blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

Boeing investește în avioane regionale, ca și Airbus

10 Jul 2018  ·

TURISM  ·

8 comentarii

Boeing și Embraer au format o alianță în participațiune, un joint venture cum zic englezii, în procent de participare de 80/20. Asta nu înseamnă că Boeing a cumpărat Embraer, ci mai degrabă că cele două companii colaborează strâns pentru a ataca împreună mai multe segmente de piață.

Miza pentru Boeing este gama de avioane de aproximativ 100 de pasageri pe care Embraer le produce. Cel mai mic avion produs de Boeing în acest moment, 737-700, transportă în jur de 140 de pasageri; cel mai popular avion narrow-body, 737-800, în jur de 175 de pasageri.

Embraer, companie braziliană, produce mai multe tipuri de avioane mici, dar probabil că interesante pentru Boeing sunt:

gama ERJ:

  • Embraer ERJ 135 (37 pasageri)
  • Embraer ERJ 140 (44 pasageri)
  • Embraer ERJ 145 (50 pasageri)

gama E-JET E2:

  • Embraer 175-E2 (80–90 pasageri)
  • Embraer 190-E2 (97–114 pasageri)
  • Embraer 195-E2 (120–146 pasageri)

Așa arată un ERJ:

Embraer ERJ-145LR, United Express (ExpressJet Airlines) JP7008157.jpg
By André Du-pont (Mexico Air Spotters) – Gallery page https://www.jetphotos.com/photo/7008157
Photo https://cdn.jetphotos.com/full/2/55955_1292461029.jpg, GFDL 1.2, Link

Și așa arată un E-JET E2 (există și seria E-JET, am zburat cu unul LOT recent):

PR-ZEY E190-E2 (FAB-EGLF) (28498436022).jpg
By Alan Edwards from Chessington, UK – PR-ZEY E190-E2 (FAB/EGLF), CC BY-SA 2.0, Link

Toate sunt utilizate inclusiv în Europa, am zburat cu Embraer de câteva ori. Acestea sunt avioane “regionale”, pentru curse scurte interne și internaționale.

Aici este miza adevărată: transporturile aeriene au ajuns suficient de ieftine încât avioanele nu mai sunt utilizate doar pe distanțe lungi, ci și pe unele mai scurte, și asta în ciuda faptul că vorbim de piețe în care infrastructura rutieră și feroviară este oricum dezvoltată.

Inclusiv noi suntem un exemplu bun: Matilda se tot ducea cu trenul la Iași, o călătorie ce dura toată noaptea în condiții dubioase; apoi a luat avionul și a ajuns acolo în 40 de minute, cu tot cu un sandviș servit la bord. Recent am zburat de la Cluj la București în 40 de minute; de ce aș mai lua trenul sau folosi mașina, dincolo de dorința de a vedea peisajele țării?

Și treaba asta se întâmplă în multe locuri din lume. Avioanele de mici dimensiuni sunt mai economice, ies pe break-even cu un număr mai mic de pasageri, pot deservi mai simplu aeroporturi de mici dimensiuni. Boeing simte această creștere a pieței aeriene și acționează bine. Propriul lor raport estimativ pentru 2036 prevede o creștere de 250% a numărului de aeronave din lume.

Nu sunt singurii care acționează. Airbus a anunțat acum câteva luni că preia 50,01% din proiectul Bombardier C Series, unde sunt în producție două avioane: CS100 poate transporta până la 133 de pasageri, iar CS300 până la 160 de pasageri. Boeing și-a securizat accesul la avioane similare, ba chiar mai versatile, iar Embraer la noi piețe și clienți prin intermediul conexiunilor pe care le are Boeing.

Update: chiar în acest moment Airbus anunță că CS100 și CS300 vor fi redenumite A220-100 și respectiv A220-300. Puteți vedea live acum prezentarea

Treaba asta nu poate decât să ne bucure. Creșterea flotelor de avioane regionale ar putea însemna călătorii mai ieftine între diverse puncte, indiferent că asta înseamnă între orașele României, din România în țările vecine sau intern în orice altă țară din lume, în scop turistic.

detalii: Boeing.

    8 comentarii

  1. the_real_blue

    10/07/2018 la 1:18 PM

    Prima problema pe care o vad : perioadele lungi de asteptare la aeroport – imbarcarea, debarcarea …

      (Citează)

    • Asta voiam si eu sa zic.

      Daca ai zbor la 10, trebuie sa fii acolo la 8 (hai poate 8.30), deci tre sa pleci acasa pe la 7 (depinde un stai). Avionul pleaca pe la 10.30, ajunge acolo pe la 11.10, pana cobori and shit se face lejer 11.40, ajungi in oras la 12.15 cel mai repede.
      Cam 5 ore.

        (Citează)

    • Ai dreptate cu overheadul prin aeroporturi. Cred că avionele de genul vor fi mai mult pentru ţările sărace, unde timpul nu valorează aşa mult, sau unde sunt foarte puţini oameni care au nevoie să zboare, gen ţări în dezvoltare din asia, care sunt în creştere mare pe rute interne scurte, din cauza reliefului dificil cu avionul e cel mai simplu încă.

      În ţările bogate, nu se compară cu trenurile de mare viteză, unde există efectiv zero bariere până pe scaunul trenului.

      Ai intrat în gară cu 5 minute înainte, te-ai urcat în tren şi gata. Nu trebuie checkuit bagaje, formalităţi, bilete printate, etc. Chiar nu se merită avionul pe distanţe mici, unde vor fi utile avioanele de genul acesta.

      În schimb în ţările ca românia, e mai rentabil pentru că 550 km oradea timişoara nu-i poţi face în 1:45 minute cu trenul, avionul e singura alternativă rezonabilă.

      Dar în rest cum zici tu, cam 4 ore cu avionul, plus stresul caracteristic. Nu e nimic deosebit, dar e incomparabil cu trenul. De confort nu mai zic. Plutea nu altceva, credeam că e maglev, plus restricţiile inexistente din tren (deocamdată).

        (Citează)

    • Nu prea e așa. Eu ajung in Otopeni, care nu e un aeroport mare, dar e cel mai mare din România și deseori aglomerat, destul de des cu 1.25-1.5 h înainte de zbor , dar la fel de des intre 1-1.25h. Dacă aș putea estima corect traficul prin București aș merge cu 45 de minute înainte de zbor, sau dacă as locui mai aproape de aeroport.
      In maxim 25 de minute treci prin controlul de securitate dacă nu ai bagaj de cală. La curse interne nu ai control de pașapoarte. Eu zbor așa pe curse internaționale.
      Tot așa, dacă nu ai bagaj de cală cobori din avion și ieși. Într-un aeroport mic debarcarea nu durează mai mult de 15-20 de minute.

        (Citează)

    • Tano: Daca ai zbor la 10, trebuie sa fii acolo la 8 (hai poate 8.30), deci tre sa pleci acasa pe la 7 (depinde un stai). Avionul pleaca pe la 10.30, ajunge acolo pe la 11.10, pana cobori and shit se face lejer 11.40, ajungi in oras la 12.15 cel mai repede.
      Cam 5 ore.

      Nu e chiar corect calculul. La zboruri scurte presupun că nu aștepți după bagaj de cală, ci-l iei doar pe cel de mână. Asta înseamnă la majoritatea aeroporturilor că la 10 minute după aterizare deja ești în stradă. La Cluj și Iași, chiar mai puțin.

      Avion mic, debarcare mai rapidă a pasagerilor chiar și cu autobuzul. Eu sunt fan inclusiv al parcatului lângă terminal ca să meargă pasagerii pe jos până la clădire.

      Eu fac 30 de minute până la aeroport, din Tineretului. Încă 30 de minute ca să trec de securitate și cam asta a fost.

      Oricum, nu iei avionul pentru destinațiile în care ajungi în 2-3 ore cu mașina sau trenul. Nici Bombardier nu le-a gândit pentru așa ceva, decât poate dacă ulterior continui călătoria tot din acel aeroport.

        (Citează)

  2. cand am fost cu avionul la Timisoara totul a durat cam 1,5-2 ore. Check-in facut online, ajuns cu juma’ de ora mai devreme la aeroport unde totul a fost o formalitate…zbor de 36 de minute(timp efectiv in aer conform ecranelor din avion) si alte 10 minute debarcarea in “gara” Timisoara. Apoi numai eu stiu cate drumuri dus intos am facut cu masina Buc-Tm de mi s-a acrit cate 8-9 ore pe drum (in ultimul timp am focut mai putin datorita bucatilor de autostrada unde o mai calcam cu 15km/h)

    Tano:
    Asta voiam si eu sa zic.

    Daca ai zbor la 10, trebuie sa fii acolo la 8 (hai poate 8.30), deci tre sa pleci acasa pe la 7 (depinde un stai). Avionul pleaca pe la 10.30, ajunge acolo pe la 11.10, pana cobori and shit se face lejer 11.40, ajungi in oras la 12.15 cel mai repede.
    Cam 5 ore.

      (Citează)

  3. Dacă zbori intern (că acolo ai durată de zbor în jur de o oră), faci checkin online şi poţi să te duci în aeroport la 9:45. N-ai decât security check, de care treci în cel mult 15 minute, apoi te duci direct la poartă şi te-ai îmbarcat. De obicei porţile se închid cu 20 de minute înainte de zbor. Aterizezi la 11:10, până la 11:45 eşti în orice oraş (Timişoara, Iaşi, Cluj). Poate să dureze 2 ore jumate – 3 toată distracţia asta.

    Dacă ai bagaj de cală durează mai mult, e drept. Dar de obicei pe zborurile interne merg oameni care au treburi scurte.

      (Citează)

    • Cu securitatea poți lua uneori țeapă. Mai sunt grupuri de turiști cărora le dă ghidul întâlnire la aeroport la o anumită oră, apoi 100 de oameni intră împreună la securitate și poți avea ghinion să stai după toți.

      Bine, dacă întârzii, te bagi în față.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus