blog demisec cu note fine de tehnologie

Out of office pentru o vreme. Mă găsiți în Instagram Stories și o să pun diverse și pe Facebook. Robotesc și la canalul de YouTube.

Porsche a lansat oficial modelul Taycan, prima sa mașină electrică de serie, și costă dublu față de cât mă așteptam

6 Sep 2019  ·

AUTO  ·

16 comentarii

Poate mai țineți minte că anul trecut am văzut la Stuttgart prototipul lui Porsche Taycan, primul automobil complet electric al constructorului german. Taycan a fost lansat oficial ieri și reprezintă un moment important pentru industria auto, fiind printre puținele supercar-uri electrice, mai ales venind de la un brand cu tradiție.

Taycan arată ca mai jos, dar fotografiile îi surprind doar pe jumătate caracterul. Când vezi mașina în realitate te surprinde cât de joasă este, cât de inedite sunt farurile ei (care în fotografii nu mi-au plăcut niciodată, dar în realitate se potrivesc foarte bine cu întreg design-ul și arată foarte SF) și cum reușește să păstreze caracterul clasic Porsche în timp ce proiectează totuși foarte bine faptul că este dintr-o altă clasă, dintr-o altă eră chiar, una axată pe tehnologii moderne.

Ca dimensiune este între Porsche 911 și Panamera, un sedan din clasa C. Interiorul este modern, Porsche a făcut trecerea de la butoane și comutatoare stil “bord de avion” la cele capacitive precum pe cele mai noi Panamera și Cayenne și acum la ecrane de mari dimensiuni pe Taycan. Ca și la Tesla și diverse alte mașini de ultimă generație, nu mai ai butoane pe consola centrală, ci doar pe volan. Un ecran rotunjit pentru șofer și un șir lung de ecrane ce ajung până în dreptul pasagerului din dreapta completează bordul.

Taycan a fost construit de la început ca un concurent pentru Tesla Model S, iar Porsche, fiind un constructor de mașini performante, a impus niște condiții minime în acest aspect, plus luxul pe care-l aștepți de un Porsche. Se pare că le-a ieșit.

Au lansat momentan două modele: Taycan Turbo și Taycan Turbo S. Nu-i nimic turbo la ele, că nu mai au astfel de motoare, ci două motoare electrice, câte unul în fiecare punte; cel din față are o cutie cu o singură viteză, cum este uzual la mașini electrice, dar pentru cel din spate s-a utilizat o cutie cu două viteze pentru a transmite optim puterea motorului spate.

Diferența între cele două modele este că modelul Turbo are un 680 CP și un cuplu de 850 Nm și prinde 100 km/h în 3,2 secunde, pe când Turbo S dezvoltă 761 CP, un cuplu de 1.050 Nm și prinde suta în 2,8 secunde.

Mașinile sunt construite în tehnologia de 800 de volți, ceea ce permite încărcare mai rapidă față de mașinile electrice actuale, ce au sistemul electric gândit pentru tensiuni maxime de 400 volți. Taycan folosește un banc de baterii de 93 kWh și suportă încărcare la 270 kW. Considerând că ai la dispoziție o astfel de stație de încărcare, în doar 5 minute mașina se va încărca pentru o autonomie de 100 km, iar încărcarea de la 5% la 80% se face în 23 de minute. Autonomia oficială este de 450  și respectiv 412 km testat WLTP pentru cele două versiuni. Porsche spune și că au integrat cel mai performant sistem de recuperare a energiei la frânare.

În ultimele săptămâni au fost făcute și diverse teste pentru a arăta cât de fiabil este noul Taycan, modelul descurcându-se foarte bine în condiții de iarnă sau la un șir lung de accelerări și opriri, demonstrând probabil că și răcirea componentelor este adecvată. Primești și tot felul de tehnologii precum suspensie adaptivă cu aer, control electronic al amortizoarelor, sistem de stabilizare electromecanică antiruliu și torque vectoring plus, ce controlează cuplul per roată pentru a obține cea mai bună stabilitate a mașinii, plus desigur o mașină foarte performantă și care va atrage garantat toate privirile.

Prețul este foarte mare. Inițial zvonurile spuneau că Taycan va fi în jur de 100.000 de euro, dar comunicatul în română spune de 157.318 euro pentru Turbo și 190.860 euro pentru Turbo S. Ah, și asta nu include o mașină full-option, ba chiar nici pe departe. Adaptive Cruise Control costă încă 1.820 euro pentru Taycan Turbo, de exemplu, frâne ceramice încă 6.205 euro, scaune ventilate și cu masaj încă 2.093 euro, plafonul panoramic 1.600 euro, iar pentru cea mai bună sticlă izolantă fonic și termic mai dai 1.914 euro.

Un Porsche Cayenne Turbo S Hybrid (sau un Panamera) costă tot cam pe acolo și am văzut destule pe străzi, așa că și Taycan are o piață, chiar și în România.

Nu pot însă să nu observ că cei de la Tesla n-au de ce să se teamă. Un Model S Performance atinge aceleași performanțe (sau chiar mai bune, dacă vă pasă de detalii precum 2,6 secunde versus 2,8 secunde accelerație), are autonomie mai mare, încap 4-5 persoane înăuntru și costă aproape de două ori mai puțin (pe la 115.000 euro cu TVA). Asta este o diferență care înseamnă că Taycan va fi vândut unui alt tip de cumpărători față de Tesla, lăsând la o parte discuții precum tradiție germană versus new wave în domeniul auto.

Taycan este deja pe site-ul românesc Porsche. Puteți să vă jucați acolo cu configuratorul.

    16 comentarii

  1. Ca și la tesla roadster, urmat de model s, bănuială mea e ca Porsche testează piața (și plătesc R&D) . Ma aștept ca, în funcție de vânzări, următoarea generație (face-lift?) de taycan sa vina și cu primul echivalent electric Cayenne/macan.

    Cum Porsche e deținut de VW, ma aștept ca o parte din tehnologii sa migreze și spre Audi / VW / Skoda / Seat (asa cu probabil o parte din tehnologiile VW au migrat spre Porsche în cazul Taycan)

      (Citează)

  2. Abia aștept toți săracii de blogeri sa facă review ca ce bună e masina, când ei în toată cariera nu au produs atât cât costă.

    Plus ca în teste primesc masina cu toate dotările, sa fie și mai fun cum lauda ei plafonul de mii de EUR

      (Citează)

  3. MKBHD are un filmulet interesant pe YT in care o compara cu Tesla

      (Citează)

  4. Nu conteaza cat costa sau ce display-uri are. Nu conteaza ca are suspensie cu aer sau ca ia curbele bine sau ca se simte ca un Porsche.
    Singurul lucru important e sa se apropie de Tesla cand vine vorba de electronica, baterii si motoare. Asta ar trebui sa fie cea mai mare grija a producatorilor auto.

      (Citează)

  5. Citisem pe Engadget ca Porschele facea suta in 2.6 secunde de 10 ori consecutiv pe cand la Tesla ar fi one time shot. Nu am inteles de ce dar probabil e chestia cu incalzirea bateriei si ce mai ziceai. Nu ca pentru unul ca mine ar conta ca prima data prinde suta in 2.5 si a5-ea oara in 2.7 secunde dar care ar fi explicatia?

    In rest cred ca e o presiune de trend, eu nu vad viitorul in masini electrice pentru ca pur si simplu bateriile alea sunt extrem de poluante si grele plus infrastructura de alimentare e a pain. Il vad in masini pe baza de hidrogen si odata ce tehnologia o sa fie stabilizata cred ca bateriile se vor dovedi doar o chestie tranzitorie. Vorbim in 15-20 de ani :)

      (Citează)

    • Eu cred ca viitorul este electric. Asta este trend-ul actual, iar in domeniul auto inertia este foarte mare.
      Nu se va renunta prea curand la masinile electrice (mai ales dupa ce se vor construi linii de productie si au fost investite miliarde de euro in cercetare).
      Poate ca este nevoie totusi de o nouoa tehnologie pentru baterii (aici se va decide urmatoarea companie gigant a viitorului).

        (Citează)

    • Bateriile contin din ce in ce mai putine elemente poluante si daca sunt facute cum trebuie rezista peste 10 ani. Faptul ca infrastructura de alimentare e greu de dezvoltat e irelevant. E ca si cand ai spune “nu, cacati-va in galeata si aruncati-l pe geam in strada, e prea complicat sa facem canalizare”. Chestii scumpe si dificile s-au facut dintotdeauna daca beneficiile sunt suficiente.
      Problema cu masinile pe hidrogen e ca sunt tot masini electrice with extra steps.

        (Citează)

    • cum zice Andrei.
      viitorul e electric, dar prefer sa nu fie pe banii mei acum la inceput, cand e cel mai scump.
      cine are bani nu are decat sa dea dublu/triplu pe asa ceva, eu tin la banii mei.

        (Citează)

    • Pentru mine ar fi fost mai ieftin sa iau o masina electrica decat diesel.

        (Citează)

    • Și ce te-a împiedicat să iei o mașină electrică?

        (Citează)

    • Regulamentul intern al firmei la care lucrez. Chiar daca am puncte de incarcare publice in apropierea casei, chiar daca pot sa comand unul de la primarie si il monteaza aia in cateva saptamani, tot nu am voie sa comand masina electrica decat daca pot sa montez punct de incarcare personal, pe pamantul meu. Si asta nu am cum sa fac.

        (Citează)

  6. Deci aveai 100k eur stransi pentru unu, si hop, ai naibii il scumpira :))

      (Citează)

  7. A facut cineva o comparatie draguta cu Tesla S – https://twitter.com/flcnhvy/status/1169696214146850817

      (Citează)

  8. Frumos si finisaje de calitate, chiar imi place cum arata.

    La interior cred ca Tesla merge in directia buna, cu un singur ecran mare, pentru un singur OS ce controleaza totul. La Porsche lipseste acest concept, si devine cluttered. Iar in ce priveste lipsa autopilotului, unei directii catre autonomie completa, si a unei retele de superchargere – cred ca aici vor avea de lucrat cativa ani.

    Insa, comparatia din punctul meu de vedere Tesla VS Porsche e una gresita. Trebuie sa fie EVs vs ICEs. Bine ca Porsche au lansat ceva comparabil ca si performanta, sa speram ca o fac si restul producatorilor si scapam cat mai rapid de ICE-uri. Asta e ideea, si nu competitia intre masini din categoria lor. Cel putin nu acum, cat nu reprezinta nici 1% din totalul mondial.

    Bravo Porsche! Next, Volvo?

      (Citează)

    • Rămân pe diesel sau benzina pana când o electrica chiar o sa fie mai ieftina și sa merite efortul sa iau și stație de alimentare la bloc la subteran

        (Citează)

  9. Diferenta dintre 2.4 secunde si 2.8 secunde e foarte mica si cred ca si masuratoarea e putin diferinta.

    Din ce am vazut eu, acele 2.4 secunde masurate de Tesla sunt cu 1-foot-rollout (cum masoara MotorTrend si CarAndDriver) si pentru intervalul 0-60mph ceea ce vine cam 0-96.5km/h.

    Porsche a declarat 2.8 secunde pentru 0-100km/h pe site-ul lor oficial probabil si in specificatiile masinilor europene nu se foloseste acel 1-foot-rollout.

    Banui ca Porsche va ajunge pe la 2.6 secunde cand va fi testata de MotorTrend cu 1-foot rollout si pe intervalul 0-60mph (0-96.5km/h) ca sa fie comparabil cu acele 2.4s masurate cu Tesla Model S.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus