un blog de Radu Dumitru

Robotesc și la canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Știri despre tehnologie – 13 ianuarie 2020

13 Jan 2020  ·

ȘTIRI  ·

20 comentarii

    20 comentarii

  1. Din articolul despre Cristina Țopescu reiese ca nu era singura pe lume, avea prieteni, era consilier la MS si totusi atata timp nu a observat nimeni ca a disparut, naspa

      (Citează)

  2. Alta dovada ca Tesla e la un pas de faliment si ca masinile electrice sunt un moft care va trece.

      (Citează)

  3. eu nu m-as lua dupa americani. e un hype, la criza se duc in cap 50%.
    chiar musky a zis ca angajatii sa ignore stock price.

      (Citează)

    • De fapt nu, la criza celelalte firme se duc in cap. Musky a zis ca angajatii sa ignore stock price pentru ca nu e important pentru ei. Important e sa faca produse bune.
      Din cate vad eu, exista doua moduri in care Tesla poate sa o ia in jos:

      1. Brusc, daca ajung iar intr-o criza de bani si nu mai reusesc sa se imprumute. Mai improbabil acum.
      2. Treptat, daca VW si restul ii prind din urma. Acum cativa ani as fi zis ca e improbabil, dar VW se pare ca ia treaba asta in serios. Sigur, Taycan nu se apropie macar de Tesla ca eficienta, dar e prima incercare. Au bani, nu-s prosti, au sustinerea statului si nu au o problema sa-si canibalizeze modelele IC. Curand cred ca vor face concurenta serioasa.
      Eu tot sper sa pot cumpara un stationwagon electric in 3 ani.

        (Citează)

  4. Parca era un moft care trece boss

    Giani Mucea:
    De fapt nu, la criza celelalte firme se duc in cap. Musky a zis ca angajatii sa ignore stock price pentru ca nu e important pentru ei. Important e sa faca produse bune.
    Din cate vad eu, exista doua moduri in care Tesla poate sa o ia in jos:

    1. Brusc, daca ajung iar intr-o criza de bani si nu mai reusesc sa se imprumute. Mai improbabil acum.
    2. Treptat, daca VW si restul ii prind din urma. Acum cativa ani as fi zis ca e improbabil, dar VW se pare ca ia treaba asta in serios. Sigur, Taycan nu se apropie macar de Tesla ca eficienta, dar e prima incercare. Au bani, nu-s prosti, au sustinerea statului si nu au o problema sa-si canibalizeze modelele IC. Curand cred ca vor face concurenta serioasa.
    Eu tot sper sa pot cumpara un stationwagon electric in 3 ani.

      (Citează)

  5. Voi stiti multa lume care poate disparea o saptamana de la servici si nimeni sa nu se panicheze? Chiar si la stat, cum sa fi pe post de consilier si nimeni sa nu se intrebe pe unde esti, de ce nu pontezi sau nu semnezi condica?

      (Citează)

  6. “ia treaba asta in serios”
    vw nu prea, vw de fapt e fail inainte sa lanseze electrica, ca or busit softul.
    asta inainte de orice release.
    asa-i cand lucrezi cu indieni, pardon romani mana de lucru ieftina.

    Giani Mucea: ia treaba asta in serios

      (Citează)

  7. Giani Mucea:
    De fapt nu, la criza celelalte firme se duc in cap. Musky a zis ca angajatii sa ignore stock price pentru ca nu e important pentru ei. Important e sa faca produse bune.
    Din cate vad eu, exista doua moduri in care Tesla poate sa o ia in jos:

    1. Brusc, daca ajung iar intr-o criza de bani si nu mai reusesc sa se imprumute. Mai improbabil acum.
    2. Treptat, daca VW si restul ii prind din urma. Acum cativa ani as fi zis ca e improbabil, dar VW se pare ca ia treaba asta in serios. Sigur, Taycan nu se apropie macar de Tesla ca eficienta, dar e prima incercare. Au bani, nu-s prosti, au sustinerea statului si nu au o problema sa-si canibalizeze modelele IC. Curand cred ca vor face concurenta serioasa.
    Eu tot sper sa pot cumpara un stationwagon electric in 3 ani.

    Tesla este software first, nu te mai uita la vechii producatori auto (cum Nokia nu concureaza acum cu Apple, ci Samsung). Uita-te in zona tech / noi startups ca sa intelegi de unde vor veni competitorii.

    Eg. Sony, Rivian, Apple, Uber (poate). Gandeste software first, si apoi elimina companiile care nu reusesc sa faca asta prin M&A (gen GM & Cruise).

    Also – incearca produsul intr-un drive test. Te vei convinge de cele de mai sus. :-)

      (Citează)

  8. My bullshit buzzword sense is tingling. Cum adica software first? Ce procent din gigafactory e ocupat de programatori? Ce procent din costul de productie e reprezentat de software? Pe software dau eu 60 000 eur? Software-ul a fost problema de production ramp-ul a modelului 3? Era cumva software programming hell? Software-ul face sa intre apa pe la parbriz sau sa rugineasca scaunele? Un patch ar rezolva problemele astea?
    Hai sa fim seriosi. Da, Tesla abordeaza software-ul altfel decat producatorii traditionali si abordeaza productia de metal ca dezvoltarea de software, dar de aici pana la “software first” mai e mult. USP-ul principal al Tesla fata de restul electricelor e range-ul, rezultat din eficienta superioara a motoarelor si bateriilor si din superchargere. Da, software-ul ajuta, dar nu e first. Capabilitatea de a imbunatati un produs deja livrat prin software updates nu e principala fata de produsul livrat.
    Ce are Tesla fata de restul producatorilor auto sunt: avantajul tehnologic si pe Musk. Restul se cumpara.

    O sa incerc produsul cand o sa schimb masina, adica peste 3 ani. Am schimbat-o recent si modelul 3 era pe lista, chiar varianta cea mai cost effective. Dar soarta ei fuse cruda asta data.

      (Citează)

  9. Zic sa lasi miturile, si sa te urci intr-o Tesla. Eu ti-am atras atentia ca vorbesti in lipsa de cunostinte, atat.

    Exemple:
    1. Software = am primit 10% in plus range la baterie, printr-un update.
    2. Software = masina accelereaza la 3.9s pana la 100km, fata de 4.4 cat era inainte, printr-un update.
    3. Software = wipers acum isi regleaza viteza in functie de cantitatea de ploaie, printr-un update

    Vrei sa continui?

    Imi e peste mana sa iti explic ca software + hardware = produsul. Iar daca tu crezi ca avantajul tehnologic nu este in software, traim in doua lumi diferite. Si asta e perfect ok, nu trebuie sa fim toti la curent cu lucrurile asa cum sunt ele.

      (Citează)

    • E bine ce zici tu, dar pe de alta parte ești la mana lu tesla. Astea nu mai sunt mașini care sa mai poată fi folosite peste 20-30 ani.
      Masina tesla e un consumerism. Unul scump.

      O mașină e un lucru care îl faci once și faci mici modificări după. Atât

      Nu software nou în fiecare trimestru, aia faci la un calculator nu la o mașină.

        (Citează)

  10. “Imi e peste mana sa iti explic ca software + hardware = produsul” si “nu trebuie sa fim toti la curent cu lucrurile asa cum sunt ele” – fin, kudos.

    Exemplele date sunt bune si nu le contest. Sunt de acord ca reprezinta un avantaj, dar nu cel principal. Si nu sustin afirmatia “software first” ci eventual “software is also important and can enhance a product”, adica ce am zis si eu. Software +hardware = produs – la fel, de acord dar nu inseamna software first. Ce zici acum e corect dar nu sustine afirmatia initiala. La fel, faptul ca nu am condus o tesla nu sustine afirmatia ca software-ul e prioritar. Cum m-ar putea impresiona update-urile de software intr-un test drive?

    N-am zis ca software-ul nu e un avantaj, doar ca nu e cel mai important. Motoarele electrice sunt cele mai eficiente. Bateriile sunt cele mai avansate. Asta le da un range mai mare decat restul electricelor, ceea ce le face cele mai vandute. Sigur, software-ul ajuta dar ar fi mai eficiente si in lipsa lui.

      (Citează)

    • Iti explicam faptul ca hardware-ul a fost imbunatatit in acele update-uri, prin software. Deci – software first. Asta nu vei vedea la nici un alt producator auto, unde in prezent trebuie sa iti duci masina la dealeri pentru a iti face un firmware update. Aceste masini Tesla sunt mai apropiate de arhitectura unui calculator, decat de cea a unei masini ICE. E un exemplu putin exagerat, dar e mai usor sa explic in modul asta.

      Cand primesti un update pe Mac / iPhone / (pc?), hardware-ul devine mai eficient pentru ca s-au dezvoltat tehnologii software noi, si nu pentru ca ar fi fost schimbat ceva fizic in device. Acelasi lucru se intampla si cu aceste masini.

      Sa zicem ca producatorii auto pot inchiria si dezmembra masini Tesla, le pot studia/copia si apoi le pot pune la loc si da proprietarilor (idiotii de la Mercedes…). Insa ce nu vor putea sa copie este software-ul: atat big-data util pentru FSD, cat si OS-ul cu toate functionalitatile bine integrate in hardware / masina.

      Amandoi facem presupuneri, urmareste cum evolueaza lucrurile in urmatorii 5-10 ani si vei vedea efectul Apple in Finlanda, asupra industriei auto.

        (Citează)

    • Nu mă înțelege greșit, și eu sunt fan Tesla și Musk, dar cred că raționamentul tău are niște erori.

      Iti explicam faptul ca hardware-ul a fost imbunatatit in acele update-uri, prin software.

      Hardware a fost optimizat prin software. Mai exact, utilizarea acelui hardware.

      Ok, ai 20% în plus autonomie, dar nu e ca și cum ți-au adăugat celule extra la bateriile existente ci au optimizat consumul. Nu ți-au pus ștergătoare noi (sau senzori de ploaie) ci au optimizat detectarea ploii.

      Cand primesti un update pe Mac / iPhone / (pc?), hardware-ul devine mai eficient

      Știi ce se întâmplă cu un telefon în patru+ ani actualizat la zi? Este atât de eficient încât devine lent, atât de lent încât trebuie să-l schimbi. Rinse and repeat.

      Chiar crezi că e o idee bună să se întâmple asta și la produse de 60k?

        (Citează)

  11. Mihnea: Astea nu mai sunt mașini care sa mai poată fi folosite peste 20-30 ani.

    De ce? Bateriile sunt facute sa dureze mult mai mult, tinand cont de consumul anual in medie. Iar cand vrei sa pui hardware mai avansat, te duci si iti schimbi placa / ce o fi necesar – cum au facut deja la versiunile anterioare 3.

      (Citează)

  12. Andu Potorac:
    Iti explicam faptul ca hardware-ul a fost imbunatatit in acele update-uri, prin software. Deci – software first. Asta nu vei vedea la nici un alt producator auto, unde in prezent trebuie sa iti duci masina la dealeri pentru a iti face un firmware update. Aceste masini Tesla sunt mai apropiate de arhitectura unui calculator, decat de cea a unei masini ICE. E un exemplu putin exagerat, dar e mai usor sa explic in modul asta.

    Cand primesti un update pe Mac / iPhone / (pc?), hardware-ul devine mai eficient pentru ca s-au dezvoltat tehnologii software noi, si nu pentru ca ar fi fost schimbat ceva fizic in device. Acelasi lucru se intampla si cu aceste masini.

    Sa zicem ca producatorii auto pot inchiria si dezmembra masini Tesla, le pot studia/copia si apoi le pot pune la loc si da proprietarilor (idiotii de la Mercedes…). Insa ce nu vor putea sa copie este software-ul: atat big-data util pentru FSD, cat si OS-ul cu toate functionalitatile bine integrate in hardware / masina.

    Amandoi facem presupuneri, urmareste cum evolueaza lucrurile in urmatorii 5-10 ani si vei vedea efectul Apple in Finlanda, asupra industriei auto.

    Am mentionat ca produsul e imbunatatit prin software de la inceput. Hai sa nu mai batem calul ala, ca e mort de mult.
    Concluzia ta, ca asta pune software-ul pe primul loc, e gresita si asta intr-un mod grav. Nu e doar insultatoare fata de inteligenta ta si a interlocutorilor, ci si fata de Tesla care de peste 10 ani depune eforturi sa dezvolte tehnologia bateriilor si a motoarelor, sa construiasca superchargere pana si la Cuca Macaii, sa dezvolte in-house electronice care seamana cu alea de pe F35 si care sunt unice in industria auto.
    Adica plm, chiar afirmatia “hardware-ul a fost imbunatatit in acele update-uri, prin software” stabileste clar relatia dintre cele doua: software-ul e folosit sa imbunatateasca experienta oferita de masina; nu masina e un delivery method pentru software. Functia primara a masinii nu se afla in ecranul ala de 15 inch. Inca o data, spus altfel: software-ul poate folosi mai eficient hardware-ul, imbunatatind produsul in timp, o perioada; cu toate astea, hardware-ul este prioritar – majoritatea resurselor se duc catre el si este partea produsului cu care ia contactul clientul cel mai mult.

    Pentru celelalte afirmatii, pe rand:

    “Asta nu vei vedea la nici un alt producator auto, unde in prezent trebuie sa iti duci masina la dealeri pentru a iti face un firmware update” – corect, in momentul asta e o diferentiere intre Tesla si ceilalti. Dar daca tu crezi ca e mai usor sa dezvolti tehnologia bateriilor decat sa schimbi procedeul asta..

    “Aceste masini Tesla sunt mai apropiate de arhitectura unui calculator, decat de cea a unei masini ICE” – nu. Faptul ca le lipsesc componente folosite de ICE nu le face mai apropiate de calculatoare. Functia lor e tot sa transforme energie in miscare.

    “Cand primesti un update pe Mac / iPhone / (pc?), hardware-ul devine mai eficient pentru ca s-au dezvoltat tehnologii software noi, si nu pentru ca ar fi fost schimbat ceva fizic in device. Acelasi lucru se intampla si cu aceste masini.” – corect, dar afirmatia asta ar putea sugera ca nu mai trebuie sa imbunatatesti hardware-ul, ceea ce e fals. Bateriile de acum nu sunt ca alea din trecut. Majoritatea R&D-ului se duce catre skateboard si electronice si alea fac diferenta.

    “Insa ce nu vor putea sa copie este software-ul: atat big-data util pentru FSD, cat si OS-ul cu toate functionalitatile bine integrate in hardware / masina.” – Plm, adica prin dezmembrare pot extrapola procesul de productie care permite crearea componentei dar nu pot scrie software care face acelasi lucru. Adica rahat, sa zicem ca eu nu scriu software, dar presupun ca nici tu nu ai facut procesul tehnologic pentru o bucata de tabla macar.

    Sincer, nu stiu de ce insisti pe chestia asta cu software-ul. Singura presupunere ar fi ca daca ai doar un ciocan, orice e in jurul tau e un cui. Uite, mai adauga la trusa de scule:

    https://youtu.be/2DucRxWz_58?t=3449

      (Citează)

  13. Ionuț Staicu:
    Nu mă înțelege greșit, și eu sunt fan Tesla și Musk, dar cred că raționamentul tău are niște erori.

    Hardware a fost optimizat prin software. Mai exact, utilizarea acelui hardware.

    Ok, ai 20% în plus autonomie, dar nu e ca și cum ți-au adăugat celule extra la bateriile existente ci au optimizat consumul. Nu ți-au pus ștergătoare noi (sau senzori de ploaie) ci au optimizat detectarea ploii.

    Știi ce se întâmplă cu un telefon în patru+ ani actualizat la zi? Este atât de eficient încât devine lent, atât de lent încât trebuie să-l schimbi. Rinse and repeat.

    Chiar crezi că e o idee bună să se întâmple asta și la produse de 60k?

    Da, poti schimba calculatorul, care e un mic cost in comparație cu cei 60k.

    iPhone e software first. Fiecare update nu îți adauga hardware, îl îmbunătățește. Similar la Tesla.

    Și ca sa răspund și mai sus la “mașina o faci once”. Softul va fi constant updatat. Cel mai probabil vor lansa un App Store in curând, lucru ce îți va permite tot felul de chestii – gen conferința zoom / hangouts când ești in trafic.

      (Citează)

  14. Andu Potorac:
    Iti explicam faptul ca hardware-ul a fost imbunatatit in acele update-uri, prin software. Deci – software first. Asta nu vei vedea la nici un alt producator auto, unde in prezent trebuie sa iti duci masina la dealeri pentru a iti face un firmware update. Aceste masini Tesla sunt mai apropiate de arhitectura unui calculator, decat de cea a unei masini ICE. E un exemplu putin exagerat, dar e mai usor sa explic in modul asta.

    Cand primesti un update pe Mac / iPhone / (pc?), hardware-ul devine mai eficient pentru ca s-au dezvoltat tehnologii software noi, si nu pentru ca ar fi fost schimbat ceva fizic in device. Acelasi lucru se intampla si cu aceste masini.

    Sa zicem ca producatorii auto pot inchiria si dezmembra masini Tesla, le pot studia/copia si apoi le pot pune la loc si da proprietarilor (idiotii de la Mercedes…). Insa ce nu vor putea sa copie este software-ul: atat big-data util pentru FSD, cat si OS-ul cu toate functionalitatile bine integrate in hardware / masina.

    Amandoi facem presupuneri, urmareste cum evolueaza lucrurile in urmatorii 5-10 ani si vei vedea efectul Apple in Finlanda, asupra industriei auto.

    Am raspuns ieri intr-un comentariu lung. N-a aparut, pentru ca motive. Nu am de gand sa il scriu din nou, ca sa aiba aceeasi soarta.

      (Citează)

    • Teoretic, dacă acesta a apărut, nu înseamnă musai că va avea aceeași soartă :P Dacă vezi că nu apare un comentariu, dă-mi un semn pe Twitter sau email, că pe unele le mai ratez și eu.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus