un blog de Radu Dumitru

Oferte bune de decembrie, plus ghid de whisky, gin și alte băuturi fine. Robotesc și la canalul meu de YouTube, orice Subscribe ajută.

Cei pe trotinete electrice sunt pietoni, a decis Poliția Rutieră (deși e posibil ca Poliția să nu cunoască legea)

21 Nov 2019  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

24 comentarii

Cineva de pe grupul de trotinete electrice We Are Electric a luat amendă pentru că circula cu trotineta electrică pe șosea, pe partea carosabilă, cum s-ar zice. Agentul care a dat amendă i-a spus că de fapt este pieton.

Mai exact, în procesul verbal scrie că a încălcat prevederile articolului 72 din OUG 195/2002 și a fost amendat conform sancțiunilor prevăzute la articolul 99/1/3 din aceeași OUG. Adică, deschizând legea, articolul 72 vorbește despre cum trebuie să circule pietonii,  obligația lor de a circula pe trotuar, de a traversa prin locuri autorizate șamd. Întrucât, ca pieton fiind, a circulat pe șosea, a fost amendat conform articolului 99/1/3, care spune:

Articolul 99
(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa I de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice:
3. nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulația pe drumurile publice;

Prin urmare, sunt două variante:

Poliția Rutieră a stabilit clar că cei aflați pe trotinete electrice sunt de fapt pietoni. Ar trebui să circule pe trotuar, în consecință.

sau varianta doi

Agentul care a dat respectiva amendă nu știe care sunt legile curente sau fiecare agent al Poliției Rutiere le interpretează după cum vrea, ceea ce înseamnă că toate amenzile se dau de fapt după cheremul unor oameni, nu pe baza unei legi clare. Poliția Rutieră, de obicei preocupată cu radare și coloane oficiale, aplică legile după cum vrea atunci când consideră că a rezolvat toate problemele din trafic și doar un om pe trotinetă a rămas de amendat.

Zic asta pentru că același grup We Are Electric a obținut în trecut, de la Poliția Rutieră, complet alte răspunsuri privind circulația trotinetelor electrice, de exemplu unul lung care analizează întreg Codul Rutier și concluzionează că, nefiind încă reglementate, trotinetele electrice sunt considerate vehicule și trebuie conduse doar pe partea carosabilă, răspuns semnat de directorul Inspectoratului General al Poliției Rutiere și de către șeful serviciului reglementare și cooperare.

Decideți voi care variantă este cea adevărată și folosiți trotinetele în consecință.

    24 comentarii

  1. mie imi plac giolgaii la costum, de preferat cu barba si casti din alea imense pe urechi, care se arunca in trafic pe trotinete. fara casca desigur, ca le strica freza.

      (Citează)

    • Giovani:
      mie imi plac giolgaii la costum, de preferat cu barba si casti din alea imense pe urechi, care se arunca in trafic pe trotinete. fara casca desigur, ca le strica freza.

      Inconstienti.

        (Citează)

    • mie imi plag ghertzoii aia care vin din corbeanca cu masina, ca lucreaza la victoriei, si parcheaza pe unde apuca prin jur. zici ca s-au nascut in masina, jur!

        (Citează)

  2. Pana nu se reglementeaza clar in lege astfel de interpretari o sa tot fie.
    Poate peste o luna o sa ia cineva amenda pentru ca circula pe trotuar si tot asa.
    Cea mai buna solutie ar fi benzi speciale, pentru biciclete si alte mijloace alternative, cum sunt trotinetele, asa cum s-au facut pe Calea Victoriei. Dar stim cu totii cat de repede se intampla lucrurile astea la noi.
    Reglementarea ar fi benefica atat pentru trotinetisti cat si pentru soferi. Am vazut multe cazuri de soferi neatenti care taie calea celor pe trotineta, dar si destule situatii in care se circula fara respectarea semafoarelor de catre trotinetisti.

      (Citează)

  3. Si pe mine ca pieton cine ma protejeaza de vitezisti din astia pe trotuar?

      (Citează)

  4. Pe carosabil este riscant și pentru ei și pentru șoferi. Mulți habar nu au de reguli de circulație, nu au veste reflectorizante, căști, se strecoară printre mașini. Mai ții minte perioada când nu aveai nevoie de carnet pentru scutere? Se înmulțiseră scuteriștii ca dracii și provocau accidente, unele dintre ele grave.

    Problema este că de la o chestie fun la început, treaba a devenit serioasă în prezent în sensul că este folosit de mulți ca mijloc de transport principal. Asta fără un curs de legislație rutieră, nimic.

    Unele prind și viteze foarte mari, și este posibil ca polițistul să se fi sezizat că este un pericol. Știi doar ce spune el acolo, dar pun pariu că nu-i ușă de biserică.

      (Citează)

    • Valy: Problema este că de la o chestie fun la început, treaba a devenit serioasă în prezent în sensul că este folosit de mulți ca mijloc de transport principal. Asta fără un curs de legislație rutieră, nimic.

      Nu mi se pare o problema ca dintr-o chestie de amuzament acum s-a dovedit a fi o chestie utila. Asta e. Nici biciclistii nu au carnet. Bine, nu te deranjau ca erau putini. Nu se deranja nici primaria sa le faca piste tot din cauza asta. Eh, acum oare ce scuza o avea pentru lipsa infrastructurii? Ca cerere exista.

      Altfel, sa se strecoare, ca au voie si asta e si scopul lor. Vehiculele cu 2 roti sunt mentionate ca exceptii in definitia benzii ca ocupand o intreaga banda, deci pe aceeasi banda pot exista o masina si un vehicul cu 2 roti.

        (Citează)

  5. astia cu troti nu ar trebui sa aiba parte de asigurare medicala de la stat, chit ca platesc pt ea!!
    e un sport periculos la fel ca sky-ul, platesti extra daca vrei sa fi hipster sinucigas.

    o musti inevitabil pe trotineta, plus ca deja de la nush.. 10km/h in sus clar ramai fara dinti daca iei o groapa, freci o masina samd.

      (Citează)

    • Nu ai cum sa faci asta. Asigurarea medicala de stat trebuie sa existe pentru toata lumea.
      Daca incepem sa refuzam ingrijiri medicale pentru anumite situatii, unde tragem linia? Cum decidem cine traieste si cine moare?

      Cei care merg pe munte si se ratacesc au dreptul la ingrijiri? Sau cei care sar cu parasuta? Dar sa nu ne oprim aici: am putea sa nu le mai oferim ingrijire medicala nici celor care beau sau fumeaza. Sau celor care mananca nesanatos.

        (Citează)

  6. Fix pe drumul din poză, mergeam umăr la umăr cu o trotinetă. 57 km/h avea mașina în care eram. Eu, cu centură, carcasă de tablă în jurul meu, și tot m-aș fi șifonat puțin la un impact, dar el era așa, cu creierii-n vânt, fără nimic reflectorizant, în blugi gri petrol și bluză bleumarin, cu rucsac negru. Abia îl vedeam eu, ca pasager, atent la mediul din jur și nu la condus, dar un șofer? Ca să nu mai spun ca nu știu regulile de circulație, circulă pe contrasens, nu știu cum se trece printr-o intersecție. Prioritatea de dreapta sau intrarea pe un drum cu prioritate e chineza veche pentru unii. Cei de pe trotuare sunt la fel de periculoși, pentru că nu știi niciodată ce au de gând să facă, au senzația că, dacă au trecut cu ghidonul de un pieton pot vira oricum. Legea e interpretabilă și polițiștii sunt mai confuzi decât legea. Cred că nu ar trebui să mai circule până nu se asigură că au cadru legal. Să facă petitii, să stângă semnături, dar să circule în regulă.

      (Citează)

  7. Imi place ca toti va plangeti de trotinete cum prindeti ocazia, dar fumul de la masinile care sunt muuult prea multe nu va deranjeaza, sau cel putin nu aud pe nimeni sa zica nimic cand se lanseaza o masina noua.

      (Citează)

    • imi place ca la fiecare* post despre trotinete trebuie sa fie unul ca tine care face whataboutism-ul legat de poluarea masinilor.

      *nu exagerez, chiar la fiecare post

        (Citează)

    • Pentru ca la fiecare articol despre trotinete apar unii care nu mai au loc de ele, insa problema asta nu o au si cu masinile, care pe langa faptul ca polueaza, au ocupat si tot orasul.

        (Citează)

    • Deh, mai Louis, mi-as cumpara si eu o masina electrica, dar cind vezi pretul ei mai mare ca un apartament, mai da-o in traznet de afacere…

        (Citează)

    • Deschide ochii, mai sunt si alte mijloace de transport: bicicleta/trotineta/scuter/autobuz/tramvai/metrou/troleibuz.

        (Citează)

    • Acum serios Louis, pe tine nu te deranjeaza daca trece pe langa tine pe trotuar o bicicleta sau o trotineta electrica cu viteza si te clasoneaza de parca ar trebui tu sa te simti prost si sa iti ceri scuze ca incerci sa mergi si tu unde ai treaba.
      Si uite cum sta treaba, am bicicleta, merg cu ea cam mereu, in general pe carosabil dar se mai intampla sa merg pe trotuar, dar nu merg repede si daca e multa lume atunci mai bne o imping ca nu imi place sa fac slalom printre pietoni ca nu sunt predictibili.

        (Citează)

  8. Mihai:
    astia cu troti nu ar trebui sa aiba parte de asigurare medicala de la stat, chit ca platesc pt ea!!
    e un sport periculos la fel ca sky-ul, platesti extra daca vrei sa fi hipster sinucigas.

    o musti inevitabil pe trotineta, plus ca deja de la nush.. 10km/h in sus clar ramai fara dinti daca iei o groapa, freci o masina samd.

    Eu zic ca astia cu masini n-ar trebui sa mai aiba asigurare medicala, ca oricum platesc RCA. De acord?

      (Citează)

  9. F.:
    Si pe mine ca pieton cine ma protejeaza de vitezisti din astia pe trotuar?

    Te-a lovit cineva, sau vorbești ipotetic?

      (Citează)

  10. nu vad nimic in neregula cu exemplele tale.

    Andrei G:
    Nu ai cum sa faci asta. Asigurarea medicala de stat trebuie sa existe pentru toata lumea.
    Daca incepem sa refuzam ingrijiri medicale pentru anumite situatii, unde tragem linia? Cum decidem cine traieste si cine moare?

    Cei care merg pe munte si se ratacesc au dreptul la ingrijiri? Sau cei care sar cu parasuta? Dar sa nu ne oprim aici: am putea sa nu le mai oferim ingrijire medicala nici celor care beau sau fumeaza. Sau celor care mananca nesanatos.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus