un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Testdrive: Renault Clio 5 benzină TCe 130 CP

6 Dec 2019  ·

AUTO  ·

21 comentarii

Am condus noul Renault Clio cu o zi înainte de lansarea oficială a vânzărilor din România. Mi-a plăcut mașina. Arată bine, arată jucăuș și modern, iar la interior a devenit o mașină serioasă, pierzând aspectul de flower power de pe generația anterioară. În plus, noul Renault Clio poate fi dotat cu multe tehnologii de obicei rezervate până acum pentru clasele superioare.

Clio este cea mai bine vândută mașină franțuzească. Clio 4, generația anterioară, s-a vândut în 2,4 milioane de bucăți. Cu un preț de pornire de 11.900 euro pentru Clio 5 și vreo 15.000 de euro pentru o versiune cu dotări bune și motor de 100 CP, cred că și Clio 5 va fi un succes de piață pentru compania franceză.

Eu am condus Clio benzină 130 CP, echiparea RS Line cu cutie automată EDC, dar am văzut în restul zilei și celelalte echipări Life, Zen și Intens. Le găsiți pe site-ul oficial Renault.ro

VIDEO

Vedeți direct totul pe video. Vă ia mai puțin decât să citiți romanul de mai jos.

Susține-mă cu un Subscribe:

EXTERIOR

Noul Clio este un mini-Megane. Forma generală a mașinii a rămas aceeași ca la generația anterioară, dar partea din față a fost făcută să semene mai mult cu Megane și cu viitorul Captur, cea mai evidentă trăsătură în acest aspect fiind farurile în forma literei C.

Există destule linii pe acolo și suprafețe curbate, plus sigla Renault ușor supradimensionată care stă bine plasată în acea mască neagră, parcă susținută de două dungi argintii ce vin dinspre faruri. Mi-a plăcut mult capota cu două nervuri pronunțate, pe când generația veche nu avea astfel de elemente.

Bara față arată diferit pe RS Line față de echipările Zen, Life și Intens. După cum v-ați prins probabil din nume, cea RS Line are un aspect mai sportiv, bara având acel element gri cu formă inspirată din Formula 1, după cum vă arătam și pe Megane RS. Din păcate, lipsesc proiectoarele în forma steagului de sosire din cursele auto, cum avea Megane RS, ci RS Line are un proiector micuț și bine disimulat. Cel de pe respecul echipărilor, cu un contur argintiu mai vizibil, îmi place mai mult.

E greu de ales. Îmi place parcă mai mult aspectul de pe RS Line, dar nu m-ar deranja nici cel uzual.

Pe lateral trebuie observat că ușile din spate nu au mâner tradițional, ci acesta este în continuare integrat lângă geamurile spate.

Partea din spate nu are musai ceva remarcabil, dar arată a mașină modernă din clasa mică. Important este că nu mă deranjează vizual în nici un fel, având proporții corecte între stopuri și suprafața de tablă, nu pare nici un spațiu prea gol. Camera de marșarier este integrată în mijlocul siglei Renault, ceea ce mi se pare că le strică brandingul, dar nu-i musai problema mea.

Am apreciat foarte mult culorile plăcute. Îmi plac mașinile în culori vii, e plin orașul de alb și griuri și cred că avem nevoie de ceva culoare adusă și de astfel de mașini. Portocaliul este una dintre ele, dar sunt disponibile multe alte culori de acest tip, la testdrive fiind inclusiv un bleu ce m-a dus cu gândul la Candy Crush. Mi-au plăcut și diversele modele de jante cu care erau echipate mașinile.

Per total, design plăcut pentru noul Clio, fără nimic deranjant, ba chiar este o mașină ce atrage privirile pe stradă față de multe alte din clasa sa.

INTERIOR

Aici mi-a plăcut mult ce-am văzut. Vechiul Clio avea o consolă centrală prea asimetrică pentru gustul meu și care striga “ieftin” spre client. Noul Clio, în schimb, vine cu un interior mult, mult mai bine făcut în toate aspectele sale.

În spatele volanului ai un bord electronic cu ecran color mare și, ca dotare opțională, poți alege un afișaj și mai mare. Se schimbă total afișajul în funcție de modul de condus, poți schimba diverse widgeturi pe el și are alte astfel de funcții pe care acum 3-4 ani le vedeam doar pe mașini mult mai scumpe.

Volanul arată ca la orice mașină modernă de acum. Controlul sistemului audio se face dintr-un soi de clapetă din spatele volanului, în partea dreaptă, unde găsești butoane de volum și o rotiță pentru a schimba posturile sau melodiile. O vedeți pe video.

Zona centrală este ușor orientată spre șofer, dar nu foarte evident. Pe centru se află un ecran tactil care mie mi s-a părut suficient de mare (7 inchi), dar poate fi adăugat opțional unul de 10 inchi, formă portrait. Primul mi s-a părut suficient, sincer să fiu, că are o rezoluție bună și afișează bine harta pe navigație sau mai multe widgeturi pe ecranul Home. Cel mare, de 10 inchi, parcă nu se potrivește așa de bine cu dimensiunile bordului mașinii. Evident, l-aș alege pe cel de 10 inchi, dar vreau să zic că nu trebuie să fie o prioritate atunci când planificați extraopțiunile.

Ecranele au rezoluție mare, după cum ziceam, culori plăcute, un lag micuț în derulat prin hartă și aproape insesizabil prin meniuri. Ambele suportă Android Auto și Apple Carplay, apropo. Noul Clio are, sub consola centrală, două porturi USB și o zonă de încărcare wireless a telefonului mobil.

Sub acest ecran central se află câteva butoane de tip “clapetă de pian”, care mie îmi plac, cu un feedback plăcut la apăsare. Sub acestea se află trei rotițe foarte frumos lucrate, cu contur argintiu zimțat și feedback bun la rotire, de simți ușor fiecare clic-clic pe care-l face. Acestea controlează aerul condiționat, iar printre ele se găsesc încă vreo două butoane.

 

Întreg bordul este frumos lucrat, cu o tușă de culoare și cele două guri centrale de ventilație bine integrate, practic disimulate, în bord. Toate materialele, bord, consolă centrală, scaune și uși, mi s-au părut de calitate bună, peste ceea ce găsesc de obicei pe autoturisme de clasa B.

Dacă vreți să găsim musai ceva negativ, butoanele de pe volan par mai ieftine decât acestea din zona centrală, dar nu-i ceva care să conteze. Modelul RS Line cu motor TCe 130 are și padele după volan, iar acestea par și ele destul de slabe calitativ, zici că sunt jucării subțiri, dar na… ai padele!

Între scaune se află două zone pentru sticle, plus un spațiu de depozitare în cotieră. Spațiul de depozitare din interior, în partea din față, a crescut în total de la 21 la 26 de litri printr-o combinație mai bună de organizare a torpedoului, cotierei și altor elemente, apropo.

Scaunele pe modelul testat de mine au fost confortabile, cu susținere laterală bună. Tetierele sunt în formă de virgulă și foarte subțiri, ceea ce oferă pasagerilor din spate o senzație de spațiu mai mult. În spate încap doi adulți fără mari probleme.

Portbagajul a crescut și el de la 330 la 391 de litri. Mai important este că gura de acces în portbagaj a fost lățită, pe când la generația veche se îngusta în partea de jos din cauza formei aripilor.

Per total, mi-a plăcut foarte mult cum arată mașina în interior. Are un aspect serios, majoritatea elementelor sunt de calitate foarte bună, poți alege un ecran mare în bord și altul mare în consola centrală, ai lumină ambientală în culoare configurabilă. Poate că unii își doresc un aspect interior ceva mai jucăuș, mai asimetric, dar pentru mine așa trebuie să arate o mașină.

DOTĂRI ȘI TEHNOLOGIE

V-am spus că sistemul multimedia suportă Android Auto și Apple Carplay, dar și software-ul original pare de calitate bună. Este disponibil și în limba română, apropo, are un sistem de navigație cu harta României, afișează logo-urile posturilor radio, răspunde rapid la comenzi tactile.

O dotare bună este sistemul Multi-Sense, prin care poți schimba între modurile de rulare Eco, Sport și MySense. Eco este desigur cel lent, dar cu consum redus de carburant. Clio chiar accelerează lent de tot în acest mod, dar s-ar putea ca în oraș să nu conteze așa mult asta, că nu are rost să gonești spre următorul semafor.

Trecerea pe modul Sport, cel puțin pe motorul TCe 130 (cel mai puternic, la 130 CP), se cunoaște imediat. Accelerația răspunde mai rapid la apăsarea pedalei, mașina pare că tâșnește mai bine, în măsura în care se poate spune că țâșnește. Clio nu-i o mașină rapidă, dar acest motor îți permite să accelerezi totuși rapid și constant spre 130 km/h și chiar 160 km/h, iar în depășiri se înfige rezonabil de bine pentru o mașină mică. Clio nu-i o mașină sport, dar se descurcă onorabil pentru clasa ei (și poate ne vedem cândva pentru un Clio RS…).

Există și modul MySense, în care poți configura tu anumiți parametri, din păcate prea puțini, practic doar servodirecția poate fi schimbată între regular, confort sau sport. Între Sport, Eco și MySense poți schimba din ecranul tactil sau dintr-un buton dedicat de sub acesta, iar odată cu ele se modifică și bordul electronic, că turometru nu ai în mod default decât pe modul Sport, de exemplu. Singura problemă indirectă este cu interfața în sine, că butoanele de comutare din ecranul tactil sunt destul de mici, trei opțiuni stinghere într-un colț lângă o fotografie albăstruie cu un Clio, de trebuie să iei ochii de la drum și să te uiți cu atenție pe ce pui degetul pe ecran.

Mult mai multe opțiuni sunt acum configurabile software, adică poți activa și dezactiva din sistemul de bord tot felul de opțiuni precum cele de welcome, rabatarea oglinzilor, descuiere automată când te apropii de mașină șamd, ceea ce arată un nou nivel centralizat de integrare a acestor automatizări.

Trecând la sistemele active și pasive de asistență integrate pe Renault Clio 5, avem printre ele:

  • parcare automată cu fața, spatele și laterală. Mașina detectează singură locul de parcare atunci când este activat acest sistem, apoi face singură manevrele pentru a intra în acel loc, tu controlând viteza din frână.
  • camere 360 de grade. Nu doar de marșarier, ci are patru camere în jurul mașinii și îți arată mai bine ce ai în jur la manevre.
  • recunoașterea semnelor rutiere pe lângă care treci și avertizare când depășești viteza legală de pe acel tronson.
  • avertizare la părăsirea benzii de circulație.
  • adaptive cruise control, limitator de viteză.
  • faruri automate.
  • frânare automată în caz de posibil accident cu pietoni, bicicliști și alte autovehicule.

Sunt destul de multe pentru o mașină din clasa B și prețul unui Clio, mai ales dacă luăm în considerare și alte detalii precum alerta la distanța de rulare (poți seta o mică alertă dacă te apropii la mai puțin de 2 secunde de cel din față) sau opțiuni ceva mai uzuale precum scaune încălzite sau iluminarea configurabilă din interior.

Un alt aspect interesant este că pe la mijlocul lui 2020 va fi lansată o extraopțiune de autonomie de nivel 2 (citiți explicația nivelurilor de autonomie), adică mașina adaptează singură viteza în trafic și ia singură curbe ușoare, cerând șoferului doar să țină mână pe volan ca semn că-i pregătit să preia controlul. Din păcate, un Clio cu această extraopțiune, numită Highway & Traffic Jam Companion, va putea fi comandat abia atunci. Eu speram să fie vorba doar de un upgrade software pentru cele deja vândute și echipate cu camerele și radarele necesare.

MOTORIZĂRI ȘI PREȚURI

Noul Clio vine la lansare cu 4 motoare pe benzină și 2 motoare diesel, iar în viitor va fi disponibilă și o variantă hibridă, dar nu cu încărcare de la priză.

Motoarele pe benzină sunt:

  • SCe 65 – 65 CP, 1 litru, 3 cilindri, distribuție pe lanț, cutie manuală 5 trepte
  • SCe 75 – 75 CP din același motor ca și mai sus.
  • TCe 100 – 100 CP și 160 Nm, motor turbo, distribuție pe lanț, cutie manuală 5 trepte sau automată X-TRONIC 6 trepte
  • TCe 130 – 130 CP și 240 Nm, motor turbo în 4 cilindri, cutie automată EDC 7 trepte. Pe acesta l-am condus eu.

Motoarele diesel sunt:

  • dCi 85 – 85 CP, cutie manuală 6 trepte
  • dCi 115 – 115 CP, cutie manuală 6 trepte

Cel mai bun consum îl are TCe 100, după cum vă așteptați (sau nu, în funcție de ce știți despre motoare) pentru că-i suficient de puternic să nu ardă carburant în prostie pentru a pune mașina în mișcare. Oficial are 4,7 litri mixt și 5,7 litri pe urban în dotarea cu cutie automată. Nici celelalte nu stau chiar rău, valorile fiind apropiate de 5-6 litri. TCe 130 consumă mai mult, dacă 5,5 litri mixt și 6,9 litri urban poate fi numit mult.

Eu vă sfătuiesc să vă orientați spre varianta TCe 100 CP cu cutie automată, care în special în oraș este foarte confortabilă pentru șofer. N-am condus variantele SCe, dar 65 de cai putere par destul de puțini, în special pe drumuri mai lungi sau de munte. Dacă bugetul permite, TCe 130 cu cutie automată cu dublu ambreiaj este și mai mișto de condus.

Le găsiți pe site-ul oficial, dar vorbim de prețuri de listă, iar cele reale sunt de obicei mai mici, că fiecare dealer are ofertele și discount-urile sale. Noul Renault Clio începe de la 11.900 euro cu TVA, dar versiunea Life are cele mai puține dotări standard. Zen cu TCe 100 la 13.800 euro și Intens cu TCe 100 la 15.100 de euro sunt “the sweet spot”.

Extra-opțiunile au prețuri variate. O vopsea mai vie costă 400 de euro în plus, dar să treci de la ecranul de 7 inchi la cel de 10 inchi costă doar 200 de euro. Senzorii de parcare costă 300 de euro, dar o opțiune ce include senzori și camere 360 de grade costă 400 de euro.

LA VOLAN

Am condus mașina întâi prin traficul din București, apoi pe DN1 spre Ploiești și de acolo înapoi prin Buftea.

Noul Clio se strecoară ușor, iar lungimea sa redusă oferă și o rază de bracaj destul de mică față de cea cu care sunt obișnuit eu de la Jeep Compass, așa că per total mi s-a părut o mașină bine adaptată pentru mediul urban.

Câteva funcții te ajută suplimentar aici. Una este cea de auto-hold de pe cutia automată, adică mașina ține automat frâna de serviciu cuplată atunci când oprești la zero (oricând, nu doar în rampă, că nu despre asta vorbesc) și poți lua piciorul de pe frână atunci când știi că ai de așteptat câteva (zeci de) secunde până pleci din nou. Plecarea se face apăsând ușor pe accelerație.

Treaba asta poate fi ușor deranjantă când de fapt faci manevre fine doar din frână, de exemplu manevre prin parcare sau în zone foarte înguste. Din fericire, lângă frâna de mână este un buton ce activează sau dezactivează acest auto hold. Mi-ar plăcea să am o astfel de opțiune și pe mașina mea.

Un mic dezavantaj este legat de vizibilitatea în sus. Cumva locul în care se termină parbrizul în partea de sus și oglinda retrovizoare mare îți iau o parte din câmpul vizual, iar problema aceasta apare când oprești lângă semafor și descoperi că trebuie să faci mai mult efort pentru a-l vedea Nu-i un deal breaker, iar vizibilitatea în rest, în oglinzile laterale sau în lunetă, este bună.

La drum întins, în afara localității, motorizarea TCe 130 te face să te simți suficient de rapid. Clio nu devine o mașină sport, dar măcar nu te plângi de ea. În special comutând Multi-Sense pe modul Sport, când turbina este probabil permanent amorsată și dispare orice lag la accelerație, noul Clio poate depăși ușor autovehicule mai lente.

Mașina accelerează suficient de rapid și de constant spre 130 km/h și chiar și 160 km/h nu sunt o problemă pentru acest motor. Mai repede de atât n-am găsit vreun motiv să încerc. În toate momentele, noul Clio mi s-a părut stabil pe șosea, direcția este precisă, iar suspensia este medie, reglată cât să nu te doară fundul de la orice speedbump, dar nici să nu te simți ca în barcă.

Modul Eco este chiar extrem de eco, mașina accelerează mult mai lent. Poate fi util în oraș, unde nu vrei să consumi mult pentru a ajunge la următorul semafor, dar inclusiv la drum întins, dacă nu-ți pasă de ritmul în care accelerezi până la 90 km/h, să zicem, atunci când ai ieșit dintr-un sat, ci vrei să consumi mai puțin combustibil.

Scaunele sunt confortabile, la fel și zona în care pui cotul pe ușă. Volanul mi s-a părut ca la orice mașină modernă, iar interfața bordului electronic este simplu de utilizat folosind butoanele de pe volan. Sistemul audio a fost bun și el.

Am identificat un singur aspect negativ important pentru mine: zgomot de rulare și de vânt destul de pronunțat începând cu 90-100 km/h, parcă peste al altor mașini. Nu deranjant, dar mă așteptam la mai bine în acest aspect.

CE E BINE

CE E RĂU

  • Design exterior plăcut.
  • Interior foarte bine lucrat.
  • Tehnologii și sisteme rezervate anterior mașinilor mai scumpe.
  • Portbagaj crescut.
  • Zgomot de rulare și de vânt la mai mult de 90-100 km/h.

CONCLUZIE

Renault Clio 5 este o mașină foarte reușită din punctul meu de vedere. Generația anterioară s-a vândut foarte bine. Cea nouă probabil va continua să se vândă bine. Dacă vă interesează o mașină din această clasă, Clio 5 trebuie văzut, testat și configurat pentru o ofertă.

    21 comentarii

  1. Nu este pe configurator Tce automat la varianta de 100 de cai. Si sa ajungi la aproximativ 20 de mii pentru o masina cu cutie automata de o clasa mai mica ca o astra e cam rip-off.

      (Citează)

  2. Bun configurator au: Se pare că pagina pe care o cauți nu există, ne cerem scuze.
    La fel de rupt era și site-ul Opel.
    N-ai cum să vinzi în felul ăsta.

      (Citează)

  3. Pana recent am condus un Megane. Mizerabila masina. Never again Renault.

      (Citează)

    • Catalin Tanase

      06/12/2019 la 9:12 AM

      Ce versiune de Megane?

        (Citează)

    • Break, 2017 (parca), eco2, diesel. Nu stiu alte detalii. Masina e semnificativ mai proasta din orice punct de vedere comparativ cu cele anterioare (astra, 308).

        (Citează)

    • Se vede ce știi despre mașini, dacă habar n-ai ce era. Înclin să cred că nici nu era Renault. Păreri știi să ai, în schimb.

        (Citează)

    • Nu stiu pentru ca nu m-a interesat, pentru ca era shortlease. In plus, nu sunt pasionat de masini. In alta ordine de idei, Megane break diesel 2017 eco2 – ce alta informatie ti-ar mai trebui pentru a identifica marca, modelul si caracteristicile masinii?
      Da, pareri stiu sa am. Triggered?

        (Citează)

  4. Soferul pare inghesuit in poza din interior.

      (Citează)

  5. O singura intrebare: Cel mai puternic motor chiar e de 130CP?
    E o treaba generala la masinile noi, sau doar la Renault? Sunt putin in urma la treburile astea ( am cam imbatranit asa si nu ma mai intereseaza fiecare model nou de rabla de pe piata cati cai are si ce stie )

      (Citează)

    • e masina de clasa mica, probabil cu greutatea la vreo tona

        (Citează)

    • Cam 130-150 din ce am vazut, pentru clasa aia. Ma gandesc ca daca fac o versiune sport, mai cresc si puterea.
      Oricum, mie mi se pare suficient. Asta pe care o conduc acum e mult mai mare si grea si are un motor diesel de 130. Nu stiu ce as face cu mai mult.

        (Citează)

  6. Modelul condus de tine ce preț are?

      (Citează)

  7. Catalinx: O singura intrebare: Cel mai puternic motor chiar e de 130CP?
    E o treaba generala la masinile noi, sau doar la Renault? Sunt putin in urma la treburile astea ( am cam imbatranit asa si nu ma mai intereseaza fiecare model nou de rabla de pe piata cati cai are si ce stie )

    Ca tot veni vorba. Doar pe mine ma “jeneaza” faptul ca majoritatea reviewurilor auto sunt facute la masini cu aproximativ toate optiunile (inclusiv cel mai puternic motor), diferenta fiind mai mult decat semnificativa (din toate punctele de vedere: estetic, mecanic, functional, etc) fata de ceea ce isi cumpara un muritor de rand? Sau ca aproape niciodata nu se specifica: “fratilor, ce vedeti in filmuletele/pozele de la mine e varful de gama care costa 22000 euro. Ce o sa cumparati voi la pretul caruia i se face reclama – 11000 va fi aproximativ o buda cu roti mici de tabla, cu un interior de plastic chinezesc si cu un motor simlar cu cel al unei dacii 1300.

      (Citează)

  8. Cand mai treci pe la RBC poate anunti din timp si ne vedem la o cafea. Mi-ar face plăcere sa te cunosc personal ;)

      (Citează)

  9. modelul condus e unul de reprezentanta, cu toate dotarile posibile, pe care omuletii sa le laude.
    in realitate prea putini o sa ia toate dotarile, dar e misto sa citeste despre balarii

    Cip:
    Modelul condus de tine ce preț are?

      (Citează)

  10. Motorul TCE130 este 1.3L Benzina, 4 cilindri, 100kW. In denumirea tehnica este HR13. A fost dezvoltat in parteneriat cu Daimler. Acelasi motor il vei gasi si la Mercedes (M282). Evident nu este 100% identic, blocul motor, pistoanele, arborele cotit, turbo si alte componente sunt identice, dar mai au si componente diferite (ex. catalizatorul, diferit intre Renault si DAI). Acest motor exista si in varianta de 120kW (aprox 160cp) care il puteti gasi pe Qasqhai de exemplu.
    Comportimentul motor este destul de mic la Clio, nu cred ca veti gasi un motor mai mare, cilindree mai mare.

    Pe de alta parte, toate celelalte variante pana la TCE100, sunt motoare in 3 cilindri, care sa zicem ca ar fi acceptabile in oras dar nu in afara. Eu personal nici nu vreau sa aud de motor in 3 cilindri.

      (Citează)

  11. Ca tot veni vorba. Doar pe mine ma “jeneaza” faptul ca majoritatea reviewurilor auto sunt facute la masini cu aproximativ toate optiunile

    Nu aș putea să zic că mă deranjează că înțeleg de ce se întâmplă asta, atât punctul de vedere practic cât și ăla de marketing.

    Ca marketing , producătorul/reprezentanța oferă pentru review-uri mașina pe care o vor ei, de obicei fie cea mai dotată fie aia care cred ei / sau care vor ei să se vândă cel mai bine.
    Niciun producător nu vrea să vândă varianta cea mai cheală, aia e doar pentru reclama la preț accesibil și dacă doar atâția bani ai ei încearcă să ti-i ia cumva și pe ăia.

    Practic, un cumpărător cam vrea să știe ce poate găsi pe mașina aia, sau mă rog, producătorul vrea ca cumpărătorul să știe.
    Când stai cu 11000 în mână și te întreabă delerul dacă vrei pachetul de opțiuni cu jante de aliaj pe 17 la budă, să ai o idee despre ce înseamnă.

    in realitate prea putini o sa ia toate dotarile, dar e misto sa citeste despre balarii

    De ce sunt bălării? Opțiunile alea sunt oferite de producător , producătorul vrea să le vândă și le face reclamă oferindu-le pe mașina de review , ca să afle lumea despre ele. Radu își face treaba și le explică. Mai departe , dacă cumpărătorii de Renault sunt saraki sau zgârciți nu le cumpără. Ăia care nu-s achiziționează diferite pachete. Da , puțini o să le ia pe toate , dar majoritatea o să cumpere unele dintre ele și așa au șansa să le vadă montate.

      (Citează)

  12. Un review excelent! Am o Fabia ca masina de servici, 1.0 mpi 75hp. Pentru oras ar fi ok, dar daca ai drumuri si in afara orasului, e de evitat. 130 hp pe Clio, cred ca e foarte ok. Ganditi-va ca sunt Audi-uri A6 C7 cu 163 cai. Clio va fi racheta pe langa el.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus