluează greu, nu te aștepți la minuni de acolo. Nikola sau Tesla au potențial mult mai mare și asta atrage investitorii.

      Tot azi Tesla a fost cea mai valoroasă companie auto din lume, depășind Toyota. Ca vânzări și volume probabil nu le atinge nici la 1% din cele Toyota, dar bursa nu asta măsoară.

        (Citează)

  2. Vaporware

      (Citează)

  3. Nu stiam ca sunt chiar asa de bine vazuti. Ce e drept au scapat de un faliment pana acum, deci cineva arunca cu bani in ei.
    E interesant cat de ciclica este economia, mi se pare ca in curand vom ajunge iar in bula dot com dar cu alte minuni.
    Eh, traim vremuri interesante.

      (Citează)

  4. Pentru mașinile mici niciodată n-am crezut că va fi viabil hidrogenul, e mai ușor să mărești capacitatea infrastructurii de transport electric, decât să instalezi sute de mii de stații de alimentare pe hidrogen.

    La camioane însă văd un viitor pentru hidrogen. Au capacitate mai mare, nu au nevoie de stații de alimentare așa dese, și au locuri deja cât de cât știute unde opresc, și acelea majoritatea pe autostrăzi sau drumuri principale. Ai nevoie de mult mai puține stații de alimentare ca să acoperi rutele principale.

    Și să nu mai ai fumul ăla masiv de diesel emis continuu 24/24 poate că va face o diferență, măcar la emisiile de NOX, dacă la CO2 poate nu e neutru din cauza procesului de producție a hidrogenului.

    Problema majoră cred că va fi prețul. O bursă de transport merge pe prețul cel mai mic și atât. Nu știu dacă va putea concura la cost vreodată cu motorina, probabil o să fie împins legislativ, altfel nu văd.

      (Citează)

    • Problema e ca nu vor concura la cost cu alea electrice, nu cu alea diesel.

        (Citează)

    • Așa este, și mie mi se pare potrivit hidrogenul pentru acest segment auto. Teoretic este mai scalabil decât tehnologia bateriilor, în viitor. Știu că sunt teste și stații de încărcare în câteva zone din Germania, dar hidrogenul pornește cu acest dezavantaj: trebuie făcută de la zero toată infrastructura, pe când o priză găsești oriunde.

        (Citează)

    • Marii transportatori calculeaza la achizitie TCO pe cinci ani sau mai mult. In conditiile in care pentru un camion electric sau pe hidrogen se va plati cam cu 30% mai putin pe an (combustibil si piese de schimb), se va face switchul pe tehnologia mai ieftina

        (Citează)

    • Si mie mi se pare ca tranzitia de la IC la electric se va face mult mai rapid la camioane decat la masini.
      Ca transportatorii fac calculul si, daca le da mai ieftin, schimba toata flota. Asta le permite sa concureze la pret, punand presiune pe concurenta sa faca la fel. Limitarea pare sa fie doar pe partea de oferta, nu de cerere.

        (Citează)

  5. Sunt unii pe piața care practic sunt identificați cu industria auto. Si de 100 de ani produc si inovează. Iar ca valoare sunt cat unii carr n-au nici fabrică. Băi numai mie mi se pare e ceva greșit in modul in care este evaluată o companie?

      (Citează)

  6. În anii ’90 se numea DotCom bubble. Mă întreb ce nume o să rămână în istorie pentru bula asta…

      (Citează)

  7. nwradu:
    De ce de Cancan? Este o realitate a bursei, că le-am verificat valoarea când am scris.

    Bursa nu reacționează la numărul de fabrici sau de angajați, ci la potențialul unei companii în viitor. Ford și FCA sunt cantități știute, evoluează greu, nu te aștepți la minuni de acolo. Nikola sau Tesla au potențial mult mai mare și asta atrage investitorii.

    Tot azi Tesla a fost cea mai valoroasă companie auto din lume, depășind Toyota. Ca vânzări și volume probabil nu le atinge nici la 1% din cele Toyota, dar bursa nu asta măsoară.

    Am citit to articolul și după mi-am dat seama ca nu e Rivian. Care are produsele deja funcționale și la vânzare dacă nu ma înșel.
    Adică le au furat design-ul fără milă.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus