un blog de Radu Dumitru

Oferte bune de decembrie, plus ghid de whisky, gin și alte băuturi fine. Robotesc și la canalul meu de YouTube, orice Subscribe ajută.

Tur de birouri: noul sediu ING este cel mai plăcut loc de muncă vizitat până acum de mine

20 Nov 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

30 comentarii

Noul sediu ING are o cameră mare de relaxare la etajul 8, lângă o zonă de cafenea și cu ieșire pe o terasă exterioară căreia îi lipsește doar un bar pentru a semăna cu un skybar. Au camere de relaxare la fiecare etaj, de fapt, dar aceasta de la 8 este cea mai mare, având inclusiv o masă de biliard.

Când am intrat eu în ea, tocmai terminau de jucat doi angajați. Unul dintre ei își adusese de acasă nu doar tacul personal, ci și propriile bile de biliard. L-am întrebat de ce și mi-a spus că are unele profesionale, perfect echilibrate. Ne-am urat o zi bună și eu m-am dus să fotografiez fotoliile de masaj și masa de ping-pong.

Cam așa este să lucrezi la ING în noul lor sediu. Da, am făcut un nou tur de birouri într-un fel de ziua porților deschise pentru bloggeri.

ING și-a mutat aproape toți oamenii într-un complex nou de clădiri din Bd Expoziției, imediat după sediul Ubisoft. Pare departe de centrul orașului și de vechiul sediu, dar metroul de la 1 mai este la 5 minute de mers pe jos pe străduțe, au microbuze care aduc oameni de la Victoriei și Aviatorilor, iar pentru cei care vin cu mașina sunt acum disponibile sute de locuri de parcare.

Am vorbit cu cineva care mi-a spus că face 45 de minute din Popești-Leordeni până acolo. Până la vechiul sediu, clădirea Crystal Tower de pe Ștefan cel Mare, făcea 30 de minute, iar apoi se învârtea 15 minute pe străduțele dinspre Dorobanți pentru a căuta parcare. În plus, îmi spunea, aici este liniște și aer curat, ceea ce e important când stai la o cafea pe terasele de la etajele 8 și 9 sau la parter, pe lângă clădire.

Noul sediu este în complexul Expo Business Park, în care ING ocupă clădirea 3, în formă de L, cu o suprafață totală de 18.000 mp pentru 1.800 de angajați. Are o parcare subterană mare, ca de mall, plus una exterioară undeva în spate, iar la parter în complex a apărut deja și un restaurant Stradale și un 1-Minute.

Eu am vizitat mai mult etajul 5, unde lucrează echipa de Digital ce se ocupă și de Homebank, dar etajele sunt foarte similare. Au mobilier viu colorat și modern, cu tot felul de prize sau încărcătoare wireless integrate în mese sau canapele, iluminat discret (și autoreglabil). Sunt foarte multe “alveole” sau spații în care să lucrezi izolat, nederanjat de mine, iar o mulțime de paravane sau despărțitoare și inclusiv unele abajururi păreau făcute din material fonoabsorbant pentru a reduce zgomotul ambiental.

Scaunele de birou păreau mișto. Le-am găsit pe net, sunt marca Humanscale și prețul de listă este de 1.169 dolari per bucată. Au și birouri de stat în picioare, dacă vrei, plus multe săli de întâlniri, de diverse dimensiuni, toate cu televizoare ce pot fi controlate wireless din laptop sau telefonul.

Per total, mi s-a părut chiar risipă de spațiu. Am avut impresia că jumătate din etaj este de fapt ocupat cu plante sau canapele. Sunt zone mari în care te simți ca într-un showroom de mobilă, cu diverse tipuri de fotolii puse pe acolo ca într-un fel de lounge și din când în când pereți mari pe care sunt trecute tot felul de informații despre etapele diverselor proiecte sau îmbunătățiri.

Fiecare etaj are o zonă de relaxare, cu jocuri și fotolii de masaj, plus o bucătărie și încă o zonă doar cu cafea. Per total, este cel mai mișto spațiu de birouri vizitat de mine până acum și cred că unul dintre cele mai plăcute din România, că seamănă mai mult a lounge decât a loc de muncă.

Apropo de ce se muncește acolo, mie mi-au făcut turul doi angajați din zone de Homebank a ING. Departamentul de Homebank este împărțit în trei triburi—Digital, Customer Engagement și Lending— fiecare alcătuit din mai multe squad-uri. Poate că vă întrebați de ce nu le pot spune departamente în loc de triburi, dar m-a lămurit Matilda: este o schemă clasică de organizare în metodologia Agile, iar acești termeni de squads și tribes au fost utilizați pentru prima oară de Spotify și din 2015 de către ING, cele două companii find des date drept exemplu în implementarea Agile.

Tribul de digital, vreo 80 de oameni în total, este alcătuit din 8 echipe cu diverse roluri:

  • login: se ocupă în pricipal de partea tehnică legată de login în aplicație
  • securitate: implementarea directivei PSD2 și a diverselor politici bancare proprii legate de acest domeniu
  • business foundation: implementarea diverselor procese bancare clasice în mediul digital
  • technical: cei care fac upgrade-urile tehnice
  • web performance: managementul site-ului, SEO, mentenanță
  • mobile experience: cei care se ocupă de aplicațiile de mobil curente și viitoare
  • user experience și inovație: cei care analizează oportunitatea dezvoltării unor funcții și decid cum se va face aceasta
  • wallet experience: o echipă dedicată pentru Apple Pay și ING Pay, probabil creată odată ce acestea au ajuns în prim plan

Se lucrează în Java, Angular, Spring, dot.net, Jira și altele, dar după cum puteți vedea din scurta descriere de mai sus a squad-urilor, nu toți sunt programatori, ci se lucrează și în SEO sau marketing digital și alte domenii, echipele respective fiind mixte.

Am văzut și una dintre noutățile pe care noi, clienții bănci, le vom vedea în curând în aplicația Homebank. Este o zonă modernizată de actualizare a datelor despre client, că noile directive bancare cer așa ceva, și include posibilitatea de a modifica acolo datele cerute prin lege despre tine și inclusiv o funcție de OCR pe fotografierea buletinului. Anterior treaba asta se făcea doar în sediile băncilor, iar acum o poți face online.

Media de vârstă în Digital este de aproximativ 30 de ani, dar angajează inclusiv studenți, dacă au un grad mediu de cunoștințe în domeniu (sunt bancă, își permit să ia oameni care deja știu programare și nu trebuie să-i învețe ei). Salariile bănuiesc că sunt bune, iar printre beneficii au și work from home (fără o limită clară, ci poți lucra de acasă dacă etapa proiectului curent permite asta). La birou ai fructe gratuit, însă, plus toate acele spații de relaxare interioare și exterioare în care am avut impresia că lumea stă la bârfe și cafea ca la Starbucks, nu ca la un loc de muncă.

Mai au și acces la platforma Benefit de unde poți alege diverse beneficii (abonamente medicale, sală de forță, vouchere la magazine etc), primești și voucher cu care să-ți iei un telefon nou, dacă vrei unul. Am întrebat de turnover, dar oamenii cu care am vorbit eu sunt experți în Homebank, nu în statistici de resurse umane. Unul dintre ei mi-a spus, filosofând un pic, că el este de 6 ani în ING și chiar este un loc foarte mișto de lucru.

La final am fost plătit cash pentru acest articol:

    30 comentarii

  1. Vezi ca te-au șmenărit, doar prima bancnotă e adevărată (anii ‘90)!

    Mi-ar plăcea un pic mai detaliat despre condițiile de lucru (zonele de relaxare și de cafea le folosești mai rar): spațiu, liniște, gruparea și așezarea echipelor, săli de ședință…

      (Citează)

  2. Metrou 12 min de mers rapid

      (Citează)

  3. Au banii din cursul ăla jegos leu euro.

      (Citează)

  4. in loc sa joace BILIARD PROFESIONIST la birou ar trebui sa fie mai preocupati sa nu mai crape homebank ala, si nici sa faca maitenance luna de luna in care sa il puna in cap.
    astea ar fi preocupari la locul de munca, nu prostii.
    altfel, as concedia tot departamentul de homebank pt incompetenta.

    dar e frumi altfel, da da, misto.

      (Citează)

    • Confirm absolut, aplicațiile lor sunt absolut niste mizerii sinistre, cer drepturi de locație desi nu folosesc niciodată funcția de localizare, și așa mai departe. Pe desktop la fel, inca exista și versiunea veche pt că cea noua nu are toate funcționalitățile, după 4 ani de la lansare.
      Le-am și scris pe fb, daca eram in locul programatorilor de acolo, nu dormeam noaptea până nu rezolvam toate bugurile.Iar ei joaca biliard, bravo.

        (Citează)

    • @Mihai & @Tano aplicați la ING. Puteți schimba aplicația dintr-o mizerie într-o floare.

        (Citează)

  5. Sigur nu ai fost in Kika? Arata ca un showroom de mobila.

      (Citează)

  6. e important sa ai aer curat cand iesi la o tigara.

      (Citează)

  7. Sa nu ii doboare stresul cand ii injuram pe fb si ig cand nu merge aplicatia homebank.

    Sau cand nu sunt in stare sa ne ia banii pentru o plata Amazon direct la cursul final, gunoaiele de la ING blocand intai suma la echivalent BNR.

    Cred si eu ca au profit si birouri frumoase, doar din cat jupoaie in plus la cursul de schimb isi permit.

      (Citează)

  8. Felul in care arata o cladire pe dinauntru sau pe dinafara nu are nimic de-a face cu felul in care e viata angajatilor acolo -> articolele astea mi se par inutile in cel mai bun caz, posibil in pic imorale pentru ca poate fi un window dressing aici.

    Serios, nu-i pasa nimanui ca au masa de biliard… iar ala care si-a adus tacul de acasa ca sa joace biliard la birou e retard.

    Da-i omului bani corecti si nu-l tine peste program, nici macar pt biliard, si esti o companie ok dpdv al angajatului. Cand incepi sa faci publicitate la cum arata biroul…. mna.

      (Citează)

  9. Turnover-ul este destul de mare pentru ca….se dau afara oameni la greu. Contractele de munca sunt facute in mare proportie pe perioade determinate (3 sau 6 luni) si ti le prelungesc asa de 2-3 ori (sau cat e limita legala).

    Cred la la digital/tech nu e turnover asa mare pentru ca e riscant sa iti plece/dai afara oameni care invata ce e prin aplicatiile tale…dar la celelalte departament e jale

      (Citează)

  10. Marean:
    Felul in care arata o cladire pe dinauntru sau pe dinafara nu are nimic de-a face cu felul in care e viata angajatilor acolo -> articolele astea mi se par inutile in cel mai bun caz, posibil in pic imorale pentru ca poate fi un window dressing aici.

    Serios, nu-i pasa nimanui ca au masa de biliard… iar ala care si-a adus tacul de acasa ca sa joace biliard la birou e retard.

    Da-i omului bani corecti si nu-l tine peste program, nici macar pt biliard, si esti o companie ok dpdv al angajatului. Cand incepi sa faci publicitate la cum arata biroul…. mna.

    Problema este ca la locul de munca precedent, aveam colegi care uitau sa plece de la munca si se plangeau ca ei muncesc mult desi managerul ii ruga sa plece acasa.
    Pt mine serviciul este DOAR o sursa de venit. Din pacate multe corporatii promoveaza si confunda familia cu colectivul de la munca. Cand romanul o sa inteleaga ca nu munceste pt el si ca locul de munca este pur si simplu o sursa de bani atunci o sa fie mai putina spalare pe creier.
    Eu am plecat deoarece le-am atras atentia in nenumerate randuri si am fost considerat hater.
    Ce vreau sa concretizez este faptul ca de multe ori nu angajatorul este de vina, el doar ofera beneficii miniore pt angajatii creduli.

      (Citează)

    • da, este aceasta chestie perfida prin care corporatia vrea sa stearga diferenta dintre viata personala si cea profesionala, totul in numele unui declarat “echilibru”.

      de aici vin mizeriile cu “suntem o familie”, “uite puteti sa va jucati la birou”, programe targetat pt timpul liber etc – adica sa fie corporatia parte si din timpul meu liber, intr-un fel sau altul

      nu boss, eu am familia mea acasa, aici vin sa-mi fac treaba si atat.
      nu am nevoie de ajutorul corporatiei ca sa ma “distrez” sau relaxez, ca sunt adult, nu tre sa fiu tinut de manuta.

      de altfel, exista companii care au inteles asta si au redus programul de munca, ocazie cu care au descoperit ca productivitatea este la fel sau chiar mai sus iar angajatii sunt mai fericiti.

        (Citează)

  11. Cand vezi comentariile de aici ti se face rau.

    Bravo Radu pentru articol. Spatiile frumos amenajate sunt importante pentru starea de spirit. Evident ca cele esentiale sunt banii, programul, seful, echipa, dar nu am auzit pe nimeni sa se planga de asta la ing, dimpotriva, au o reputatie de companie misto si cu beneficii.

    Ne-am mutat acum o luna de pe un spatiu unde aveam zona de relaxare undeva unde nu avem and it does bring the mood down a little. Legat de biliard et co, noi avem o camera numai cu jocuri unde ne strangem cam o data la 2 luni. Nu suntem robotei care lucreaza incintinuu, ajuta sa te destinzi, plis e bun pentru voeziunea echipei. Un articol foarte fain, cum sunt toate din aceasta serie.

      (Citează)

    • spatiile frumos aranjate sunt parte din ceea ce se numeste “factori igienici” in teoria HR, adica trebuie sa fie la un standard minim, dar in rest nu conteaza pt satisfactia angajatului.

      deci tot ce este peste un minim rezonabil este PR pentru companie.

        (Citează)

    • Irina: lucreaza incintinuu, ajuta sa te destinzi, plis e bun pentru voeziunea echipei.

      Lucrezi cumva in Hr ?

        (Citează)

  12. Marean:
    da, este aceasta chestie perfida prin care corporatia vrea sa stearga diferenta dintre viata personala si cea profesionala, totul in numele unui declarat “echilibru”.

    de aici vin mizeriile cu “suntem o familie”, “uite puteti sa va jucati la birou”, programe targetat pt timpul liber etc – adica sa fie corporatia parte si din timpul meu liber, intr-un fel sau altul

    nu boss, eu am familia mea acasa, aici vin sa-mi fac treaba si atat.
    nu am nevoie de ajutorul corporatiei ca sa ma “distrez” sau relaxez, ca sunt adult, nu tre sa fiu tinut de manuta.

    de altfel, exista companii care au inteles asta si au redus programul de munca, ocazie cu care au descoperit ca productivitatea este la fel sau chiar mai sus iar angajatii sunt mai fericiti.

    Cred ca trebuie sa mergem candva sa bem o bere, din ce in ce mai putini oameni gandesc asa. Sunt bucuros ca mai pot rezona inca si cu alti oameni.

      (Citează)

  13. Uite aici CV meu!!
    Dar dacă intru în mediul ala și ma apuc de biliard sunt pierdut.

    Mihai:
    @Mihai & @Tano aplicați la ING. Puteți schimba aplicația dintr-o mizerie într-o floare.

      (Citează)

  14. Care-i faza cu vendomatele alea din poza 02? Mor cand le vad in spatii de birouri.
    Intr-o poza apar aparate de cafea cu capsule (Nespresso, din ce vad eu), dar aici vad si un aparat de cafea dintr-ala in care bagi un leu. Langa el, un aparat in care bagi 5 lei pentru un sanwich.

    Sa-nteleg ca nu toata lumea are voie la frigiderul din poza 42 sau la cafeaua din poza 13? Cei care nu “au voie” acolo se duc la vendomatele alea si baga 5 lei?

      (Citează)

    • Și eu vreau să știu asta! :)

        (Citează)

    • Depinde de placerea fiecăruia, gusturile nu se discută. Și la noi la firma, avem aparate de cafea, de la cafetiere de 100 lei, cu filtru până la aparate profesionale ce nu le găsești poate nici în cafenele și toate sunt folosite. Poți bea cel puțin 4 tipuri de cafele. + Cafeneaua de la parter pe unde vad la orice ora colegi. Cum ziceam, gusturile nu se discuta
      Și da, avem și aparat de băgat 5 lei pentru un sandwich … Dar și frigidere goale! E opțiunea fiecăruia ce vrea și cat vrea să dea pe ce consuma.

      @nwradu daca vrei sa vizitezi și un alt birou poate mai interesant că cel de sus … Adresa de email e validă ;)

        (Citează)

  15. Ce conteaza pentru mine:
    – birou confortabil, adica: masa sa se poata ridica, scaun confortabil, extra scaun pentru exercitii;
    – cafea buna – pentru interesati, in Olanda si Belgia nu am vazut la vreo firma (din cele la care am fost pana acum) cafea buna. Oscileaza intre apa maro si apa ceva mai maro.
    – Fara zgomot. Nu imi pasa daca e open space sau nu, atata timp cat oamenii nu sunt galagiosi e ok. In ideea asta, sa fie suficiente sali de sedinte.
    – Sa nu aiba ciocolatele gratis. Daca tot ma fac cat un porc, macar sa ma coste. Fructele sunt ok.
    – Temperatura interioara sa fie constanta si daca se poate 20-21 maxim.
    – Pentru locatie, parcari suficiente si aproape de autostrada.

    Nice to have: sala de sport/trasee bune de alergare sau biciclit + dusuri.

      (Citează)

    • Norocosule, eu am 27 de grade in birou acum pentru ca “curent”. Dar nici macar nu tre sa fie curent, am observat ca romanii au alergie din oficiu chiar si la ideea de fereastra deschisa. Horror.

        (Citează)

    • Ideea e sa nu le dai dronelor acces la termostat. Decizi o temperatura si aia ramane in tot biroul, tot anul. Maricica poate sa puna un sal pe ea daca o trage.
      Cred ca mai e si diferenta de tari. Olandezii rezista mai mult la frig.

        (Citează)

    • +1 de la mine pt tot ce ai spus mai sus, as mai adauga si o cantina dar cred ca ma intind un pic. Cafeaua in schimb face o mare diferenta, ar fi genial daca as putea lucra undeva unde sa am o cafea suficient de buna cat sa nu mai fie nevoie sa dau banii pe Starbucks sau alte mizerii.

      Spatiile astea de relaxare sunt o tampenie. Intr-o firma normala, eficienta, angajatul nu ar trebui sa aiba timp sa joace un billiard. Sigur, o pauza de tigara sau de cafea de 5 minute e una, un joc de ping-pong, billiard, playstation sau mai stiu eu ce, care dureaza de la 15 minute in sus, nu e ok si intr-o companie eficienta ar trebui sa se reflecte direct in timp stat peste program.

      Dar am uitat ca vorbim despre mileniali, care vor program “flexibil” 9 – 17, dar ajuns de fapt pe la 10 si plecat la 17 fix, o ora pauza de masa, 15 minute pauza de tigara la fiecare ora si, eventual, inca vreo juma de ora – o ora prin camera de relaxare.

        (Citează)

  16. Eu nu stiu cum sa termin treaba mai repede si sa plec acasa si altii o freaca la munca zi lumina. Nu ma intereseaza decat sa am conditii decente de lucru. Un scaun bun un birou bun lumina buna si liniste pe cat posibil. Si un sef care sa priceapa ca nu-s sclavu lui si nici el nu este sclavul altuia. Toate brizbrizurile astea de prin corporatii mi se par ca margelele colorate cu care atragi maimutele. Sali de masaj, biliard, cafele si bomboane gratis etc. Da-mi mai bine un plus la salariu si las ca ma duc eu si la masaj si la biliard pe banii mei.

      (Citează)

  17. Pe bune? Se lucreaza in Jira si dot.net? Poate d-aia se agata aplicatia aia a lor..

      (Citează)

  18. Ăsta nu pare sediu unde muncesc salariații simpli. Aici pare să fie un sediu menit doar pentru „haiăr aps” exclusiv.

      (Citează)

  19. Ok, suna cool toate chestiile de acolo, si in poze arata bine, chiar un sediu dragut. Acuma, sa fiu si eu in linia haterilor din comentarii…. se poate veni la serviciu de la 6 sau 7 dimineata, cu plecat la 15-16? Si ma refer la venit zilnic asa, nu o data pe luna.

      (Citează)

  20. as vrea sa stiu daca angajatii primesc actiuni la ing la angajare

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus