blog demisec cu note fine de tehnologie

Out of office pentru o vreme, voi mai posta pe Instagram și YouTube. Articolele sunt programate, robotul este la butoane.

De ce să mutăm Gara de Nord la periferie când am putea-o muta în subteran?

10 Jan 2019  ·

GÂNDURI  ·

33 comentarii

Era zilele trecute un reportaj pe la televizor despre o idee “năstrușnică” a primarului sectorului 1, aceea de a muta Gara de Nord mai la periferie.

Treaba asta ar putea fi pusă în practică doar într-un oraș normal, cu primari competenți și strategie bună de dezvoltare, nu în București. Dacă muți Gara de Nord la periferie, trebuie să ai întâi infrastructura de transport local pentru a duce și prelua de acolo călătorii și bagajele lor, adică să conectezi bine gara de la periferie cu metroul, autobuzele, tramvaiele și restul mijloacelor. Nu ceva complicat, dar e de muncă.

Aș fi de acord cu mutarea Gării de Nord la periferia orașului, dar temporar și după următorul plan:

  1. Gara de Nord se mută la periferie pentru vreo 2-3 ani;
  2. pe actualul amplasament se construiește o gară nouă, complet în subteran;
  3. la suprafață se fac noi străzi și bulevarde, că momentan să ocolești Gara de Nord este un coșmar, podurile Grant și Basarab adăugând multe minute oricărei călătorii;
  4. după ce gara nouă din subteran este gata, îi zicem din nou Gara de Nord (sau centrală, că na… s-a mai mărit orașul) și o eliminăm (sau nu) pe cea de la periferie.

Din ce-am văzut eu în străinătate, sunt în continuare o mulțime de gări în centrul orașului, dar străinii le-au mai micșorat amprenta, mutând în subteran unele peroane. Nu voi uita gara din Antwerp, care cred că avea vreo 3 niveluri subterane unde trăgeau diverse trenuri și ceva îmi spune că n-au construit-o așa pe la 1900 sau de când o fi ea acolo. Uitați-vă și la Viena, Barcelona, Londra, Bruxelles și o mulțime de alte orașe unde trenurile sunt, măcar parțial, în subteranul orașului.

Sunt două probleme aici. Prima ar fi costul, dar un oraș deștept l-ar vedea ca o investiție în eliminarea poluării prin îmbunătățirea traficului de suprafață și creșterea satisfacției șoferilor, plus modernizarea căii ferate pentru a atrage mai mulți călători. A doua ar fi Podul Basarab, care ar deveni inutil și încă nu i s-a “amortizat” costul, dar în practică ar putea fi văzut ca un drum express pentru cei ce merg pe direcția est-vest.

Asta s-ar întâmpla într-un oraș pus pe treabă. La noi, trotuarul rulant montat între Gara de Nord și Gara Basarab este defect de 4 ani și niciunui primar nu-i pasă.

Iată o fotografie cu angajați ai gării spălând o mașină pe peron, că așa e la noi:

    33 comentarii

  1. la cum pute gara de nord trebuie o bombă acolo.

    acum serios, ca să o bage în subteran ar fi necesară o oarecare investiție. și nu văd neapărat ce beneficiu ar aduce. dar să fie mutată spre periferie cred că ar fi suficient de util, o zonă cu o parcare suficient de mare, autobuze, metrou etc.

      (Citează)

  2. Salut, cea mai mare prostie este sa muti gara de nord din centrul orasului la periferie. Daca faci chestia asta pierzi avantajul rapiditatii transportului feroviar( in cazul in care s-ar moderniza si la noi). Nu uitati ca in capitatalele europene, trenul are un avantaj semnificativ in fata avionului( care de multe ori e mai ieftin) doar pentru ca te transporta din centrul unui oras in centrul altui oras. Chiar daca aparent transportul cu avionul e mai rapid si mai ieftin, daca adaugi timpii de ajuns in afara orasului, timpii de checkin si timpii de asteptare, rezultatele sunt comparabile.

    Deci, modernizat transportul feroviar urgent si mutata in subteran, exclus mutarea la periferie.

      (Citează)

    • nu era vorba de cine știe ce periferie, gen A1 ci să „tai” câțiva km din linie, km care se parcrc extrem de lent (poate și datorită atelierelor grivița) și să obții anumite beneficii

        (Citează)

  3. ca zonă:
    https://www.google.ro/maps/@44.4702714,26.0296485,15z?hl=ro&authuser=0

    ai metrou, acces către diferite zone din oraș, posibiltiatea de a o băga liniile în subteran pentru ca deasupra să amenajezi parcare, eliberezi atât podul basarb cât și grant, etc etc

      (Citează)

    • Nu ar fi rea zona, dar asta înseamnă că vor trebui reconfigurate toate liniile de dau acolo (de ex linia spre Constanța) și probabil ca nivel de investiție și bătaie de cap cred că ar fi mai ușor să muți Gara de Nord în subteran (știu, pare utopic).

        (Citează)

    • nu pare necesară reconfigurare…ar face dreapta imediat ce iese din gară.

      în fine…cum zicea radu într-un articol anterior, metroul spre aeroport trebuia să plece din aviatorilor, nu de la gară pe acel traseu care îi va limita maxim utilizarea.

        (Citează)

  4. Eu aș muta Gara spre Străulești, acolo ai loc de parcare, metrou, transportul de suprafață se poate suplimenta și ești mai aproape de aeroport. Problema ar fi triajul și tot restul de angarale, dar din ce ar câștiga CFR din vânzarea terenurilor pe care sunt actualele facilități, ar fi ban pe ban la un guestimate rapid. Liniile alea de tren care rup un sfert de oraș sunt foarte problematice. Dar să nu le dăm idei de sifonat bani.

      (Citează)

    • ca idee nu e rea la străulești…dar îți rămâne problema linia de Constanța și Atelierele Grivița plus un cost mult mai mare pentru noua infrastructură. în propunerea mea se folosește infrastructura actuală dar cu beneficii maxime.

        (Citează)

    • @bughy: linia de Constanta iese din Bucuresti tot prin zona aia, prin Pajura si peste podul cu acelasi nume, apoi prin gara Baneasa. Gara asta chiar ar putea sa fie redeschisa, macar pe perioada verii, pentru trenurile pe directia Moldova/Dobrogea. Cu un piv de modernizare, 4 peroane ar face fata. Cat despre Atelier… nu stiu ce sa spun, dar de la straulesti spre porumb cred ca ar fi loc de ele.

        (Citează)

    • @bughi sanchi, tudorache, tu esti? :)) n-ai treaba la primarie? :)))

        (Citează)

  5. Primul pas ar fi sa repare zecile de macaze de la intrarea in Gara de Nord in felul asta ar scadea minute bune din timpii de parcurs. Acum din cauza uzurii majoritatea sunt restrictionate la max. 5km/h. Arunca un ochi si pe forumul PeUndeMerg unde se discuta deja subiectul asta: http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=136.msg227838#msg227838

      (Citează)

  6. Parca ideea era sa mergem mai des cu transportul in comun, sa luam trenul la Sinaia, alea. Gara tre’ sa fie usor accesibila. Daca e nevoie de o gara SI in afara Bucurestiului pentru saracii care nu au avut bani de apartamente in oras sa se faca una ( de fapt mai multe) si la margine.

    E ca si cum ai spune ca in/din Bucuresti se circula foarte bine cu masina, nu mai ai nevoie de tren pana in centrul orasului.

    Sau acuma e din ciclul sa mergem mai mult cu bicicleta, ca la Amsterdam ?

      (Citează)

  7. Mai bine o lasa unde e si o modernizeaza. Totul nou, sali de asteptare, automate, restaurante, poate niste galerii cu magazine. Decat sa vanda la vreun antreprenor de culoare care n a fost impozitat pe lautarie sau vanzare de “fer” si a pus un ban deoparte sau vreun mall care sa aglomereze si mai mult zona…ca banuiesc ca nu se gandeste nimeni ca acolo se va face ceva pentru comunitate sau vreun parc.

      (Citează)

  8. Da, toti eu la periferie… si le-au facut mici, foarte mici.
    Cum au facut si nemtii in Berlin, fix in centru, cea mai mica gara – adica cea mai mare din Europa. :))

    Gara de Nord din Paris cum e?
    E mica? Nu e
    E subterana? Nu e

    Faza e ca ai nostril vor sa mai suga ceva bani din terenuri si sa mai toarne niste rezidentialuri, nu sosele, infrastructura..

      (Citează)

  9. Nu e nevoie sa ne uitam la gari din vest. In Polonia, la Lodz, un oras un pic mai mare decat Cluj, au refacut gara centrala cu peroane si linii subterane. Cel mai probabil cu fonduri europene.

    https://www.youtube.com/watch?v=H1EeXQPkvpw

      (Citează)

  10. Stati ma baeti calmi ca nu se face nimic. Astea-s fumigene aruncate aiurea.
    Eu am alta intrebare:stie careva ceva despre pasaju peste dambovita de la autovit. Ce o sa lege? Si cand o sa fie gata.

      (Citează)

    • Pasajul de facto e gata. Dar nu cred ca va fi dat in folosinta vreodata.

      Liniile de inalta tensiune care trec pe deasupra sunt prea jos spre pasaj.. sau pasajul e prea sus si da in ele. . Ia-o cum vrei.

      Solutii ar fi sa mute liniile :)))) hahaha sau sa darame pasajul si sa il faca mai lung si mai jos, iar hahaha :)))

      Proiect facut cu curul, iti dai seama.

      Iar de dus.. duce in pustietate :))). Nu pot sa imi dau seama nici uitandu-ma pe harta.

      Singurul lucru bun acum e ca au facut strapungere directa si poti intra pe Grigorescu direct de pe Splai fara sa te mai duci pana la centura, faci direct dreapta la pasaj.

        (Citează)

    • faci stanga.. nu dreapta .. nu mai pot edita textul

        (Citează)

  11. Sa mute Bucurestiul mai in sud nițel si, astfel, gara va ajunge sa fie in nord, precum au vrut.

      (Citează)

  12. o alta problema la mutarea in subteran ar fi trenurile cu locomotive diesel. Nu cred ca astfel de trenuri ar putea intra intr-un spatiu inchis

      (Citează)

  13. Eu nu inteleg nici macar teoretic cum ajuta traficul auto demolarea garii. De o parte si de alta a liniilor actuale sunt doua siruri compacte de blocuri, intre Nord si Basarab nu se poate face nicio strapungere suplimentara decat daca te apuci de demolat locuinte.

      (Citează)

  14. Cred ca vreti sa ramaneti fara Gara de Nord ! ;)
    Daca apuca sa o demoleze…nu se mai face in alta parte. Sau poate pe fata nevazuta a lunii

      (Citează)

  15. Ca orice investiție a ministerului transporturilor care interferează cu primăria municipiului București, se va bloca inevitabil.
    Exemplu: contractul pentru pasajul Domnești s-au semnat acum 2 ani, timp în care administrația locală și-a impus toate fanteziile în contractul respectiv, uzând de postura de emitent de avize.
    Iar momentul începerii lucrărilor e departe.

      (Citează)

  16. Un prost arunca o piatra în apa și apar 1000 prosti care sar după ea, inclusiv Radu……
    Un pic de inteligenta și se ignora subiectul

      (Citează)

  17. O sa candideze Liviu Dragnea ca primar in Bucuresti cu promisiunea ca va face Gara de Nord suspendata.

    Si la cat is de prosti bucurestenii, va castiga.

      (Citează)

  18. Și cu metroul de sub Gara de Nord ce mai facem? Îl mutăm și pe el în subteran?

      (Citează)

  19. Bah ca sa o bage-n subteran tre’ scari, iar trenu’ nu stie sa coboare scarile…

      (Citează)

  20. Exista trotuar rulant intre cele 2 gari? De cand?!

      (Citează)

  21. S-ar putea baga liniile in subteran si sa iasa la suprafata in gara.

      (Citează)

  22. Pasajul de facto e gata. Dar nu cred ca va fi dat in folosinta vreodata.

    Liniile de inalta tensiune care trec pe deasupra sunt prea jos spre pasaj.. sau pasajul e prea sus si da in ele. . Ia-o cum vrei.

    Solutii ar fi sa mute liniile :)))) hahaha sau sa darame pasajul si sa il faca mai lung si mai jos, iar hahaha :)))

    Proiect facut cu curul, iti dai seama.

    Iar de dus.. duce in pustietate :))). Nu pot sa imi dau seama nici uitandu-ma pe harta.

    Singurul lucru bun acum e ca au facut strapungere directa si poti intra pe Grigorescu direct de pe Splai fara sa te mai duci pana la centura, faci direct stanga la pasaj.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus