un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Tesla upgradează rețeaua de Superchargere la 250 kW

7 Mar 2019  ·

AUTO  ·

7 comentarii

Tesla a anunțat a treia generația a stațiilor de încărcare Supercharger, capabilă de o putere maximă de 250 kW. Pentru modelele Tesla Model 3 compatibile, asta înseamnă că 5 minute de încărcare vor adăuga 75 de mile (120 de kilometri) de autonomie.

Acum două luni venea un anunț că anumite stații Electrify America vor putea furniza puteri de încărcare de 350 kW. Ai putea adăuga 200 de kilometri de autonomie în 10 minute de încărcare.

Cum ar fi, lucrurile încep să arate bine în acest domeniu. Mai știți câte râuri de pixeli s-au scurs pe ecrane în tot felul de certuri pe net privind autonomia mașinilor electrice și cum nu poți ajunge cu ele la Oradea, că durează prea mult încărcările? Ei bine, până când mașinile electrice vor fi suficient de populare și accesibile pentru a exista o miză reală în acea discuție, astfel de probleme vor dispărea.

Mai este un element de luat în seamă. Majoritatea oamenilor vor să afle timpul de încărcare completă, de la 0 la 100%, și se sperie când aud că este de 3 sau 6 ore, în funcție de putere. În practică, însă, ar trebui să te intereseze doar timpul de încărcare până la 80%. Tehnologia actuală a acumulatorilor permite încărcarea rapidă a acestora până pe la 70-80%, iar apoi urmează așa numita fază trickle charge, picătură cu picătură, când bateria este topped off într-un ritm mult mai lent.

Sună altfel când spui “se încarcă în 90 de minute până la 80%” față de “se încarcă în 3 ore până la 100%”. Chiar și încărcând până la 50% și tot câștigi câteva sute de kilometri autonomie, suficienți ca să te descurci pentru o săptămână prin oraș sau la un drum mediu. În fond, nu cred că mulți șoferi fac plinul până la buză cu benzină atunci când merg la benzinărie, ci bagă cât să le mai ajungă o vreme.

Am vorbit zilele trecute cu un posesor de BMW i3 care urma să plece București-Budapesta cu mașina și avea planul făcut. În estimarea lui, drumul îi lua cu vreo oră sau două mai mult decât cu o mașină ICE. Mai stați câțiva ani, să fie mai multe stații de încărcare pe drum sau mașini cu încărcare rapidă sau autonomie mai mare (i3-ul nu-i un campion la acest capitol, sunt modele deja cu autonomie dublă) și acest element nu va mai conta în ecuație.

Am văzut Tesla Model 3 prin Lisabona. Sunt curios câte sunt deja prin Europa.

    7 comentarii

  1. aaa, da…vremurile in care bagam benzina de 30-50 de lei…

      (Citează)

  2. Am o întrebare poate mai tâmpă, mereu am impresia că dacă încarc telefonul doar până la 80% mi se descarcă mai repede decât dacă l-aș fi încărcat până la 100%. Evident că mă refer tot la porțiunea 80% -> 0% :) parcă se duce mai repede. E o chestie de soft ce raportează prost încărcarea sau altceva cum ar fi că doar am eu impresia :)

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      07/03/2019 la 8:15 PM

      Nu ți se pare. Telefonul estimează gradul de încărcare in funcție de tensiunea acumulatorului, tensiune care tinde “sa o ia înainte” mai ales în timpul încărcării rapide (ca sa pompeze mai multi watti de regula se mărește tensiunea, nu curentul). Calibrarea tensiune/încărcare se face in ultima faza a încărcării, când puterea de încărcare scade

        (Citează)

    • Asta era în secolul trecut. Azi toate telefoanele au coulomb counter. Măsoară și curentul nu doar tensiunea. Capacitatea e cunoscută foarte exact (dacă utilizatorii mai fac o dată la câtva luni o incărcare/descărcare completă pentru calibrare). Dacă chiar ține mai puțin bateria și nu e doar o impresie atunci ori e coulomb counterul decalibrat de la prea multe cicluri parțiale ori e bateria pe ducă. A doua variantă e mult mai probabilă.

        (Citează)

  3. Un coleg vine cu I3-ul de la Iasi la Brasov si trebuie sa treaca muntii.

    Fara AC, fara caldura, isi pune un cojoc mai gros.

    Battery management-ul la I3 facut de noi, ar fi nasol sa ramana in pana :)

      (Citează)

  4. incredibil cum generatia asta care nu mai accepta orice si imediat se rezist-eaza, inghite 2-3 ore in plus pt “stat la incarcat cotetul (i3)”.

      (Citează)

  5. Astăzi am văzut 2 Tesla P100 cu numere roșii în Timișoara, una roșie și una albastră. #thereishope

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus