blog demisec cu note fine de tehnologie

Out of office pentru o vreme, voi mai posta pe Instagram și YouTube. Articolele sunt programate, robotul este la butoane.

De ce companiile low-cost renunță la curse din România

7 Sep 2018  ·

TURISM  ·

15 comentarii

Discutam cu niște oameni ce erau uimiți că Wizz Air a renunțat la o mulțime de curse din România (deși poate doar pe perioada iernii). “Păi de ce anulează curse? Nu crește în fiecare an numărul românilor care călătoresc? Nu e aeroportul mereu supraaglomerat de câți pasageri sunt acolo?”

Ba da, dar deși numărul pasagerilor crește, companiile aeriene au un număr relativ fix de avioane și caută să-și maximizeze profitul obținut cu acest număr de avioane. Așa că, dacă scot mai mulți bani pe altă cursă, iau avionul și-l duc acolo.

De exemplu, o companie poate aloca un avion pe segmentul București-Zagreb și să presupunem că se și vând în totalitate biletele pentru fiecare zbor, ceea ce este bine. OK, dar poate că pe segmentul Hamburg-Milano există o cerere și mai mare, așa că preferă să aloce acolo o a doua aeronavă și poate o a treia, zburând de mai multe ori pe zi sau pe săptămână între cele două orașe.

În caz că vă gândiți că profitul este identic, din moment ce avionul este plin indiferent de cursă, nu-i chiar așa. Profitabilitatea depinde și de taxele cerute de aeroport pentru manevrele aeronavei, de câți pasageri cumpără opțiunea de bagaj de cală sau prioritate la îmbarcare, de consumul de carburant, de câți comanda un sandviș și un suc la bordul aeronavei șamd. Sau poate că respectiva companie are o strategie de creștere a cotei de piață în Hamburg, ca să obișnuiască locuitorii cu bani ai acelui oraș să o aleagă pentru călătorii. Sau poate că aeroportul din Hamburg (sau primăria) are o strategie de a crește numărul de curse disponibile pe aeroport pentru a se poziționa ca centru turistic sau economic.

Ce vreau să spun este că, deși Otopeni duduie, iar românii vor să călătorească tot mai mult, există multe motive pentru care companiile low-cost și-ar putea realoca aeronavele pe alte rute.

Și observați că o companie low-cost diferă de una clasică prin modul în care își gândește cursele. Companiile clasice folosesc aeroportul mamă ca nod central prin care trec toate cursele. (Aproape) toate zborurile Air France folosesc Paris ca punct de plecare sau de destinație. Toate cursele Qatar Airways pleacă sau merg către Doha. KLM trece prin Amsterdam. Cu alte cuvinte, ar putea susține un zbor neprofitabil precum București-Paris cu gândul că o parte din acei pasageri călătoresc apoi tot cu aceeași companie spre Miami sau Caraibe sau Tanger, de unde ies mai mulți bani.

Companiilor low-cost nu le pasă dacă tu îți continui apoi călătoria cu ele sau cu altcineva, nu oferă servicii de transfer bagaje la escală, nu vând bilete cu multiple segmente șamd. Pentru ele, fiecare zbor trebuie să fie profitabil. Practic, vorbim de o rețea de tip stea pentru companiile clasice și una de tip mesh pentru cele low-cost, care zboară între oricare două puncte unde ar putea găsi clienți.

Notă: habar n-am ce rute sunt profitabile, iar companiile aeriene și orașele le-am scos din burtă, că sună mai bine decât “din A în B”. Vreau doar să spun că sunt multe motive pentru care, deși aici există cerere, poate fi mai profitabil să deservești cererea din altă parte. Nu doar Wizz Air a renunțat la diverse curse (le găsiți pe Airlines Travel), ci și alte companii de-a lungul timpului.

    15 comentarii

  1. Cateva din rutele anulate, au fost planificate sa fie operate doar vara, deci nici o supriza acolo. Altele desi erau permanente in teorie o sa fie redeschise anul viitor.
    Plus ca am impresia ca din perspectiva lor nu se merita degivrarea avionelor pentru cursele scurte, cum era cea de Cluj.

      (Citează)

  2. Mi-a plăcut desenul

      (Citează)

  3. La cat am dormit prin aeroporturi din cauza lor, chiar si 24 ore le doresc mult succes in continuare.

    Dupa 4-5 ani in care am zburat cu wizzair am renuntat la ei si m-am orientat catre servicii de linie (Tarom) chiar daca platesc mai mult.

    A nu se intelege ca cursele de linie sunt lux, dar nu imi dau atat de multe batai de cap cu prioritati, bagaje de cale si alte lucruri.

      (Citează)

    • Cred că poți avea surprize cu orice companie. Și cele mari de linie fac uneori greve sau au probleme tehnice și un avion este imposibil de adus în timp rezonabil pentru reluarea cursei.

        (Citează)

  4. sau ca infrastrutura aeroporturilor din Romania lasa de dorit, nu ma refer la check-in, manipularea bagajelor….ma refer la faptul ca nu au sisteme care sa le asigure companiilor aeriene sa aterizeze/decoleze pe ceata.

      (Citează)

  5. Anul trecut am zburat pe ruta Bucuresti – Iasi cu BlueAir. Avionul a intarziat decolarea cu jumătate de ore pentru a aștepta niste călători care aveau zbor din Madrid, nu știu daca tot cu BlueAir dar mi s-a parut interesant ca i-a asteptat.

      (Citează)

  6. Si eu tind sa cred ca e vorba de aeronava si nu rutele era cu probleme. Acum cateva luni am citit ca wizz a amanat lansarea unor rute fiindca au preferat sa mute avionul pe alt aeroport unde pe rute existente era cerere mare, cu timpul se rezolva, in urmatorii ani se mareste flota

      (Citează)

  7. La ce burta ai puteai sa scoti niste orase mai mari : Londra, Moscova, Istanbul.

      (Citează)

  8. Pe zborul Cluj-Bucuresti, nu ai sanse sa comanzi ceva in zbor (mancare, bautura) decat daca esti in primele 3 randuri din fata sau din spate. Sau daca ai norocul ca toti cei dinaintea ta sa refuze rapid.

      (Citează)

  9. merci pentru articol, boSS! acum m-ai mai lamurit, nu o sa mai judeca la fel ca inainte! Dar ce am observat eu, nu sunt de acord cu chestia cu intarzierile imense care au loc vara in toata Europa si nu numai, ceva se intampla atunci, nu sunt calculati timpii bine sau ceva!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus